Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Kuuluuko muutaman vuoden ikäisen Skodan moottoritilan oikeasti näyttää tältä, vai onko joku varastanut tästä muovit koneen päältä?

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Aika tavalla tuossa kuosissa se pikkulohkon konehuone on näköjään uutenakin ollu.
http://ipocars.com/vinfo/skoda/octavia_ ... -2011.html
http://ipocars.com/vinfo/skoda/octavia_ ... -2011.html
Re: Ihmettelyketju
Aika karua. No, sopii auton tyyliin
Pari päivää tuollaisella kurvaillut duuniasioissa. Pääseehän sillä paikasta toiseen ja pari ohitustakin ehtinyt maantiellä hurjastella. Vähän eri tahtiinhan tuo vauhtia kelaa kuin Saappi. Ja siitä olikin aikaa kun olen ajellut autolla jossa on pölykapselit

Pari päivää tuollaisella kurvaillut duuniasioissa. Pääseehän sillä paikasta toiseen ja pari ohitustakin ehtinyt maantiellä hurjastella. Vähän eri tahtiinhan tuo vauhtia kelaa kuin Saappi. Ja siitä olikin aikaa kun olen ajellut autolla jossa on pölykapselit

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Älä hyvä mies moiti. Meille tulee 1.6D Ocu, mutta ei omaksi sentään
.

MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Ihmettelyketju
...ja meille tuli joku muu 1.9D, eikä sekään onneksi ole oma...
Aivan kaamee singeridiiseli
Aivan kaamee singeridiiseli

Re: Ihmettelyketju
Kotona näyttäisi olevan pahimmillaan yli 40 voltin jännite-ero suojamaan ja nollajohtimen välillä
Sulakkeita kun räpsii alas yksitellen, niin erotus nollan ja suojamaan välillä pienenee hiljalleen, tosin jotkut kuluttajat näyttävät nostavan erotusta. Vaikutusta ei näytä olevan sillä paljonko sulakkeen takana on kuormaa, ainakin ilmalämpöpumpun varokkeen vaikutus oli iso (luokkaa 5 volttia), vaikkei pumppu ollut päällä. Joka tapauksessa kun sähköt kytkee kokonaan pois, joko pääkytkimestä tai yksitellen kaikki sulakkeet, häviää jännite-ero.
Kaikkien vaiheiden jännitteet suhteessa nollajohtimeen ovat oikein, poikkeama on nimen omaan suojamaassa. Ei kai nollavian pitäisi tällaista aiheuttaa, tuolloinhan nolla lähtee liikkelle niin että vaiheiden jännitteisiin syntyy poikkeamia?
Tämä tuli ilmi kun puuhailin pannuhuoneessa ja huomasin, että pannun paljaalle metallipinnalle osuva käsivarsi sai kevyesti sähköä. Pannuhuoneen lattia on valettu suoraan kalliolle ja pannuhuoneessa on metalliovi metallikarmein. Karmissa tai ovessa ei ole kiinni mitään sähkölaitteita, jännite oven ja nollajohtimen välillä on nolla, oven ja suojamaan välillä pahimmillaan yli 40 volttia. Kun seison pannuhuoneen lattialla kengät jalassa ja mittaan jännitteen oman sormeni ja suojamaan välillä, tulos on pahimmillaan noin 30 volttia. Seisoessani muualla kellarikerroksessa (eristetyt lattiat) on jännite alle 10 volttia, ja ylemmissä kerroksissa (puurakenteet) nolla.
Huomenna aamulla heti sähkäri puhelimen päähän. Vähän kylmää tämäntyyppiset mysteerit.

