Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Se alipainevena oli vanhemmissa femmoissa. Olikohan alle -03 tai jtn sinnepäin... Mutta -08 mallissa ei ole.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
No sen mitä tuonne katselin, niin kyllä Näyttää olevan tuo venttiili.
Eipä sillä sinänsä mitään väliä ole. Varmaankin alipaineen ollessa paikalla, ohittaa kabiinin kierron, eli kun auto ei käy, on myös kenno kierrossa.
Eipä sillä sinänsä mitään väliä ole. Varmaankin alipaineen ollessa paikalla, ohittaa kabiinin kierron, eli kun auto ei käy, on myös kenno kierrossa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Aha. Näköjään joissain on ja joissain ei . Omassa viirussa ei ole. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tysnesteet
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Nonii. Piti ihan tutkia suapistin raamatusta tuon vesiventtiilin toimenkuva. Eli suora lainaus "Kun molemmilta vyöhykkeiltä pyydetään matalinta seosilman lämpötilaa, ohjausyksikkö sulkee jäähdytysnesteen pääsyn lämmönvaihtimeen alipainetoimisen venttiilin avulla siten,että paras mahdollinen jäähdytyskyky voidaan saavuttaa" Olisko niin, että tänne "kylmän" ilmaston maihin tarkoitetuista autoista se jätettiin aikoinaan pois...
Eli ei tuolla ole vaikutusta letkulämppärin toimintaan.
Eli ei tuolla ole vaikutusta letkulämppärin toimintaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
sinällään sopis kuvioon, kun toi mun rakkine on baltiasta uitettu.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Meiläpäin Suomea tuo "rakkine" on aikas halveksiva kuvaus Suapista...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Nonni. Sielä lepää nyt tt-thermon 1500w letkulämmitin femman imusarjan alla, kiinnitettynä imusarjan tukitankoon.
Ihme alipaineventtiilihärdelli poistettu ja lämmitin asennettu kennolta vesipumppua kohti nenevän letkun väliin. Talvipallot asennettu öljyt, tulpat ja suodattimet vaihdettu, eli valmiina talveen.
Oli siinä askartelemista ja ahtaat on paikat. Kahteen pekkaan värkättiin. (Siis raavittiin päätä ja kiroiltiin). Aikaa meni koko päivä. Onneksi kaveri on paikallisessa varaosapuljussa töissä, niin saatiin lisää osia, kun niitä tarvittiin.
Sitten niitä kommentteja.
Tuo tt-thermon lämppäri on varustettu 16mm liittimillä ja Femman letkut on kokoa 19. Lisäksi asennuspaikka piti viedä jonkin matkaa edemmäs imusarjan alle, ettei lämpene johtosarjat. Tarvitaan siis erinäinen määrä lekuja liittimiä ja klemmareita.
Ilmaantuminen ei tapahdu ihan hetkessä, mutta kyllä se lopulta kaikki kuplansa luovutti.
Kokeiltiin näin alkuun pitää päällä 10-15 asteisessa tallissa about 15 minuuttia, jonka jälkeen venttiilikoppa tuntui käteen selkeästi lämpimältä.
Halpis mallin ir-lämpömittarin mukaan kannen lämpötila pakosarjan kohdilla oli noin 40 astetta.
Vielä siis näyttää tosi hyvältä. Palaan asiaan, kunhan tulee vähän paremmin testattua todellinen teho.
Ihme alipaineventtiilihärdelli poistettu ja lämmitin asennettu kennolta vesipumppua kohti nenevän letkun väliin. Talvipallot asennettu öljyt, tulpat ja suodattimet vaihdettu, eli valmiina talveen.
Oli siinä askartelemista ja ahtaat on paikat. Kahteen pekkaan värkättiin. (Siis raavittiin päätä ja kiroiltiin). Aikaa meni koko päivä. Onneksi kaveri on paikallisessa varaosapuljussa töissä, niin saatiin lisää osia, kun niitä tarvittiin.
Sitten niitä kommentteja.
