Nyt tarvisi apuja. 9-3 2001 2.0 T7 250hv biopower
Kaikki alkoi kun viikko takaperin pamahti moottoritielle lähtiessä lämppärin letku koneen päästä ja kaikki nesteet pihalle. Nitkuttelin siinä perille ja konehuoneessa aikamoinen höyrypilvi.
Tänään saapui viimein letku joten paikoilleen ja nesteet sisään. Pätkäsi parikertaa ja poksutti putkessa, sammutin. Uusi yritys ja alkoi kevyesti pätkimällä käydä nätisti. Käytin kuumaksi ja vähän ajan päästä testiajolle, ei liikkunu, lambdan tsekkaus ja nollaahan se näytti. Takaisin pihaan, liittimet auki, kuivaus ja toimi taas hyvin.
Illalla lähdettiin ajelemaan ilman vikoja, kaikki ihan normaalia kunnes huomasin ettei enään vetoja ja lambda oli taas 0. Ajelin kotiin antamaan lambdan ja asentotunnistimen liittimille paineilmaa. Lambda hyppäsi 2500 ja pysyi siellä kunnes alkoi pyörimään normaalissa lukemissa.
Taas matka jatkui kunnes lambdaa seuraten kipusi 2500 ja pysyi siellä. Välillä hyppäsi nollaan ja kelasi taas 2500. Liikkui ihan normaalisti kunnes 5km ajettua rauhallisesti alkoi nykimään kokoajan pahemmin kunnes alkoi pätkimään. Ajoin parkkipaikalle ja poksutuksen kera sammui siihen.
Pelti ylös ja parikertaa testasin niin kävi kunnolla pätkien ja ampui putkeen huolella. Samalla haisi vahvasti bensa. Veli tuli avuksi vaihdettiin kasetti/tulpat mutta ei apua. Samalla liittimiä läpi muttei mitään vaikutusta.
Siitä lähdin ajamaan kotia kohti, pätki hitosti ettei meinannut käynnissä pysyä ja nytkytti. Check engine vilkkui ja putkesta tuli kunnolla mustaa merkaten puskurin myös.
Hetken ajettua vähän tasottui käynti kun lambda hyppäsi 2500 arvosta nollille mutta tyhjäkäynnillä ja ajossa pientä pätkimistä yhä. 250 missfireä tuli parin kilometrin matkalla.
Mitään ehdotuksia mitä seuraavaksi.. Jossakin on jäähdytysnestettä ja reilusti. Vikakoodeja tosin nuo pari kasetista, asentotunnistimesta ja lambdasta. Sekä loppumatkalla tuli tuo yksi moottorinohjaysyksiköstä tms. Lambdan koodi oli alusta asti muut tuli mukaan kun meno paheni.