Kyseessä Saab 9-5 3.0t Arc vm2002. Oireet alkoi noin viikko sitten. Käynnistettäessä sahaa normaaliin tapaan mutta ei sitten tahdo käyntiin lähteä. Kolmeen otteeseen lähti käyntiin 3-4 tai viidennellä yrittämällä.
Sain auton ajettua pajalle ja totesivat että akku on kunnossa. Vikakoodeja ei ollut ja sytytystulpat ok ja vaihdettu alle vuosi sitten. Totesivat että vika voisi liittyä käynnistyksen/ajonestoon. He myös ottivat akun irti lataamaan yön yli, ja kas kumma aamulla auto lähti usealla yrityksella jokaisella kerralla käyntiin. Mutta päivän päätteeksi auto ei illalla enään lähtenytkään käyntiin.
Löysin tältä forumilta että auton voisi mahdollisesti saada käyntiin irroittamalla akku noin kymmeneksi minuutiksi ja testata uudelleen. Kokeilin toiveet korkealla mutta tämä kikka ei toiminutkaan. Onko kellään mitään ideoita missä vika voisi piileä ja/tai mitä voisi vielä kokeilla jne?
Starttimoottori myös vaihdettu vuoden sisään.
Saapas ei käynnisty
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56
Saapas ei käynnisty
9-5 vm2002 3.0t V6
Re: Saapas ei käynnisty
Näyttääkö kierroslukumittari mitään yritysten aikana? Pitäisi näyttää vähän kun startti pyörii. Ellei näytä mitään kampiakselin anturi vaihtoon, ei tule vikakoodeja siitä viasta.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56
Re: Saapas ei käynnisty
Mielestäni ei näyttänyt mitään kierroksia, viisarit taisivat ehkä olla jopa pimeinä ainakin joillakin käynnistysyrityksillä.lukkis kirjoitti:Näyttääkö kierroslukumittari mitään yritysten aikana? Pitäisi näyttää vähän kun startti pyörii. Ellei näytä mitään kampiakselin anturi vaihtoon, ei tule vikakoodeja siitä viasta.
Miten iso homma mahtaa olla vaihtaa anturi ajallisesti?
9-5 vm2002 3.0t V6
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saapas ei käynnisty
Mikäli ajonesto, ei käsittääkseni anna edes sahauttaa. Taannoin ainakaan omassani ei sahannut, vaan sytytti vain valoja.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Saapas ei käynnisty
Oma 9-5 teki ihan samaa kun oli kampiakselinasentotunnistin menny! Tässä linkki hyviin ohjeisiin miten vaihto onnistuu kotioloissa. http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps ... p?nsteps=2
Re: Saapas ei käynnisty
Vaihtelin iteltä kanssa juuri tuon anturin kun tuli käynnistysongelmia lämpimänä ja satunnaista sammuiluakin. Sain tosin koodinkin aikaan kampiakselin asentoanturista. Luin ylläolevan ohjeen, mutta päädyin vaan tunkkaaman kuskin reunaa ylöspäin (ja pukki tietysti myös!) ja vaihtamaan anturiosan alakautta niin ei tarvinnut irroittaa tieltä mitään. Johdon kanssa piti vähän askarrella tiety yläkautta ja pienemmät kädetkin olis ollut paremmat.. Mutta päteekös noi ohjeet sellasinaan juuri 3.0 koneeseen, onko sama homma? Itsellä 2.3.
Mekonomenilla oli anturi huomattavasti edullisempi kuin marmorilla, etenkin klubialennuksella. Ei tosin ollut Bosch eli en tiedä oliko merkki/laatu alkuperäistä vastaava.
Mekonomenilla oli anturi huomattavasti edullisempi kuin marmorilla, etenkin klubialennuksella. Ei tosin ollut Bosch eli en tiedä oliko merkki/laatu alkuperäistä vastaava.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56
Re: Saapas ei käynnisty
Asentotunnistin nyt sitten vaihdettu ja Saapas heräs henkiin! Korjaamolla kesti 1,5h vaihtotyö, liekö sitten vaikeampi vaihtaa tähän bensakolmoseen.. Kiitos vastauksista!
9-5 vm2002 3.0t V6