Tuo tt-thermon lämppäri on varustettu 16mm liittimillä ja Femman letkut on kokoa 19. Lisäksi asennuspaikka piti viedä jonkin matkaa edemmäs imusarjan alle, ettei lämpene johtosarjat. Tarvitaan siis erinäinen määrä lekuja liittimiä ja klemmareita.
Ilmaantuminen ei tapahdu ihan hetkessä, mutta kyllä se lopulta kaikki kuplansa luovutti.
Kokeiltiin näin alkuun pitää päällä 10-15 asteisessa tallissa about 15 minuuttia, jonka jälkeen venttiilikoppa tuntui käteen selkeästi lämpimältä.
Halpis mallin ir-lämpömittarin mukaan kannen lämpötila pakosarjan kohdilla oli noin 40 astetta.
Vielä siis näyttää tosi hyvältä. Palaan asiaan, kunhan tulee vähän paremmin testattua todellinen teho.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Näkyy olevan muutamaa eri mallia niin mikähän noista olisi passeli femmaan?
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Pystyykö joku perustelemaan miksi letkulämmitin kannattaa laittaa autoon jossa on lohkossa paikka perinteiselle vesitilavastukselle?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Ajattelin laittaa seuraavaksi letkulämppärin vaikka lohko on jo, 1000w vesipumpulla niin lämpee puoles tunnis lämpösemmäksi vs lohkolla max 38·C.
Hinta aparaatilla joku 170e.
Kovajätkä laittais sisäpuhalluksen kytkeytyyn samalla vaikka ykköselle.
Hinta aparaatilla joku 170e.
Kovajätkä laittais sisäpuhalluksen kytkeytyyn samalla vaikka ykköselle.
Sintra 2.0 E85 T5
9-5 99 2t
Avenger 2,7
Camino 350
9-5 99 2t
Avenger 2,7
Camino 350
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Onhan tuo teho pelkästään jo ihan eri kuin lohkolämppärissä. Lisäksi lämmiittää myös sisäkierron, joten voiko joku perustella miksi pitäisi valita perinteinen lohkolämppäri eikä kierrättävää letkulämppäriä?Pakari kirjoitti:Pystyykö joku perustelemaan miksi letkulämmitin kannattaa laittaa autoon jossa on lohkossa paikka perinteiselle vesitilavastukselle?
Varmaan hinta on joku peruste, mutta onko mitään muuta, kun mulle nyt on ihan sama jos letkulämppärin asennus koleineen maksaa muutaman kympin enemmän.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Perinteinen vesitilavastus lämmittää kyllä koko lohkon ja sitä kautta myös lohkossa olevan vesimassan. Nesteen lämmetessä luonnonkierto kyllä siirtää lämmennyttä nestettä myös lohkossa... SIDinfosta katsottuna jäähdytysnesteen lämpötila näyttää moottorin käynnistymisen jälkeen laskevan keskimäärin 10c. Viimeksi kun lämmitin niin ennen käynnistystä SIDinfosta katsottuna jäähdytysnesteen lämpötila oli 38c, ja käynnistymisen jälkeen laski 27c:een ennenkuin alkoi moottoin käymisestä johtuen lämmetä. Kyllä vesitilavastus lämmittää suurimman osan vesitilasta sekä tietysti lohkon.
Kannattaa huomioida myös se, että uusimmissa letkulämppäreissä lämmittimen teho laskee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee. Jos lohkolämppärillä ja letkulämppärillä paahtaa yhtäaikaa, niin letkulämmittimen teho laskee kyllä melko alas hyvin nopeasti joten hyöty suhteessa kustannuksiin on mielestäni kysymysmerkki.. Myös huomioitavaa on se, että kun perinteisen vesitilavastuksen teho on n. 500w ja letkulämppäreillä joita tässäkin ketjussa on mainittu on yli 1000w niin lämmityksen kustannukset nousevat..