Sulakkeita kun räpsii alas yksitellen, niin erotus nollan ja suojamaan välillä pienenee hiljalleen, tosin jotkut kuluttajat näyttävät nostavan erotusta. Vaikutusta ei näytä olevan sillä paljonko sulakkeen takana on kuormaa, ainakin ilmalämpöpumpun varokkeen vaikutus oli iso (luokkaa 5 volttia), vaikkei pumppu ollut päällä. Joka tapauksessa kun sähköt kytkee kokonaan pois, joko pääkytkimestä tai yksitellen kaikki sulakkeet, häviää jännite-ero.
Kaikkien vaiheiden jännitteet suhteessa nollajohtimeen ovat oikein, poikkeama on nimen omaan suojamaassa. Ei kai nollavian pitäisi tällaista aiheuttaa, tuolloinhan nolla lähtee liikkelle niin että vaiheiden jännitteisiin syntyy poikkeamia?
Tämä tuli ilmi kun puuhailin pannuhuoneessa ja huomasin, että pannun paljaalle metallipinnalle osuva käsivarsi sai kevyesti sähköä. Pannuhuoneen lattia on valettu suoraan kalliolle ja pannuhuoneessa on metalliovi metallikarmein. Karmissa tai ovessa ei ole kiinni mitään sähkölaitteita, jännite oven ja nollajohtimen välillä on nolla, oven ja suojamaan välillä pahimmillaan yli 40 volttia. Kun seison pannuhuoneen lattialla kengät jalassa ja mittaan jännitteen oman sormeni ja suojamaan välillä, tulos on pahimmillaan noin 30 volttia. Seisoessani muualla kellarikerroksessa (eristetyt lattiat) on jännite alle 10 volttia, ja ylemmissä kerroksissa (puurakenteet) nolla.
Huomenna aamulla heti sähkäri puhelimen päähän. Vähän kylmää tämäntyyppiset mysteerit.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Suojamaa ei enää ole suojamaa vaan on irronnut/löystynyt maapotentiaalista niin, että etenkin hakkureista tuttujen häiriösuotokondensaattoreiden yms komponenttien vuotovirta päästää jännitteen suojamaajohtimeen. Virtaa sieltä tuskin on tarjolla kovin paljoa, mutta tilanne on silti ikävä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Näin vähän illan päätteeksi itsekin pähkäilin, että kevi lienee poikki mittarin ja ryhmäkeskuksen väliltä (häiriösuotokonkista en sen sijaan ymmärrä mitään). Ryhmäkeskuksen suojamaakiskossa kyseinen johdin oli tiukasti kiinni, ja mitä sain mittarilta suojalevyn alle kurkattua, niin siellä se toinen pää oli samassa kiskossa nollan kanssa kiinni, jolloin nollan ja kevin pitäisi olla samassa potentiaalissa, oli se sitten oikea tai väärä. Tuo kaapeli on uusittu kolmisen vuotta sitten ja jäi pari vuotta sitten uuden seinäpaneloinnin alle, joten sitä ei ihan helposti vaihdeta. Taidetaan ikävä kyllä joutua vetämään uusi pintavetona.
No, katsotaan nyt saanko sen sähkärin heti huomiseksi paikalle ja mitä se sanoo. Pitäisi ylihuomenna aamulla lähteä parin päivän duunimatkalle, eikä viitsisi jättää muuta perhettä jännitteisten kevien armoille, oli virtaa sitten paljon tai vähän.
No, katsotaan nyt saanko sen sähkärin heti huomiseksi paikalle ja mitä se sanoo. Pitäisi ylihuomenna aamulla lähteä parin päivän duunimatkalle, eikä viitsisi jättää muuta perhettä jännitteisten kevien armoille, oli virtaa sitten paljon tai vähän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Aamulla oli edessä uusi aivan erilainen, ihmetyksen aihe, tosin jollain tasolla sähkötekniikkaan tämäkin liittyy. Normaaliin tapaan ranteessani oli yön ajan Polarin Loop-aktiivisuusranneke. Rannekkeen sykevyö oli makuuhuoneessa kassissa muutaman metrin päässä. Kun heräsin aamulla, huomasin että ranneke näyttää minulle pulssia, noin 115 bpm. Kännykkä (joka synkronoi rannekkeen kanssa BT:n välityksellä) väitti, että "harjoitus on käynnissä", ilmoitus joka on ruudussa aina jos sykevyö on käytössä ja pulssi tiedossa.
Siinä hetken aikaa ihmettelin että kenenköhän pulssia tässä oikein mitataan. Otin sykevyön pois kassista, ja pulssitieto hävisi heti rannekkeesta, ja hetken päästä puhelinkin ymmärsi, että ei ole treeniä päällä.
Synkkasin sitten rannekkeen tiedot koneelle ja sieltä löytyi tällainen harjoitus, joka on alkanut vähän ennen puoli seiskaa aamulla vielä nukkuessani.

Ihan hyvää kevyttä treeniä tuo nukkuminen näköjään, aamulla herätessä on mennyt jo yli 1000 kaloria
. Tuo loppurytistys taitaa alkaa niihin aikoihin kun nousin sängystä. Kun on melko selvää, että sykevyö on ottanut signaalia jostain ihan muusta kuin itsestäni, niin ihmetystä herättää myös se, miksi valesyke on noussut juuri samoihin aikoihin kun itse on herännyt unilta.
Laukku jossa sykevyö oli nojaili kelloradion ja pöytävalaisimen sähköjohtoihin. Voisin uskoa, että herkkä sensori otti niistä signaalin tuolle sykkeelle, mutta tällöin luulisi kyllä sykkeen asettuneen 50 Hz:n kerrannaisille, eli todennäköisimmin 50 tai 100 bpm:ään. Mistäköhän se tuon noin 115 bpm oli keksinyt?
Siinä hetken aikaa ihmettelin että kenenköhän pulssia tässä oikein mitataan. Otin sykevyön pois kassista, ja pulssitieto hävisi heti rannekkeesta, ja hetken päästä puhelinkin ymmärsi, että ei ole treeniä päällä.
Synkkasin sitten rannekkeen tiedot koneelle ja sieltä löytyi tällainen harjoitus, joka on alkanut vähän ennen puoli seiskaa aamulla vielä nukkuessani.
Ihan hyvää kevyttä treeniä tuo nukkuminen näköjään, aamulla herätessä on mennyt jo yli 1000 kaloria

