Jarruremonttia suunnittelemassa....
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Jarruremonttia suunnittelemassa....
Alkaa olla jossain vaiheessa edessä pieni jarrurenpppa ja ajattelin hyvissä ajoin alkaa suunnitella projektia
Autossa on edessä nyt 285 mm ja takana 278 mm levyt.
Eri vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon mutta etenkin etusatuloita ei tunnu saavan tarvikkeena muualta kuin Biltemasta 109 €/kpl?
Sitten speedpartsilta saisi 285 -> 314 mm muutossarjan 3650 kruunulla joka on samanhintainen kun jos ostaisi vakio 285 mm palikat Biltemasta.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31401.html
Onko tosta setistä kokemuksia? Ja onko noin etujarrut siis samat kun 02-10 femmassa?????
Takajarrut on nyt ekana edessä kun ne laahaavat vähän päällä (lämpenee hieman ja vanteisiin kertyy paljon jarrupölyä)
Ebaystä saisi etu + takavevyt ja palat edullisesti saarivaltiosta
-> http://www.ebay.com/itm/110962681135?_t ... EBIDX%3AIT
Noi on varmaan vastaavaa laatua kun motonet/biltema? Olis ainakin edullinen ratkaisu levyjen ja paljojen osalta....
Mutta satulat on taakse on aika arvokkaat 89 €/kpl?!
Mistä olette hommanneet noita jarruosia?
Autossa on edessä nyt 285 mm ja takana 278 mm levyt.
Eri vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon mutta etenkin etusatuloita ei tunnu saavan tarvikkeena muualta kuin Biltemasta 109 €/kpl?
Sitten speedpartsilta saisi 285 -> 314 mm muutossarjan 3650 kruunulla joka on samanhintainen kun jos ostaisi vakio 285 mm palikat Biltemasta.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 31401.html
Onko tosta setistä kokemuksia? Ja onko noin etujarrut siis samat kun 02-10 femmassa?????
Takajarrut on nyt ekana edessä kun ne laahaavat vähän päällä (lämpenee hieman ja vanteisiin kertyy paljon jarrupölyä)
Ebaystä saisi etu + takavevyt ja palat edullisesti saarivaltiosta
-> http://www.ebay.com/itm/110962681135?_t ... EBIDX%3AIT
Noi on varmaan vastaavaa laatua kun motonet/biltema? Olis ainakin edullinen ratkaisu levyjen ja paljojen osalta....
Mutta satulat on taakse on aika arvokkaat 89 €/kpl?!
Mistä olette hommanneet noita jarruosia?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Miksi vaihtaa satulat kokonaan uusiin/tehdaskunnostettuihin, jos ne tulisivatkin kuntoon vain pelkällä huoltotoimilla: puhdistus ja liukutappien voitelu.
Eri asia on sitten mikäli ne ovat jo sisuksiltaan huonossa kunnossa.
Täältä näyttäisi saavan jarruosia: http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/185 ... ydraulics/
Eri asia on sitten mikäli ne ovat jo sisuksiltaan huonossa kunnossa.
Täältä näyttäisi saavan jarruosia: http://www.eeuroparts.com/Cars/SAAB/185 ... ydraulics/
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Briteistä en tilaisi ebayn kautta jarrupaloja kun ei tiedä todellisuudessa mitä saa vaikka merkki oliskin tunnettu. Eeuropartsilta kannattaa muistaa, että postikulut ei ole edullisimmasta päästä.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Joo, näyttää olevan 120 dollaria postikulut. Eli halvemmaksi tulee ostaa europasta...jjasco kirjoitti:Briteistä en tilaisi ebayn kautta jarrupaloja kun ei tiedä todellisuudessa mitä saa vaikka merkki oliskin tunnettu. Eeuropartsilta kannattaa muistaa, että postikulut ei ole edullisimmasta päästä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Juuri ruuvattu omaan 9-3 tuo kyseinen speedpartsin 314mm setti, reilu pari kk nyt alla pyörineet ja ainakin vielä pysähtyy.
