En ole ollut autoa vaihtamassa, vaan ostamassa toista autoa. Ja ostettukin se jo on.
Tarvitaan pikapuoliin toista autoa, kun jälkikasvu (molemmat) alkaa autoilemaan. Lisäksi syynä on manuaalivaihteisen auton tarve automaattivaihteisen "ykkösauto" Saabin rinnalle. Tähän manuaaliinkin on kaksi syytä: opetuslupa hankittu ja opetan molempia itse sekä saavatpahan sitten alkuunsa autoilla manuaalilla niin se käytännössä iskostuu selkäytimeen. Näin on parempi. Kyllä sitä sitten myöhemmin voi siirtyä automaatin mukavaan maailmaan. Näin olen itsekin tehnyt, eikä paluuta manuaaliin ole. Tosin nyt joutuu taipumaan tuon opetuksen vuoksi.
Vaan itse tuohon "kakkosautoon".
Se on Opel Vectra C2 GTS: 2.2 Direct M6, vm -06 (käyttöönotettu 12/2005).
Sikäli se liittyy nyt tässäkin kiivaana käytyyn keskusteluun noista VAG-autoista, että omat murheensa on tuossa Opelissakin. Tiedossa oli tuon koneen jakoketju ja korkeapainebensapumpun ongelmat. Ne onkin tuohon vaihdettu 200tkm kohdalla molemmat, kun nyt autolla ajettu 240tkm. Jakopäähän tehty täydellinen remontti ja bensapuolelle vaihdettu sekä siirtopumppu että tuo korkeapainepumppu. Kuitit löytyy. Joten tällä osastolla ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Peruskonehan on kai täysin sama kuin Saabin NG9-3:n kaksilitrainen (lyhyemmällä iskunpituudella). Ainakin se näyttää ulkoisesti samanlaiselta kuin tuon oman saabin.
Sitten taas vasta auton oston jälkeen selvisi tuon auton kolmas ongelmapesä: 6-vaihteinen manuaalilaatikko: M32.
Luulin sen olevan saman kuin mitä Saab käyttää, mutta eipä ole. Tuliko tässä nyt se virhe, kun en asiaa selvittänyt etukäteen. Nimittäin useana vaihtoehtona oli myös GTS Vectra tutuilla 2.0t koneella ja 6-lovisella laatikolla (F40). Se miksi sitten päädyin tähän kyseiseen ostamaani autoon oli tuo "faceliftattu" kori, lähinnä keulan ilme, ja yllättävän vähäinen kulutus ja co-päästöt (180g/km). Yli 2 tkm olen jo autolla ajanut ja tuohon pieneen kulutukseen voin yhtyä. Menee kyllä vähällä. Tankkauksen perusteella 600 km matka-ajoa (500km 100km/h + 100km 120km/h) ja 250 km taajama-ajoa. Kulutus oli 7,1 litraa sataselle. Saabilla ei olisi tuohon päässyt edes pelkällä matka-ajolla. Ilmastointi huusi koko ajan täysillä, kun oli tuo hellejakso päällä. Oma arvio onkin, että pelkällä 100km/h matka-ajossa menee varmasti 6,5 litraan ja allekin, kun suotuisat olosuhteet.
Eipä tietenkään nuo hyvät puolet nyt lämmitä kovin kauaa, jos ja kun laatikko porsii. Vielä ei juurikaan merkkejä siitä ole äänen perusteella, kun laakerit siitä pettävät ja alkavat ujeltamaan oikein kunnolla. Ainoa viittaus laatikon ongelmaan on kepin liikkuminen 1-ja 5- vaihteilla, kun vuoroin kiihdyttää/moottorijarruttaa. Voi kuulemma johtua muustakin, kun noista laakereista. Laatikkoon on onneksi vaihdettu öljyjä. Viimeksi n. 180 tkm kohdalla eli 60tkm siten. Redline MTS:t on tositteen mukaan viimeksi laitettu sisään. Pitäisi olla hyvät öljyt tähän laatikkoon.
Nyt sitten odotellaan mitä tuolle laatikolle tapahtuu

Täysremontti maksanee koko töineen paikasta riippuen 1500...2000e. Pelkkä "irto" laatikon remppa 800...1000e. Työ on kuulemma huolellisuutta vaativa, joten ihan mille pajalle tahansa sitä ei kannata viedä korjattavaksi. Syynä on kai jo tehtaalla tehty "virhe" kasauksessa, niin laakerit kuluvat ennenaikaisesti. Huolimaton remppa johtaa kuulemma samaan.
Että näin täällä.
En ole kuitenkaan vaivautunut synkkyyteen, koska sain auton mielestäni kohtuu hintaan, ottaen huomioon jo nuo edellä mainitut "kalliit" rempat. Lisäksi auto on todella hyvä ajaa (ei häviä NG9-3:lle yhtään) ja kaikki pelaa sekä on todella siisti metallinmustalla värillä. Lisänä vielä tuo facelift C2 korimalli. Joten, kai tähän omaan käyttöön (tai lapsille) voi vaikka tuon laatikkorempankin tehdä, mikäli se sitä jossain vaiheessa vaatii, eikä sittenkään auton "kokonaishinnaksi" tule vielä mahdottomia
