Takajarrujen jarruvoimat, millaisia arvoja?
Takajarrujen jarruvoimat, millaisia arvoja?
Käytin Sabaani (90 -86) katsastuksessa ja inssi meinas ettei takajarruissa ole tarpeeksi tenkua. Jarruvoimat oli 0,6 ja 0,7 kN, inssi sanoi että pitäis olla vähintään 1,0 kN. En löytänyt ainakaan AKE:n katsastuksen arvosteluperusteista mitään lukuarvoa vähimmäisjarruvoimalle, joten mistäköhän se setä tuon rajan keksi? En myöskään löytänyt vanhoja tarkistuskortteja mistä olis nähnyt aiemmissa katsastuksissa tuolla autolla saatuja voimia, joten kiinostais tietää millaisilla arvoilla olette saaneet omat autonne leimalle.
Onkos kellään hyviä vinkkejä miten noita jarruvoimia vois sitten arvioida kotikonstein, että tietäis oliko jarrujen rassaamisesta mitään hyötyä? Tuli mieleen, että jos rakentais pyöränpultteihin kiinnitettävän pikku varren. Varren päähän vääntiö, josta vääntäis momenttiavaimella, niin siitähän sais laskettua kehitetyn jarruvoiman (olettaen että jarru piti ja avain naksahti). Tai antaiskohan ne jossain korjaamolla käväistä dynamometrillä, pikku korvausta (alle uusintakatsastushinnan) vastaan. Onko kokemuksia?
Onkos kellään hyviä vinkkejä miten noita jarruvoimia vois sitten arvioida kotikonstein, että tietäis oliko jarrujen rassaamisesta mitään hyötyä? Tuli mieleen, että jos rakentais pyöränpultteihin kiinnitettävän pikku varren. Varren päähän vääntiö, josta vääntäis momenttiavaimella, niin siitähän sais laskettua kehitetyn jarruvoiman (olettaen että jarru piti ja avain naksahti). Tai antaiskohan ne jossain korjaamolla käväistä dynamometrillä, pikku korvausta (alle uusintakatsastushinnan) vastaan. Onko kokemuksia?
Mulla on edessä ollut 1,7-1,5kN välillä ja takana 0,9-1,2kN välillä. Viime katsastuksessa oli 1,5kN edessä ja 1,1kN takana. Inssi kehui jarruja hyviksi ja tasaisesti toimiviksi. Ja riskisti ne pelaa varsinkin, kun viime kesänä vaihdoin jarrupääsylinteriin uudet tiivisteet.
Viimeksi katsastuksessa kysyin tuota kuinka tuo kN-arvo tulee? Jarrudynamometri pysäyttää rullat, kun rengas luistaa tietyn verran. Talvirenkaalla inssin mukaan luistoa tulee enemmän kuin kesärenkaalla ja lukemaan vaikuttaa myös kuinka nopeaa ja voimalla poljinta painetaan. Mutta koskaan en ole kuullut minimi arvosta.
EDIT:tiä. Renkaan luistaminen vaikuttaa jarrudynossa siten, että mitä enemmän rengas luistaa sitä aikaisemmin dyno pysähtyy ja näin ollen poljin voima jää pieneksi. Siksi todellisempi jarruteho saavutetaan kesärenkailla (inssin mukaan), koska kesärengas luistaa vähemmän ja näin ollen poljinvoimakin on suurempi, jolla rengas pysähtyy.
Oman auton talvirenkailla saatuja 1,5 (edessä) ja 1,1 (takana) kN poljinvoimia pidän ihan hyvinä, koska auto pysähtyy tiellä erittäin hyvin. Ja ovat olleet tuota luokkaa jo useamman vuoden ajan. Ainoa mikä on muuttunut niin jarrujen epätasapaino on lähes poistunut johtuen pääsylinterin tiivisteremontista (ensimmäinen piiri vuoti toiseen piiriin ollen näin tehottomampi). Ei kuitenkaan vaikuttanut autolla ajoon siinä määrin, että itse olisin sitä huomannut kuin vasta eräänä päivänä polkimen mennessä lattiaan tyyliin "pumppaa, pumppaa, kolmannella toppaa".
Viimeksi katsastuksessa kysyin tuota kuinka tuo kN-arvo tulee? Jarrudynamometri pysäyttää rullat, kun rengas luistaa tietyn verran. Talvirenkaalla inssin mukaan luistoa tulee enemmän kuin kesärenkaalla ja lukemaan vaikuttaa myös kuinka nopeaa ja voimalla poljinta painetaan. Mutta koskaan en ole kuullut minimi arvosta.
EDIT:tiä. Renkaan luistaminen vaikuttaa jarrudynossa siten, että mitä enemmän rengas luistaa sitä aikaisemmin dyno pysähtyy ja näin ollen poljin voima jää pieneksi. Siksi todellisempi jarruteho saavutetaan kesärenkailla (inssin mukaan), koska kesärengas luistaa vähemmän ja näin ollen poljinvoimakin on suurempi, jolla rengas pysähtyy.