Kannattaa huomioida myös se, että uusimmissa letkulämppäreissä lämmittimen teho laskee kun jäähdytysnesteen lämpötila nousee. Jos lohkolämppärillä ja letkulämppärillä paahtaa yhtäaikaa, niin letkulämmittimen teho laskee kyllä melko alas hyvin nopeasti joten hyöty suhteessa kustannuksiin on mielestäni kysymysmerkki.. Myös huomioitavaa on se, että kun perinteisen vesitilavastuksen teho on n. 500w ja letkulämppäreillä joita tässäkin ketjussa on mainittu on yli 1000w niin lämmityksen kustannukset nousevat..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
No vähän dataa tältä päivää.
Testatessa kokoajan konepelti auki, ettei moottoritilan lämmöt häiritsisi mittauksia. Sid infoa ei valitettavasti ole, niin en siitä pysty mitään sanoa.
Mittalaite ei ole mitenkään hirmu tarkka, mutta kirjoitan kuitenkin mitä mittari näyttää.
Lähtötilanne:
Veden lämpötila letkun päältä mitattuna 4 astetta
Ulkolämpötila 1,5 astetta.
Kannen lämpö 3,5 astetta
Auto seissyt vuorokauden.
15min:
Ylävesileku 5 astetta.
Lämppärin kennolle menevä letku 35 astetta
Kannen lämpötila mitattuna pakosarjan puolelta 33 astetta.
20min:
Ylävesiletku 5.5 astetta
Lämppärin kennolle menevä letku 40 astetta
Kannen lämpötila samoin mitattuna 38 astetta.
30 min
Ylävesiletku 5,7 astetta
Lämppärin kennolle menevä letku 41 astetta
Kannen lämpötila 40
Ja lohkon yläosan lämpötila noin 36. (huomasin senkin mitata)
40min
Ylävesiletku ei lämpene kuin korkeintaan säteilynä päältä, eli en mittaa enää.
Lämppärin kennolle menevä letku 42
Kannen lämpötila 46
Lohkon yläosa 39
Hairahduin muualle, niin meni vähän aikaa.
55min.
Lämppärin kennolle menevä letku jossain 45-50. Mittari sekoilee.
Kannen pääty ja lohkon yläosa yli 50.
Kannen kylki 50-55
Sopii koittaa lohkolämppärillä.
Eikä pidä ymmärtää väärin. En mä kritisoi enkä parjaa lohkolämppäriä. Webasto se olla pitäis, jos oikeesti parasta hakee. Sen kyljessä sitten ekomiehille lohkolämppäri ja laturi.
Ja mitä tuohon lämmittämisen hintaan, niin ihan perus opeilla, joo varmasti vie enemmän energiaa lämmittää lohkon sisällä oleva vesi samaan lämpötilaan kuin lohkolämppärillä. Samankaltainen vastus se on, mutta tämä lämmittää enemmän vettä.
Mitä tuohon tehon aiheuttamaan kulutukseen tulee, niin no...
Kyseessä on vastus, eli ottoteho on suunnilleen lineaarinen. W -> VA poislukien tietysti tuo pieni pumppu. Ainakin noin nopeesti verraten samaa kaliiberia kuin allekirjoittaneen akvaarion suodattimen pumppu... ei paljon laskulla muuten näy.
Ihan heti en allekirjoita että 500w vastus vie tunnissa vähemmän kuin 1000w vastus puolessa tunnissa.
Että se siitä sitten, jos lopputulokseen päästään lähes puolessa ajassa.
Mä nyt vaan en pidä tätä huonona ratkaisuna. Vielä uskon että tämä on jopa tehokkaampi.
Just nyt en lohkolämppäriin verrattuna keksi muuta huonoa kuin sen, että ei taida mennä museorekisteröinnistä läpi sitten 25 vuoden päästä.
Mitä tähän sitten tulee, niin täräytin auton käyntiin tuon testin jälkeen, ja kabiiniin puhalsi välittömästi selvästi lämmintä ilmaa.
Success.
Testatessa kokoajan konepelti auki, ettei moottoritilan lämmöt häiritsisi mittauksia. Sid infoa ei valitettavasti ole, niin en siitä pysty mitään sanoa.