Laukku jossa sykevyö oli nojaili kelloradion ja pöytävalaisimen sähköjohtoihin. Voisin uskoa, että herkkä sensori otti niistä signaalin tuolle sykkeelle, mutta tällöin luulisi kyllä sykkeen asettuneen 50 Hz:n kerrannaisille, eli todennäköisimmin 50 tai 100 bpm:ään. Mistäköhän se tuon noin 115 bpm oli keksinyt?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Sähköiskuja ja olemattomia kuntoiluja. Tähän on yksinkertainen selitys: teillä kummittelee.
Opetusfilmeistä olen nähnyt, että näin voi käydä, jos talo on rakennettu esimerkisi intiaanien vanhan hautausmaan päälle. Voisiko tämä selittää asian?
Opetusfilmeistä olen nähnyt, että näin voi käydä, jos talo on rakennettu esimerkisi intiaanien vanhan hautausmaan päälle. Voisiko tämä selittää asian?

9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: Ihmettelyketju
Kieltämättä kummittelu oli ekana mielessä kun eilen illalla mittailin jännitettä itseni ja suojamaan välistä, ja astuessani käytävästä pannuhuoneeseen, nousi jännite kuusinkertaiseksi.
Talo on kuitenkin rakennettu 30-luvulla suoraan peruskalliolle, joten sen alla ei oikein voi olla mitään. Ellei sitten siellä kiven sisässä ole jotain muinaisia luolia, jossa on harrastettu pakanamenoja esihistoriallisella ajalla
Sähkäri tulee tänään neljän aikaan. Katsotaan löytyykö kummituksia vai viallisia johtimia.
Talo on kuitenkin rakennettu 30-luvulla suoraan peruskalliolle, joten sen alla ei oikein voi olla mitään. Ellei sitten siellä kiven sisässä ole jotain muinaisia luolia, jossa on harrastettu pakanamenoja esihistoriallisella ajalla

Sähkäri tulee tänään neljän aikaan. Katsotaan löytyykö kummituksia vai viallisia johtimia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Tässä vaihteeksi tilanteeseen sopivaa elämänviisautta, jota voisi jatkossa koittaa taas noudattaa:

Sähkäri kävi, ja pienen tutkinnan jälkeen todettiin, että syöttökaapelin kevi ei suinkaan ollut poikki. Sitä ei oltu kytketty laisinkaan mittarin päästä. Kaapeli tosiaan uusittu sähkärin (ei saman joka kävi tänään) toimesta kolmisen vuotta sitten, kun asennettiin uusi ryhmäkeskus ja tehtiin muita sähköhommia. Siellä se kevi makasi kytkemättömänä mittarikaapin pohjalla suojalevyn takana noin sentin päässä kaapin maadoituspisteestä. Me ollaan siis asuttu kolmisen vuotta talossa jossa on uusittu käytännössä kaikki sähköt, asennettu vikavirrat ja muut hienoudet, mutta ei ole suojamaadoitusta ollenkaan.
Tässä siis lisää elämänviisauksia:


Sähkäri kävi, ja pienen tutkinnan jälkeen todettiin, että syöttökaapelin kevi ei suinkaan ollut poikki. Sitä ei oltu kytketty laisinkaan mittarin päästä. Kaapeli tosiaan uusittu sähkärin (ei saman joka kävi tänään) toimesta kolmisen vuotta sitten, kun asennettiin uusi ryhmäkeskus ja tehtiin muita sähköhommia. Siellä se kevi makasi kytkemättömänä mittarikaapin pohjalla suojalevyn takana noin sentin päässä kaapin maadoituspisteestä. Me ollaan siis asuttu kolmisen vuotta talossa jossa on uusittu käytännössä kaikki sähköt, asennettu vikavirrat ja muut hienoudet, mutta ei ole suojamaadoitusta ollenkaan.
Tässä siis lisää elämänviisauksia:

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Väitän diagnoosini osuneen kohdalleen, vaikka kevin irtoamisen syyksi paljastui vanhan kaapelin poistanut sähkäri. 

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Ihme logiikalla noita Saab originals-mainoksia pukkaa...
Itsellä kun ollu "jokunen" saabi vuosien varrella niin netistä joutuu mainoksen lukeen mut jätkälle tulee ensimmäisen kohdalla...
Itsellä kun ollu "jokunen" saabi vuosien varrella niin netistä joutuu mainoksen lukeen mut jätkälle tulee ensimmäisen kohdalla...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ihmettelyketju
Asuntohakemuksessa kysyttiin esimiehen puhelinnumeroa. Mitähän siihen näin niinku freelance-muusikkona ois pitäny laittaa? Jokaisen mahdollisen keikkamyyjän puhelinnumero vai ehkä kenties jokaisen mahdollisen keikkapaikan ravintolapäällikön tai ohjelmavastaavan puhelinnumero?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588