Saab 9000 Turbo S projekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Hetki vierähtänyt, kun viimeksi täällä foorumilla käynyt. Nyt kun sattui pekkanen napsahtamaan tälle päivää, niin kerkee taas jotain tänne tarinoimaankin. Tonnari ollut jo jonkin aikaa seisonnassa kansiremontin takia. Työtahti ei ollut mitään päätä huimaava, koska sen verran tässä ollut muutakin tekemistä ja kuitenkin kaksi autoa ollut liikenteessäkin, että ei ole silleen kiire ollut tämän kanssa.
Eli homma alkoi periaatteessa jo keväällä, kun tuo vanha jäähdytin alkoi vuotamaan toisesta päädystä ja hävitti siten jäähdytys nestettä. Auto seisontaan ja jäähdytintä vaihtamaan. Jäähdyttimen nappasin yhdestä varaosa cs tonnarista. Kun olin varaosa-autosta irrottanut jo tuon jäähdyttimen ja aloin sitten tästä tonnarista sitä jäähdytintä irrottamaan, niin huomasin, että puuttuu flektin lämpötila-anturin paikka tuosta "uudesta" jäähdyttimestä. Pakko se oli silti tuohon nyt laittaa paikoilleen.
Talo kaupat tuli tehtyä ja ajoin sitten tonnarin kotiin. Lämmöt pysyivät hyvin kurissa ja pihaan saapuessani avasin konepellin ja kiinnitin huomiota ylävesiletkuun, joka oli melko pinkeellä. Silloin alkoi hieman jo ketuttamaan, kun arvasin, että kannen käytättää nyt väkisin irti. Syykin taisi nyt selvitä, että miksi se edellinen jäähdytin oli alkanut vuotamaan. Kesällä oli sen verta muuta tekemistä, että tonnari sai suosiolla olla seisonnassa ja aina kun muilta kiireiltä kerkesi ja jaksoi, niin ahkeroin tämän kimpussa.
Kun tuolta heinäladosta oli suurimmat roinat edellisen omistajan jäljiltä saatu pois sain ajaa tonnarin katon alle ja eikun konepelti ylös.
Seuraavaksi sitä sai sitten rueta tietysti purkamaan. Purkamisen aloitin syttykasetin ja tulppien irrotuksella. Ensimmäisen tulpan kun olin saanut irti, niin jotain pystyi jo tuosta päättelemään.
Loput tulpat olivatkin sitten ihan hyvän näkösiä. Hetkisen kuluttua oli jo sitten myös venttiilikoppa irti.
Seuraavana oli sitten kannen vuoro. Kantta nostaessa oli koko ajan pieni pelko siitä, että olisiko kansi halki vai pelkästään kannentiiviste? Kun kansi oli vihdoin irti pääsi helpottuneella mielellä jatkamaan hommia. Kannentiiviste oli vain kappaleina. Syylliseksi paljastu tuo ykköspytty. Vesikanavan ja liekkirenkaan välistä oli kadonnut pala tiivistettä.
Kannen käytin varmuuden vuoksi koneistamolla ja hyvähän se onneksi oli. Kun kansi saapui koneistamolta ajattelin sitten vaihdella nuo venttiilivarren kumitkin. Se osoittautuikin sitten mielenkiintoiseksi projektiksi, kun olin ostavinani biltemasta työhön sopivan laisen työkalun. Ensimmäisenä sitten työkalua muokkaamaan Ei nimittäin yltänyt millään se työkalu painamaan venttiilijousta kasaan. Sen verran on vinossa nuo venttiilit kannessa, että otti yksi osa kannen reunaan kiinni, joka esti työkalua painamasta jousta kasaan. Päädyin sitten tekemään työkalun yläosastakin säädettävän mallin.
Nyt toimii!!!
Nyt kun kaikki ylimääräiset rojut olivat pois tieltä sain tehtyä tuohon alavesiletkuunkin paikan sille flektin anturille.
Tuossa se on sitten paikoillaan ja samassa kuvassa näkyykin tuo jäähdyttimessä oleva kohta mihin se olisi oikeasti tullut, mutta kun ei ole reikää eikä kierteitä siinä.
