Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Muinais-tupliksessa vikana se että lootasta tulee ilmeisesti ensiövälityksen kopan liitoksesta öljyä vimmatusti ulos. Itte koppa lienee tiivistettävissä mutta voisiko huohotin olla tukossa? Öljyä tulee siis siihen malliin että konetila on huolella rasvattu kuten pohjakin.
Missä huohotin sijaitsee että voisi tarkastaa?
Entä miten tarkistetaan lootan öljymäärä? Tossa on tikun paikalla vaan kartiotulppa ruuvattuna. Otin satkusta tikun ja mittailin sitä öljytikun "kuorta" ja itte tikkua ja niiden perusteella mittailin ja lisäsin öljyä tonne.
Öljyksi lootaan ilmeisesti se sama mikä satkuunkin eli 10w30 mineraaliöljy? Siis vaihteistoon. Vai pitääkö olla sitä kuupan 75w öljyä? Ei ole vapaakytkintä ja koneena 1.85
Missä huohotin sijaitsee että voisi tarkastaa?
Entä miten tarkistetaan lootan öljymäärä? Tossa on tikun paikalla vaan kartiotulppa ruuvattuna. Otin satkusta tikun ja mittailin sitä öljytikun "kuorta" ja itte tikkua ja niiden perusteella mittailin ja lisäsin öljyä tonne.
Öljyksi lootaan ilmeisesti se sama mikä satkuunkin eli 10w30 mineraaliöljy? Siis vaihteistoon. Vai pitääkö olla sitä kuupan 75w öljyä? Ei ole vapaakytkintä ja koneena 1.85
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Eikö kukaan tiedä
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Muut ongelmat onkin ratkottu mutta öljymäärän tarkistus on vielä mysteeri?
Tihrustetaanko vaan tonne täyttöreikään että koska siellä jotain näkyy?? Vai onko joku mitta paljonko täytyy olla täyttökorkin alapuolella? Vai korkin tasolla?
Täyttöreikä mulla siis tuolla alhaalla lootan kyljedsä eikä ensiövälityksessä, ja tarkistusreikää ei ole. Ohjeet sanoo että täyttöreikä olisi mukamas ensiökopan päällä ja tarkistusreikä olisi lootan kyljessä mutta ei kyllä ole.
Epämäärästä ja stressaavaa kun ei tiiä onko oikea määrä öljyä vai ei
Tihrustetaanko vaan tonne täyttöreikään että koska siellä jotain näkyy?? Vai onko joku mitta paljonko täytyy olla täyttökorkin alapuolella? Vai korkin tasolla?
Täyttöreikä mulla siis tuolla alhaalla lootan kyljedsä eikä ensiövälityksessä, ja tarkistusreikää ei ole. Ohjeet sanoo että täyttöreikä olisi mukamas ensiökopan päällä ja tarkistusreikä olisi lootan kyljessä mutta ei kyllä ole.
Epämäärästä ja stressaavaa kun ei tiiä onko oikea määrä öljyä vai ei
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Tarkistusreikä kyljessä lienee vain niissä, joissa täyttö ensiövälityksen päältä. Tarkistusreikä kuvan osa 15:
Uudemmissa on sitten vaan tyhjennysreikiä ja täyttöreikä. Varaosaluettelon otsikon mukaan tämä uudempi kuori tuli alustanumeroista 99722003499 ja 9972600717 alkaen. Osaluettelossa 22 on nimetty filling plug.
Vaihteistokirjasta en löytänyt mitään öljyntason tarkastukseen tai täyttöönkään liittyvää.
Huolto-ohjeessa kohdassa 10000 km:n huoltoväli, kuitenkin vähintään 4 kertaa vuodessa kerrotaan kohdassa 4. Käsikäyttöinen vaihdellaatikko:
Uudemmissa on sitten vaan tyhjennysreikiä ja täyttöreikä. Varaosaluettelon otsikon mukaan tämä uudempi kuori tuli alustanumeroista 99722003499 ja 9972600717 alkaen. Osaluettelossa 22 on nimetty filling plug.
Vaihteistokirjasta en löytänyt mitään öljyntason tarkastukseen tai täyttöönkään liittyvää.
