Noniin. Aikaa on vierähtänyt melkolailla... Muutettiin viime kesänä omakotitaloon ja sain tallin alkutalvesta laajennettua jonkinlaiseen käyttökuntoon, sitten tonnari sinne odottamaan motivaatiota... Tuli tuossa remppailtua taloa, rakennettua terassi ja asennettua aurinkosähköjärjestelmää ja nyt viimein on elämäni ensimmäinen palkallinen kesäloma käytetty lähes täysin auton hitsaamiseen... '
Ruostettahan _oli_ toissa? talvisista hitsauksista riippumatta, mm. kaikki iskarien kotelot, etu- ja takajalkatilat, tunkinkorvakkeet joka nurkassa, takapyöräkotelot aika kovasti uusiksi... Syynä tähän edelliset paikkaukset jotka oli mallia ratsu_2_mm_pelti_ja_heti_massaa. Sai leikata huolella ympäriltä peltiä ja askarrella paskarrella, kun ei kummoisia hitsausvälineitä saatikka -taitoja omista. Hitsauksen ohessa meinasi palaa koko auto, kun C-pilarista löytyikin yllättävän monta säkkiä vaimennusmateriaalia aiempiin kulkineisiin nähden. Tai no, ei sillä palavalla villalla mitään säkkiä ollut. Sen jälkeen tuli haettua isohko 2-pyttynen kompura, mutta ei sillä riittänyt puhti ruostetta hiekkapuhaltamaan... Siinä ohessa suli kattoluukun poistoputki kelvottomaksi, sekin on jo korjattu. Kaikki ruostepaikat hioin ja puhdistin niin hyvin kuin omalla kalustolla oli mahdollista, jonka jälkeen perään tuli mastonin fosforihappoliuos, mastonin siveltävä sinkkimaali ja joku pintamaali, paikasta riippuen. Lokasuojissa sinkin jälkeen täytin ja siloitin hitsailut liimamassalla, josko keräisi vähemmän paskaa ja siten kestäisi pidempään. En nähnyt järkeä hioa sileäksi, enkä kyllä joka paikasta omilla laitteilla ois sileäksi saanutkaan.
Suurimman osan hitsailuista kitsastelin täytelangan kanssa. Oiskohan tuo ollut liikaa kun ois heti alkuun hakenu sen 400e kaasupullon ja hitsannu oikealla langalla? No, parasta saumaa tuli tankin täyttöaukon lähistöllä, kun vetelin täytelangalla + kertakäyttöhiilaripullolla.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ens kerralla, ihan varmasti...
Ovien yläreunatkin oli aika kovasti ottaneet ruostetta, mistä johtunee? En ole koskaan ennen tonnareissa vastaavaa nähnyt. Samaten katon takareunassa, joka jää luukun alle, koriliimat kupruilee melkoisesti. Sisäpuolella ei näkynyt mitään, pitää rapsutella tuo auki samalla kun kattoa maalaa.
Oviin ja lokareihin pistin pahimpiin koloihin lasikuitukittiä alle, ja sitten hirveä hinkaaminen soft-kitin kanssa. Ei täydellistä, mutta jopa yllättävän hyviä omiksi tekeleiksi... Vänkärin puoleisen etulokarin oli joku aiemmista omistajista vaihtanut hyvään cd/cs lokariin, mutta ilmeisesti oli uudelleen pohjamaalannut karhentamatta alkuperäistä pintaa, ja värimassan päältä oli lakka jäänyt pois. Oli aikamoinen homma hioa pelti maalauskuntoon, mutta mitäpä ei Lidlin ykkösoluen voimalla tekisi
Sitten sitä tuli ovipahvit vaihdettua auton mukana tulleisiin vähän siistimpiin, samalla askartelin uudet höyrysulut K-raudalta haettusta ohuesta solumuovimatosta.
Ruostehommat on siis aikalailla paketissa ja löysin lähes ilmaiseksi CS:n helmat jotka "hienosti" istutin würthin lättäkantaruuveilla autoon. Ensiksi tosin hioin näkösälle jäävät kohdat 120 ja 240 paperilla ja sitten annoin lämpöä kuumailmapuhaltimella, jonka jälkeen tärpättipesu ja lisää lämpöä, lopuksi vielä Meguiarsin trim detailer pintaan.
Viikonloppuna tuli kattoverhoilu tehtyä uusiksi, tällä kertaa Kärkkäisen parhaalla collegekankaalla, jota ostin heti 5 metriä, jos siitä jotain muutakin tekisi. Oli kyllä niin nukkaavaa tavaraa, ettei sitä taida paljon muualle viittiä kuin kattoon.
Sekä etu- ja takalokarit ja kaikki ovet on ammuttu Spraymaxin paukkupulloilla odoardo grayksi ja 2k-lakka päälle. Hieman hiontajälkiä jäi mielestäni aika huolellisesta 80-120-180-240-320-400 hionnasta huolimatta, eikä lakkapinta tullut niin hyväksi kuin halusin, vesihiontaa siis ainakin edessä. Jäljellä ois konepellin vaihto ehjempään (kiitokset Koutosen Alille), katon hionta ja maalaus (ei yhtään ruosteessa sisäpuolelta!) ja takaluukun restaurointi jonkinlaiseen kuntoon.
No, eihän se projekti nyt siihen lopu. Ilmastoinnin kompura veti juntturiin viime syksynä. Joten siihen on tilalle kampe, paineet pysyi järjestelmässä hyvin eli sen pitäs riittää... Tällä tiedolla turbo on se joka valskaa öljyä ja savuttaa, kattoluukku ei halua mennä katon sisään ja ehkä siinä vielä jotain muutakin oli. Raportoidaan jahka selviää.
Paikalliselta romikselta on tullut jotain osia keräiltyä mutta lisää vielä tarvitaan sekä tähän että muihin kulkineisiin, ilmoitelkaa jos löytyy -88 -91 tonnareiden tai -85 satkujen osia!
Tänään kävin onnistuneesti uudistamassa pirssin pitkäksi jääneen leiman, huomautuksia tuli tuulilasista, pissapojan moottorista jonka olin unohtanut vaihtaa ja käppärin liian pitkästä liikeradasta.
Ja sitten pari kuvaa (jos linkit toimii)
Tuolla lisää kuvia joita voi katsoa omalla vastuulla, itku voi päästä... Jos ei olosuhteiden niin omien hitsisaumojen puolesta ainakin.
http://sarka.kapsi.fi/BHL/KESA2016/
Todettakoon tässä vaiheessa, että auto oli ihan v*tun mätä, ja siitä ei täydellistä tahi uutta tullut, mutta eiköhän tuo meleko monta vuotta mene
Noh, vielä muutama päivä lomaa jäljellä!