Tyhjäkäyntiongelmia
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tyhjäkäyntiongelmia
Tuossa ollut jo ennen ohjelmointiakin ongelmana sellainen että kun auton käynnistää ja antaa hetken käydä niin tyhjäkäynti alkaa seilaamaan välillä 800-1100 (arvio)
Konehuoneen puolelta kun kuuntelee, kuuluu aina kierrosten laskeutuessa sellainen ääni että jostain joko imetään kovalla tahdilla ilmaa, tai työnnetään sitä ulos. Tai sitten jossain putkessa liikkuu ilmaa. Yritin liitoksia katsella ja kaikki tuntui olevan kiinni.
Muistelisin että joskus OG900:ssa oli jokin alipaine letku irti ja samanlaista teki.
Mistäs voisi vikaa lähteä etsimään, ei tuosta muuta haittaa ole kuin että ärsyttää että suht uusi auto ei käy tyhjäkäynnillä nätisti, ihmiset tuijottaa
Konehuoneen puolelta kun kuuntelee, kuuluu aina kierrosten laskeutuessa sellainen ääni että jostain joko imetään kovalla tahdilla ilmaa, tai työnnetään sitä ulos. Tai sitten jossain putkessa liikkuu ilmaa. Yritin liitoksia katsella ja kaikki tuntui olevan kiinni.
Muistelisin että joskus OG900:ssa oli jokin alipaine letku irti ja samanlaista teki.
Mistäs voisi vikaa lähteä etsimään, ei tuosta muuta haittaa ole kuin että ärsyttää että suht uusi auto ei käy tyhjäkäynnillä nätisti, ihmiset tuijottaa
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Tosiaan lämpösellä koneella tuota ei tapahdu 95% ajasta.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Kaasuläppäkotelo vika......
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
En asiasta mitään tiedä, mutta voisiko EGR ja kaasukoteloasiat jotenkin liittyä tähän?
Meikän entinen Volkkari kävi epätasaisesti paikoillaan, EGR venttiilin puhdistus jeesasi asiaan.
Meikän entinen Volkkari kävi epätasaisesti paikoillaan, EGR venttiilin puhdistus jeesasi asiaan.
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
No onneksi sentään Saabin bensakoneissa ei ole EGR:ää.. Niitähän löytyy kyllä pienemmistä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Kaasuläppäkotelo se tosiaan voisi ollakkin, se oirehti puolisen vuotta sitten siten että nyki kun kiihdytti. Putsasin ja toiminut ihan hyvin siitä lähtien, varmaan kuitenkin sitten vielä jäi jotain jos aiheuttaa tuota kierrosten seilaamista.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Löytyikö tähän ratkaisua? Täällä tekee samaa.
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Uskoisin että kaasuläppäkotelo ollut kyseessä. Itselläkin alkaa olee kotelon vaihdon aika pikkuhiljaa.Adebisi kirjoitti:Löytyikö tähän ratkaisua? Täällä tekee samaa.
9-3 Aero V6 -07 Jubileum
9-3 2.0t -00
9-3 2.0t -00
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Moikka ajattelin nyt laittaa tähän ketjuun omat ongelmat.
Tuli ostettua Saab 2.0 TS vm. 2008 automaatti aj.240tkm, tehty biopower päivitys ja stage 1 ilmeisesti.
Käynnistäessä autoa saa välillä sahata 3-4 sekunttia ennenkun lähtee käyntiin. Suodattimet, öljyt, tulpat ja akku vaihdettu. Nyt viimeisempänä putsasin kaasuläppäkotelon ja oli todella törkyinen samoin ahtoputki näytti olevan hieman öljyinen, pitäisikö huolestua ??!!!
Toinen "ongelma" on, että tyhjäkäynti laskee aina hieman pysähdyksen jälkeen sinne 750rpm tienoille ja tärisyttää autoa hiema ?
Starttailin autoa muutamaan kertaan kaasuläpän puhdistuksen jälkeen mutten uskalla varmaksi sanoa viellä auttoiko huomaa kylmällä koneella paremmin. Ja yleismallin OBD vikakoodinlukija ei ainakaan löytänyt vikoja.
Muutama kuva;
https://www.dropbox.com/s/p0y9cb8ybtfte ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/f6fmqyh8d1rnp ... 2.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ex7o7w4nw9e0v ... 3.JPG?dl=0
ps. En tiedä autoista tuon taivaallista joten mulle saa selittää sitte nää jutut niinku lapselle..
pps. Edellisen omistaja tiesi autoista minuakin vähemmän ja oli pitänyt autoa vähän huonolla pidolla joten onko jotain mikä kannattaisi huollattaa tuon biopower päivityksen jälkeen. Siitäkään ei ole tietoa milloin on tehty päivitys, lueskelin jostain tukkeutuneista öljysihdeistä ?
Tuli ostettua Saab 2.0 TS vm. 2008 automaatti aj.240tkm, tehty biopower päivitys ja stage 1 ilmeisesti.
Käynnistäessä autoa saa välillä sahata 3-4 sekunttia ennenkun lähtee käyntiin. Suodattimet, öljyt, tulpat ja akku vaihdettu. Nyt viimeisempänä putsasin kaasuläppäkotelon ja oli todella törkyinen samoin ahtoputki näytti olevan hieman öljyinen, pitäisikö huolestua ??!!!
