Onkos imuvuotojen testaamiseen näissä jonkinlaista standardimenettelyä? Testin kohde olisi vm. 2000 9-5 2.3 Aero. Paineilma on käytettävissä tarvittaessa.
Edellisessä turboautossa (Audi A4 1.8 AJL) kun niitä etsin niin pystyi muistaakseni ihan imuputkeen suodattimen jälkeen varovaisen paineen laittamalla kuunnella suhinat konehuoneesta ja paikallistaa vuodot. Toimi aika yksiselitteisesti. Mutta miten käy näissä jos paineilmalla kokeilee, meneekö öljyä vääriin paikkoihin tai täytyisikö tulpata jotain? Vai onko parempia keinoja olemassa?
Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
Varsin hyväksi keinoksi on havaittu se, että moottori käyntiin ja bräkleeni (jarruosien puhdistuspray) purkki kädessä konehuoneeseen suhauttelemaan pullosta pieniä määriä epäiltyyn vuotokohtaan. Jos moottorin käynti muuttuu, niin siinä on vuotokohta. Mikäli käynti pysyy suihkauksesta huolimatta tasaisena, tällöin kohteessa ei ole vuotoa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Viggen"
- Viestit: 609
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
Immulta kumitötterö irti ja kääntö parempaan asentoon. Cobran päältä huohotuksen jäykkä putki irti ja sormi cobran reikään puhalluksen ajaksi. Esim. fairyvettä suihkepullosta ilmankulullisessa ordningeerisa mahdollisiin vuotopaikkoihin eli jokaiseen liitokseen imarin kiinnitykseen asti. Ja sitten tömäkkä puhallus. Kaveri helpottaa tässä. Tai samat manööverit mutta R-letkusta kompuralla cobraan. Huomioi että paine ei turhaan karkaa evapille. Jos puhallat itse niinpese naama ennenkuin menet ihmisten ilmoille. Jos kaveri puhaltaa niin on paikka käytännön pilalle 

"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
Joosepin ohjeilla lähtisin ja kompuralla laittaisin (paineensäädin kannattaa säätää sinne 1bar tietämille... tulee muuten sanomista) ja laittaisin naaman sijaan Tinneripurkin klemmarilla IMM:n tilalle. Sielä on aika monta paikkaa mistä osaa falskata pelkästään paineella tai alipaineella... kaikeenmaailman takaiskujen takana... Parhaan sotkun saa aikaan rikkinäisellä huohottimen takaiskulla, lastutettu osaa jopa pukata ajossa kampiakselin stefan välistä öljyt kartanolle...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
Kiitos vinkeistä! Paineistamiseen kävin hakemassa avuksi viemäriputken pään (tulpan), johon reikä päätyyn ja auton venttiili kiinni. Vähän täytyi teipillä kietoa lisää halkaisijaa putkelle että tuli tiivis. Tulppa imuputkeen imm:n jälkeen kiristimellä kiinni ja kaveri tukki peukalolla kobran pään huohotusputken irroittamisen jälkeen. Ja varovasti kompuralla paineilmaa sisään. Pieni mahdollinen vuoto löytyi fairyveden avulla, mutta siitä toisessa triidissä.. Tähän voi varmasti jokainen jatkaa parhailla niksellään 

#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Imuvuotojen testaus, parhaat niksit jakoon
About samat ohjeet tulikin jo, mutta tässä vesa67 vihjeet:balanced kirjoitti:Tähän voi varmasti jokainen jatkaa parhailla niksellään
"Noita imuvuotoja T7 koneessa pystyy etsimään näköjään siten että
a) kumikärsä ennen cobraa irti ilmamassamittarilta
b) tuki kärsä esim 1L muovipullolla, koko on melko passeli
c) C-letku eli turbon kompressorikoteloon menevä letku irti mankkuvenalta (joka löytyy turbolle menevän cobran yläpäästä)
d) paineilmaa pienellä paineella C-letkuun joka paineistaa järjestelmän. Muovipullo lentää mäkeen jos yrittää liialla paineella
e) hiljaisessa ympäristössä kuulee jos vuotaa jostain"
Sitten kun on riittävän massiivinen ilmavuoto niin ei tietysti enää suhise, mutta siihen auttaa avoimet silmät

9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75