Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tervehdys
Tuli ostettua Saab 9-3 Aero 2005 kesällä. Matkaa autolla oli jo taitettu 250tkm. (Automaatti laatikolla) Huollot oli nähtävästi jotenkin hoidettu joten vaihto kaupat tehtiin kauppiaan kanssa. Tuo punainen Margareta oli pakko saada ja kokea
Autojen huollosta ei ole aikaisempaa kokemusta joten siten ajattelin nyt ensimmäistä kertaa listata autolle tulevat pikkuhuollot sekä hiukan remppa kuvia sekä kysymyksiä muiden ratoksi.
Alkuperäinen look olisi kyllä tarkoitus pitää mahd. pitkälle.
Avut ovat tervetulleita.
Tehtynä:
08-2016
- Myllytys ja vahaus
- Nahkapenkkien rasvaus ja puhdistus
- Sisustan ja mustien osien ehostus
- Pyyhkimen sulat uusittu
- Taka Sivuvilkun polttimon vaihto
- Hayesin korjausopas (on kyllä huono punainen lanka ohjeissa, kuvat ties missä)
Parkkitutkan antureiden asennus 4kpl.
Kiitos jäsen passantille sarjasta plus ohjeista. (Myyjän nettiauto esitteen mukaan myös edessä olisi parkkitutkat?? )
Kuvalliset ohjeet löysin myös: http://pjkj.kuvat.fi/kuvat/Autoilua/Saa ... n+asennus/
Harmitti että purin nuo valot pois kun niiden alla ei ollut ohjeiden mukaisia ruuveja kiinnitetty takapuskuriin. Ensi kerralla tiedän.
Tekemättä:
(X) Saab kerhoon liittyminen - Rekisteröinti tehty ja kohta maksu sisään.
(X) Xenon valon vaihto apukuskin puolelta. Vaihtanut väriä lilaksi/siniseksi. Kuskin puoleinen väri valkoinen. Tehty. Oli helpompi homma kuin ajattelin. Olisi pitänyt vaihtaa myös nuo H7 polttimot samalla
Ohje jota käytin.
https://m.youtube.com/watch?v=-4-FlnCyrxM
( ) Muiden H polttimovalojen vaihto. Vaihtaessa Xenonin huomasin että pitkät H7 oli mennyt mustaksi. Hankittu mutta ei vielä vaihdettu. Tuo musta lamppu olikin parkkivalo.
(X) Kaasuläppäkotelon puhdistus
Tehty. Oli kyllä tuo läppä ihan musta. Hiukan jynssäystä hammasharjalla rätillä.
Tuo pieni nykimen hävisi sekä huomasin eron myös kiihdytyksissä..
(X) Ilmamassa sensorin puhdistus
Tehty. Sprayllä hiukan anturia ja annoin kuivua.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
( ) Öljynvaihto
( X) Sytytystulpat
Vihdoin. Sain sen penteleen kannen porattua auki.
( ) Sytytyshatut - Kuinka kauan nämä kestävät. Aikaisemmassa autossa nämä oli tyyppivika laueta missä vain.
(X ) Akunvaihto
Alkoi moottorin vikavalo palamaan, täytyy hankkia joku testeri jolla tuon saisi nollattua. Yön yli odottelu ja vikavalot poissa.
( ) Stage 1 softaus - Luultavasti Maptun niin saa ehkä jatkossa stage 6 tai jotain sisään
( ) Ruostesuojaus
( )Äänieristys:
Tilattu Powerset.fi verkkokaupasta, erinomainen palvelu. Ensimmäinen oikea fiilis Suomessa että täältä ostan kun saan hyvää palvelua
Ovet: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lattia: Stp Goldia lattialle sekä Dodo mlv matto
Katto: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lokarin sisäkaaret Stp bombia ja foam äänieristettä muovilokarin sisäpuolelle. Ehkä joku kotelosuojaus päälle.
Overkill?
( ) Kaiuttimienvaihto
Powerset.fi tilattu Rainbowin kaiuttimia, erinomainen palvelu.
Oma setup autossa:
( ) Navilevyn 2010 versio metsästys/soittimen päivitys?
(X) Mustien listojen ja ovenkahvat korin värin mukaan - Unohdettu, komenttien perusteella. Orkkis look parempi.
