Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Elikkä tuli ostettua OG9-5 ja haluja olisi vähän kutitella lisää tehoja irti. Ensiksi tieto että en ole aiemmin omistanut Saabia enkä myöskään Turbo autoa joten tietämys ja kokemus turboista on melko heikko.
Suunnittelin josko laittaisin BSR:n stage1 softan ja nostaisin hieman ahtoja. Ensimmäinen kysymys kuuluukin että mikä se nyt on sitten paras/turvallisin vaihtoehto ahtopaineen nostoon? Puhutaan siis n. 0.2bar tai vastaavaa lisäyksestä. Ilmeisesti dumppia ei kannata laittaa koska MAF, mutta entäs esim. eBaysta saatavat dumpit jotka ainakin myyjän mukaan toimivat myös MAFin kanssa?
Toinen aihe, auto on automaatti lootalla, missä kulkee raja paljon tuo loota kestää?
Paljonkohan on vakio ahdot ja paljon nousee stage1:llä?
Paljon on kysymyksiä ja vähän olen löytänyt vastauksia jotka olisin täysin ymmärtänyt eli todennäköisesti täydennän tätä ketjua vielä useilla kysymyksillä.
Suunnittelin josko laittaisin BSR:n stage1 softan ja nostaisin hieman ahtoja. Ensimmäinen kysymys kuuluukin että mikä se nyt on sitten paras/turvallisin vaihtoehto ahtopaineen nostoon? Puhutaan siis n. 0.2bar tai vastaavaa lisäyksestä. Ilmeisesti dumppia ei kannata laittaa koska MAF, mutta entäs esim. eBaysta saatavat dumpit jotka ainakin myyjän mukaan toimivat myös MAFin kanssa?
Toinen aihe, auto on automaatti lootalla, missä kulkee raja paljon tuo loota kestää?
Paljonkohan on vakio ahdot ja paljon nousee stage1:llä?
Paljon on kysymyksiä ja vähän olen löytänyt vastauksia jotka olisin täysin ymmärtänyt eli todennäköisesti täydennän tätä ketjua vielä useilla kysymyksillä.
Saab 9-5 1998 2.3t automatic
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Unohda BSR ja laita paikkakunta esiin niin saat paremman softan joltain kokeneelta softaajalta ja halvemmalla. Etsillä löytyy täältä varmasti tietoa vaikka T7 tai trionic 7 ja stage tai biopower hakusanoilla. Og9-5 osiosta varmaan löytyy FAQ osiosta myös tietoa ja linkkejä.
Ja tervetuloa foorumille! Kannattaa myös käydä paikallispotkuissa tai klubin tapahtumassa niin löytyy vinkit virittämiseen.
Ja tervetuloa foorumille! Kannattaa myös käydä paikallispotkuissa tai klubin tapahtumassa niin löytyy vinkit virittämiseen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Kiitos, Kajaanin suunnalla asustelen.tturku kirjoitti:Unohda BSR ja laita paikkakunta esiin niin saat paremman softan joltain kokeneelta softaajalta ja halvemmalla. Etsillä löytyy täältä varmasti tietoa vaikka T7 tai trionic 7 ja stage tai biopower hakusanoilla. Og9-5 osiosta varmaan löytyy FAQ osiosta myös tietoa ja linkkejä.
Ja tervetuloa foorumille! Kannattaa myös käydä paikallispotkuissa tai klubin tapahtumassa niin löytyy vinkit virittämiseen.
Saab 9-5 1998 2.3t automatic
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Vastattakoon lyhyesti jotta ketjun avaaja pääsee alkuun:
Kuten tturku totes, softa joltain klubilaiselta, Tobbana Iisalmesta lienee lähin. Loota kai kestää sen 400 Nm, ja tehoa tulee jotain 230-240 hv. Samalla tosiaan biopoweroituu kätevästi.
Hatusta heittäisin että vakiona pikkuteen ahdot on sen 0,4-0,5 bar ja stagessa sitten jonkun verran yli 1 bar. Mitään dumppia tuonne ei kannata laittaa, ellei nyt sitten välttämättä halua sitä sihinää ja puhinaa kuunnella. Sitä en tiedä miten ko laitteessa sellainen toimisi.
Kuten tturku totes, softa joltain klubilaiselta, Tobbana Iisalmesta lienee lähin. Loota kai kestää sen 400 Nm, ja tehoa tulee jotain 230-240 hv. Samalla tosiaan biopoweroituu kätevästi.
Hatusta heittäisin että vakiona pikkuteen ahdot on sen 0,4-0,5 bar ja stagessa sitten jonkun verran yli 1 bar. Mitään dumppia tuonne ei kannata laittaa, ellei nyt sitten välttämättä halua sitä sihinää ja puhinaa kuunnella. Sitä en tiedä miten ko laitteessa sellainen toimisi.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Dumppia ei kannata laittaa, bypassi parempi vaihtoehto ja orkkis toimii sun käytössä ihan hyvin, eikä se vaikuta tähän sun kysymään ahtopaineasiaan muutenkaan. Softa vaan kohdilleen niin sillä pääset riittävän pitkälle, kun sitten seuraavaks kannattais kuitenkin jo vaihtaa avarampi downpipe ja putkisto (ja kytkin ja intercooler ja suuttimet ja... siitä se loputon upgrade-osien tilauskierre alkaa )
Ahtopaineen määrä ei ole kuitenkaan kaikki kaikessa muuta kuin essonbaarissa.
