Noniin.
Elämän ekat kiihdytykset takana; jos ei normi liikennevalolähtöjä lasketa
Vertailupohjaksi viri Turbojen kanssa puuhaaville vakiokunnossa oleva museorekisterissä oleva Aero M84 "Ur T16", eli aivan ensimmäisiä Turbo 16 koneisia Saabeja. 2 lähtöä hieman eri lähtötavoilla:
- Eka lähtö normisti ykkösellä, sutia hieman lyöden jopa kolmosella: 203 km/h ja varttimaili 16.050 sek.
- Toka lähtö kakkosvaihteella, kytkimellä luistattaen : sama 203 ja varttimaili 16.073
Huomionarvoista tapahtumasta:
- SAABin nopeusmittari näytti tarkalleen saman kuin tutkamittaus !!
- Maalipun jälkeen vielä hieman lappu lattiassa ja hyvin kelasi vielä ylöspäin 215. Eli tehtaan uudelle autolla antamat arvot täyttyi.
- Sivusta muiden ajoja seuraten vaikutti aika mopoilta 200 kulkevat pelit. Vasta kolmosen rikkouduttua oli jotakin menemisen meininkiä.
- 30 vuotta vanha vakio Turbo Saab näytti kulkevan yhtä hyvin kuin uudehkot ns. kovakulkuset pelit vakiona.
- Joku hullu ajoi prätkällä 408 km/h. Liekkö sukua maailman nopeimmalle Intiaanille ? (joku sen niminen leffa, kannattaa kattoa )
Kiihdytysajot Lappeenrannan lentokentällä 27.8.2016
Re: Kiihdytysajot Lappeenrannan lentokentällä 27.8.2016
Varttimaili tuli ca15 sek mutta loppunopeus 221 bensalla ei ole todella viritetylle 2.3 mootorilla ysifemmale "jees" tulos. Uskottavasti ilmamassamittari , lambda-anturi jne... ei toimi kunnolla tai sitten kytkimen vaihton aikana tuhosin alipaineltkuja tai jotakin muuta. Ja ei ihan SAAB i uusi ole ja paras ehkä ei ollenkaan koskea kaikkea mitä toimi. Nyt edes käynistysmootori pitä semmöistä ääntä kuin ois joku pelttipala sisällä. Mutta kiva , että lapset ja lapsenlapset saivat olla kyydissä ja niile tämä oli hauska ( nopeus 216 km/h). Ei tämä mitään,talvella SAAB in mootori aatomeiksi ja kevällä 2017 uudestaan.