Nelipyöräsuuntaus?
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Jos madaltaa alustaa niin onko tehtaan antamat suuntausarvot sopivat , vai onko parempi muuttaa, lähinnä camberia tai casteria Auraushan nyt kait pitää aina olla sama .
9-5 AERO -05
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Saab on aina suositellut alustanmittausta (nelipyöräsuuntausta) alustan muutostöiden yhteydessä.petriky kirjoitti:Jos madaltaa alustaa niin onko tehtaan antamat suuntausarvot sopivat , vai onko parempi muuttaa, lähinnä camberia tai casteria Auraushan nyt kait pitää aina olla sama .
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Hei,
Tähän problematiikkaan liittyen, osaisiko joku studiojoukkueesta kertoa miten shimmilevyjen paksuus vaikuttaa kulma-arvoon? Eli paljonko esim 0.5 mm tai 1.0 mm levy yläpuolella muuttaa camber kulmaa positiiviseen suuntaan? WIS:n mukaan shimmilevyjä saa olla enintään 3 kpl tuolla navan ja kannattimen välissä, muttei kerro paksuus/kulma riippuvuutta.
Tähän problematiikkaan liittyen, osaisiko joku studiojoukkueesta kertoa miten shimmilevyjen paksuus vaikuttaa kulma-arvoon? Eli paljonko esim 0.5 mm tai 1.0 mm levy yläpuolella muuttaa camber kulmaa positiiviseen suuntaan? WIS:n mukaan shimmilevyjä saa olla enintään 3 kpl tuolla navan ja kannattimen välissä, muttei kerro paksuus/kulma riippuvuutta.
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Muistelisin pari 0.3mm shimmiä muuttavan camberia puoli astetta ("30minuuttia"). Yleensä toi on sopivasti madalletun femman säätöön.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Hei,
Jatkokysymys selvennykseksi; kun vakioalustassa takana camber on -0.8 ja sportalustalla -1.1 10 mm madalluksella (näin kertoo WIS, sportalustaan ei liene lisätty tehtaallakaan shimmejä??) niin muuttuuko camber -1.7:ään, jos madallus tehdään 30 mm:llä. Eli onko tuo mainitsemasi 0.6 mm shimmaus asettanut camberkulman liki samaan eli -1.2 kuten sportalustalla? Vai onko tässä takana vielä korkeampaa matematiikkaa
Jatkokysymys selvennykseksi; kun vakioalustassa takana camber on -0.8 ja sportalustalla -1.1 10 mm madalluksella (näin kertoo WIS, sportalustaan ei liene lisätty tehtaallakaan shimmejä??) niin muuttuuko camber -1.7:ään, jos madallus tehdään 30 mm:llä. Eli onko tuo mainitsemasi 0.6 mm shimmaus asettanut camberkulman liki samaan eli -1.2 kuten sportalustalla? Vai onko tässä takana vielä korkeampaa matematiikkaa
#5943, Hyvinkää
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
SAAB kokemuksia 28 vuotta, 351 Mm
nyt yritetään mennä Audi:lla
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Aeronkaan alustasssa ei ole tehdasasenteisena shimmilevyjä. Jousituksen geometria on sellainen, että negatiivinen camber suurenee kun alusta madaltuu. En tiedä onko siinä mitään progressiivisuutta vai meneekö camber muutos täysin lineaarisesti madalluksen suhteen. Niin tarkkaan en ole mittaillut. Roikkumalla painona suuntauslaitteiden ollessa kiinni camber muutos on selkeästi havaittavissa . Monesti vaan ollaan toleranssin ylärajoilla ilman mitään varsinaista vikaa tai väljyyttä tuennassa jo alkumittauksessa, joten jopa vakio Aerossa saattaa olla toisinaan lähemmäksi 2.0 astetta negatiivista vaikka nimellisarvo onkin toi 1.10. Vakioalustallakin yleensä yli asteen reilusti. Saabin tapauksessa käyttämäni pyöräsuuntauslaitteet vaativat alustan korkeuden mittauksen, jolloin camberin optimiarvokin muuttuu sen mukaan kuinka kaukana pyöränkaari on pyörän keskinavasta. Pyöräsuuntauslaite ei tuomitse camberia liian suureksi, koska se on aivan oletettu jousituksen reaktio jousituksen painuessa. Käytännössä vaan sisäsyrjät tuppaavat kulumaan jopa noilla Aero alustan ylätoleranssin arvoilla.