Vielä kun kansi oli irtaallaan vaihdoin sitten kaikki ohjaustehostimen letkut uusiin. Yksi niistä nimittäin vuoti hieman ja samalla vaivallahan ne nyt kaikki sitten vaihtoi. Ei tarvitse pelätä, että kohta losahtaa joku muu tehostajan letku. Samalla huolsin tuon laturinkin ja vaihdoin termarin. Nyt ei ehkä tarvitse olla kohta nuita jumppaamassa, kun on etukäteen kaikki laiteltu?
Valaistusta hieman parantelin tuolla, kun ruettiin kantta nostamaan paikalleen.
Tiivisteet revittynä pois ja viimeiset puhdistelut ja sylinteriputkien öljyämiset ennen kannen laittoa paikoilleen.
Kannen laitossa ei sen suurempia ongelmia ollut. Jakokin oli vahingossa pysynyt kohdillaan. Venttiilikopan maalasin tästä punaiseksi ennen kiinnilaittoa.
Siinä kaikki sitten kasattuna, nesteet lisättynä ja valmiina koe käynnistykseen.
Hyvinhä se lähti käyntiin ja muutenkin toimi loistavasti. Hetken pyöriteltyä ja innostuksen noustua tulikin sitten takapakkia. Jostakin laskee jäähdytysnestettä kentälle Syylliseksi ilmottautui vesipumppu. Eli melkein se ainoa osa jota en laittanut aiemmin. Jotenkin tuossa kohtaa alkoi kehtuuttamaan. Ei se auttanut kuin vesipumppu laittaa vielä tilaukseen ja rueta autoa purkamaan.
Vesipumppu saapui seuraavana päivänä ja sitten pääsinkin sitä asentelemaan. Eihän se niin helposti halunnutkaan paikalleen. Tiiviste siinä alkoi vuotamaan kun ei ihan kohdilleen tainnut mennä alhaalta. Jonkin aikaa siinä rassatessa ja kiroillessa päätin lähteä suosiolla ostamaan tiivisteliimaa siihen. Liimattuani tiivisteen vesipimppuun ja kasattuani sen se oli vihdoinkin tiivis. Tällä kertaa tosin vuoti yksi o-rengas ylempänä No käytä vielä kerran pumppu irti ja rassaa vielä se o-rengas kunnolla paikoilleen. Nyt se oli jo hyvin eikä se enää vuotanutkaan kuin yhdestä paikkaa. Kävi jo mielessä, että eikö oikeesti voisi enempää pistää joku vesipumppu vastaan. Olisi luullut, että kansiremotti olisi työläämpi ja vaikeampi kuin jokin vesipumppu Ei ollut enää onneksi sen isompi vika kuin, että yksi lemmari pyöri ympyrää eikä sitä saanut enää kirittyä. Uusi lemmari ja nyt ei ole enää vuotanut.
Seuraavana olisi sitten vuorossa talvirenkaiden osto. Sekin tosin vielä mietinnässä, kun en ole vielä päättänyt, että ajelisiko talven tällä vaiko syöksysämpylällä?
Eli homma alkoi periaatteessa jo keväällä, kun tuo vanha jäähdytin alkoi vuotamaan toisesta päädystä ja hävitti siten jäähdytys nestettä. Auto seisontaan ja jäähdytintä vaihtamaan. Jäähdyttimen nappasin yhdestä varaosa cs tonnarista. Kun olin varaosa-autosta irrottanut jo tuon jäähdyttimen ja aloin sitten tästä tonnarista sitä jäähdytintä irrottamaan, niin huomasin, että puuttuu flektin lämpötila-anturin paikka tuosta "uudesta" jäähdyttimestä. Pakko se oli silti tuohon nyt laittaa paikoilleen.
Talo kaupat tuli tehtyä ja ajoin sitten tonnarin kotiin. Lämmöt pysyivät hyvin kurissa ja pihaan saapuessani avasin konepellin ja kiinnitin huomiota ylävesiletkuun, joka oli melko pinkeellä. Silloin alkoi hieman jo ketuttamaan, kun arvasin, että kannen käytättää nyt väkisin irti. Syykin taisi nyt selvitä, että miksi se edellinen jäähdytin oli alkanut vuotamaan. Kesällä oli sen verta muuta tekemistä, että tonnari sai suosiolla olla seisonnassa ja aina kun muilta kiireiltä kerkesi ja jaksoi, niin ahkeroin tämän kimpussa.
