Ai miksi Skoda? Vastaus: koska firman kivikautinen liisinkipolitiikka. Eli oma osuus leasingvuokrasta määräytyy päästöjen mukaan. 99g/km ja sen alle päästävät menee kaikki "suurimmalla" korvausosuudella, eli firma maksaa 40% leasingvuokrasta ja loput minulle. Eli jos vaikka oisin ottanut nollapäästöisen sähköauton, olisi suhde ollut ihan sama. 100-104g/km päästävät olisi ollut suhde 35 / 65 jne. Tällä kertaa vahvimpana teknisenä speksinä oleva automaattivaihteisto rajasi vaihtoehdot (alle 99g/km) aika vähiin, kun valittavina oli nämä merkit: Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Skoda ja Volvo. Max päästöraja taitaa nykyän olla 160g/km, eli sen yli päästäviä ei saa ottaa (niille tiedoksi jotka ihmettelee että miksi en ottanut Bemarin 750:stä tai Ford Mustangia

Valintaprosessista vielä: katselin noita perustylsiä mustia kangassisustoja kollegoiden, koeajoautojen, oman 4v. ajossa olevan Fordin yms. kanssa ja tulin siihen tulokseen, että jotain vaaleampaa, kiitos. Skeidan Style-varustetasolla tuo oli saatavilla kankaisena ilman lisähintaa perusmalliin. Samoin pohdin, että Foordsonin "huikeat" 125hv versus Skodan 110hv...pitäiskö kuitenkin ottaa se 2,0TDi (150hv) ja kärsiä hieman leasing-vuokrassa..aika samoihin sen 2,0TDI:n olisi saanut manuaalina ja ns. neekerimallina. Sitten muistin, että pihassa on reilu 300hv Audi...jos alkaa lapsettaa, niin tuskin se 150hv tehodiisseli mitään "säväreitä" tarjoaa, ja varmaan se 184hv RS TDI (jota myös mietin) lienee aika sukkanen kuitenkin loppupeleissä. Eli satsattiin varustetasoon, ei tehoon. Ja se automaatti. Ford oli kuvioissa pitkään, mutta powershift nosti päästöt ja so. kustannukset liian koviksi. Eli VAG:illa mennään. Golf Variant olisi tietty ollut myös yksi vaihtoehto, mutta samoihin varusteisiin speksattuna, jonkun kympin / kk kalliimpi. Ja ahtaampi. Sama Audilla, A3:n olisi saanut Golffia pari kymppiä kalliimmalla, ja se olisi ollut Golfia hieman ahtaampi. Volvo V40 D2 aut myös yksi vaihtoehto, mutta senkin hinta olisi asettunutu tuonne A3:n tienoille, ja V40 Volle se vasta ahdas onkin...Skeidassa on tilaa takapenkilläkin ihan jees.
Noniin, sitten asiaan. Se varustelu. Nyt on webasto kakella, tuplaksenonit kaukovaloautomatiikalla ja päiväajovaloledeillä, 7-pykäläinen DSG, style sisusta (=vaalea) jalopuusomistein ja mustilla ikkunalistoilla, city safety tjsp (alle 40km/h törmäyksen esto), cruise, etu- ja takapenkin lämppärit, lämmitettävä tuulilasi, parkkitutkat eteen ja taakse, jäähdytettävä hanskalokero, ajomoodin valinta (sport, eco, normal, individual) joku v*tun phone-link jota ei osata käyttää jnejne. Väri ainut "ilmainen" perusväri, eli tumman sininen. Tässä tyylikkäästi parkkeerattuna invapaikalle ja paskasti kuvattuna (sori, en vaan osaa


Mittarissa oli järkyt 15km, eli melkein loppuunajettua paskaa kehtasivat uutena autona mulle tyrkyttää, mutta pakko kait se oli vastaanottaa


Ajossa: tarpeettoman suuri 1,6 litrainen (1,0 litrasellakin on pärjätty pärrkkele! ) diisseli tarjoilee MURRRSSSKAAVAA alavääntöö! Onneksi aika hiljaisesti. Tuntuis että olis pikkusen focusta hiljaisempi? suorituskyky foordin kanssa melko sama, automaagi tuo ajamiseen helppoutta. DSG + start & stop toimii ihan OK, liikkellelähtö tuntuu toki hieman tahmeammalta kun on tottunut lähtemään liikkeelle joko "aina käynnissä olevalla" Audin tiptronicilla tai sitten kytkimen hipaisusta käynnistyvällä manuaali-foordilla. Muuten ei pahaa sanottavaa DSG:stä. Tuokin "ongelma" on poistettavissa start-stopin disabloinnilla jos alkaa viduddaa. Helvetinmoinen yllätys: 110hv diisseli EI tarjoile LaFerrarin suorituskykykyä?!?!?! Mitävittuuu¤#%!?


Se kulutus. Ajettiin foordilla Paippisista olariin. Tässä tulos:

Sori paska kuva, mutta 5,3l/ 100km.
Skeidalla sama, lisänä toki pysähdykset Sellossa ja Biltemassa:

Samoin paska foto, kuvaaja ei vaan osaa.
No mut hei, tästä se lähtee! Reipas 60 kilsaa nyt ajettu, ainakin vielä toimii, eli julistettakoon Skeida Octavianus näillä puheilla perkeleen luotettavaksi kulkineeksi! Palataan asiaan tarpeen vaatiessa ja vaikka tarve ei vaatisikaan.