Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tuli sitten tässä todettua että toi mun 8mm äänieriste taitaa sittenkin olla liian paksua. Ei oikein sovi kaareviin ahtaisiin paikkoihin. 4mm parempi.
Kai tässä jotain oppirahoja pitää maksaa.
Siinä sitten taas hattuhylly. Jos kohta pääsisi asentamaan. MLV mattoa vielä muotoon leikatuksi ja sitten takaisin.
Toivomus että näillä eristeillä olisi nyt jonkinlainen vaikutus.
Kai tässä jotain oppirahoja pitää maksaa.
Siinä sitten taas hattuhylly. Jos kohta pääsisi asentamaan. MLV mattoa vielä muotoon leikatuksi ja sitten takaisin.
Toivomus että näillä eristeillä olisi nyt jonkinlainen vaikutus.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tuli tas rssattua tuota äänieristys puolta.
MLV matto sai jo muotoja penkin alle.
Takakontti viimeistely MLV matolla ja panelit takaisin. Ostin tarranauhaa, karkea puoli tuohon MLV mattoon ja se kiinnitty alkuperäisen kontti mattoon hienosti. Voi sitten rengas koteloakin käyttää.
MLV matto sai jo muotoja penkin alle.
Takakontti viimeistely MLV matolla ja panelit takaisin. Ostin tarranauhaa, karkea puoli tuohon MLV mattoon ja se kiinnitty alkuperäisen kontti mattoon hienosti. Voi sitten rengas koteloakin käyttää.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Piti sitten tuota hattuhyllyäkin eristellä. Meni kyllä aika palapeliksi kun pieniä palsia joutu leikkamaan.
Ämyritkin laitettiin toimintakuntoon kun huomenna viimeistellään hattuhyllyn MLV matto.
Ämyritkin laitettiin toimintakuntoon kun huomenna viimeistellään hattuhyllyn MLV matto.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Kaiuttimet sujahti nätisti paikoilleen. Rainbow DL 6x9 ja DL 4 set. Ruuvit jotka tuli mukana sopivat mutta kontin puolelta piti lyhentää. Alkuperäisten ruuvien hatut liian leveät.
Viimeksi muokannut Ensio, Su Loka 02, 2016 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Ääniväristely mattoa paikoilleen. Oispa vielä 10 vuotiaan pikku kädet. Alhaalla ovessa on vesipoisto reikä joten n. 75% tuli laitettua.
Viimeksi muokannut Ensio, Su Loka 02, 2016 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Vanhasta mallia
Ja ei muuta kuin leikkamaan
Oveen laitettu
Ja MLV matto
Ja ei muuta kuin leikkamaan
Oveen laitettu
Ja MLV matto
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
You Have Failed, please die
Eli liian paksu kerros tuli laitettua, ovi pahvi ei mahdu. Pitää miettiä. Josko pelkkä MLV oveen kiinni ja ne pehmusteet ovipahviin.
Kenelläkään tuosta oikeita vinkkejä. Yritin googlailla ja joku herra saanut kiinni. Ihmettelen kyllä, tai sit en osaa
Eli liian paksu kerros tuli laitettua, ovi pahvi ei mahdu. Pitää miettiä. Josko pelkkä MLV oveen kiinni ja ne pehmusteet ovipahviin.
Kenelläkään tuosta oikeita vinkkejä. Yritin googlailla ja joku herra saanut kiinni. Ihmettelen kyllä, tai sit en osaa
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Minä erimerkkiseen peittelin reiät STP:n Door solutionilla (1,6mm) syvennyksiin ja liimasin alkuperäisen solumuovin takaisin siihen päälle, ainakin vaimeni roimasti ja ovipahvit istuivat takaisin tuskastelematta. Ovipahviinkin laittelin vähän raskauttavaa sinne minne järkevästi sopi, mutta kuuloelintuntuma väittää että sillä ei enää pahemmin vaikutusta ollut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Mahtuu sinne ovipahvin ja oven sisäpellin väliin tavaraa kunhan asentaa niin, että jää pellin aukkojen kohdalta hiukan pussille. Tuollainen paksumpi MLV ei tietysti oikein kahteen suuntaan taivu, pitää tehdä paloista... Itse käytin 1+8 mm raskasmattohuopaa, jonka kiinnitin ovipahviin, ei peltiin. Ovipahvista leikkelin sitä ennen pois muutaman törröttävän ulokkeen, muistaakseni ainakin tavaralokeron kohdalla on pari sellaista. Ja pahvin kuoppiin rullasin huopaa painamaan äänieristeen tiukasti peltiä varten. Alkuperäinen kosteussulku jäi paikalleen.