( ) Mustien listojen ehostus kuumailma puhaltimella
( ) Talvirenkaiden osto (ehkä myös alut)
Tuli ostettua Saab 9-3 Aero 2005 kesällä. Matkaa autolla oli jo taitettu 250tkm. (Automaatti laatikolla) Huollot oli nähtävästi jotenkin hoidettu joten vaihto kaupat tehtiin kauppiaan kanssa. Tuo punainen Margareta oli pakko saada ja kokea
Autojen huollosta ei ole aikaisempaa kokemusta joten siten ajattelin nyt ensimmäistä kertaa listata autolle tulevat pikkuhuollot sekä hiukan remppa kuvia sekä kysymyksiä muiden ratoksi.
Alkuperäinen look olisi kyllä tarkoitus pitää mahd. pitkälle.
Avut ovat tervetulleita.
Tehtynä:
08-2016
- Myllytys ja vahaus
- Nahkapenkkien rasvaus ja puhdistus
- Sisustan ja mustien osien ehostus
- Pyyhkimen sulat uusittu
- Taka Sivuvilkun polttimon vaihto
- Hayesin korjausopas (on kyllä huono punainen lanka ohjeissa, kuvat ties missä)
Parkkitutkan antureiden asennus 4kpl.
Kiitos jäsen passantille sarjasta plus ohjeista. (Myyjän nettiauto esitteen mukaan myös edessä olisi parkkitutkat?? )
Kuvalliset ohjeet löysin myös: http://pjkj.kuvat.fi/kuvat/Autoilua/Saa ... n+asennus/
Harmitti että purin nuo valot pois kun niiden alla ei ollut ohjeiden mukaisia ruuveja kiinnitetty takapuskuriin. Ensi kerralla tiedän.
Tekemättä:
(X) Saab kerhoon liittyminen - Rekisteröinti tehty ja kohta maksu sisään.
(X) Xenon valon vaihto apukuskin puolelta. Vaihtanut väriä lilaksi/siniseksi. Kuskin puoleinen väri valkoinen. Tehty. Oli helpompi homma kuin ajattelin. Olisi pitänyt vaihtaa myös nuo H7 polttimot samalla
Ohje jota käytin.
https://m.youtube.com/watch?v=-4-FlnCyrxM
( ) Muiden H polttimovalojen vaihto. Vaihtaessa Xenonin huomasin että pitkät H7 oli mennyt mustaksi. Hankittu mutta ei vielä vaihdettu. Tuo musta lamppu olikin parkkivalo.
(X) Kaasuläppäkotelon puhdistus
Tehty. Oli kyllä tuo läppä ihan musta. Hiukan jynssäystä hammasharjalla rätillä.
Tuo pieni nykimen hävisi sekä huomasin eron myös kiihdytyksissä..
(X) Ilmamassa sensorin puhdistus
Tehty. Sprayllä hiukan anturia ja annoin kuivua.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
( ) Öljynvaihto
( X) Sytytystulpat
Vihdoin. Sain sen penteleen kannen porattua auki.
( ) Sytytyshatut - Kuinka kauan nämä kestävät. Aikaisemmassa autossa nämä oli tyyppivika laueta missä vain.
(X ) Akunvaihto
Alkoi moottorin vikavalo palamaan, täytyy hankkia joku testeri jolla tuon saisi nollattua. Yön yli odottelu ja vikavalot poissa.
( ) Stage 1 softaus - Luultavasti Maptun niin saa ehkä jatkossa stage 6 tai jotain sisään
( ) Ruostesuojaus
( )Äänieristys:
Tilattu Powerset.fi verkkokaupasta, erinomainen palvelu. Ensimmäinen oikea fiilis Suomessa että täältä ostan kun saan hyvää palvelua
Ovet: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lattia: Stp Goldia lattialle sekä Dodo mlv matto
Katto: Stp Goldia sekä Stp eristettä
Lokarin sisäkaaret Stp bombia ja foam äänieristettä muovilokarin sisäpuolelle. Ehkä joku kotelosuojaus päälle.
Overkill?
( ) Kaiuttimienvaihto
Powerset.fi tilattu Rainbowin kaiuttimia, erinomainen palvelu.
Oma setup autossa:
( ) Navilevyn 2010 versio metsästys/soittimen päivitys?
