miikka555 kirjoitti:Kaasuvaijeri ei ollutkaan niin yksinkertainen, mistään ei löydy sopivia pieniä vaijerinippoja tuohon vaijerin päähän. Nyt kun tuo kiinnitys on noin, niin joutuu vähän eri mittaista vaijeria laittamaan kuin mikä mulla tuohon oli. Ensi viikolla tulee yhdestä mopokaupasta jotain nippoja testiin, että oisko käypäset.
Piti alkaa tuossa välissä vielä jarrujen purkuun. Samalla tuli huomattua, että kuskin puolella on vetarin ulompi kumi entinen, pitänee siihen nyt heittää tässä kohtaa vaan liimattava kumi.. Käsijarrujen asennussarjaa, ei tietty motonetistä saa, senkin joutuu jostain skandixilta tms. ettiä.
Ajovalot meinasin kanssa asennella takaisin paikoilleen, auton mukana tuli ehjät siistit Hellan umpiot noiden paikallaan olleiden ruostuneiden Cibien tilalle. Noh, eihän se tietty se Cibien kiinnitysrauta käy tuohon Hellaan, joten nyt pitää nekin raudat jostain etsiä. Ei nimittäin noilla Cibiellä mene varmasti enää leimasta läpi.

Hyviä muistoja tulee mieleen tuollaisesta veronanvihreästä 99:stä. Itsellä oli monta vuotta käyttäautona 80-luvulla
vuoden 1974 veronanvihreä 2.0 LE. D-jetronic ja 110 tosi pirteää hevosvoimaa. Otti 180 mittariin ja todellistakin
lehtien koeajojen mukaan yli 170. Kilometrejä kertyi n. 350 000, ennenkuin luovuin siitä. Jakoketju rouskutti jo
melko miehekkäästi, mutta muita isoja murheita ei vieläkään ollut. Kytkinakseli jossain vaiheessa pyörähti pooreissaan,
mutta Kemppiliimalla tehtiin pysyvä liitos. Seuraava omistaja kyllä on kironnut, jos on kytkinlevyn vaihtoon joutunut.
Lämpimin auto koskaan. En muista mikä vuosi oli tarkalleen kyseessä, mutta Lahdessa oli yli 40 pakkasta. Lämmityslaitteen
toimintaa testailin ja lämpömittari näytti parhaimmillaan jalkatilassa 40 plussaa. 80 asteen lämpötilaero, moniko auto pystyy
samaan? Ehkä Volvo 140/240 tai sitten ei. Liikennevaloissa luotiin hämmästyneitä katseita, kun oli pakko olla t-paidassa.
Minulla on muuten varastossa 2 kpl tehdasuutta Cibien umpiota, jotka on juuri tuohon sinun autoon sopivat. Hommasin
ne vuosimallin 78 saabiin, mutta eihän ne siihen käyneet. Jäivät sitten hyllyyn, kun löysin sopivat Hellan umpiot.
Jos umpiot kiinnostaa, niin olen valmis niistä luopumaan ilman voiton tavoittelua. Maksoin niistä 50 ekua kappaleelta ja samalla
hinnalla voin myydä eteenpäin. Postikulut kuitenkin lisäksi, muuten menee tappiolla. Umpiot on Cibien tehtaan pakkauksessa ja
täysin käyttämättömät ja virheettömät. Ei näitä enään mistään kaupasta saa ja jos haluat autostasi alkuperäisen, niin Cibiet siinä
olla pitää. Hella tuli vasta myöhempiin vuosimalleihin. Laita yksityisviestiä, jos kiinnostaa.