9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Toivotan itseni tervettulleeksi tänne kymmenen vuoden tauon jälkeen, niihin aikoihin näet hukkasin viimeisen saappini silloin, heh kerkeshän niitä olemaan kymmenisen kappaletta. Tämä sairaus ei mene koskaan ja taas on SAAB
Katsastusmies kerto että pikku laittoa on, jarruputkesta napsahti ajokieltoa mutta sen jo laitoinkin.
Murheen kryyniksi muodostuikin vasen etuiskari joka sekin pitäisi vaihtaa, katselin tuota ja ei se ihan yksinkertaiselta näyttänytkään, eli totesin ettei meitsillä riitä tallilla vehkeitä tuon vaihtoon kuns ilmeisesti pitäs vetarikin saada auki?
Äidyinkin siis kyselemään jotta oliskohan täällä pääkaupunkiseudulla ketään jota kiinnostaisi ryhtyä tuon vaihtamiseen, siis tietty ihan korvausta vastaan. Tietty voisin itsekkin ryhtyä tuohon josko selviäisi että olisi sittenkin yksinkertaisempi toimenpide kun nyt kuvittelen.
Katsastusmies kerto että pikku laittoa on, jarruputkesta napsahti ajokieltoa mutta sen jo laitoinkin.
Murheen kryyniksi muodostuikin vasen etuiskari joka sekin pitäisi vaihtaa, katselin tuota ja ei se ihan yksinkertaiselta näyttänytkään, eli totesin ettei meitsillä riitä tallilla vehkeitä tuon vaihtoon kuns ilmeisesti pitäs vetarikin saada auki?
Äidyinkin siis kyselemään jotta oliskohan täällä pääkaupunkiseudulla ketään jota kiinnostaisi ryhtyä tuon vaihtamiseen, siis tietty ihan korvausta vastaan. Tietty voisin itsekkin ryhtyä tuohon josko selviäisi että olisi sittenkin yksinkertaisempi toimenpide kun nyt kuvittelen.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Auto ylös, vanne irti, vetarin mutteri löysälle/irti, alapallo auki, raidetangonpää auki, koiranluu ainakin löysälle, iskarin yläpäästä tässä vaiheessa mutteri löysälle. Abs anturin irroitus, pultti auki kiinnikkeestä ettei tarvi tapella.
Alhaalta raidetangonpää ja alapallo ulosvetäjällä tai kampeamalla irti ja tolpan irroitus yläpäästä. Vetari jää paikalleen laatikkoon. Sitten lähteekin paketti irti.
Alhaalta raidetangonpää ja alapallo ulosvetäjällä tai kampeamalla irti ja tolpan irroitus yläpäästä. Vetari jää paikalleen laatikkoon. Sitten lähteekin paketti irti.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Tietty vielä satula irti ja sivuun.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Eli tuosta pitäs selvitä ilman erikoistyökaluja, pulttipyssyllä ja normi avaimilla?
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Kyllä, ainut hankaloittava voi olla alapallon ja raidentangonpään irroitus mutta rautakanki on hyvä apuväline.
Iskarin irroitukseen tarvitset jousipuristimen, helppo vaikka lainata jostain.
Iskarin irroitukseen tarvitset jousipuristimen, helppo vaikka lainata jostain.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Sorruin säälittävään ratkaisuun ja vein tattikselle nyrkkipajaan, itseasiassa joudutaan nyt muuttamaan vesivahingon johdosta ja ei oikein ole lähipäivinä aikaa ja leimakin pitäs saada. Viikonloppuna olis ollut mutta aloin arastamaan tuota vaihtamista joten jäi.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Tämä hyvä. Itellä Bilsteinit on kuukauden istuneet hyllyllä ja aloitusta odottaneet.
Ao. ohjeessa huudellaan Torx T55:n perään, mutta sitä ei vissiin siis tarvittukaan.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
Täytynee testata tässä sepustettuja ohjeita näin käytännössä, ehkä jo huomenna.
Ao. ohjeessa huudellaan Torx T55:n perään, mutta sitä ei vissiin siis tarvittukaan.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
Täytynee testata tässä sepustettuja ohjeita näin käytännössä, ehkä jo huomenna.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Nyrkkipajalta hakiessani kertoi että iskarin mutteri oli niin tiukassa että oli murtunut yläpäästään se iskarin kolo, olivat sitten laittaneet uuden mutterin hitsaamalla kiinni, onneksi en tuohon itse ryhtynyt.
