Moottori 2.0Vai 2.3
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
2.0 ja 2.3 moottoreissa ei ole käytännön eroa kestossa tai huoltokuluissa.
Erot tulee jo yllämainitusta 2.3 suuremmasta väännöstä, sekä sen vuoksi hieman pienemmästä polttoaineenkulutuksesta.
Osta sillä koneella, joka on paremmassa kunnossa = totaalisen rempattu lähiaikoina.
Lisää tietoa löytyy haulla.
Erot tulee jo yllämainitusta 2.3 suuremmasta väännöstä, sekä sen vuoksi hieman pienemmästä polttoaineenkulutuksesta.
Osta sillä koneella, joka on paremmassa kunnossa = totaalisen rempattu lähiaikoina.
Lisää tietoa löytyy haulla.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
No miten jos on E85 softa jo asennettu, mitä hyötyyt tai haittaa normi bensaan!!Muuta kun öljy sihdin tukkeutuminen.
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Kappas! Kiitokia kommenteista vaikka meninikin asian vierestä. MB alkaa kiinostaa yhä enemmän ja rahatkin on valmiina Jostain kumman syystä noita isoja autoja alkaa olee markkinoilla ihan haitaksi saakka. Pelko uudesta autoverotussysteemistä ehkäpä...? Itse ajelen 10tkm vuodessa niin se kulutus ja huollot ei pelota mutta tuo omistamisen maksatus jurppii... v6 3.0 Saabilla maksimi maksut sekä veroissa että vakuutuksissa
Henkka #2283 kirjoitti:Parin kokemuksella en olisi aivan maanrakoon lyömässä. Tuolla 15-20k saa jo hyvän faceliftatun, joka on kyllä edellytys. Ruostesuojaus on aivan eri tasolla ja sähköihin on tehty parannuksia.jannevillepetteri kirjoitti:vähän offtopiccina mut tuollainen oli itsellä kolme vuotta,pari vuotta kesäautona ja yksi ympärivuotisessa..ei niinkään kiva talviautona.. liikaa sähköä joka ei halua toimia pakkasilla..näistähän löytyy juttua paljon mersupuolen foorumilta.Griffin99 kirjoitti: btw himottais laittaa takavetoinen herrasmiesauto, joku MB 500S Lang W220 olisi ehkä 15-20k budjetissa...
Tuon ketjun eka viesti kannattaa myös vuosimalleja katseltaessa lukaista:
http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... hp?t=43408
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Eihän se sihti tukkeudu kun se puhdistetaan ajoissa..Paukku Aero kirjoitti:No miten jos on E85 softa jo asennettu, mitä hyötyyt tai haittaa normi bensaan!!Muuta kun öljy sihdin tukkeutuminen.
-e85 softa stage1,huomattavasti enemmän tehoa/vääntöä vakioon.
-tietysti tärkein eli kukkasia putken päästä..
Mielestäni kanssa melko sama kumpi moottori koko siellä on,ennemmin ratkaisee yksilön kokonaiskunto ja tietysti plussaa jos nyt hyvässä yksilössä sattuu olemaan vaikka se vääntävämpi moottori.
Toki jos tehoa lähtee havittelemaan reippaasti niin varmaankin parempi tuo 2.0 mutta sitä ennen taitaa tulla vastaan nuo T7 moottorin muut kestorajat. Asia taas erikseen.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
2,3 on huomattavasti miellyttävämpi moottori. 2,0 on alavedoltaan valtavasti heikompi oli sitten virisoftaa sisällä tai ei. Osin ero tulee puhtaasti kuutiotilavuudesta mutta myös siitä, että 2,3:n tilavuusero tehty iskua pidentämällä. 2,3 on luonteensa vuoksi jonkin verran käytännössä myös taloudellisempi, kun autoa voi ajaa nätisti isommalla vaihteella. Raskaaseen koppaan (kuten 9-5) kaksilitrainen ei ole mukava.
Seuraavaksi toki joku kertoo, miten kaksilitrainen lennättää autoa isolla ahtimella, kun painetta riittää. Kyllä, mutta ei silti auta käytännön alaväännön heikkouteen. Kestävyydessä ei käytännön eroja juuri ole, kuten jo aiemmin todettu.
2,3t vakiopikku-Garretilla ja stage1-etanolisoftalla vie ajosta riippuen 9,5-11 l e85:ttä. Koskaan ei vähempää eikä oikein koskaan enempääkään, ellei ole mieletön talvipakkanen ja paljon lyhyttä ajoa. Masiinassa avaamaton kone, 403 tkm, vaikkei nämä kuulemma kestä.
E
Seuraavaksi toki joku kertoo, miten kaksilitrainen lennättää autoa isolla ahtimella, kun painetta riittää. Kyllä, mutta ei silti auta käytännön alaväännön heikkouteen. Kestävyydessä ei käytännön eroja juuri ole, kuten jo aiemmin todettu.
