Ohjaustehostimeen lisää puhtia
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Tuon Aeroni ohjaustuntuma on oikein hyvä, mutta ALS-sairauteni etenemisen vuoksi tarvitsen pian herkemmin käännettävän ratin. Alkaa pysäköidessä ratin kääntö yhdellä kädellä jäädä tekemättä. Leveät renkaat voi tietysti vaihtaa vähän kapeampiin ja laittaa korkeammat ilmanpaineet, mutta olisi kiva tietää, jos jollain konstilla saisi lisää tehostusta.
Vaimolla on kauppakassina Fiat ja sen ratti kyllä kääntyy mun voimilla paikallaankin, mutta minäkö ajaisin Fiatilla.
Vaimolla on kauppakassina Fiat ja sen ratti kyllä kääntyy mun voimilla paikallaankin, mutta minäkö ajaisin Fiatilla.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Onkohan joku vika kun minulla ihan etusormellakin pyörittää auton seistessä? Viime kesänä korjattu tehostimen letkut ja putket, samalla laitettiin uudet nesteet. Olisikohan noista apua?
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Hyviä neuvoja nuo olisivat, mutta pyörittää mun Aeronkin rattia muut sormella.
Mun sairaus vaan kuihduttaa lihakset ja vie voimat eikä tässä pian tehdä paljon muutakaan.
Mun sairaus vaan kuihduttaa lihakset ja vie voimat eikä tässä pian tehdä paljon muutakaan.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Fiiussa saattaa olla sähköinen ohjaustehostin. Sellaisen kun nakkaisi Saabiinkin niin saisi ehkä keveyttä. Vaatii tosin isompia toimenpiteitä...
Auttaisiko urakkanuppi?
Auttaisiko urakkanuppi?
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Ei tuolle oikein muuta voi tehdä, kuin viritellä tehostimen pumppuun isompi hihnapyörä. En ota kantaa, miten se onnistuu.
Muussa tapauksessa joudut siirtymään toisen auton rattiin, josta löytyy adaptiivinen tai muuten ylitehostettu ohjaus.
Muussa tapauksessa joudut siirtymään toisen auton rattiin, josta löytyy adaptiivinen tai muuten ylitehostettu ohjaus.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Miten se isompi hihnapyörä auttaisi? Silloinhan pumppu pyörisi hitaammin ja pumpun tuotto heikkenisi.Coltti kirjoitti:Ei tuolle oikein muuta voi tehdä, kuin viritellä tehostimen pumppuun isompi hihnapyörä. En ota kantaa, miten se onnistuu.
Muussa tapauksessa joudut siirtymään toisen auton rattiin, josta löytyy adaptiivinen tai muuten ylitehostettu ohjaus.
Jos järjestelmän paineen saisi jotenkin nostettua, kun pumpussahan lienee paineenrajoitinjousi.
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Stage 2 ohjaustehostin Jenkkiautoihinhan saa aftermarkettina ohjaustehostinpaineen säätimiä, en tiedä saako sellaista ollenkaan sovellettua.
Käytännössä alkuperäisen virittämistä parempi ratkaisu olisi tunkea just vaikka Opel Corsan sähköinen tehostin kojelaudan alle. On onnistuneesti tehostettu monta vanhempaa ropposta ja monenlaista kilpa-autoa niillä, koska on verrattain helppo modifioida sopimaan ja on kevyt (siis sekä fyysisesti että käyttää)
Mutta vaatisi silti paljon paljon työtä, varsinkin kun vakio-Saabin kojelaudan alla ei ole ihan niin paljon tilaa kuin ikivanhassa Escortissa tai riisutussa kilpurissa.
Käytännössä alkuperäisen virittämistä parempi ratkaisu olisi tunkea just vaikka Opel Corsan sähköinen tehostin kojelaudan alle. On onnistuneesti tehostettu monta vanhempaa ropposta ja monenlaista kilpa-autoa niillä, koska on verrattain helppo modifioida sopimaan ja on kevyt (siis sekä fyysisesti että käyttää)
Mutta vaatisi silti paljon paljon työtä, varsinkin kun vakio-Saabin kojelaudan alla ei ole ihan niin paljon tilaa kuin ikivanhassa Escortissa tai riisutussa kilpurissa.
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Citroenin pumpussa oli paineen rajoitus toteutettu siten että pumpun sisällä oli liukuva painepäätylevy jota jousi painoi pumpun rattaita vasten.
Kun paine kohoaa tarpeeksi, paine painaa päätylevyä jousen puristuessa kasaan eli tuotto loppuu.
Eli tällainen rakenne olisi helppo virittää tehokkaammaksi jäykemmällä jousella.
Kun paine kohoaa tarpeeksi, paine painaa päätylevyä jousen puristuessa kasaan eli tuotto loppuu.
Eli tällainen rakenne olisi helppo virittää tehokkaammaksi jäykemmällä jousella.
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Tietenkin kannattaa testata keveneekö ohjaus kun koneelle antaa hieman kierroksia.
Jos ei, niin kyse ei ole liian alhaisesta pumpun tuotosta vaan liian alhaisesta paineesta.
Tuottoahan saa lisää kun pumppuun laittaa pienemmän hihnapyörän.
Ja painetta sitten järjestelmästä riippuen joko helposti tai vaikeasti
Jos ei, niin kyse ei ole liian alhaisesta pumpun tuotosta vaan liian alhaisesta paineesta.
Tuottoahan saa lisää kun pumppuun laittaa pienemmän hihnapyörän.
Ja painetta sitten järjestelmästä riippuen joko helposti tai vaikeasti
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
Isompi ratti?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
En tiedä kuinka pitkäikäinen "korjaus" tämä on, mutta kyllä ne tehostimen nesteet kannattaa kokeilla vaihtaa myös mikäli niitä ei ole koskaan vaihdettu. Ainakin vanhassa tonnarissa ero oli huomattava uusilla nesteillä.
E: Nyt kun mietin, niin tuolloin uusi aine taisi kyllä olla jotain "erikoiskamaa" olisiko ollut Redlinea.. voi siis olla, ettei tosisaabistit suosittele tuollaisten käyttämistä.
E: Nyt kun mietin, niin tuolloin uusi aine taisi kyllä olla jotain "erikoiskamaa" olisiko ollut Redlinea.. voi siis olla, ettei tosisaabistit suosittele tuollaisten käyttämistä.
Re: Ohjaustehostimeen lisää puhtia
No kun tonnarin mainitsit niin hyvin toimii RedLinen litku. Ei ole muuta vikaa kuin hinta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.