Kun tuolta heinäladosta oli suurimmat roinat edellisen omistajan jäljiltä saatu pois sain ajaa tonnarin katon alle ja eikun konepelti ylös.
Seuraavaksi sitä sai sitten rueta tietysti purkamaan. Purkamisen aloitin syttykasetin ja tulppien irrotuksella. Ensimmäisen tulpan kun olin saanut irti, niin jotain pystyi jo tuosta päättelemään.
Loput tulpat olivatkin sitten ihan hyvän näkösiä. Hetkisen kuluttua oli jo sitten myös venttiilikoppa irti.
Seuraavana oli sitten kannen vuoro. Kantta nostaessa oli koko ajan pieni pelko siitä, että olisiko kansi halki vai pelkästään kannentiiviste? Kun kansi oli vihdoin irti pääsi helpottuneella mielellä jatkamaan hommia. Kannentiiviste oli vain kappaleina. Syylliseksi paljastu tuo ykköspytty. Vesikanavan ja liekkirenkaan välistä oli kadonnut pala tiivistettä.
Kannen käytin varmuuden vuoksi koneistamolla ja hyvähän se onneksi oli. Kun kansi saapui koneistamolta ajattelin sitten vaihdella nuo venttiilivarren kumitkin. Se osoittautuikin sitten mielenkiintoiseksi projektiksi, kun olin ostavinani biltemasta työhön sopivan laisen työkalun. Ensimmäisenä sitten työkalua muokkaamaan Ei nimittäin yltänyt millään se työkalu painamaan venttiilijousta kasaan. Sen verran on vinossa nuo venttiilit kannessa, että otti yksi osa kannen reunaan kiinni, joka esti työkalua painamasta jousta kasaan. Päädyin sitten tekemään työkalun yläosastakin säädettävän mallin.
Nyt toimii!!!
Nyt kun kaikki ylimääräiset rojut olivat pois tieltä sain tehtyä tuohon alavesiletkuunkin paikan sille flektin anturille.
Tuossa se on sitten paikoillaan ja samassa kuvassa näkyykin tuo jäähdyttimessä oleva kohta mihin se olisi oikeasti tullut, mutta kun ei ole reikää eikä kierteitä siinä.
Vielä kun kansi oli irtaallaan vaihdoin sitten kaikki ohjaustehostimen letkut uusiin. Yksi niistä nimittäin vuoti hieman ja samalla vaivallahan ne nyt kaikki sitten vaihtoi. Ei tarvitse pelätä, että kohta losahtaa joku muu tehostajan letku. Samalla huolsin tuon laturinkin ja vaihdoin termarin. Nyt ei ehkä tarvitse olla kohta nuita jumppaamassa, kun on etukäteen kaikki laiteltu?
Valaistusta hieman parantelin tuolla, kun ruettiin kantta nostamaan paikalleen.
Tiivisteet revittynä pois ja viimeiset puhdistelut ja sylinteriputkien öljyämiset ennen kannen laittoa paikoilleen.
Kannen laitossa ei sen suurempia ongelmia ollut. Jakokin oli vahingossa pysynyt kohdillaan. Venttiilikopan maalasin tästä punaiseksi ennen kiinnilaittoa.
Siinä kaikki sitten kasattuna, nesteet lisättynä ja valmiina koe käynnistykseen.
Hyvinhä se lähti käyntiin ja muutenkin toimi loistavasti. Hetken pyöriteltyä ja innostuksen noustua tulikin sitten takapakkia. Jostakin laskee jäähdytysnestettä kentälle Syylliseksi ilmottautui vesipumppu. Eli melkein se ainoa osa jota en laittanut aiemmin. Jotenkin tuossa kohtaa alkoi kehtuuttamaan. Ei se auttanut kuin vesipumppu laittaa vielä tilaukseen ja rueta autoa purkamaan.
