Bensaturbojen öljynkulutus
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Kun ostin ensimmäisen 93 SS:n niin silloin myyjä sanoi että voi kuluttaa hieman ensimmäiseen öljynvaihtoon asti mutta sitten pitäisi loppua. Kuten aikaisemmin sanoin niin ei yksikään ole kuluttanut että olisi huomannut. Vikaa on jossakin.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
8tkm öljynkulutus seurannan jälkeen kone otettiin maanantaina auki.Tuon välin kulutus oli luokkaa 6,6l/30tkm.Mitään muuta vikaa ei koneesta löytynyt kun likimain kaikki renkaat oli kulunu päittäisvälys arvojen yläpuolelle,mikä on vähintäänkin outoa 55tkm ajetulle koneelle.Sylintereissä ei kuulemma mitään vikaa.Josko tuo kulutus nyt uusilla renkailla asettuisi.
A3 1.8Tfsi quattro -15
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Nostetaanpas vähä vanhaa aihetta. Eli kattelin tosta omasta kolkista öljyn "levelin" ja aikas alhaalla omasta mielestä oli. Kuluttaako turbo koneet paljonkin öljyä, ja onko iso ero mitä öljyä käyttää?
Toisessa topikissa jutellaa paljon mitä öljyä käytetää ja missä ja merkeistä ja muuta diipadaapaa mutta voiko sillä olla isokin ero?
Ite laitoin vajaa 2500km sitten GM 5w30 ja nyt on mennyt 3/4 tikusta, eli viimeinen 1/4 oli öljyn peitossa. Autona toimii -08 1.8t
Omasta mielestä ei savuta sinistä, ja ajelen aika lyhyttä matkaa yleensä, eli sekin voi toki vaikuttaa. Tuntuu vaa jotenkin hurjalta toi määrä..
Toisessa topikissa jutellaa paljon mitä öljyä käytetää ja missä ja merkeistä ja muuta diipadaapaa mutta voiko sillä olla isokin ero?
Ite laitoin vajaa 2500km sitten GM 5w30 ja nyt on mennyt 3/4 tikusta, eli viimeinen 1/4 oli öljyn peitossa. Autona toimii -08 1.8t
Omasta mielestä ei savuta sinistä, ja ajelen aika lyhyttä matkaa yleensä, eli sekin voi toki vaikuttaa. Tuntuu vaa jotenkin hurjalta toi määrä..
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
mulla on ajettu 272tkm eikä eikä tikuista huomaa öljyn vähenemistä kun vaihdan öljyt 10-15 tkm välein. eikä oo ollut eroa ajanko gm 5w 30 tai mobil 0w 40 öljyillä. tuntuis että sulla on jotain vikaa jos kuluttaa noin paljon öljyä!nert kirjoitti:Nostetaanpas vähä vanhaa aihetta. Eli kattelin tosta omasta kolkista öljyn "levelin" ja aikas alhaalla omasta mielestä oli. Kuluttaako turbo koneet paljonkin öljyä, ja onko iso ero mitä öljyä käyttää?
Toisessa topikissa jutellaa paljon mitä öljyä käytetää ja missä ja merkeistä ja muuta diipadaapaa mutta voiko sillä olla isokin ero?
Ite laitoin vajaa 2500km sitten GM 5w30 ja nyt on mennyt 3/4 tikusta, eli viimeinen 1/4 oli öljyn peitossa. Autona toimii -08 1.8t
Omasta mielestä ei savuta sinistä, ja ajelen aika lyhyttä matkaa yleensä, eli sekin voi toki vaikuttaa. Tuntuu vaa jotenkin hurjalta toi määrä..
