Onko tämä sama juttu kuin xsenoneita varten valoreleen modaus? Siitä mulla on kuvat kännyssä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projektisäädöissäporsimusits back againIts dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Itse en ainakaan modannut valorelettä, vaan konetilan releboxilla muutin johdotusta hiukan. Käytännössä se siis toimii alunperin siten, että sielä on kaksi relettä ohjaamassa valoja. Toinen on vaihtorele, peruja H4 ajalta, ja lisäksi valoja ohjaa toinen rele, joka sytyttää käytännössä lyhyet valot aina kun pitkät menevät päälle. Tuosta vaihdosta johtuu siis katkos. Käytännössä tein releboksiin hyppyjohdon, joka ohjaa tuon lyhyiden lisäreleen päälle aina kun valot ovat päällä.
Ne vanhat modausviestit on mimmin aikasia, joten saattaa olla, ettei mistään löydy.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
No oikeastaan ei löydy noista. Kaikkea huuhaata laadukkaampien ballastien hommaamisesta ja valvontareleen muokkaamisesta, mutta ainakaan ihan nopeasti en Löytänyt tuota releboksin muokkausta, jolla saa näristi eliminoitua lyhyiden sammumisen vaihtotilanteessa.
Tässä kuitenkin suunnilleen muokkaus jonka tein, nojaten noihin ukt osiosta löytyviin sähkökaavioihin.
Oranssin valoreleen navalta B5, hyppyjohto suoraan Low beam relayn napaan 1. Itse otin tuolta low beam relayn navasta 1 aiemmin lähteneen johdon pois ja teippasin sivuun. En mene vannomaan onko pakollista, mutta ainakin mulla toimii. Lähinnä riippuu tuon valvontareleen elämästä mitä tuo aiheuttaa.
Piktogrammi välähtää lyhyille tai pitkille vaihtaessa satunnaisesti, mutta ainakin lyhyet palaa ja pysyy päällä jatkuvasti.
Alunperin tuo on tosiaan toteutettu niin, että aina vaihdettaessa pitkille tai lyhyille, lyhyiltä on releitten kytkentäajan sähkö pois. Hehkulampulla mitään räpsähdystä ei huomaa, mutta xenon ehtii sammua, eikä välttämättä halua lähteä heti uudestaan tulille.
Koko johdotus on vähän semmonen nolo korjaus ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. Tai on, kun on haluttu jääräpäisesti käyttää samaa relettä ja johdotusta joka löytyy h4 umpiolla varustetuista autoista. Niissähän lyhyet sammuvat, kun pitkät syttyvät.
Toinen ratkaisu olisi tietysti muokata valorele sisäisesti tekemällä hyppyjohto valojen kytkentäpiirin välistä suoraan lyhyiden lähtöön, mutta muokkausta alunperin miettiessäni ajattelin, että on parempi, kun suoraan hyllystä releet toimivat ilman muokauksia, ja muokkaukset tehdään autoon.
Valvontareleen sielunelämään en ole jaksanut, enkä jaksa syventyä sen enempää. räpsykööt, ei se mua häiritse, kunhan valot pelaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Joo ennen kuin joku muu ehtii mua ojentaa, niin tuolahan se oli kerrottu. Puusilmä ei lukenu leipätekstiä vaan katsoi ainoastaan linkit. No ompahan tullu taas kerrottua sekin uudelleen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
turkkaki kirjoitti:Koko johdotus on vähän semmonen nolo korjaus ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. Tai on, kun on haluttu jääräpäisesti käyttää samaa relettä ja johdotusta joka löytyy h4 umpiolla varustetuista autoista. Niissähän lyhyet sammuvat, kun pitkät syttyvät.
Taisi olla enemmän kyse siitä, että pitkien syttyessä haluttiin lyhyiden jäävän myös palamaan mutta himmeämpinä. Tällöin vaihtoreleellä ohjataan lyhyiden virta himmenninvastuksen kautta silloin kun pitkät palavat.
Paitsi että uudemmissa ei ole tuota himmennysvastusta. Joka yleensäkin ottaen on ollut täysin turha, koska alennettu jännite ei juurikaan tee muuta kuin hajottaa lamput jopa nopeammin. Eli tuokin selitys on vähän niin ja näin. Ja jos näin on, niin sekin on ollut noloa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Ei siinä kaiketi kysymys ollutkaan polttimoiden säästämisestä vaan siitä, että lyhyiden palaessa himmeämmin näkee pitkillä paremmin. Silmä kun mukautuu kirkkaimpaan valonlähteeseen.