Huolto-ohjeessa kohdassa 10000 km:n huoltoväli, kuitenkin vähintään 4 kertaa vuodessa kerrotaan kohdassa 4. Käsikäyttöinen vaihdellaatikko:
Selvästikään täyttöohjetta ei ole päivitetty. Ohjesivun alareunassa merkintä Elokuu 1973.Vaihdelaatikkoon no. 364472 saakka on kaksi tyhjennystulppaa, joilla erikoisavainväli. Käytettävä työkalua 539153.
Tyhjennettäessä irrotetaan molemmat tulpat. Öljymäärä tarkistetaan 10.000 km ajokilometrin välein kiertämällä irti pintatason tarkistustulppa. Ellei öljyä valu ulos, on öljyä lisättävä, kunnes sitä alkaa valua reiästä. Ennenkuin vanha öljy tyhjennetään, on autolla ajettava 15 - 20 min. Magneettitulpat puhdistetaan, minkä jälkeen uutta öljyä täytetään öljyntäyttöaukon kautta, kunnes tasotulpan aukosta alkaa valua öljyä. On huomattava, että kuluu jonkin aikaa, ennenkuin öljy ehtii valua välivaihteesta vaihdelaatikkoon. Vaihdelaatikon öljytilavuus on 3,0 l. Öljy vaihdetaan ensimmäisen kerran 2.000 ajokilometrin jälkeen ja sitten säännöllisesti 20.000 km:n välein tai vähintäin kerran vuodessa. EP SAE 75 öljyä API-GL-4 tai GL-5 mukaan on käytettävä kautta vuoden.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
kiitos hirveästi. Jos joskus nähdään niin mun on pakko tarjota kahvit.
Täytyykin vähän verrata ja mittailla missä se pinta kuulus olla. Tänään ei näkynyt öljyä lainkaan kun täyttöreijästä kattoin ja liäsin sen verta että sain näkymään.
Täytyy koittaa kysellä ruotsista ja muualta mailmasta jos olisi jotain tietoa asiasta. Näiten early 99 harrastus tosin tuntuu aika pienimuotoselta ulkomailla (poislukien ruotsi)
Täytyykin vähän verrata ja mittailla missä se pinta kuulus olla. Tänään ei näkynyt öljyä lainkaan kun täyttöreijästä kattoin ja liäsin sen verta että sain näkymään.
Täytyy koittaa kysellä ruotsista ja muualta mailmasta jos olisi jotain tietoa asiasta. Näiten early 99 harrastus tosin tuntuu aika pienimuotoselta ulkomailla (poislukien ruotsi)
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Hahhaa taisin löytää!!
https://saabklubben.se/forum/amne/saab- ... xlad-lada/
Koitin google kääntäjällä laittaa englanniksi kun en osaa ruotsia (toimii paremmin mitä suomeksi kääntäminen) ja ilmeisesti ainakin noiden mukaan se kuuluu täyttää niin täyteen kun siittä lootassa olevasta reijästä saa.
Käynkin huomenna laittamassa öljyä tonne lisää jonkun verta.
https://saabklubben.se/forum/amne/saab- ... xlad-lada/
Koitin google kääntäjällä laittaa englanniksi kun en osaa ruotsia (toimii paremmin mitä suomeksi kääntäminen) ja ilmeisesti ainakin noiden mukaan se kuuluu täyttää niin täyteen kun siittä lootassa olevasta reijästä saa.
Käynkin huomenna laittamassa öljyä tonne lisää jonkun verta.
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Mitä teit öljyvuodolle? Minulla on kans ihan hirveä vuoto ongelma. Minulle öljytaso nousi ihan täyttöaukon reunalle kuin laitoin 3litraa.
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Pistin puuttuvan tiivisteen ensiövälityksen kopan väliin. Vieläkin öljyä häipyy jonkun verran, täytyy tarkastaa stefat ja perän koppa.
Re: Tupliksen lootan huohotus+öljymäärä
Taas häipynyt öljyä, silti ei tee lätäkköä alleen eli ajon aikana öljyt jotenkin häipyy jostain lävestä