Tuossa lähestymistavassa huono puoli on, että kyynärnojan liitinkappaleen kohdalle pitää jättää isot aukot. Rengaskohina hiljeni kuitenkin havaittavasti vaikka alkuvaiheessa en edes laittanut ulkopeltiin mitään lisävaimennusta, lisäsin vasta myöhemmin. Harmillisesti tosin kohinat ja suhinat siirtyi kuulumaan ikkunatiivisteiden läpi
Virkistävää nähdä välillä oikeaa äänieristyksen rakentamista iänikuisten vaimennusmattoprojektien sijaan
Tuossa lähestymistavassa huono puoli on, että kyynärnojan liitinkappaleen kohdalle pitää jättää isot aukot. Rengaskohina hiljeni kuitenkin havaittavasti vaikka alkuvaiheessa en edes laittanut ulkopeltiin mitään lisävaimennusta, lisäsin vasta myöhemmin. Harmillisesti tosin kohinat ja suhinat siirtyi kuulumaan ikkunatiivisteiden läpi
Virkistävää nähdä välillä oikeaa äänieristyksen rakentamista iänikuisten vaimennusmattoprojektien sijaan
9-3 SC 2.0t -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Tätä on mielenkiintoista seurata, itseäkin kiinnostaisi vaimentaa omaa kolkkia.
Miten kallista tuollainen vaimennusmatto on? SItä tutuu meneväm paketti poikineen!
Aika kalliilta ovat vaikuttaneet ne mitä olen netissä nähnyt....
Miten kallista tuollainen vaimennusmatto on? SItä tutuu meneväm paketti poikineen!
Aika kalliilta ovat vaikuttaneet ne mitä olen netissä nähnyt....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Näitä ohjeita käytin:Saab.96 kirjoitti:Tätä on mielenkiintoista seurata, itseäkin kiinnostaisi vaimentaa omaa kolkkia.
Miten kallista tuollainen vaimennusmatto on? SItä tutuu meneväm paketti poikineen!
Aika kalliilta ovat vaikuttaneet ne mitä olen netissä nähnyt....
http://www.deadening.co.uk/pages/advice
1. Stop Vibration
2. Absorb Sound
3. Block Noise
Eli omassa projektissa on käytössä tällä hetkellä:
1. Stp Black Gold (Butyylimatto) 2mm paksua sekä STP Bomb 4mm auton lokareihin sisältäpäin.
2. Stp Splen 4mm + STP BP5L 5mm
3. Dodo MLV matto 2mm
Omat henk.koht huomiot: Tilasin tuota STP Splen 8mm vaahtomuovimattoa se on LIIAN paksua käytettäväksi jos 3 kerrosta laittaa,
Ovissa yllä oli 6mm paksuista ja sekin oli liian paksua.
STP Splen 4mm vaahtomuovi toimii noiden muiden kanssa hyvin mitä olen laittanut, takakontti ja hattuhylly.
Samalta Deadening saitilta tilasin tuota MLV mattoa kun en koti suomesta löytänyt. Nopea toimitus, alle viikko.
Rahan käyttö on aina näissä harrastus toiminnoissa huonopuoli joten en osaa sanoa onko kallista vai ei.
Toki vaihtoehtoisia materiaaleja löytyy googlettamalla mutta halusin tehdä laadusta niin kai rahassa saa kärsiä.