2,3t vakiopikku-Garretilla ja stage1-etanolisoftalla vie ajosta riippuen 9,5-11 l e85:ttä. Koskaan ei vähempää eikä oikein koskaan enempääkään, ellei ole mieletön talvipakkanen ja paljon lyhyttä ajoa. Masiinassa avaamaton kone, 403 tkm, vaikkei nämä kuulemma kestä.
E
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Oman kokemuksen mukaan kannattaa ottaa se 2.3t.
Molemmat on olleet, ja 2.0t oli stage ykkösenäkin vielä hieman laiskan oloinen, ainakin farkussa. En usko, että olisin vaihtanut autoa pois, jos se olisi ollut 2.3t.
2.3t oli todella huomattavasti pirtsakampi, tosin se oli sedanissa, joka on kevyempikin.
Niin ja Aeron tai 2.3T:n (huom. iso T) valitsemalla saa automaattisesti sen kestävämmän ahtimen. Itselläni ollut kolme Saabia sillä vähemmän kestävällä (Garret), eikä niistäkään yksikään kyllä hajonnut.
Molemmat on olleet, ja 2.0t oli stage ykkösenäkin vielä hieman laiskan oloinen, ainakin farkussa. En usko, että olisin vaihtanut autoa pois, jos se olisi ollut 2.3t.
2.3t oli todella huomattavasti pirtsakampi, tosin se oli sedanissa, joka on kevyempikin.
Niin ja Aeron tai 2.3T:n (huom. iso T) valitsemalla saa automaattisesti sen kestävämmän ahtimen. Itselläni ollut kolme Saabia sillä vähemmän kestävällä (Garret), eikä niistäkään yksikään kyllä hajonnut.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 130
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
- Paikkakunta: hollola
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Kiitos kaikille vastanneille!!Itsekkin oli sitä 2.3 ajatellut, joten se on nyt vaihtoehto 1. Vielä kun se olisi Aero niin olis kaksi niitä pihassa!!
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Viimeviikolla tuli Ruotsin tuonti vm 2007 2.3 T Aero,millä kierrosluvuvulla mahtaa olla se paras vääntö(täytyy lukea käyttöohjekirjaa kunhan ehtii)?Mielestäni alle 2000 kierroksen ei oikein "jaksa" mennä.Sitten...edellinen omistaja töhrinyt maskin ja lampun ympärillä olevat kromilistat mattamustalla,nyt paikoittain irtoilee maalit ja on törkeän näköistä,olen harkinnut käytettyjä listoja tilalle,millainen jumppa listojen irroitus ?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
AutoWikistä 350/370 Nm @ 2000 r/min...siinä vääntö/kierrosluvut.9-5 2.3T 260 hp
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
^^
Vuoden 2004 manuaalissa ja myyntiesitteessä mainitaan silloin 250 heppaselle Aerolle lukemat
Horsepower (hp / kw @ rpm): 250 / 187 @ 5300
Torque (Nm @ rpm): 350 @ 1900 – 4000
Lisäksi vakiosoftalla manuaalivaihteisessa autossa on ns. overboost toiminto enintään 20s ajan tuottaen 370 Nm @ 1900 - 400 rpm.
Nämä ovat tietenkin esitelukemia eivätkä välttämättä ole todellisia. Piirtelin kerran uudelleen vakio, bensa Stage1 ja E85 vakiosuuttimilla käyrät poimimalla jonkin viripajan graafeista lukemia. Niiden mukaan vakion vääntökäyrä on varsin mielenkiintoisen näköinen ja maksimi vääntö olisi vasta 3500 rpm kohdalla. E85 -käyrä on siis vakiosuuttimilla ja siinä näkyy suuttimien saturoituminen n. 3500 rpm kohdalla kuin myös väännön parannus alakierroksilla.
https://www.dropbox.com/sh/m0bh6618xcu7 ... käyrät.pdf
Vuoden 2004 manuaalissa ja myyntiesitteessä mainitaan silloin 250 heppaselle Aerolle lukemat
Horsepower (hp / kw @ rpm): 250 / 187 @ 5300
Torque (Nm @ rpm): 350 @ 1900 – 4000
Lisäksi vakiosoftalla manuaalivaihteisessa autossa on ns. overboost toiminto enintään 20s ajan tuottaen 370 Nm @ 1900 - 400 rpm.
http://www.swedishwrench.com/95features.htmOver boost function On the B235R Aero engine has been introduced on manual transmission cars. This function allows the engine torque to be increased to 370 Nm, 20 Nm more than normal. When the Trionic system senses the accelerator has been depressed rapidly it will set in the "overboost" up to an allowed 20 seconds, after witch the Trionic will will revert to normal. This extra torque is felt from 1900-4000 Rpm.
Nämä ovat tietenkin esitelukemia eivätkä välttämättä ole todellisia. Piirtelin kerran uudelleen vakio, bensa Stage1 ja E85 vakiosuuttimilla käyrät poimimalla jonkin viripajan graafeista lukemia. Niiden mukaan vakion vääntökäyrä on varsin mielenkiintoisen näköinen ja maksimi vääntö olisi vasta 3500 rpm kohdalla. E85 -käyrä on siis vakiosuuttimilla ja siinä näkyy suuttimien saturoituminen n. 3500 rpm kohdalla kuin myös väännön parannus alakierroksilla.
https://www.dropbox.com/sh/m0bh6618xcu7 ... käyrät.pdf
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Kyllä ne tehtaan esitelukemat tuppaa olemaan lähempänä todellisuutta kuin viripajojen "vakiovedot" jotka on usein valikoitu sopivasti niin että oma tuote näyttäisi hyvältä. Puhumattakaan siitä onko esim. ilmamassamittari käytetyssä autossa missä kunnossa (yleensä enemmän tai vähemmän rikki tänä päivänä keskivertoyksilössä). Sopivasti vähän rikki oleva massamittari nostaa hyvinkin dynovedossa maksimivääntöä huomattavasti kun ahdot nousevat enemmän kuin pitäisi. Pidemmässä vedossa tai rata-ajossa autosta voi kuitenkin tulla hitaampi kun alkaa nakuttamaan.
Kuitenkin ehjä 9-5 Aero manuaali tuottaa hyvin liki sen 370Nm, käytännössä se on overboostilla aina kadulla ajaessa. Teho siellä 250hv tuntumassa, 00-01 malleissa vähän vähemmän ja 06-09 malleissa vähän enemmän.
Maksimiväännön kierrosluku riippuu siitä miten paljon ja kauan moottoria kuormitetaan, nopea veto pienellä vaihteella ja täydet ahdot ei välttämättä ehdi nousta ennen ~3000rpm. Vitosella taaskin jos alkaa väännättää 1500rpm alkaen niin hyvinkin saavuttaa maksimiväännön 2000rpm jo.
TD04HL-15T ahdin on tunnetusti olemukseltaan melko laginen etenkin nykypäivän ahtimiin verrattuna vaikka herääkin aika alhaalta, eli se johtaa helposti tuohon tuntemukseen että vaihteenvaihdon jälkeen tai tasakaasulta polkaistessa ahtoja saa odotella tovin, kun taas jos ahtimelle antaa aikaa herätä kuormaa vasten niin vääntöä kyllä löytyy alakierroksiltakin.
Kuitenkin ehjä 9-5 Aero manuaali tuottaa hyvin liki sen 370Nm, käytännössä se on overboostilla aina kadulla ajaessa. Teho siellä 250hv tuntumassa, 00-01 malleissa vähän vähemmän ja 06-09 malleissa vähän enemmän.
Maksimiväännön kierrosluku riippuu siitä miten paljon ja kauan moottoria kuormitetaan, nopea veto pienellä vaihteella ja täydet ahdot ei välttämättä ehdi nousta ennen ~3000rpm. Vitosella taaskin jos alkaa väännättää 1500rpm alkaen niin hyvinkin saavuttaa maksimiväännön 2000rpm jo.
TD04HL-15T ahdin on tunnetusti olemukseltaan melko laginen etenkin nykypäivän ahtimiin verrattuna vaikka herääkin aika alhaalta, eli se johtaa helposti tuohon tuntemukseen että vaihteenvaihdon jälkeen tai tasakaasulta polkaistessa ahtoja saa odotella tovin, kun taas jos ahtimelle antaa aikaa herätä kuormaa vasten niin vääntöä kyllä löytyy alakierroksiltakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Onko muuten tuo alkuaikojen femma-Aeroissa mainostettu aikasidonnainen boost-toiminto olemassa vielä viirun 259hp versiossakin?
Boostista puheenollen, näissähän tuo mallimerkinnän pieni ja iso t viittaavat suoraan ahtimen fyysiseen kokoon Esim. tuota minun viiru-Aeroa olisi vielä 90-luvulla kutsuttu matalapaineiseksi S-koneeksi, mikäli teknisten tietojen max. ahtopaine pitää paikkansa.
Boostista puheenollen, näissähän tuo mallimerkinnän pieni ja iso t viittaavat suoraan ahtimen fyysiseen kokoon Esim. tuota minun viiru-Aeroa olisi vielä 90-luvulla kutsuttu matalapaineiseksi S-koneeksi, mikäli teknisten tietojen max. ahtopaine pitää paikkansa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Moottori 2.0Vai 2.3
Overboost on kaikissa manuaalivaihteisissa 9-5 Aeroissa ihan loppuun asti mukana. Ihan täysipaineeksi Aero olisi luokiteltu, maksimi ahtopaine normaaliolosuhteissa (overboost päällä) on 0,85 bar luokkaa eli sama kuin jo aikoinaan OG900 T16:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com