Saksalais lehti maalailee Saabin loppua
Saksalais lehti maalailee Saabin loppua
Frankfurter Allgemeine Zeitung raportoi että GM:n johdossa käydään kiivasta väittelyä mitä tehdä tappiolliselle Saabille. Saabia on yritetty myydä Kiinalaisille tahoille mutta laihoin tuloksin, nyt edessä on joko jätti-investoinnit tai lappu luukulle. Ratkaisuilla on kiire koska se kytkeytyy myös seuraavien epsilon2 autojen tuotantoon.
Saabin kohtaloksi on koitumassa nimenomaan päämarkkina-alueen keskittyminen valuuttakurssien kannalta täysin väärään maahan.
Kielitaitoisille:
http://www.faz.net/s/Rub13C90B3A6F1F407 ... ntent.html
Saabin kohtaloksi on koitumassa nimenomaan päämarkkina-alueen keskittyminen valuuttakurssien kannalta täysin väärään maahan.
Kielitaitoisille:
http://www.faz.net/s/Rub13C90B3A6F1F407 ... ntent.html
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Saabin rankka taival..
Kuten palstalla on muistutettukin, Saab autotehtaana ei koskaan ole ollut mikään kultakaivos. Paras hetki ajoittui 80-luvun loppupuoliskolle, ilmeisesti vinokeulan "julkaisemiseen". Se, että 99 ja 900 säilyivät tuotannossa niin pitkään, ei välttämättä ollut perinnetietoisuutta vaan investointivarojen niukkuutta - mikään ei maksa enempää kuin täysin uuden automallin kehittäminen.
Onhan noita merkkejä kuollut, niin Eurooppassa kuin USA:sakin. Olisi vain äärimmäisen surullista, jos tämä osuisi Saabiin - jokainen pystyy varmasti kuvittelemaan syyt. Saab on loppujen lopuksi suht. pieni autotehtaaksi, ja menestyvinä sellaiset ovat harvinaisia. BMW on ehkä paras esimerkki, mutta ilman 1502-malleja (saippualaatikot) sekin olisi kuollut jo 60-luvulle.
Toivotaan parasta, auto nyt ei ainakaan vielä vaihdu
Onhan noita merkkejä kuollut, niin Eurooppassa kuin USA:sakin. Olisi vain äärimmäisen surullista, jos tämä osuisi Saabiin - jokainen pystyy varmasti kuvittelemaan syyt. Saab on loppujen lopuksi suht. pieni autotehtaaksi, ja menestyvinä sellaiset ovat harvinaisia. BMW on ehkä paras esimerkki, mutta ilman 1502-malleja (saippualaatikot) sekin olisi kuollut jo 60-luvulle.
Toivotaan parasta, auto nyt ei ainakaan vielä vaihdu

-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
Onhan tuo huolestuttavaa luettavaa, mutta kyllä minä nyt kuitenkin toistaiseksi suhtautuisin pienellä epäluulolla kaikkeen, mitä saksalaislehdet Saabista kirjoittavat. Onhan heillä vähintäänkin oma RÜSSELSHEIM-lehmä ojassa tässä kaikessa...
Mutta tuo artikkelikin siis vain kertoo (sikäli kun fremdensprachea ymmärsin) että GM:n sisällä käydään kovaa keskustelua Saabin ja Trollhättanin tulevaisuudesta ja vihjaillaan, että kiinalaistahojen kanssa on neuvoteltu koko Saabin myymisestä... Silti artikkelissakin todetaan, että mitään päätöksiä ei ole tehty vielä.
Tuosta Saab+Volvo -liitosta olen kyllä eri mieltä, sehän oli helkkarin lähellä jo 70-80-lukujen vaihteessa. Ja jos se silloin olisi toteutunut, nykymuotoistakaan Saabia ei olisi koskaan syntynyt! Eli siis asiaperusteilla: Saab ja Volvo yhdessäkin olisivat vielä liian pieni autofirma pärjätäkseen yksin. Toki juuri nyt näyttää siltä, että Ford ymmärsi paremmin ostoksensa arvon kuin GM omansa...
Mutta tuo artikkelikin siis vain kertoo (sikäli kun fremdensprachea ymmärsin) että GM:n sisällä käydään kovaa keskustelua Saabin ja Trollhättanin tulevaisuudesta ja vihjaillaan, että kiinalaistahojen kanssa on neuvoteltu koko Saabin myymisestä... Silti artikkelissakin todetaan, että mitään päätöksiä ei ole tehty vielä.
Tuosta Saab+Volvo -liitosta olen kyllä eri mieltä, sehän oli helkkarin lähellä jo 70-80-lukujen vaihteessa. Ja jos se silloin olisi toteutunut, nykymuotoistakaan Saabia ei olisi koskaan syntynyt! Eli siis asiaperusteilla: Saab ja Volvo yhdessäkin olisivat vielä liian pieni autofirma pärjätäkseen yksin. Toki juuri nyt näyttää siltä, että Ford ymmärsi paremmin ostoksensa arvon kuin GM omansa...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."