Pari shimmiä asettaa camberin pääsääntöisesti reiluun asteeseen maltillisesti madalletuissa autoissa.
Toisinaan niitä olen laittanut Aeroonkin pyrkien lähemmäksi vakioalustan pystykallistumaa tai ainakin tehdasarvojen alarajoille. Jos sun lähtötilanne on vaikkapa 1 aste ja 55 minuuttia, parin 0.3 shimmin lisäys yläpulttien alle korjaa arvot kutakuinkin 1 aste 25 minuuttia kohdalle. (1 aste=60 minuuttia, 1 aste 45 minuuttia= 1.75 astetta jne.)Kolme levyä on Saabin sallima maksimi, mutta tuskin noilla 1.0mm shimmeillä. Mun käsissä olleet orkkis shimmit on olleet noita 0.3mm paksuudeltaan
Pari shimmiä asettaa camberin pääsääntöisesti reiluun asteeseen maltillisesti madalletuissa autoissa.
Toisinaan niitä olen laittanut Aeroonkin pyrkien lähemmäksi vakioalustan pystykallistumaa tai ainakin tehdasarvojen alarajoille. Jos sun lähtötilanne on vaikkapa 1 aste ja 55 minuuttia, parin 0.3 shimmin lisäys yläpulttien alle korjaa arvot kutakuinkin 1 aste 25 minuuttia kohdalle. (1 aste=60 minuuttia, 1 aste 45 minuuttia= 1.75 astetta jne.)Kolme levyä on Saabin sallima maksimi, mutta tuskin noilla 1.0mm shimmeillä. Mun käsissä olleet orkkis shimmit on olleet noita 0.3mm paksuudeltaan
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Tässä trollin antamat Camber säätöarvot my09 femma wagon aeroon:
Etuakseli:Camber:
vasen -00°48' miinus toleranssi -00°30'
oikea -00°48' plus toleranssi +00°30'
Taka-akseli:Camber:
vasen -00°48' miinus toleranssi -00°15'
oikea -00°48' plus toleranssi +00°15'
EDIT: plus ja miinus toleranssit koskevat kummassakin niin vasenta kuin oikeaakin puolta.
Etuakseli:Camber:
vasen -00°48' miinus toleranssi -00°30'
oikea -00°48' plus toleranssi +00°30'
Taka-akseli:Camber:
vasen -00°48' miinus toleranssi -00°15'
oikea -00°48' plus toleranssi +00°15'
EDIT: plus ja miinus toleranssit koskevat kummassakin niin vasenta kuin oikeaakin puolta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: To Syys 30, 2004 19:49
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Kiitos - tämä oli seikkaperäinen ja selkeä kuvaus säädöstä.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Itsellä oli tämä nyk. peli tuuliherkkä ja rauhaton, aivan kuten edellinenkin "viiru" ostettaessa. Säädätin kulmat, mutta ei oikein parantunut. Sitten aloin tutkimaan vanhoja papereita edellisestä autosta. Totesin että siinäkin olin säädättänyt kaksi kertaa ja toisella kerralla oli auraus säädetty edestä toleranssin alarajalle ja takaa tuplat siitä. Näin tehtiin nytkin ja auto muuttui vakaaksi eikä hae näillä 225/45-17 renkaillakaan läheskään niin paljoa kiihdytyksessä. Lisäksi sivutuulikaan ei vaikuta yhtä paljoa. Harmi että muisti on niin hatara, olisi säästänyt ylimääräisen nelipyöräsuuntaus-maksun.
Suuntaus tahtiin merkkihuollossa.
Suuntaus tahtiin merkkihuollossa.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Lisätään tähän vielä arvot joihin merkkikorjaamon mesu käski asettaa mun autoni arvot ettei auto hae maantiellä uria leveimmillä renkailla. (235/45x17)
Etuakseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°12' oikea -1°14'
Taka-akseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°28' oikea -1°32'
Näiten säätöjen kanssa auton urien etsiskely loppui siihen.
Etuakseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°12' oikea -1°14'
Taka-akseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°28' oikea -1°32'
Näiten säätöjen kanssa auton urien etsiskely loppui siihen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Jatkan tähän vanhaan viestiin. Kävin 9-5:n kulmat säädättämässä ja edestä ne säädettiinkin. Asentaja kuitenkin totesi, että takana ei pysty säätämään ja ne arvot ovat mitä ovat. Että ei ole kovin kaukana oikeista. Raportin sain, mutta eipä siitä oikein matti meikäläinen mitään ymmärrä.core2 kirjoitti:Lisätään tähän vielä arvot joihin merkkikorjaamon mesu käski asettaa mun autoni arvot ettei auto hae maantiellä uria leveimmillä renkailla. (235/45x17)
Etuakseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°12' oikea -1°14'
Taka-akseli: muistaakseni näin:
Camber: vasen -1°28' oikea -1°32'
Näiten säätöjen kanssa auton urien etsiskely loppui siihen.
Tulinko siis kusetetuksi?
ps. Voisin oikeastaan skannata tuon raportin ja laittaa tähän viestiketjuun jos on joku joka sen päälle ymmärtää enemmän kuin minä itte.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Tulit.Barney74 kirjoitti:Tulinko siis kusetetuksi?
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Ilmankos oli niin paska fiilis ku tuosta putiikista lähti.JP_Vette kirjoitti:Tulit.Barney74 kirjoitti:Tulinko siis kusetetuksi?
Eilen laitoin talvirenkaita alle ja siinä sitten katsoin, että jokainen pyörä oli kulunut n. 3cm leveydeltä sisäreunasta. Raportti, jonka ne lykkäsi mukaan oli tälläinen:
Tuossa myös suora linkki jos ei tuosta kuvasta saa selvää.
https://myalbum.com/photo/f8ocHIWcQZ1r/1k0.jpg
Syy, miksi kävin suuntauttamassa oli se, kun vasen alapallonivel ei kelvannut katsurille, oli loppu. Samalla kun sitä tässä syyskuussa vaihtelin, katsoin, että vasen eturengas oli myös kulunut sisäreunasta ja ajattelin, että paras on suunnata pyörät kun muut näyttivät olevan vielä silloin kunnossa.
Tuosta raportista kun itse en ymmärrä muuta kuin kaikki ei ole kohdallaan ja tosiaan asentaja sekä sen jälkeen tylykusipää palvelumyyjä tiskillä sanoi, että takapäähän jäi jotain, ei voida säätää. Onko nuo loput renkaat siis nyt kuluneet tuon säädön jälkeen noin vai onko alustassa katsastuksenkin jäljiltä vielä jotain häikkää? Kyseeessä kuitenkin iso ketju, joka päivittäin renkaita ja huoltopalveluita myy!
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Paja tietty ottaa säätökoneeltaan nuo arvot, mut nuo on pikasesti katottuna eri raja-arvoilla kuin WISsis. Hehän tekee laitetoimittajan mukaan.
Takaa auraus säädetään ihan normaaleilla työkaluilla avustettuna mut camber säädetään shimmilevyillä navan takaa.
Jos paja myy erikoisosaamistaan alustan säädöissä ja tekee sen silti vähän sinne päin mutkia oikoen, niin vaadi rahat takasi ja vie sellaselle pajalle, joka osaa tehdä sen ilman, että tarttee pitää kädestä kii ja tulostaa ohjelappuja mukaan.
Takaa auraus säädetään ihan normaaleilla työkaluilla avustettuna mut camber säädetään shimmilevyillä navan takaa.
Jos paja myy erikoisosaamistaan alustan säädöissä ja tekee sen silti vähän sinne päin mutkia oikoen, niin vaadi rahat takasi ja vie sellaselle pajalle, joka osaa tehdä sen ilman, että tarttee pitää kädestä kii ja tulostaa ohjelappuja mukaan.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Nuo ohjearvot tuossa raportissa ovat oikein. Ne on vaan ilmoitettu asteina ja sekunteina eivätkä desimaaliasteina. Siellä luvun perässä on toi ' heittomerkki.
Takapään camber on selkeesti pielessä ja tuotahan ne aina sanoo, että ei voi säätää. Tottahan se on, ettei sitä mutterista voi säätää. Pitää panna peltiä väliin.
Edit: tarkoitin tietysti asteminuutteja enkä -sekunteja ja tuo "heittomerkki" on yläpuolinen indeksointipilkku
Takapään camber on selkeesti pielessä ja tuotahan ne aina sanoo, että ei voi säätää. Tottahan se on, ettei sitä mutterista voi säätää. Pitää panna peltiä väliin.
Edit: tarkoitin tietysti asteminuutteja enkä -sekunteja ja tuo "heittomerkki" on yläpuolinen indeksointipilkku
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99