(X) Mustien listojen ja ovenkahvat korin värin mukaan - Unohdettu, komenttien perusteella. Orkkis look parempi.
( ) Mustien listojen ehostus kuumailma puhaltimella
( ) Talvirenkaiden osto (ehkä myös alut)
Viimeksi muokannut Ensio, Ma Loka 10, 2016 19:12. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Itse en maalaisi tuosta listoja korin väriin. Mustana tuo sopivasti kontrastia ja punaisena liian punainen auto.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Suosittelisin softan ostamaan foorumilaisten softa guruilta,edullisempi ja varmasti toimiva paketti.
Se stage6 vaatii melko paljon tavaraa muutakin kuin bittejä boxiin..
Nätti kolkki ja siistikuntoinen!
Se stage6 vaatii melko paljon tavaraa muutakin kuin bittejä boxiin..
Nätti kolkki ja siistikuntoinen!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?
Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Mä nakuttelin talttapäämeisselillä uran ja naputtelin auki. Vaihdoin torxit normaaleihin pultteihin niin saa tarvittaessa auki ilman kirosanoja. Jos taas haluat torxit säilyttää niin niitä ei kannata kovin tiukkaan laittaa. Itsellä on siitä muovin kolmesta kierteestä aiemmat omistajat korkkauttaneet yhden kierteen ja ärsyttää suunnattomasti kun yks niistä pulteista pyörii läpi.Ensio kirjoitti:Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?
Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Oli se torxi ruuvi nyt niin mätä että alko nyppii -> porailu hommaksi se menijjasco kirjoitti:Mä nakuttelin talttapäämeisselillä uran ja naputtelin auki. Vaihdoin torxit normaaleihin pultteihin niin saa tarvittaessa auki ilman kirosanoja. Jos taas haluat torxit säilyttää niin niitä ei kannata kovin tiukkaan laittaa. Itsellä on siitä muovin kolmesta kierteestä aiemmat omistajat korkkauttaneet yhden kierteen ja ärsyttää suunnattomasti kun yks niistä pulteista pyörii läpi.Ensio kirjoitti:Onko tuo normaalia että Akun vaihdon yhteydessä moottorin vika-valo alkaa palamaan?
Yritin tulppia vaihtaa niin yksi ruuvi on torx kannalta erittäin huonossa kunnossa. Vinkkejä? Voiko porata rikki jos ei muu auta?
Samalla kun tuossa tuota autoa rassasin niin huomasin että jos jotain ruuvia/pulttia/mutteria yrittää irrottaa lioita se ensin CRC:eellä.
Kuparitahnaa kävin eilen hakemassa että jos tässä nyt irroittelee niin voi kiinni laittaessa laittaa hiukan tahnaa siihen.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Varmaan tiesit että kuparirasva ei käy alumiiniosien kanssa yhteen. Jos on kierteet alumiinissa, niin silloin alumiinirasvaa.Samalla kun tuossa tuota autoa rassasin niin huomasin että jos jotain ruuvia/pulttia/mutteria yrittää irrottaa lioita se ensin CRC:eellä.
Kuparitahnaa kävin eilen hakemassa että jos tässä nyt irroittelee niin voi kiinni laittaessa laittaa hiukan tahnaa siihen.
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Kiitos vinkistä! Enpä tuota tullut ajatelleeksi.
Suvi-Uuno näiden auto-remppa hommien kanssa vielä.
Viimein porattu ja tuollaisia sieltä löyty.
Vaikka 99.5% Foorumilaisista ei kiinnosta pelkkä vanha paskanen tulppa. Onneksi netti ei oo vielä täynnä
Suvi-Uuno näiden auto-remppa hommien kanssa vielä.
Viimein porattu ja tuollaisia sieltä löyty.
Vaikka 99.5% Foorumilaisista ei kiinnosta pelkkä vanha paskanen tulppa. Onneksi netti ei oo vielä täynnä
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tulihan sitä sitten ryhdyttyä hommiin. Takakontti toimi harjoitus paikkana. On nää materiaalit kehittyny, viimeksi Mk2 Golffia eristäny
Hiukan epäilyttää että onkohan tuo 8mm Stp foami kuitenkin liian paksua. Toi MLV matto kun olisi ehkä tarkoitus vielä laittaa tavaratila levyn alle. 1cm korotus.