En osaa vielä sanoa että paljonko kustansi kun oma projekti on vielä kesken ja paljonko tuota materiaali meni mutta kerron kyllä kun on valmis.
Toki osa materiaaleista on mennyt hukkaan kun on tehnyt learning by doing.
Viimeksi muokannut Ensio, Ma Loka 03, 2016 15:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Kiitos vinkeistä. On tää kyllä ihan järjetöntä touhua. Kyllä toi vaimennus tepsii, ainakin huomasin nyt kun kaiuttimet +hattuhylly ja takakontti eristetty + uudet kaiuttimet niin on kyllä äänimaailma on paljon parempi.Mysiini kirjoitti:
Virkistävää nähdä välillä oikeaa äänieristyksen rakentamista iänikuisten vaimennusmattoprojektien sijaan
Auton paino lisääntyy joten kyllä pari Stage upgradausta täytyy tehdä vielä talven aikana.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Vinkkien jälkeen aloin tekemään pelkääjän takapenkkiä. Helpotti jo kun tiesi miten tuo purku tapahtui. Alkuperäisen kosteus suojan jätin. Alhaalta irroittelin varovaosesti ja maalarin teipillä yläreunaan kiinni. Sisälle stp goldia ja splen 4. Vanhan kosteussuojan päälle tuli stp splen 4. Mlv matto tarranauhoilla kiinni. Tarranauhat pystysuoraan niin että osa kiinnittyi yläkarmiin. Sitten ovipaneeli kiinni
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Pelkääjän etuovi äänieristettiin samalla kuin takaovi. Kaiuttimien vaihto tuotti pientä päänvaivaa. Aukko on siis neliön muotoinen ja kaiutin sitten pyöreänmuotoinen. Ruottalainen älykkyys testi. Yritin vanhoista kannakkeista rakennella ämyrille paikka. -> Epäonnistunut yritys.
Toinen yritys tuotti jo tulosta. Kiinnitin 6.5 adapterin avulla kaiuttimen suoraan ovi pahviin. Niin että piti dremelillä vähän sorvata L kiinnikkeitä pois adapterista. Nyt meni ovipahvi takaisin kiinni. Paljoa ei jäänyt vajaaksi. Kuskinpuoli pitää tehdä niin että menee hiukan vinoon.
Toinen yritys tuotti jo tulosta. Kiinnitin 6.5 adapterin avulla kaiuttimen suoraan ovi pahviin. Niin että piti dremelillä vähän sorvata L kiinnikkeitä pois adapterista. Nyt meni ovipahvi takaisin kiinni. Paljoa ei jäänyt vajaaksi. Kuskinpuoli pitää tehdä niin että menee hiukan vinoon.
Viimeksi muokannut Ensio, Ma Loka 10, 2016 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
Re: Saab 9-3 2005 Aero "Margareta"
Siivoilessa huomasin että vanhat on 2 ohm ja nää uudet onkin 4 ohm. Testikerta oli todettu toimivaksi mutta ei kunnon äänellä. Prkl.
Nyt siis joko vahvari tai 2 ohmin kajarit jostain.
Tähän mennessä mennyt tavaraa
1kpl Stp Gold Bulkpäkki
1kpl Stp Splen 4mm Bulkpäkki
2kpl Mlv mattorullaa
2kpl Stp bomb peruspakettia
0.5 Stp foam 5mm bulkpaketti
Kuskinovi tekemättä.
Katto ja lattia jää kesälle 2017 kun ei ole tallia
Nyt siis joko vahvari tai 2 ohmin kajarit jostain.
Tähän mennessä mennyt tavaraa
1kpl Stp Gold Bulkpäkki
1kpl Stp Splen 4mm Bulkpäkki
2kpl Mlv mattorullaa
2kpl Stp bomb peruspakettia
0.5 Stp foam 5mm bulkpaketti
Kuskinovi tekemättä.
Katto ja lattia jää kesälle 2017 kun ei ole tallia
Viimeksi muokannut Ensio, Ma Loka 10, 2016 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-