Vesipumppu saapui seuraavana päivänä ja sitten pääsinkin sitä asentelemaan. Eihän se niin helposti halunnutkaan paikalleen. Tiiviste siinä alkoi vuotamaan kun ei ihan kohdilleen tainnut mennä alhaalta. Jonkin aikaa siinä rassatessa ja kiroillessa päätin lähteä suosiolla ostamaan tiivisteliimaa siihen. Liimattuani tiivisteen vesipimppuun ja kasattuani sen se oli vihdoinkin tiivis. Tällä kertaa tosin vuoti yksi o-rengas ylempänä No käytä vielä kerran pumppu irti ja rassaa vielä se o-rengas kunnolla paikoilleen. Nyt se oli jo hyvin eikä se enää vuotanutkaan kuin yhdestä paikkaa. Kävi jo mielessä, että eikö oikeesti voisi enempää pistää joku vesipumppu vastaan. Olisi luullut, että kansiremotti olisi työläämpi ja vaikeampi kuin jokin vesipumppu Ei ollut enää onneksi sen isompi vika kuin, että yksi lemmari pyöri ympyrää eikä sitä saanut enää kirittyä. Uusi lemmari ja nyt ei ole enää vuotanut.
Seuraavana olisi sitten vuorossa talvirenkaiden osto. Sekin tosin vielä mietinnässä, kun en ole vielä päättänyt, että ajelisiko talven tällä vaiko syöksysämpylällä?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Vaikuttaako tuo anturin siirto flektin käynnistymiseen kuinkaan? Alavesiletkussahan se on syylärin jälkeen eli kutakuinkin jäähdytyskierron kylmimmällä kohdalla, vaikka ei tuo toki kauhian kaukana orggispaikastakaan ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Eipä tuo taida niin hirveästi vaikuttaa? Kyllä tuo flekti tuntuu päälle lähtevän, eikä nuo lämmötkään tunnu juuri sen korkeemmalle nousevan mitä ennenkään. Vaikea sanoa miten iso ero tuolla systeemillä on alkuperäiseen verrattuna. Hyvin on toiminut tuolleinkin.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Dodi, hyvä se sitten on. Joskus oli aiheesta puhetta/pohdintaa yhden kaverin kanssa ja vastaus jäi epäselväksi, joten piti kysyä kun nyt selvästi saa testattua kokemusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Päivitetään nyt tämäkin projektisivu. Tähän tuli ostettua pari uutta nastarengasta ja katsastuksessa pääsi myös sen jälkeen käymään. Kerralla läpi, mutta tuli sitä hieman nuhteluakin. Pitäisi takajarruletkut ja putket uusia, kun on niin huonokuntosen näköset. Jarrutehossa ei kyllä ollut sanomista, mutta kieltämättä nuo letkut ja putket ovat parhaat päivänsä nähneet.
Vaan laitetaan nyt pari kuvaa tästä, kun on parempilaatusia kuin nuo edelliset.
Vaan laitetaan nyt pari kuvaa tästä, kun on parempilaatusia kuin nuo edelliset.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Jahas tonnari taas vaihteeksi seisontaan. Ei ollut sitten tuo toinenkaan jäähdytin sen pitkäikäisempi. Toinen pääty vuotaa tässäkin. Luultavasti särky tuostakin tuo pääty kun oli se kannentiiviste kappaleina. Nyt pakkasilla vaan antautunut lopullisesti. Päädyn kiriminenkään ei tuntunut auttavan, joten uusi täytyi pistää tilaukseen. Katsellaan milloin pääsee sitten sen uuden asentamaan paikalleen?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Voisiko enempää enää joku jäähdytin pistää vastaan? Nyt aloin vaihtamaan uutta jäähdytintä paikalleen kun hyvä sää ja ei mitään muita askareita riesana, niin eikös se sitten ole liian leveä kun paikalleen yrittää laittaa Ei kyllä kiinnostaisi taas alkaa uutta metästämään.
Täytyy vielä katella, että saisiko millään opilla rakenneltua toisenlaisia kiinnikkeitä vai ostaako suosiolla vielä yhden. Jos hommaa uuden niin voisi tuon ainakin laittaa jossain välissä myyntiin. Tiedä vaikka jollain sattuis tarve olemaan tuollaiselle jäähyttimelle?