Vaikeintahan tuossa asennuksessa oli vaihtaa isompi jarrukilpi navan taakse, oli meinaan niin tiukassa että...
Satulat ovat mallia tarvike, en tiedä kuinka pitkäikäiset sitten mahtavat olla, mutta jäädään seuraamaan. Jos päättävät antautua, pitää ostaa Bildelsbasenista vähän ajetut aidot tilalle.
Samalla vauhdilla vaihtui myös taakse 292mm jäähdytetyt osat. Satulat tuli ostettua käytettynä Bildelsbasenista, muut osat uutena PCS:ltä.
Eli nyt jarrut ovat mallia "Aero" ja kyllä nyt paremmin pysähtyy kuin edellisillä Linearin osilla.
Vaikeintahan tuossa asennuksessa oli vaihtaa isompi jarrukilpi navan taakse, oli meinaan niin tiukassa että...
Satulat ovat mallia tarvike, en tiedä kuinka pitkäikäiset sitten mahtavat olla, mutta jäädään seuraamaan. Jos päättävät antautua, pitää ostaa Bildelsbasenista vähän ajetut aidot tilalle.
Samalla vauhdilla vaihtui myös taakse 292mm jäähdytetyt osat. Satulat tuli ostettua käytettynä Bildelsbasenista, muut osat uutena PCS:ltä.
Eli nyt jarrut ovat mallia "Aero" ja kyllä nyt paremmin pysähtyy kuin edellisillä Linearin osilla.
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
onko tutustuttu pro car valikoimaan mitä siellä on
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
314mm jarrusetti Speedpartsilta oli ihan Ok hankinta kun suunnitelmissa oli samalla vaihtaa jarruremontin yhteydessä pyöränlaakeritkin.
Muuten tulee jumppaa tosiaan tuon jarrukilven kanssa.
Muuten tulee jumppaa tosiaan tuon jarrukilven kanssa.
Saab 9-3 SS BioPower "Griffin Aero"
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Sorry off-topic, mutten löytänyt haulla - tai sitten väärät hakusanat..
Onkohan muistissa / keskustelua, työkalut, joita tähän jumppaamiseen tarvitaan? Tarkoitus vaihtaa palat ja levyt 93:een. Onko tuo sylinterin kiinnitysrauta/teline normi pulteilla vai torx?
Jotain momenttejakin varmaan on annettu/suositeltu?
Onkohan muistissa / keskustelua, työkalut, joita tähän jumppaamiseen tarvitaan? Tarkoitus vaihtaa palat ja levyt 93:een. Onko tuo sylinterin kiinnitysrauta/teline normi pulteilla vai torx?
Jotain momenttejakin varmaan on annettu/suositeltu?
9-3, 2007, 1.8t
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Ruuvit on E-torx-kannalla, olikohan E18. Pikkujarruissa pitää tosiaan satulan kiinnitysrautakin käyttää irti, että saa levyn pois. Kertoivat, että Aero-jarruissa olisi toisin..?
"Nihkeänhän" hommasta tekee se, että nuo pultit on ohjeen mukaisesti kiinnitetty kierrelukitteella. Totta puhuen en ymmärrä minkä takia, mutta lukitetta oli meilläkin, ja asentaessani laitoin sitä myös, tosin yritin olla kohtuullinen. Ei siis riitä, että saat ruuvit ensin narahtamaan auki (lähtivät loppujen lopuksi kohtuullisella voimalla, tai sitten vaan usko riitti kun oli tieto etukäteen että ovat tiukassa), vaan niitä joutuu kyllä ihan tosissaan vääntämään melkein koko nousunsa matkan. Toki kitka vähenee loppua kohti, kun kierrettä on koko ajan vähemmän pyörännavan sisällä.