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage
5891
5891
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
288tkm mittarissa ja ei syö öljyä, ajan GM:n 5W30:llä ja 10tkm välein öljynvaihto. Ajoin myös noilla 0W40:llä aiemmin, ei syönyt niilläkään öljyä.Antti26 kirjoitti:mulla on ajettu 272tkm eikä eikä tikuista huomaa öljyn vähenemistä kun vaihdan öljyt 10-15 tkm välein. eikä oo ollut eroa ajanko gm 5w 30 tai mobil 0w 40 öljyillä. tuntuis että sulla on jotain vikaa jos kuluttaa noin paljon öljyä!nert kirjoitti:Nostetaanpas vähä vanhaa aihetta. Eli kattelin tosta omasta kolkista öljyn "levelin" ja aikas alhaalla omasta mielestä oli. Kuluttaako turbo koneet paljonkin öljyä, ja onko iso ero mitä öljyä käyttää?
Toisessa topikissa jutellaa paljon mitä öljyä käytetää ja missä ja merkeistä ja muuta diipadaapaa mutta voiko sillä olla isokin ero?
Ite laitoin vajaa 2500km sitten GM 5w30 ja nyt on mennyt 3/4 tikusta, eli viimeinen 1/4 oli öljyn peitossa. Autona toimii -08 1.8t
Omasta mielestä ei savuta sinistä, ja ajelen aika lyhyttä matkaa yleensä, eli sekin voi toki vaikuttaa. Tuntuu vaa jotenkin hurjalta toi määrä..
9³ SC 1.8t
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
266 tkm mittarissa eikä syö öljyä 10-15 tkm vaihtovälillä. Öljynä suositeltu GM:n litku.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Ei syö öljyä täälläkään. Ajettu 245tkm.
10tkm välein vaihdan eikä "tikusta" taso alene.
10tkm välein vaihdan eikä "tikusta" taso alene.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Aamulla taas kun kattelin tilannetta niin nyt näytti olevan ihan normaalilla tasolla (en ole lisännyt öljyä). Jännä juttu sillä molemmilla kerroilla kone kylmänä ja tasaisella maalla. Kattelin eilen kanssa kun kone oli lämmin (20min moottorin sammutuksen jälkeen) ja silloin oli iha normaalilla tasolla kanssa. Täytyy seurata tarkemmin. Näyttää myöskin siltä että jarrutehostimen alipainepumpun tiiviste vuotaa, joten vaihtoon ja ei muutakun seuraamaan.
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Mitäs kummaa nyt Saabbi teki?
Miten öljyt tulisi tarkistaa oikeaoppisesti? Käyttöohje sanoo, että öljyt tarkistetaan lämpimästä koneesta 5 min koneen sammuttamisen jälkeen.
Olen tarkastellut öljyjä noin parin viikon välein ja aina samassa parkkiruudussa. Täyttä on näyttänyt kun auto on seissyt yön yli (ja kone on kylmä).
Eilen tsekkasin öljyt pienen joutokäynnin jälkeen ja tikusta kastui vain alin viiva. Aamulla katsoin uudestaan ja näytti 3/4 osaa tikusta. Siis ilman että kone oli ollut käynnissä.
Öljyt on alle 5000 km ajetut GM:n litkut.
Onko tarkastusmetodini väärä vai onko joku pahasti rikki?
Meneekö tuo mitsun turbo helposti rikki vai onko muita syitä öljynkulutuksern?
(Ohjaustehostimen säiliö ei tulvi ja jarrutehostimen tiiviste vaihdettu, ei vuoda sekään).
Miten öljyt tulisi tarkistaa oikeaoppisesti? Käyttöohje sanoo, että öljyt tarkistetaan lämpimästä koneesta 5 min koneen sammuttamisen jälkeen.
Olen tarkastellut öljyjä noin parin viikon välein ja aina samassa parkkiruudussa. Täyttä on näyttänyt kun auto on seissyt yön yli (ja kone on kylmä).
Eilen tsekkasin öljyt pienen joutokäynnin jälkeen ja tikusta kastui vain alin viiva. Aamulla katsoin uudestaan ja näytti 3/4 osaa tikusta. Siis ilman että kone oli ollut käynnissä.