Täytyy vielä katella, että saisiko millään opilla rakenneltua toisenlaisia kiinnikkeitä vai ostaako suosiolla vielä yhden. Jos hommaa uuden niin voisi tuon ainakin laittaa jossain välissä myyntiin. Tiedä vaikka jollain sattuis tarve olemaan tuollaiselle jäähyttimelle?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
pullasorsa kirjoitti:Voisiko enempää enää joku jäähdytin pistää vastaan? Nyt aloin vaihtamaan uutta jäähdytintä paikalleen kun hyvä sää ja ei mitään muita askareita riesana, niin eikös se sitten ole liian leveä kun paikalleen yrittää laittaa :evil: Ei kyllä kiinnostaisi taas alkaa uutta metästämään.
Täytyy vielä katella, että saisiko millään opilla rakenneltua toisenlaisia kiinnikkeitä vai ostaako suosiolla vielä yhden.
...
Muistaakseni apukuskin puoleinen alakiinnike ainakin on säädettävä,
ruuvi irti ja leveämpään asentoon.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Täytyypä jossain välissä käydä tarkistamassa, että onko siellä tosiaan sellaista säätö mahdollisuutta. Toivotaan, että on. Kiitos vinkistä!0009 kirjoitti: Muistaakseni apukuskin puoleinen alakiinnike ainakin on säädettävä,
ruuvi irti ja leveämpään asentoon.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Kaivoin vanhan apurungon esiin, eli kahdella alta ja yhdellä ruuvilla päältä:pullasorsa kirjoitti:Täytyypä jossain välissä käydä tarkistamassa, että onko siellä tosiaan sellaista säätö mahdollisuutta. Toivotaan, että on. Kiitos vinkistä!0009 kirjoitti: Muistaakseni apukuskin puoleinen alakiinnike ainakin on säädettävä,
ruuvi irti ja leveämpään asentoon.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Eipä ollut tässä tuollaisia säätöpalikoita apurungossa, joten uusi jäähdytin meni tilaukseen. Uudessa jäähdyttimessä oli onneksi tuolle flektin anturille paikka, niin sai sen alavesiletkuadapteri patentin pois sieltä välistä.0009 kirjoitti: Kaivoin vanhan apurungon esiin, eli kahdella alta ja yhdellä ruuvilla päältä:
Samalla tilasin tähän siniset vesiletkut ulkonäköä tuomaan.
Paisuntasäiliötä uittelin lämpimässä soodavesiliuoksessa ja melko puhtaaksi se loppupelissään lähti. Näkee siitä jo vesipinnan ilman korkin avausta
Vesiletkuja asentaessa sitten huomasin, että taisin erehdyksissäni tilata lyhytlohkosen koneen letkut. Oli nimittäin lämppärinkennolle menevät letkut hieman liian lyhyviä. Alkuperäsistä letkuista lyhyet pätkät ja putkiliitos väliin. Liitos jää onneksi piiloon ja konehuoneesta katsottuna näyttää asialliselta.
Paisuntasäiliö täytyy käydä joskus ruuvaamassa ukkilassa olevasta varaosatonnarista irti ja laittaa tähän. Näkyy nimittäin olevan tuo paisuntasäiliön yksi letkulähtö tässä keulasta päin, kun uudemmissa se näkyy olevan sivusta. Siksi toistaiseksi nyt mustaletku paikallaan kun ei yltänyt sininenletku millään. Mutta antaa nyt toistaseksi olla nuin.
Tuossa kuva siitä varaosatonnarin konehuoneesta verrokiksi.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Muista porata myös paisuntasäiliön kannake mukaan, kummallekin säiliötyypille on omanlaisensa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Hyvä huomio! Näköjään sai metritavarana tuota letkua, joten tilasin metrin mittasen pätkän saman valmistajan letkua, niin luulisi olevan saman sävystä. Alle 10e näky olevan posteineen, niin ehkä pääsee hieman helpommalla ja vähemmällä työllä? Katotaan millon tulee ja vaihdetaan sitten tuon alkuperäsen tilalle.jus kirjoitti:Muista porata myös paisuntasäiliön kannake mukaan, kummallekin säiliötyypille on omanlaisensa.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
Mistä tilasit nuo letkut?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Saab 9000 Turbo S projekti
-PETTERI- kirjoitti:Mistä tilasit nuo letkut?
Ainakin https://www.do88.fi/ löytyy letkuja tonnariin ja muihin saabeihin.
OG 9-5 -02 B234/B235
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS
OG 9-5 -97 HX35 PRO MFS