Toinen muistamisen arvoinen seikka on jarrumännän sisäänpainaminen. Tai siis kiertäminen: ei mene pelkästään painamalla, eikä pelkästään kiertämällä, vaan pitää painaa ja kiertää samaan aikaan. Ensimmäinen mäntä painui mulla ihmeen hienosti pohjaan: riitti käsivoimilla painaminen ja lukkorengaspihdeillä samaan aikaan kiertäminen. Toiselle puolelle jouduin virittelemään pultista, korialuslevysta ja mutterista painimen satulan väliin, kun ei alkanut mäntä imeytyä ollenkaan. Lopulta sekin lähti menemään, mutta oli loppuun asti hiukan jäykempi kuin toinen puoli.
Jarrunestesäilön korkki on hyvä löysätä ennen puuhaan ryhtymistä, miksei vähän välillä käydä kurkkaamassa pinnantasoakin ettei tulvi. Ilmeisesti ei tulvi ihan herkästi, koska meillä oli kitkapinta paloista kokonaan pois ja levytkin sitä kautta jo hieman ohentuneet, eli maksimimäärä työnnettiin nestettä takaisinpäin, kun männät kierrettiin takaisin pohjaan. Silti mahtui säiliöön ja jäi ihan hyvälle tasollekin.
Tuo männän ulkoreunan ja pölysuojakumin muotoilu on aika fiksu: männänpää oli aika pahannäköinen, varovasti puhdistellen sitä sai kyllä siistittyä. Kokoonpanoon on kuitenkin jätetty hiukan varoja, eli loppuun asti kiertämälläkään ei männän ruosteinen/röpyliäinen ulkopää mene siitä kumitiivisteestä läpi. Kumitiiviste seuraa sen sijaan mäntää, taittuen jopa ensimmäisestä "nivelestään" hieman sisäänpäin. Kun männät olivat pohjassa, sen tiesi kyllä yksiselitteisesti, ja uusien palojen/levyjen asentaminen oli todella helppoa, ts. ei ollut liian ahdasta männän ja satularungon välissä. Säätyivätkin mokomat ihan nätisti ja itsekseen, käsijarrua myöten! Eka Saappi lajiaan tässä suhteessa!
"Nihkeänhän" hommasta tekee se, että nuo pultit on ohjeen mukaisesti kiinnitetty kierrelukitteella. Totta puhuen en ymmärrä minkä takia, mutta lukitetta oli meilläkin, ja asentaessani laitoin sitä myös, tosin yritin olla kohtuullinen. Ei siis riitä, että saat ruuvit ensin narahtamaan auki (lähtivät loppujen lopuksi kohtuullisella voimalla, tai sitten vaan usko riitti kun oli tieto etukäteen että ovat tiukassa), vaan niitä joutuu kyllä ihan tosissaan vääntämään melkein koko nousunsa matkan. Toki kitka vähenee loppua kohti, kun kierrettä on koko ajan vähemmän pyörännavan sisällä.
Toinen muistamisen arvoinen seikka on jarrumännän sisäänpainaminen. Tai siis kiertäminen: ei mene pelkästään painamalla, eikä pelkästään kiertämällä, vaan pitää painaa ja kiertää samaan aikaan. Ensimmäinen mäntä painui mulla ihmeen hienosti pohjaan: riitti käsivoimilla painaminen ja lukkorengaspihdeillä samaan aikaan kiertäminen. Toiselle puolelle jouduin virittelemään pultista, korialuslevysta ja mutterista painimen satulan väliin, kun ei alkanut mäntä imeytyä ollenkaan. Lopulta sekin lähti menemään, mutta oli loppuun asti hiukan jäykempi kuin toinen puoli.
Jarrunestesäilön korkki on hyvä löysätä ennen puuhaan ryhtymistä, miksei vähän välillä käydä kurkkaamassa pinnantasoakin ettei tulvi. Ilmeisesti ei tulvi ihan herkästi, koska meillä oli kitkapinta paloista kokonaan pois ja levytkin sitä kautta jo hieman ohentuneet, eli maksimimäärä työnnettiin nestettä takaisinpäin, kun männät kierrettiin takaisin pohjaan. Silti mahtui säiliöön ja jäi ihan hyvälle tasollekin.