Öljyt on alle 5000 km ajetut GM:n litkut.
Onko tarkastusmetodini väärä vai onko joku pahasti rikki?
Meneekö tuo mitsun turbo helposti rikki vai onko muita syitä öljynkulutuksern?
(Ohjaustehostimen säiliö ei tulvi ja jarrutehostimen tiiviste vaihdettu, ei vuoda sekään).
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
200tkm ajettu aero ja GM: öljyt sisässä. Kampuran päätystefa vuotaa tällä hetkellä ja auton alla lammikko kun hetken seisoo. Lisähuomiona se, että kun kylmällä koneella painaa reilummin kaasua eli niin että ahdot nousee, niin putkesta tulee melko sankka pölly. Oletettavasti öljyä palaa. Öljyä joutunut lisäilemään. Kulutusta en oikein osaa arvioida, mutta normaalia enemmän. Tästä tulikin mieleen, että oliko imusarjassa jokin venttiili, mikä rikkoutuessaan voisi selittää ilmiön. Liittyiskö päätystefan vuoto samaan asiaan? Ahtoputket oli sisältä siistit, ei öljyn peitossa.
Öljyjen tarkastaminen pitäisi kai tehdä siksi 5min sammuttamisesta, että suurin osa öljystä olisi palannut öljypohjaan. Kylmästä koneesta mitattuna öljyä näyttäisi olevan huomattavasti enemmän. Johtuisiko siitä, että loputkin öljyt olisivat valuneet alas.
Öljyjen tarkastaminen pitäisi kai tehdä siksi 5min sammuttamisesta, että suurin osa öljystä olisi palannut öljypohjaan. Kylmästä koneesta mitattuna öljyä näyttäisi olevan huomattavasti enemmän. Johtuisiko siitä, että loputkin öljyt olisivat valuneet alas.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Huohottaako kone epätavallisen paljon
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Huohottamisen huomaa juurikin niin, että kun kylmällä polkasee niin, että ahtoviisari värähtää, niin käry pöllähtää putkesta. Jos aurinko sattuu paistamaan sopivasti sivusta, niin peilistä huomaa. Tilanne on todennäköisesti sama kuumalla koneella, mutta saisko katti käryt kiinni? Puristuksia ei ole mitattu. Voiko huohottamisen tarkistaa jotenkin muuten?
Löysin viestiketjun, mitä kaipailin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a#p1128354
Tuolla nimimerkki "karg" mainitsi imusarjan takaiskun eli PCV- valven (12786376). Kansainväliseltä foorumilta löysin ohjeet tarkastamiseen. Täytyy tsekata ainakin tuo.
Tuli vaan mieleen, että olisiko kytkimen puoleisen kampuran päätystefan antautuminen johtunut siitä, että ahdot menisi öljypohjaan? Nyt kun päätystefaremonttiin on kaikki osat saatu haalittua, niin varmistaisi uuden stefan paikallaan pysyvyyden. Autossa on vakio-ohjelma.
Löysin viestiketjun, mitä kaipailin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a#p1128354
Tuolla nimimerkki "karg" mainitsi imusarjan takaiskun eli PCV- valven (12786376). Kansainväliseltä foorumilta löysin ohjeet tarkastamiseen. Täytyy tsekata ainakin tuo.
Tuli vaan mieleen, että olisiko kytkimen puoleisen kampuran päätystefan antautuminen johtunut siitä, että ahdot menisi öljypohjaan? Nyt kun päätystefaremonttiin on kaikki osat saatu haalittua, niin varmistaisi uuden stefan paikallaan pysyvyyden. Autossa on vakio-ohjelma.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Gm:n litkulla vei öljyä, mutta nyt ollut koneessa Magnatechit yhden huoltovälin, eikä öljyä ole kulunut.
Viinalla ajetaan kokoajan, tiedä sitten onko vaikutusta. Enkä välitä tietääkkään, laitan taas Magnatechit koneeseen.
