Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?
Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?
Mahtoikohan Saab antaa 5" tykkivanteille eri ohjearvot pyöränkulmille kuin mitä Bibliasta löytyy normi 4" ja 4,5"peltisille? Saabin omilla vanteillahan ET pienenee kun leveys kasvaa, eli kaiken levyisissä sisäreuna on suunnilleen samalla etäisyydellä pyörän navasta. Olettais samoilla kulmilla ohjauksen muuttuvan (normaalia) raskaammaksi kun renkaitten keskilinja siirtyy ulospäin
Re: Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?
Oma kokemukseni on että ET-lukema / sen muutos ei niinkään vaikuta ohjauksen keveyteen mutta muuten ajo-ominaisuuksiin kyllä.
Tietenkin jos pallonivelet on jäykät tai muuten nihkeät voi sitä kautta vaikuttaa jos vanteen keskilinja poikkeaa liikaa pallonivelten linjauksesta.
Kevein ratkaisu ohjausta ajatellen lienee se että vanteen keskilinja on samassa linjassa pallonivelten kanssa mutta tämähän on rakenteellisesti mahdoton toteuttaa.
Tietenkin jos pallonivelet on jäykät tai muuten nihkeät voi sitä kautta vaikuttaa jos vanteen keskilinja poikkeaa liikaa pallonivelten linjauksesta.
Kevein ratkaisu ohjausta ajatellen lienee se että vanteen keskilinja on samassa linjassa pallonivelten kanssa mutta tämähän on rakenteellisesti mahdoton toteuttaa.
Re: Pyöränkulmat ulospäin levittävillä vanteilla?
Lähinnä tuo pienempi ET tulee esiin jos tiessä on epätasaisuuksia niinkuin Suomessa joskus on. Eli muljuaa eritavalla kuin oikealla ET-lukemalla olevalla vanteella.