Hiukan epäilyttää että onkohan tuo 8mm Stp foami kuitenkin liian paksua. Toi MLV matto kun olisi ehkä tarkoitus vielä laittaa tavaratila levyn alle. 1cm korotus.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Homma jatkuu. Tuli sitten laitettu puukkoa tuohon tavaratilan mattoon että luikerteli ulos.
Stp Bombia ja Stp Splen 8mm sekä Saabin oma pyöräkotelo suojaa. Saapi nähdä hiljeneekö.
Täytynee varmaan hankkia sitä 4mm ja jättää toi
8mm joululahjaksi.
Veistä varmaan täytyy käyttää että tuo matto lähtee ulos. Ajatuksena vetää viillot niin että jää tuo sauma etupenkkien alle.
Stp Bombia ja Stp Splen 8mm sekä Saabin oma pyöräkotelo suojaa. Saapi nähdä hiljeneekö.
Täytynee varmaan hankkia sitä 4mm ja jättää toi
8mm joululahjaksi.
Veistä varmaan täytyy käyttää että tuo matto lähtee ulos. Ajatuksena vetää viillot niin että jää tuo sauma etupenkkien alle.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Anteeksi, tarkoitatko että auton oman verhoilun irrottamiseen tarvitsee puukkoa? Etupenkitkin saat todella nätisti irti, joten ei puukkoa vaan järkeä. Ohjeita löytyy kyllä, kun vähän jaksaa etsiä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Kyllä. Tarkoitin tuota lattiamattoa. Jos en pura koko keskikonsolia atomeiksi niin ei kai tuo lattiamatto irtoa muuten? Eikö se sieltä keskikonsolin ympärillä ole yhtenäinen pala.G-mies kirjoitti:Anteeksi, tarkoitatko että auton oman verhoilun irrottamiseen tarvitsee puukkoa? Etupenkitkin saat todella nätisti irti, joten ei puukkoa vaan järkeä. Ohjeita löytyy kyllä, kun vähän jaksaa etsiä.
Matti
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
MLV matto saapui. On kyllä aika painavaa tavaraa.
Stp Bomb loppui. Sisäpuolen oikea takalokari jäi hiukan paljaaksi. Pitää hakea lisää ja tuota 4mm foamia. Tää 8mm on kyllä liian paksua.
Hattuhylly toimi mallina. Vanhat eristeet pois. MLV ja foami ja kiinni. Ajattelin jättää nuo ilmastoaukot peittämättä. Kai niillä on joku funktio?
Stp Bomb loppui. Sisäpuolen oikea takalokari jäi hiukan paljaaksi. Pitää hakea lisää ja tuota 4mm foamia. Tää 8mm on kyllä liian paksua.
Hattuhylly toimi mallina. Vanhat eristeet pois. MLV ja foami ja kiinni. Ajattelin jättää nuo ilmastoaukot peittämättä. Kai niillä on joku funktio?
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tämän linkin takaa näet varaosakuvan, jossa lattiamatot. Jonkun verran on töitä keskikonsolin irrotuksessa, mutta lataas tästä ja tästä nämä ohjeet. Josko vähän helpottaisi. Penkit saat tosiaan irti, kun siirrät penkin täysin eteen, kallistat selkänojan eteen, otat turvavyön irti, takaa kiskoista 2 pulttia ja kallistat penkkiä eteenpäin ja vedät taaksepäin irti koukuistaan. Muista, että penkeissä on paukkuja! Akun irtikytkeminen on suositeltavaa ja avaimet säilytetään operaation ajan taskussa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Kiitos! Olet oikeassa, tuo keksiosa on kyllä niin pitkä että purkamatta keskikonsolia ei tule hyvä...G-mies kirjoitti:Tämän linkin takaa näet varaosakuvan, jossa lattiamatot. Jonkun verran on töitä keskikonsolin irrotuksessa, mutta lataas tästä ja tästä nämä ohjeet. Josko vähän helpottaisi. Penkit saat tosiaan irti, kun siirrät penkin täysin eteen, kallistat selkänojan eteen, otat turvavyön irti, takaa kiskoista 2 pulttia ja kallistat penkkiä eteenpäin ja vedät taaksepäin irti koukuistaan. Muista, että penkeissä on paukkuja! Akun irtikytkeminen on suositeltavaa ja avaimet säilytetään operaation ajan taskussa.
Matti
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-