Oman auton talvirenkailla saatuja 1,5 (edessä) ja 1,1 (takana) kN poljinvoimia pidän ihan hyvinä, koska auto pysähtyy tiellä erittäin hyvin. Ja ovat olleet tuota luokkaa jo useamman vuoden ajan. Ainoa mikä on muuttunut niin jarrujen epätasapaino on lähes poistunut johtuen pääsylinterin tiivisteremontista (ensimmäinen piiri vuoti toiseen piiriin ollen näin tehottomampi). Ei kuitenkaan vaikuttanut autolla ajoon siinä määrin, että itse olisin sitä huomannut kuin vasta eräänä päivänä polkimen mennessä lattiaan tyyliin "pumppaa, pumppaa, kolmannella toppaa".
Viimeksi muokannut dimebak, Ti Helmi 15, 2005 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Katsastus 2004:
edessä 2,0 / 2,2
takana 1,5 / 1,3
Katsastus 2005:
edessä 2,7 / 2,7
takana 1,4 / 1,2
Edit:
Katsastus 2006:
edessä 2,7 / 2,6
takana 2,0 / 2,1
Vuoden 2006 muutokset vrt. 2005:
- uudet jarrupalat taakse
- uudet jarruletkut ja nesteet
- ekotyre uusiotalvirenkaat pitkillä nastoilla --> yokohama halpikset
edessä 2,0 / 2,2
takana 1,5 / 1,3
Katsastus 2005:
edessä 2,7 / 2,7
takana 1,4 / 1,2
Edit:
Katsastus 2006:
edessä 2,7 / 2,6
takana 2,0 / 2,1
Vuoden 2006 muutokset vrt. 2005:
- uudet jarrupalat taakse
- uudet jarruletkut ja nesteet
- ekotyre uusiotalvirenkaat pitkillä nastoilla --> yokohama halpikset
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Helmi 01, 2006 12:03. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Ei kai siinä mitään sen kummempaa rajaa ole. Aika hankala asettaa kun autojen painot, rengastus ja testausolosuhteet heittää kuitenkin melko paljon. Itse olen antanut itseni ymmärtää, että akselilla olevien napojen eroavaisuus on se joka ratkaisee ja/tai aiheuttaa hylkäyksen. käyttöjarruissa 5 vai 10%...ehkä Ja käppärissä 50% max heittona....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
SAUK:n sivuilta löytyi kriteereitä lähinnä jarrujen käyttövoimaa koskien. Tämä oli ainakin uutta meikäläiselle. Esim. käsijarrulle 400N. Ja jos etupyörät eivät lukkiudu ennenkuin poljinvoima saavuttaa 500N niin hylkäystä on tiedossa.... Ja ilmeisesti jos kokonaisjarruvoima on alle 30% auton kokonaismassasta niin napsahtaa jo ajokielto.
Melkoista diibadaabaa kaikenkaikkiaan.... Aika mielenkiintoista tekstiä kuitenkin, mutta yhtäkkiä ei oikein mitään varmaa saa irti.... Liekkö kapulakielen tarkoituskin....
Melkoista diibadaabaa kaikenkaikkiaan.... Aika mielenkiintoista tekstiä kuitenkin, mutta yhtäkkiä ei oikein mitään varmaa saa irti.... Liekkö kapulakielen tarkoituskin....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Käytännössä todettua.
Ajokieltoa ei ole yhteenkään vielä tullut vaikka olis 30% heittoa etujarruissa.
Näin se muistaakseni on papereissa nykyään että 70% käppärin heitto. Ihan oikeesti ainakin täälläpäin lukee suurin sallittu heitto papereissa. Aiemmin on ollut 50%
Käyttöjarru 30%
Ja saabin kokoisen auton takajarruja pitäis löytyä niin että viisarit näyttää about 1,0 niin läpi menee. Siihen löytyy kaava millä lasketaan jokaiselle autolle sopivat minimi lukemat,niillä ne katsastajat "arpoo "
Jännää mutta erittäin positiivistä että jos on molemmat taka valot tai etu ajovalot pimeenä niin uusiks menee.
Ajokieltoa ei ole yhteenkään vielä tullut vaikka olis 30% heittoa etujarruissa.
Näin se muistaakseni on papereissa nykyään että 70% käppärin heitto. Ihan oikeesti ainakin täälläpäin lukee suurin sallittu heitto papereissa. Aiemmin on ollut 50%
Käyttöjarru 30%
Ja saabin kokoisen auton takajarruja pitäis löytyä niin että viisarit näyttää about 1,0 niin läpi menee. Siihen löytyy kaava millä lasketaan jokaiselle autolle sopivat minimi lukemat,niillä ne katsastajat "arpoo "
Jännää mutta erittäin positiivistä että jos on molemmat taka valot tai etu ajovalot pimeenä niin uusiks menee.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
eikai tuolla heitolla pitäisikään ajokielto napsahtaa, hylky vain.
edellä puhuttiin kokonais jarruvoimasta.
saab ~1300kg = 13kN
eli 30% siitä on 4,3kN joka pitäisi jarruista yhteensä löytyä
kai niillä joku semmonen pers tuntuma on että painavemmilla pitäis ainaki se 1kN löytyä.
ja tietysti niillä kirjakin on mistä näkee tarkat tiedot jotka riippuu auton painosta ja painojakaumasta.
edellä puhuttiin kokonais jarruvoimasta.
saab ~1300kg = 13kN
eli 30% siitä on 4,3kN joka pitäisi jarruista yhteensä löytyä
kai niillä joku semmonen pers tuntuma on että painavemmilla pitäis ainaki se 1kN löytyä.
ja tietysti niillä kirjakin on mistä näkee tarkat tiedot jotka riippuu auton painosta ja painojakaumasta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu