Tässä pähkäillyt, etsinyt ja lueskellut otsikon moottorista lähinnä 9-3:ssa jotta mikä perus raudassa tökkäisi ensimmäisenä josko siitä yrittäisi ottaa tehoja irti enemmän kuin mitä perus softaamisella ja egr+dpf disabloinneilla saa? Ilmeisesti näinkin kivan liukas käyttödieseli. Yllättävän vähän löytyy tietoa tai sitten googlen hakusanojen asettelussa on itsellä vielä kehittämistä.
Lähinnä kiinnostaisi perusmoottorin rajat? Kytkimen saa kestämään kyllä vaan mihin asti esim tuplaturbo ja polttoainepuoli riittäisi? Olisiko jollakin tietoa tai hyviä arvauksia?
225hv sieltä irtoaa softalla dpf poistettuna. Sen jälkeen menee vakioraudalla vain savuksi lisäpolttoaine.
Vääntöä rajoittaa kaksoismassan pohjaaminen, jos sen haluaa välttää kokonaan niin 440Nm voi ottaa. Kytkin kestäisi kyllä yli 500Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Joo no suuttimet on n. 10% isommat kuin yksiturboisessa, riittänee n. 270hv maksimissaan. Railpumpussa pitäisi tuotto riittää myöskin.
Tosiaan rajoittavat tekijä on isomman kompuran tuotto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Proturbon Pekan kans Lappeenrantaan laittelin mailia ja hänellä olisi hyvinkin kiinnostusta modata ttid turboa jos joku haluaa. Esim saman ahdin sarjan mersun tuplaturboa oli juuri modaamassa ja bemun 335/535 tuplaturbon modeja tehnyt useita hyvällä menestyksellä.
Kyseessä siis isomman puolen modausta. Pikku puoli kannattaa jättää entiselleen jotta herääminen ei kärsi. Tämmöistä vinkkiä tuli.
Nyt vain pitäisi löytää jostain sopiva kombo kiinteä vauhtipyörä + tarpeeksi jämäkkä asetelma ja levy joka kestäisi vähintään 600 nm. Tähän vielä suuttimet mitkä riittävät yli 300 hv:n.
Saakos tämmöistä softattua ilman dpf:ää niin että menisi alle 1,5 savuarvoilla leimasta läpi?
Pahoittelut hieman offtopicista mutta mitenkäs jos sattuu olemaan automattilaatikkoinen TTiD, onko tuomittu vaihtamaan manuaaliin vai onko tyydyttävä noihin noin 450 Nm vääntöihin?
Onko kukaan käytännössä kunnolla koeponnistanut tuollaista 6-lovista Aisin Warneria dieselin perässä?
No, manuaalillakin kaksoismassa rajoittaa maksimivääntöjä. Kova vauhtipyörä pilaisi auton täydellisesti joten sellaista ei kannata edes harkita (eikä ole saatavillakaan). Huipputehoahan saa lisää kun suurentaa isompaa ahdinta, tällöin maksimivääntöä ei ole pakko kasvattaa vaan sitä vaan jatketaan ylemmille kierroksille ja pyritään saamaan huipputeho 4-5000rpm välille. Autot on hyvin tylsiä ajaa jos huipputeho tulee jo matalilla kierroksilla ja sen jälkeen vääntö vain romahtaa. Tämä ei siis ole ongelma näissä 1.9 dieseleissä mutta muunmerkkisissä olen sellaisia ongelmia nähnyt.
Kyllä 6-vaihteinen automaatti sen 450Nm kestää mitä sieltä vakioraudalla muutenkin järkevästi ottaa. Useita olen tehnyt eikä ole ollut ongelmia.
Ja saa TTiD:n ilman DPF:ää alle 1,5 k-arvon, vähän karttojen hienosäätöä voi kaivata mutta ei ole mahdoton homma mitenkään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
6-lovinen Aisin on tuossa käyttis ceefemmassakin, ja siinä on rajattu väännöt tehtaalla 450Nm. Aika linjassa siis sen puoleen, ja nätisti vielä vaihteleekin. Liekö sitten lainkaan saman sukuinen loota kuin kolkissa, siitä en tiedä mutta epäilisin jotain sukulaisuutta kuitenkin...
kaseva kirjoitti:6-lovinen Aisin on tuossa käyttis ceefemmassakin, ja siinä on rajattu väännöt tehtaalla 450Nm. Aika linjassa siis sen puoleen, ja nätisti vielä vaihteleekin. Liekö sitten lainkaan saman sukuinen loota kuin kolkissa, siitä en tiedä mutta epäilisin jotain sukulaisuutta kuitenkin...
Mielestäni sama tf-80sc on tuossakin, mitä nyt PSA kutsuu sitä AM6:seksi.
Menee ihan offtopic, mutta katsonut jotain lastuvirejä tuohon 3.0 HDI:hin, niin näyttäisi sinne 600Nm paikkeille menevän väännöt, mahtanee olla laatikolle vähän liikaa ?
Vaikka laatikolla olisi sama mallinumero niin sisuskaluissa voi olla merkittäviä eroja etenkin väännönkeston osalta eli sikäli ei nuo vertailut paljoa kerro. Autovalmistaja speksaa kyllä laatikon valmistajalle riittävän väänönkeston ja yleensä siinä on tietty marginaali eikä enempää tai vähempää. Pösössä kun on vakiona 450Nm niin 600Nm on tästä 33% lisäys. Yleensä automaatit tuon verran ekstraa kestääkin. TTiD:n tapauksessa (tehdashan ilmoittaa 370Nm automaatille) vastaava lisäys olisi n. 500Nm mikä on varmasti ihan realistinen myöskin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Joo, näyttää olevan esim. Alfassa 1.9 ja 2.4 koneiden perässä eroa tuon AF40-6 -laatikon sisuskaluissa. C1 ja C2 -kytkimien levymäärä eri, 2.4:ssa enemmän levyjä. Tuo tieto löytyi jostain Alfa 159:n opiskelumateriaalista, google löysi PDF:n hakusanoilla "AF40-6 alfa" ja olikohan 4. osuma.
Olisi kiva tietää, onko TTiD:n ja 2.8 bensakoneen välillä laatikossa vastaavia eroja kun käsittääkseni tuosta 2.8-koneesta on automaattinakin otettu 500 Nm lukemia.
Edit. Ettei menisi ihan offtopiciksi niin sellainen teoreettinen pohdinta, että jos isomman ahtimen ilmamäärä saadaan riittäväksi niille lukemille missä suuttimista alkaa loppua tuotto, onko DPF pakko tyhjätä/nakata pois? Vai onko toivoa pystyä säilyttämään savuttomuus?
Ei ole pakko DPF:ää poistaa. Ongelma vaan on että vaikka ilmaa piisaisi niin jos suuttimien tuotto vedetään ihan tappiin niin ruiskutusajasta tulee niin pitkä että savuttaa silti liian myöhäisen ruiskutuksen loppuhetken takia.
Käytännössä jos jotain selkeää lisätehoa haluaisi TTiD:stä niin isomman LP turbon lisäksi olisi syytä löytää isommat suuttimet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com