Toinen "ongelma" on, että tyhjäkäynti laskee aina hieman pysähdyksen jälkeen sinne 750rpm tienoille ja tärisyttää autoa hiema ?
Starttailin autoa muutamaan kertaan kaasuläpän puhdistuksen jälkeen mutten uskalla varmaksi sanoa viellä auttoiko huomaa kylmällä koneella paremmin. Ja yleismallin OBD vikakoodinlukija ei ainakaan löytänyt vikoja.
Muutama kuva;
https://www.dropbox.com/s/p0y9cb8ybtfte ... 1.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/f6fmqyh8d1rnp ... 2.JPG?dl=0
https://www.dropbox.com/s/ex7o7w4nw9e0v ... 3.JPG?dl=0
ps. En tiedä autoista tuon taivaallista joten mulle saa selittää sitte nää jutut niinku lapselle..
pps. Edellisen omistaja tiesi autoista minuakin vähemmän ja oli pitänyt autoa vähän huonolla pidolla joten onko jotain mikä kannattaisi huollattaa tuon biopower päivityksen jälkeen. Siitäkään ei ole tietoa milloin on tehty päivitys, lueskelin jostain tukkeutuneista öljysihdeistä ?
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Mulla seilaa kanssa. Kerran olen kaasuläpän putsannut niin joksikin aikaa tuntui rauhoittuvan. Vaikkei kovin karstainen ollutkaan. Kiihdytyksissä kakkosvaihteella varsinkin saa olla hyvin tarkkana jottei nykimistä tapahtuisi. Periaatteessa nilkkaa saa taittaa jatkuvasti syvemmälle niin että kaasun määrä on kiihdytystä edellä. Jos lopettaa polkimen painalluksen niin takuuvarmasti nykäisee. Kovasti vaikuttaisi ainakin kaasuläpän toiminnalta. Läppä ei ihan tietäisi mihin sen kuuluu asettua ku polkimen jättää tiettyyn asentoon. Tosin isommilla vaihteella vastaavaa ei tunnu tapahtuvan. Tiedä häntä.
Ja tyhjäkäynnin seilaaminen loppuu kun laittaa AC off.
Ja tyhjäkäynnin seilaaminen loppuu kun laittaa AC off.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Ei mulla mitään nykimis ongelmia ole, tyhjäkäynti ei seilaa vaan laskee turhan alas mihin ei kyllä ilmastoinnin pois kytkentäkään auta. No tärisköön sitte kunhan ei jokukerta sammu
Toi on siis normaalia että ahtoputki on öljyssä ?
Toi on siis normaalia että ahtoputki on öljyssä ?
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Tohon täristämiseen on myös tehtaan virallinen korjaus: nostetaan tyhjäkäyntikierroksia.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Jatketaan tähän ketjuun. Auto on 1,8t -07, 202 tkm ja ajetaan bensalla. Vikana on sitkeä tyhjäkäyntihäiriö, tyhjäkäynti vaeltaa ajoittain ehkä noin 100-200 kierrosta, joskus putoaa noin 600 paikkeille ja toisinaan sammuu kokonaan. Sammumista ei tapahdu usein, pienempää vaihtelua kierroksissa kuitenkin huomaa päivittäin. Mitään vuotoja ei ole löydetty, ja kaasuläppäkotelo on lähes puhdas ylhäältä katsottuna, ja itse läppä liikkuu ihan hyvin. Kuuluuko läpän akselissa olla selvästi tunnistettava välys? Tässä ainakin sellainen on. Voiko tuon kuntoa ylipäätään jotenkin tutkia tai mitata? En irroittanut osaa autosta, mutta puhdistelin ylhäältä käsin vielä sen minkä pystyi, tosiaan näytää ihan siistiltä. Oma ajatus on, että tuo olisi väljistynyt, mutta ihan kokeilu mielessä aika kallis uusia. Mitään nykimistä, käynnistymisongelmaa tai tehon puutetta ei ole ja tulpat on NGK:n täysin oikeat. Puolia ei ole ainakaan viimeisen 40 tkm aikana uusittu. Niin, ja ilmastointi on nyt pois kytketty, ettei sekään vaikuta tyhjäkäyntiin.
Re: Tyhjäkäyntiongelmia
Vastaan itse. En tiedä, kuinka paljon välystä saa olla, mutta nyt autossa on uusi kaasuläppäkotelo. Siinä ei ole pahemmin väljää, ja ainakin koeajon perusteella tyhjäkäynti on vakuuttavaa. Tuo auton sammuilu on sikälikin erittäin huono asia, että ohjaus menee todella jäykäksi. Se saattaa päästä yllättämään tottumattoman kuljettajan vaikkapa jossain risteyksessä. Jos tyhjäkäynti nyt todellakin on kunnossa, pitiäisi varmaan seuraavaksi uusia ilmastoinnin lauhduttimen kenno. Eipä ole tämä auto tainnut olla täysin kunnossa viimeisen 3,5 vuoden aikana vielä oikeastaan ollenkaan, aina on tullut jotain uutta kun edellistä vikaa on saatu korjattua.