Mittalaite ei ole mitenkään hirmu tarkka, mutta kirjoitan kuitenkin mitä mittari näyttää.
Lähtötilanne:
Veden lämpötila letkun päältä mitattuna 4 astetta
Ulkolämpötila 1,5 astetta.
Kannen lämpö 3,5 astetta
Auto seissyt vuorokauden.
15min:
Ylävesileku 5 astetta.
Lämppärin kennolle menevä letku 35 astetta
Kannen lämpötila mitattuna pakosarjan puolelta 33 astetta.
20min:
Ylävesiletku 5.5 astetta
Lämppärin kennolle menevä letku 40 astetta
Kannen lämpötila samoin mitattuna 38 astetta.
30 min
Ylävesiletku 5,7 astetta
Lämppärin kennolle menevä letku 41 astetta
Kannen lämpötila 40
Ja lohkon yläosan lämpötila noin 36. (huomasin senkin mitata)
40min
Ylävesiletku ei lämpene kuin korkeintaan säteilynä päältä, eli en mittaa enää.
Lämppärin kennolle menevä letku 42
Kannen lämpötila 46
Lohkon yläosa 39
Hairahduin muualle, niin meni vähän aikaa.
55min.
Lämppärin kennolle menevä letku jossain 45-50. Mittari sekoilee.
Kannen pääty ja lohkon yläosa yli 50.
Kannen kylki 50-55
Sopii koittaa lohkolämppärillä.
Eikä pidä ymmärtää väärin. En mä kritisoi enkä parjaa lohkolämppäriä. Webasto se olla pitäis, jos oikeesti parasta hakee. Sen kyljessä sitten ekomiehille lohkolämppäri ja laturi.
Ja mitä tuohon lämmittämisen hintaan, niin ihan perus opeilla, joo varmasti vie enemmän energiaa lämmittää lohkon sisällä oleva vesi samaan lämpötilaan kuin lohkolämppärillä. Samankaltainen vastus se on, mutta tämä lämmittää enemmän vettä.
Mitä tuohon tehon aiheuttamaan kulutukseen tulee, niin no...
Kyseessä on vastus, eli ottoteho on suunnilleen lineaarinen. W -> VA poislukien tietysti tuo pieni pumppu. Ainakin noin nopeesti verraten samaa kaliiberia kuin allekirjoittaneen akvaarion suodattimen pumppu... ei paljon laskulla muuten näy.
Ihan heti en allekirjoita että 500w vastus vie tunnissa vähemmän kuin 1000w vastus puolessa tunnissa.
Että se siitä sitten, jos lopputulokseen päästään lähes puolessa ajassa.
Mä nyt vaan en pidä tätä huonona ratkaisuna. Vielä uskon että tämä on jopa tehokkaampi.
Just nyt en lohkolämppäriin verrattuna keksi muuta huonoa kuin sen, että ei taida mennä museorekisteröinnistä läpi sitten 25 vuoden päästä.
Mitä tähän sitten tulee, niin täräytin auton käyntiin tuon testin jälkeen, ja kabiiniin puhalsi välittömästi selvästi lämmintä ilmaa.
Success.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Kuluthan nimenomaan laskee kun laittaa lämpiään 15-30min ennen käynnistystä niin ei ehdi luovuttaa sitä harakoille.
-10 ulkona, 1,4 16v micra 1/2h nousi moottorilämmöt 60asteiseksi, termostaatti 70C lämppärissä
-10 ulkona, 1,4 16v micra 1/2h nousi moottorilämmöt 60asteiseksi, termostaatti 70C lämppärissä
Sintra 2.0 E85 T5
9-5 99 2t
Avenger 2,7
Camino 350
9-5 99 2t
Avenger 2,7
Camino 350
Re: Letkulämppäri 9-5 bensaan?
Aikakautensa varusteet on sallittuturkkaki kirjoitti: ei taida mennä museorekisteröinnistä läpi sitten 25 vuoden päästä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09