Nyt on tuossa leimaa 12/2017 enkä seuraavasta katsastuksesta aijo olla huolissani, voipi olla että ennen sitä on jo tuo auto vaihtunut, 9-5 farkku kiinnostaisi, kun vaan löytäs jostain hyvän yksilön.
Nyt on tuossa leimaa 12/2017 enkä seuraavasta katsastuksesta aijo olla huolissani, voipi olla että ennen sitä on jo tuo auto vaihtunut, 9-5 farkku kiinnostaisi, kun vaan löytäs jostain hyvän yksilön.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Tuohan on hemmetin hyvä ohje.RokRoland kirjoitti:Tämä hyvä. Itellä Bilsteinit on kuukauden istuneet hyllyllä ja aloitusta odottaneet.
Ao. ohjeessa huudellaan Torx T55:n perään, mutta sitä ei vissiin siis tarvittukaan.
http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
Täytynee testata tässä sepustettuja ohjeita näin käytännössä, ehkä jo huomenna.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Eipä tuosta muuta puutu, kun tolpan kierteen vaihto-ohje. Omassakin 9-3:ssa oikea puoli oli sökö vaivaiset n.140tkm ajettuna. Vain puoli kierrosta oli ehjää enää. Pari olen niitä hitsannut, eli kannattaa ostaa ne korjausholkit valmiiksi ennen iskariremppaa. Nykyään näyttäisi vinopäisiä saavan skruvatiltakin. Tossa kuva "turaamastani" tolpasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Aloin itsekin turailemaan (viimein), kun syksy saapuu ja kesäauto pitäisi saada talvehtimaan ennen pitkää. Onneksi vajaa vuosi on teetetystä iskarirempasta eli ruostumaan paikat eivät ole ehtineet, mutta sen siitä saa kun säästää käytetyillä, eli toinen etuiskari meni yhdestä lujasta töyssystä hervottomaksi.
Tankkasin tuota yllä linkittämääni Platonoffin ohjetta ja yo. Ramban ohjetta siinä aloitellessani, ja näyttää siltä että tuo Platon ohje on vähän turhan anaalinen, jos pallonivelen vaan kehtaa irroittaa auton paikallaan ollessa.
Lisäbonuksena paikallinen työkaluvaraosaliike myi jousikiristimeksi sisäpuolisen vehkeen, silläpä tekee paljon McPhersonin kanssa. Eivätpä nuo mahdottomia maksaneet harrastemallin ulkopuolisetkaan. Vielä ihmetyttää, että miten voi ns. oikeat McPherson-puristimet maksaa useita satasia tai jopa nelinumeroista. Ehkä se siitä selviää, jahka saa jousesta leukaan, koputetaan puuta kop kop.
Tankkasin tuota yllä linkittämääni Platonoffin ohjetta ja yo. Ramban ohjetta siinä aloitellessani, ja näyttää siltä että tuo Platon ohje on vähän turhan anaalinen, jos pallonivelen vaan kehtaa irroittaa auton paikallaan ollessa.
Lisäbonuksena paikallinen työkaluvaraosaliike myi jousikiristimeksi sisäpuolisen vehkeen, silläpä tekee paljon McPhersonin kanssa. Eivätpä nuo mahdottomia maksaneet harrastemallin ulkopuolisetkaan. Vielä ihmetyttää, että miten voi ns. oikeat McPherson-puristimet maksaa useita satasia tai jopa nelinumeroista. Ehkä se siitä selviää, jahka saa jousesta leukaan, koputetaan puuta kop kop.
Re: 9-3 -98 etuiskunvaimentimen vaihto
Nyt pitäis toinenkin auto katsastaa ja siinä on kaksi iskaria vuotanyt, edestä ja takaa, hiukka on voittajan fiilis.
Perinteiset jousipuristimet löytyy mutta voisihan nuita mcpherson puristimiakin kokeilla tuohon hommaan, saakohan niitä mistään kohtuuhintaan, motonetin sarja maksaa 399€ ja se tuntuu hiukka kalliilta.
Perinteiset jousipuristimet löytyy mutta voisihan nuita mcpherson puristimiakin kokeilla tuohon hommaan, saakohan niitä mistään kohtuuhintaan, motonetin sarja maksaa 399€ ja se tuntuu hiukka kalliilta.