Tuo männän ulkoreunan ja pölysuojakumin muotoilu on aika fiksu: männänpää oli aika pahannäköinen, varovasti puhdistellen sitä sai kyllä siistittyä. Kokoonpanoon on kuitenkin jätetty hiukan varoja, eli loppuun asti kiertämälläkään ei männän ruosteinen/röpyliäinen ulkopää mene siitä kumitiivisteestä läpi. Kumitiiviste seuraa sen sijaan mäntää, taittuen jopa ensimmäisestä "nivelestään" hieman sisäänpäin. Kun männät olivat pohjassa, sen tiesi kyllä yksiselitteisesti, ja uusien palojen/levyjen asentaminen oli todella helppoa, ts. ei ollut liian ahdasta männän ja satularungon välissä. Säätyivätkin mokomat ihan nätisti ja itsekseen, käsijarrua myöten! Eka Saappi lajiaan tässä suhteessa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Terve!
Autona 1.8t 2006 SC autom.
Levyinä ilmeisesti 278mm takana, koska levy on umpinainen ja ohut, edessä varmaankin 285mm?
Käykö nää osat siihen?
Taka:
http://www.autonosat24.fi/2220640-vaico-jarrulevy
Etu:
http://www.autonosat24.fi/7710437-abs-jarrulevy
Palat eteen ja taakse:
http://www.autonosat24.fi/7565614-optim ... -levyjarru
http://www.autonosat24.fi/7216017-trisc ... -levyjarru
Palojen jouset hommaan varmaan motonetistä, kun tais olla halvemmat
Kiitos, Tapsa
Autona 1.8t 2006 SC autom.
Levyinä ilmeisesti 278mm takana, koska levy on umpinainen ja ohut, edessä varmaankin 285mm?
Käykö nää osat siihen?
Taka:
http://www.autonosat24.fi/2220640-vaico-jarrulevy
Etu:
http://www.autonosat24.fi/7710437-abs-jarrulevy
Palat eteen ja taakse:
http://www.autonosat24.fi/7565614-optim ... -levyjarru
http://www.autonosat24.fi/7216017-trisc ... -levyjarru
Palojen jouset hommaan varmaan motonetistä, kun tais olla halvemmat
Kiitos, Tapsa
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
^ Osaisko/jaksaisko joku vastata niin saa osat tilattua?
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Takalalaikat varmasti oikeat jos ei ole tuuletettu.
Etulaikkojen koosta voi varmistua kurkkaamalla vanteen sisään, 302 mm levy on melkein jarrukilven kokoinen, 285 mm laikka on kilpeä selvästi pienempi.
Mutta todennäköisesti ne etulaikat on 285 ku on 278 takalaikat....
Etulaikkojen koosta voi varmistua kurkkaamalla vanteen sisään, 302 mm levy on melkein jarrukilven kokoinen, 285 mm laikka on kilpeä selvästi pienempi.
Mutta todennäköisesti ne etulaikat on 285 ku on 278 takalaikat....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Kiitos!
Onkohan jarrupalan asennusjouset mallia lanka- vai levyjousi?
Onkohan jarrupalan asennusjouset mallia lanka- vai levyjousi?
Saab 9-3 SC 1.8t 2006
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Etupäästä en oo varma kun en oo purkanut, takana mallia lanka....Top Dog kirjoitti:Kiitos!
Onkohan jarrupalan asennusjouset mallia lanka- vai levyjousi?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Jarruremonttia suunnittelemassa....
Etupäässä on ollut molempia, isällä -04 levyjousi, itsellä -05 lankajousi. Tiedä sitten mistä syystä, samoilla 285 levyilla molemmat. Kannattaa siis kurkata jarruihin ennen tilausta. Takajarrujen jouset voi olla jumissa, jos ei ole hetkeen availtu. Satula kun on alumiinia, niin se teräslanka hapettuu kivasti kiinni. Toivottavasti saat ne helposti irti.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki