Britti-töpselin vaihto
Britti-töpselin vaihto
Ostin innoissani britien Ebaysta kaasulieden, kun löytyi hyvän kokoinen ja -näköinen. En tietenkään tullut tarkastaneeksi laitteen pistoketta ennen ostopäätöksen tekemistä... Miten on, onnistuuko brittien töpselin vaihto täällä meillä käytettyyn "tuosta vain", onko esim. maadoitus tehty jotenkin toisellat tapaa, kuten sähkäri hieman muisteli?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Britti-töpselin vaihto
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Briteissä vaihe ja nolla ovat aina tietyssä kohdassa mutta meillä sen ei ole väliä kun pistoke menee rasiaan kummin päin vain. Sen kun vetäisee piuhan poikki ja muistaa laittaa kevin maahan.
edit: jaa mutta, puhutaanko nyt 230V laitteesta vai kolmivaihe?
edit: jaa mutta, puhutaanko nyt 230V laitteesta vai kolmivaihe?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Britti-töpselin vaihto
http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/3_6.html
"8. Jos olet epävarma jostain toimenpiteestä, käänny sähköalan ammattilaisen puoleen."
"8. Jos olet epävarma jostain toimenpiteestä, käänny sähköalan ammattilaisen puoleen."
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Britti-töpselin vaihto
Ihan normi 230V on tuo, kun kaasuhellahan ei tarvitse muuta, kuin sytytysvirran. Sähköalan ammattilaiselta tuli kysyttyä heti alkuunsa, mutta kun hänkin jäi arpomaan, niin olisi kiva tietää asiasta vähän enemmin. Jos vaikka käy ilmi, että menee todella hankalaksi muuttaa meille sopivaksi, niin laitan hellan myyntiin, enkä ala sitä avauttamaan turhan päiten.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Britti-töpselin vaihto
Brittisähkö on samanlaista kuin täkäläinen, 230V/50HZ AC. Tökkelit siellä on erilaisia, sulakkeet siellä on eri kokoisia ja aika monessa laitteessa on tökkelissä sulake, mutta itse sähkö ja fysiikan lait täsmäävät täkäläiseen. Jos sähköalan ammattilainen jää tuota arpomaan, vaihda parempaan ammattilaiseen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Britti-töpselin vaihto
Onnistuisko kaupasta ostettavalla reissuadapterilla, jos ei halua modata itse laitetta? Siis sellaisella, joka muuttaa muita pistokkeita brittitöpselille sopivaksi. Varmaan jotain multiadaptereita löytyy kotimaan kaupoista, en tosin tiedä onko niissä tuollaista toimintoa. Mutta sieltä samasta ebay.co.uk mahtaa löytyä adapterikin tuollaiseen?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Britti-töpselin vaihto
Laite on ilmeisesti suojamaadoitettu. Silloinhan sen pistotulpan vaihdossa ei ole muuta kuin juuresta poikki (valettu malli oletan, niin ei voi purkaa) ja uusi maadoitettu tilalle. Näitä saa ostettua melkien mistä vaan, missä sähkötarvikkeita myynnissä. Johtimien värit 3kpl: ovat myös briteissä ruskea, sininen kelta/vihreä. Joten tuohon liitäntäjohtoon uuden pistotulpan kytkemisessä ei ole muuta huomioitavaa kuin suojamaadoituksen eli kelta/vihreän johtimen kytkeminen pistotulpan suojamaakoskettimeen. Lisäksi tähän kelta/vihreään on jätettävä löysää enemmän kuin noihin kahteen muuhun. Syystä, että mikäli kaapeli alkaa luistamaan vedonpoistajan läpi, niin suojamaa irtoaa koskettimista viimeisenä.
Mikäli laite on nk. suojaeristetty siinä ei ole suojamaata ollenkaan, vaan laitteen rakenteessa on kaksoiseristys kosketussuojana. Pistotulppa on tällöin meillä joko litteä malli tai pyöreä, jossa suojakoskettimen kohdalla lovet. Tällaiseen laitteeseen ei voi vaihtaa alkuperäisen näköistä pistotulpaa, kun ne ovat vain valettuja malleja, vaan on vaihdettava koko liitäntäjohtoineen päivineen. Kuitenkin tällaiseen laitteeseen saa vaihtaa pistotulpan tilalle maadoitetun mallin. Maadoitusta ei tietenkään voi kytkeä, kun sitä johdinta ei ole. On täysin laillinen korjaustoimenpide, koska onhan alkuperäinenkin ollut mahdollista kytkeä maadoitettuun pistorasiaan.