Ahtopaineen määrä ei ole kuitenkaan kaikki kaikessa muuta kuin essonbaarissa.
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Perusajatuksia 9-5:sen Trionic7 moottorin tehojen nostamisesta:
Perusasiat huolehdittava kuntoon ensin, muutoin voi olla isojakin ongelmia tiedossa.
-Ilmamassamittarin uusinta.
-Imu- ja ahtovuodot kuriin, ml. evap.
-Bensapumpun uusinta.
-DI-kasetin uusinta (sytytysongelmien esiintyessä)
-Turbon kunto (eritoten garrett ahtimia 9-5:ssa)
-1. Lambdan kunto (eritoten biopowerit)
Moottorin yleiskunto. Öljyä syövään, huohottavaan tm. ongelmakonetta ei kannata virittää ennenkuin se on kunnostettu.
Huomioitavaa:
- Vakio männät kestävät n. 300hv.
- Garrett GT17 ahtimesta saa sen 220-230hv
- Mitsubishin 15T (Aero/2,3T) vakio ahtimesta saa "all out" kokoonpanolla n. 300hv
- Ruskeat 350cc vakiosuuttimet, vakio bensanpaineella riittävät 260hv bensiinillä ja 240hv etanolilla. Alkupään femmoissa 1998-2000 on ollut pienempiä suuttimia, ja 2-osaista imusarjaa. Nämä vaativat uusimisen yksiosaiseen imusarjaan jotta saa isommat suuttimet.
- Polttoaineen painetta nostamalla regulaattorilla 3,8-4,0 baariin saadaan suutinten kapasiteettia nostettua niin että vakiosuuttimilla saadaan 270-280hv.
- Vakio bensapumppu kunnossa ollessaan tuottaa n. 280hv.
- Vakio pakoputkisto virtaa n. 270hv.
- Muissa kuin Aero ja 2,3(isoT 220hv) malleissa voi olla kytkimen kanssa pitovaikeuksia, ja niihin joutunee päivittämään viggen kytkimen asetelmineen.
- 4vaihteiselle automaatille luvataan 400nm väännön kesto.
- 5vaihteiselle automaatille luvataan 420nm väännönkesto.
- Manuaalivaihteistot oikein käytettynä ja huollettuna kestävät kyllä ongelmitta.
Virisofta ja eteenkin biopower ovat paljon tarkempia anturitiedoista ja moottorin sekä sen oheislaitteiden kunnosta. Virityksen ja/tai biopoweroinnin jälkeen autoon voi ilmetä vikoja mutta ne voivat johtuvat em. syistä eikä itse softasta, jos se softa on kunnollinen.
Perusasiat huolehdittava kuntoon ensin, muutoin voi olla isojakin ongelmia tiedossa.
-Ilmamassamittarin uusinta.
-Imu- ja ahtovuodot kuriin, ml. evap.
-Bensapumpun uusinta.
-DI-kasetin uusinta (sytytysongelmien esiintyessä)
-Turbon kunto (eritoten garrett ahtimia 9-5:ssa)
-1. Lambdan kunto (eritoten biopowerit)
Moottorin yleiskunto. Öljyä syövään, huohottavaan tm. ongelmakonetta ei kannata virittää ennenkuin se on kunnostettu.
Huomioitavaa:
- Vakio männät kestävät n. 300hv.
- Garrett GT17 ahtimesta saa sen 220-230hv
- Mitsubishin 15T (Aero/2,3T) vakio ahtimesta saa "all out" kokoonpanolla n. 300hv
- Ruskeat 350cc vakiosuuttimet, vakio bensanpaineella riittävät 260hv bensiinillä ja 240hv etanolilla. Alkupään femmoissa 1998-2000 on ollut pienempiä suuttimia, ja 2-osaista imusarjaa. Nämä vaativat uusimisen yksiosaiseen imusarjaan jotta saa isommat suuttimet.
- Polttoaineen painetta nostamalla regulaattorilla 3,8-4,0 baariin saadaan suutinten kapasiteettia nostettua niin että vakiosuuttimilla saadaan 270-280hv.
- Vakio bensapumppu kunnossa ollessaan tuottaa n. 280hv.
- Vakio pakoputkisto virtaa n. 270hv.
- Muissa kuin Aero ja 2,3(isoT 220hv) malleissa voi olla kytkimen kanssa pitovaikeuksia, ja niihin joutunee päivittämään viggen kytkimen asetelmineen.
- 4vaihteiselle automaatille luvataan 400nm väännön kesto.
- 5vaihteiselle automaatille luvataan 420nm väännönkesto.
