Ei. Saabiin vain saabiin listattuja suodattimia on minun näkemys. Kerroin edellä vain että mille tuotenumerolle ketjussa aiemmin ilmoitetut suodatinvalmistajan numerot kääntyvät.
Tuommoinen 15-1623 meni paikalleen tänään mun ex-9-5:een, kun saapui huoltoon ja mulla sattui hyllyssä olemaan. Vanhaan 2,3t:hen meni just ja just suoraan ja mitään kikkailuja ei tarvittu. Kooltaan sangen juhlava purkki - lähes huvittavan suuri vakiokokoisen suodattimen rinnalla. Mulle osui käteen Wixin suodatin ja valmistusmaana ihan aito ukrainalainen(!) Jos tuo Toyotaan kelpaa, niin kai iankaikkiseen Saabiin...
Vaihtelin ulisevan WIXin tilalle Boschin tekeleen T7 koneeseen jolla on ajettu pelkästään bensalla. Joten edelleen on ajossa näitä "ääntäviä suodattimia" eikä ainakaan tässä tapauksessa liity millään tavoin viinalla ajeluun.
Toki tämä oli itselle ensimmäinen laatuaan kolmen täysin vastaavan auton kokemuksella joihin poikkeuksetta on asennettu aina GM/WIXin suodatin.
Jokainen suodatin tukkeentuu ennenpitkää. Suodattimen tukkeentuminen on edelleen oire ja seurausta jostain muusta - se ei ole vika! Suodatinta vaihtamalla ette korjaa olemassa olevaa vikaa. Silloin kun suodatin tukkeentuu on se tehnyt tehtävänsä oikein, eli suodattanut. Todellinen syy löytyy sieltä että miksi se suodatin on päässyt tukkeentumaan - eli moottorin karsta ja lika. Mistä sitten johtuu moottorin karstaisuus ja lika... voitte jatkaa tätä päättelyketjua... Tämä koskee kaikkia T7 moottoreita, myös niitä joilla on ajettu vain bensiinillä.
Vieläkään en ole kuullut ainuttakaan ulisevaa/vinkuvaa suodatinta.
Itsellä on useampi wix alkanut ulisemaan 3-7tkm laitosta, gm:n leimalla olevat on kestäneet tuon 10tkm mitä öljytkin. Aina oon vinkuvan suodattimen pilkkonu, koskaan ei o karstaa irronnu kuin pari pientä hippua. Kone avattu kertaalleen jakopäänvaihdon osalta, todettu kokolailla karstattomaksi. Ajettu 70tkm viinalla. En oikein keksi että mikä vika tuollaisen voisi aiheuttaa kun ei niissä tarvikesuodattimissa ole ollut kökköä swn enempää kuin merkkisuodattimissakaan jotka ei vingu
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Kuten on täällä todettu, todennäköinen vihellyspilli siellä sisällä on se ohipäästöventtiili, joka aukeaa kun suodatin ei kykene riittävästi öljyä läpi päästämään. Tämä voi johtua suodattimen tukkeutumisesta taikka sitten ihan vain paksuista öljyistä talvikeleillä ja kylmällä koneella. Se on ihan normaalia, että ohiventtiili päästää öljyä läpi kun öljyt on pakkasilla paksuna. Eli vihellys itsessään ei ole selvä merkki siitä että kone olisi täynnä mujua tai muuten viallinen.
Tuolla RVS ja RESURS-ketjussa oli tällaista juttua liittyen suodattimiin:
sedaneiwagon kirjoitti:Gm suodatin kävi vinkumaan rvs käsittelyn jälkeen n.6000 km kohdalla. Vaihdoin motonetin OE laatuisen (bosch) tilalle. Onhan rvs:llä myös puhdistava vaikutus. Ekan vaihdon tein ohjeen mukaan, vasta toisen öljynvaihdon jälkeen tämä ilmeni. Gm suodattimilla ollut muutenkin tätä ongelmaa, tosin eka kerta itellä. Siirryn muutenkin bosch suodattiimiin, gm on pilasi saabin muutenkin.
Tässäkin ketjussa on monta sivua keskustelua/väittelyä suodattimien laatuongelmista. En jaksanut lukea koko ketjua läpi josko samantyylistä näkökulmaa olisi esitetty, mutta tuo vinkuminen vaikuttaisi mielestäni enemmän hyvältä ominaisuudelta kuin ongelmalta. Jos se ilmoittaa että suodatin on täynnä paskaa ja ohivirtausventtiili aukeaa niin silloinhan se voi pelastaa isommalta tuholta.
Se ohivirtausventtiili on auki enemmän kuin ajatteletkaan. Öljyn pitää olla todella lämmintä ennen kuin kaikki menee paperin läpi. Ei sen venttiilin kuulu ujeltaa auki ollessaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Se vena aukeaa varmasti etenkin kovilla moottorin kierroksilla, koska pumppu pyörii 1:1 kierrosluvun mukaan. Toki öljynpaineen säätöventtiili aukeaa samalla, mutta ei se suodatinkaan pysty läpäisemään kasvanutta tilavuusvirtaa, jolloin se ohivirtausventtiili avautuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuommosta löytyi toissapäivänä ostetun Saabin suodattimesta. Ei kyllä vinkunut.
Onkohan valistuneita arvauksia mitä on. Öljypohja tarkoitus jossain vaiheessa käyttää irti
Tuommosta löytyi toissapäivänä ostetun Saabin suodattimesta. Ei kyllä vinkunut.
Onkohan valistuneita arvauksia mitä on. Öljypohja tarkoitus jossain vaiheessa käyttää irti
Tuntuuko kovalta muovilta? ensimmäinen arvaus olisi, että jakopäässä on joku ohjuri palasina. Luulisi tosin näkyvän kiristimessä tai korvakuulolla.
Edittiä
Venttiilikopan käytin auki ja tutkailin ja ei silmään pistänyt mitään erikoista https://drive.google.com/file/d/0By694b ... p=drivesdk
Samalla puhaltelin v-kopan pillit. Kiristäjää en ala purkamaan. Pitää huomena soitella myyjäukolle ja kysellä
Palaset olivat suodattimessa olevaa liimaa, tänään otin paikallaan olleen suodattimen ja aukaisin sen rautasahalla ja mitään ihmeellistä ei löytynyt. Eli tämä onkelma on ratkennut. Toivottavasti
Pitää kuitenki seuraavan öljynvaihdon yhteydessä avata suodatin.
Ja öljypohja pitää tosiaan käyttää jossain vaiheessa pois. Näkee mitä on syönyt.