Huomioitavaa, nk. 0-luokan laitteeseen ei saa mennä vaihtamaan pistotulpaa(tai liitäntäjohtoa), jonka voi kytkeä maadoitettuun pistorasiaan! Tällaisessa laitteessa ei ole suojamaata eikä kaksoiseristystä, vaan pelkkä peruseristys. Tämän laitteen saa kytkeä verkkoon vain tiloissa, joissa on 0-luokan pistorasiat. Kuinkahan monta kertaa on tullut nähtyä jokin vanha laite, johon on tehty itse lovet, jotta voi kytkeä pistorasiaan kuin pistorasiaan .
Mikäli laite on nk. suojaeristetty siinä ei ole suojamaata ollenkaan, vaan laitteen rakenteessa on kaksoiseristys kosketussuojana. Pistotulppa on tällöin meillä joko litteä malli tai pyöreä, jossa suojakoskettimen kohdalla lovet. Tällaiseen laitteeseen ei voi vaihtaa alkuperäisen näköistä pistotulpaa, kun ne ovat vain valettuja malleja, vaan on vaihdettava koko liitäntäjohtoineen päivineen. Kuitenkin tällaiseen laitteeseen saa vaihtaa pistotulpan tilalle maadoitetun mallin. Maadoitusta ei tietenkään voi kytkeä, kun sitä johdinta ei ole. On täysin laillinen korjaustoimenpide, koska onhan alkuperäinenkin ollut mahdollista kytkeä maadoitettuun pistorasiaan.
Huomioitavaa, nk. 0-luokan laitteeseen ei saa mennä vaihtamaan pistotulpaa(tai liitäntäjohtoa), jonka voi kytkeä maadoitettuun pistorasiaan! Tällaisessa laitteessa ei ole suojamaata eikä kaksoiseristystä, vaan pelkkä peruseristys. Tämän laitteen saa kytkeä verkkoon vain tiloissa, joissa on 0-luokan pistorasiat. Kuinkahan monta kertaa on tullut nähtyä jokin vanha laite, johon on tehty itse lovet, jotta voi kytkeä pistorasiaan kuin pistorasiaan .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Britti-töpselin vaihto
Kiitokset vastauksista! Katselin juuri sitä tulppaa ja siinä tosiaan on sisään rakennettu sulake. Enpä ole ennen moista nähnyt! Pitääpä hakea uusi pistotulppa ja vaihtaa tuo Britti-härpäke pois.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Britti-töpselin vaihto
Brittien ebaystä tilattua hattarakonetta tullut käytetty silloin tällöin sellaisen adapterin avulla.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Britti-töpselin vaihto
Tuo brittien sulake pistotulpassa johtuu siitä, että sielläpäin talojen sähköverkot on tehty hieman eri tavalla. Käyttävät (tai ainakin ovat historiallisesti käyttäneet) ns. ympyräverkkoa jossa yhdeltä pistorasialta piuhat jatkuvat seuraavalle ja taas seuraavalle rasialle. Koko verkkoa suojaa sitten 32 ampeerin sulake joka on aika raju ja sen vuoksi laitteiden pistotulpissa on omat sulakkeet.Lahti411 kirjoitti:Kiitokset vastauksista! Katselin juuri sitä tulppaa ja siinä tosiaan on sisään rakennettu sulake. Enpä ole ennen moista nähnyt! Pitääpä hakea uusi pistotulppa ja vaihtaa tuo Britti-härpäke pois.
Meillähän on normaalisti tähtityyppinen verkko jossa sähkökeskukselta tulee omat piuhat esim. yhden huoneen pistorasioille ja suojana on 10 tai joissain tapauksissa jopa 16 ampeerin sulake.
Tuo brittien systeemi kait juontaa juurensa sota-ajoista ja kuparipulasta tjtn sinnepäin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Britti-töpselin vaihto
Kiertääkö briteissä 6 neliön piuha pistorasialta toiselle
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Britti-töpselin vaihto
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Britti-töpselin vaihto
Ovelaa
Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.