- Manuaalivaihteistot oikein käytettynä ja huollettuna kestävät kyllä ongelmitta.
Virisofta ja eteenkin biopower ovat paljon tarkempia anturitiedoista ja moottorin sekä sen oheislaitteiden kunnosta. Virityksen ja/tai biopoweroinnin jälkeen autoon voi ilmetä vikoja mutta ne voivat johtuvat em. syistä eikä itse softasta, jos se softa on kunnollinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Tarkoittanee että etanolillako 280hv?Pakari kirjoitti: - Vakio bensapumppu kunnossa ollessaan tuottaa n. 280hv.
9-3 aero sedan man -05
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Ainakin sillä, mutta en lähtis bensallakaan kiusaamaan enempää vakiopumppua, koska bensiini nakuttaa laihalla seoksella ja Trionic7 moottorin vakiomännät eivät nakutusta kestä juurikaan. Etanolilla laiha seos ei ole ihan niin vaarallista, koska etanoli aiheuttaa missfireä silloin kun bensiini aiheuttaisi samassa tilanteessa nakutusta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Täällä foorumilta on paljon tietoa mm: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=122145
Saab 93 S, vm. 2000, stage3, t5 moottori t7 mv
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Auto on nyt softattu ja tankillinen ajettu etanolilla, kaikki nyt ainakin toistaseksi on toiminut ongelmitta.
Seuraavaksi sitten huohotin päivitys, PA suodattimen vaihto, öljypohjan putsaus ja samlla tietysti öljyjen vaihto. Alipaineletkut näyttää olevan mallia vanhat joten ne kaikki nyt uusiksi. Sitten vielä bypass modi. Tässäpä näitä mitkä on ToDo listalla seuraavana. Näiden jälkeen pitäs varmaan vaihtaa sitten PA pumppu.
Loppuun vielä kysymys ettei menisi liian helpoksi, softauksella ahdot nousi ~0.4 -> ~0.6, kuulostaa minusta melko pieneltä nostolta, vai voisko tämä kieliä siitä että kaikki ei ole ihan kunnossa?
Seuraavaksi sitten huohotin päivitys, PA suodattimen vaihto, öljypohjan putsaus ja samlla tietysti öljyjen vaihto. Alipaineletkut näyttää olevan mallia vanhat joten ne kaikki nyt uusiksi. Sitten vielä bypass modi. Tässäpä näitä mitkä on ToDo listalla seuraavana. Näiden jälkeen pitäs varmaan vaihtaa sitten PA pumppu.
Loppuun vielä kysymys ettei menisi liian helpoksi, softauksella ahdot nousi ~0.4 -> ~0.6, kuulostaa minusta melko pieneltä nostolta, vai voisko tämä kieliä siitä että kaikki ei ole ihan kunnossa?
Saab 9-5 1998 2.3t automatic
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ti Touko 26, 2015 06:05
- Paikkakunta: Askola
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Voisin veikata, että stage1 sinne on boksiin lyöty, jolloinka sieltä pitäisi löytyä 1bar ahtopainetta. Millä tarkastit paineet? Vois olla surullisen kuuluisa EVAP-takaisku kiusaamassa, tai hukkaportti löysänä Toisaalta, jos kaikki alipaineletkut on rikki jne niin ei kannattaisi kiusata konetta muutenkaan..
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Sieltä saattaa puuttua jarrupolkimelta piuha eculle mikä rajoittaa ahtoja. Tästä viisaammat kertonevat lisää ja haullakin saattaa löytyä. Mitäs amulit mreqit ja mairit sanoo?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Softauksen yhteydessä vaihdettiin ainakin yksi takaisku. Autogaugen mittari on käytössä, AG näyttää vähän eri lukemaa kuin SID mutta ero on sama koko alueelta eli ei välttämättä näytä absoluuttisesti oikeaa arvoa mutta kuitenkin heitto on ollut sama sekä ennen softausta että softauksen jälkeen eli melko luotettavasti voi tuollakin todeta että n. 0.2bar on tullut ahtoja lisää.tiirikkav2 kirjoitti:Voisin veikata, että stage1 sinne on boksiin lyöty, jolloinka sieltä pitäisi löytyä 1bar ahtopainetta. Millä tarkastit paineet? Vois olla surullisen kuuluisa EVAP-takaisku kiusaamassa, tai hukkaportti löysänä Toisaalta, jos kaikki alipaineletkut on rikki jne niin ei kannattaisi kiusata konetta muutenkaan..
Nopitää kattella mitä käy kunhan uusin nuo letkut ja tekee tuon evapin kierron.
Saab 9-5 1998 2.3t automatic
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
Kun kyseessä on 4v automaatti niin toivottavasti softantekijä on sitten osanut tehdä asiaankuuluvat softaskaalaukset jos jotain stg1 tasoa on tavoiteltu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kysymyksiä OG 9-5 virittämisestä.
"Vika" saatiinki jo korjattua, oli ohjelmaan jäänyt lootan vääntörajoituksia päälle. Kyllä nyt kelpaa ajella.
Saab 9-5 1998 2.3t automatic