Viinalla ajetaan kokoajan, tiedä sitten onko vaikutusta. Enkä välitä tietääkkään, laitan taas Magnatechit koneeseen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Vanhan, mutta ajankohtaisen ketjun nosto.
Autona 2006 vuoden alun 2.0t sc biopower-softalla ja kilometrejä on mittarissa reilu neljännesmiljoona. Edellisestä öljynvaihdosta on kulunut noin 5000 km, kun päätin vilkaista öljytikkua. Tikku ei kastunutkaan ja reilun parin litran lisäyksen jälkeen tikku kastui ylärajalle asti.
Selvittelin mihin öljy voisi kadota ja kun ulkoisia vuotoja ei näkynyt, niin katseet kohdistui turboon. Turbolta alas välijäähylle menevä letku/putki näytti päältä päin olevan hieman rasvaisen möhnän tahrima. Seuraavaksi päätin tarkastaa putken sisäpuolen ja avasin välijäähyn jälkeisen putken ja letkun liitoksen ja katson putken sisään (eli kuvan putkeen nro 13). Se oli sisäpinnaltaan selkeästi öljystä tahmainen, mutta en nyt kuitenkaan kuvailisi sen olevan _huomattavan_ öljyinen.
Seuraavaksi irrotin turbon imuputken, jotta pääsin kokeilemaan turbon akselia. Akselissa tuntui noin 0,5 mm akselinsuuntainen välys. Säteen suunnassa välystä ei ollut.
Sinistä Saab ei puske ainakaan havaittavasti putkesta kylmänäkään, mutta kylmänä paikallaan kaasutellessa ainakin viimeksi valkoista vesihöyryä vapautui ilmakehään sitäkin enemmän.
Onko tämä näillä oireilla selvä juttu eli turbo on tullut tiensä päähän
Autona 2006 vuoden alun 2.0t sc biopower-softalla ja kilometrejä on mittarissa reilu neljännesmiljoona. Edellisestä öljynvaihdosta on kulunut noin 5000 km, kun päätin vilkaista öljytikkua. Tikku ei kastunutkaan ja reilun parin litran lisäyksen jälkeen tikku kastui ylärajalle asti.
Selvittelin mihin öljy voisi kadota ja kun ulkoisia vuotoja ei näkynyt, niin katseet kohdistui turboon. Turbolta alas välijäähylle menevä letku/putki näytti päältä päin olevan hieman rasvaisen möhnän tahrima. Seuraavaksi päätin tarkastaa putken sisäpuolen ja avasin välijäähyn jälkeisen putken ja letkun liitoksen ja katson putken sisään (eli kuvan putkeen nro 13). Se oli sisäpinnaltaan selkeästi öljystä tahmainen, mutta en nyt kuitenkaan kuvailisi sen olevan _huomattavan_ öljyinen.
Seuraavaksi irrotin turbon imuputken, jotta pääsin kokeilemaan turbon akselia. Akselissa tuntui noin 0,5 mm akselinsuuntainen välys. Säteen suunnassa välystä ei ollut.
Sinistä Saab ei puske ainakaan havaittavasti putkesta kylmänäkään, mutta kylmänä paikallaan kaasutellessa ainakin viimeksi valkoista vesihöyryä vapautui ilmakehään sitäkin enemmän.
Onko tämä näillä oireilla selvä juttu eli turbo on tullut tiensä päähän
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Bensaturbojen öljynkulutus
Oman turbo x ahtoputki kaasuläppäkotelon päästä katsottuna. https://db.tt/5g9tjUPuMe
Öljynvaihdon jälkeen ajettu 6000km ja öljyn pinta minimissä (auto seisonut yön yli). Autolla ajettu 157tkm.
Öljynvaihdon jälkeen ajettu 6000km ja öljyn pinta minimissä (auto seisonut yön yli). Autolla ajettu 157tkm.
Kilosta alkaa ilo.
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011