Eberi
Re: Eberi
Tyhmä kysymys tuoreelta Eberin omistajalta. Kauanko se pöhisee, kun se on ajastuksella laitettu päälle?
Edit: Löytyihän tuo tieto manuskasta, eli max 30 minuuttia.
Edit: Löytyihän tuo tieto manuskasta, eli max 30 minuuttia.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Eberi
Puoli tuntia ainakin NG-kolkissa on tehdasasetus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eberi
Morjes!
Se taitaa olla ekan postauksen aika tälle sivustolle! Eli asiaan, olen nyt pari kuukautta ollut 9-3 2008 1.9tid saabin onnellinen omistaja, kunnes ilmeni eber ongelmia viileämmällä ilmalla. Eli kun eberi käynnistyi, niin se pöllytti aivan älyttömästi, tuo ongelma korjaantui autoliikkeen piikkiin eberin puhdistuksella/sihdin vaihdolla paikallisessa firmassa, siellä sanottiin että koodilukija antoi vikakoodin, joka viittasi paloilmapuhallin ongelmaan, puhallin kuitenkin asiantuntevan mukaan pyöri todellakin normaalisti, sanoivat että kannattaa seurata mitenkä laite toimii. Ensin tuntuikin toimivan normaalisti ja pöllyittä,kunnes kiinnitin huomiota eberin epämääräiseen toimintaan, eli joinain päivinä laite toimi kuten pitää 8 asteisessa kelissä ja alle. Ja joinain päivinä se ei käynyt ollenkaan edes miinus asteilla, eikä myöskään suostunut aina lähtemään edes manuaalisella startilla päälle ajastuskäynnistyksestä puhumattakaan.
Otin autoliikkeeseen taas yhteyttä ja käskivät palaamaan paikallisen huoltoliikkeen juttusille, siellä luettiin vikakoodit taas, ja ilmeni että koodia oli paloilmapuhaltimesta tullut uudestaan, eikä heidän mukaan kannattaisi esim. ohjainyksikköä alkaa vaihtamaan, koska siinä on riski että MAHDOLLISESTI rikkinäinen paloilmapuhallin rikkoo uuden ehjän ohjainyksikön. Sitten korjaamo selvitti kokonaiskustannukset uudelle eberille ja sellainen kustantaisi "kevyet" 1700€ asennuksineen. Sain neuvoteltua liikkeen kanssa diilin että pistettäisiin kustannukset puoliksi, olisihan siinä silti suhteellisen paljon maksettavaa auton iän/kilometrit huomioon ottaen.
Olisi mukava kuulla mielipiteitä mitä nyt kannattaisi tehdä? Saisiko mahdollisesti jostain ohjainyksikön sopuhintaan, jos sellaista kannattaisi ylipäätään ostaa ja katsoa josko sillä toimisi? Ja jos saisi niin kuinka suuri homma sen vaihtamisessa on? Vähän vaan mietityttää että jos se ongelma sillä ratkeaisi, jos kerta puhallin vaikuttaa normaalilta? Kiitos etukäteen!
Edit: Luin tuossa triidiä taaksepäin niin vastaavia ongelmia oli maajohdon vuoksi ilmennyt, onko jotain pikaisia ohjeita tuon pois sulkemiselle?
Se taitaa olla ekan postauksen aika tälle sivustolle! Eli asiaan, olen nyt pari kuukautta ollut 9-3 2008 1.9tid saabin onnellinen omistaja, kunnes ilmeni eber ongelmia viileämmällä ilmalla. Eli kun eberi käynnistyi, niin se pöllytti aivan älyttömästi, tuo ongelma korjaantui autoliikkeen piikkiin eberin puhdistuksella/sihdin vaihdolla paikallisessa firmassa, siellä sanottiin että koodilukija antoi vikakoodin, joka viittasi paloilmapuhallin ongelmaan, puhallin kuitenkin asiantuntevan mukaan pyöri todellakin normaalisti, sanoivat että kannattaa seurata mitenkä laite toimii. Ensin tuntuikin toimivan normaalisti ja pöllyittä,kunnes kiinnitin huomiota eberin epämääräiseen toimintaan, eli joinain päivinä laite toimi kuten pitää 8 asteisessa kelissä ja alle. Ja joinain päivinä se ei käynyt ollenkaan edes miinus asteilla, eikä myöskään suostunut aina lähtemään edes manuaalisella startilla päälle ajastuskäynnistyksestä puhumattakaan.
Otin autoliikkeeseen taas yhteyttä ja käskivät palaamaan paikallisen huoltoliikkeen juttusille, siellä luettiin vikakoodit taas, ja ilmeni että koodia oli paloilmapuhaltimesta tullut uudestaan, eikä heidän mukaan kannattaisi esim. ohjainyksikköä alkaa vaihtamaan, koska siinä on riski että MAHDOLLISESTI rikkinäinen paloilmapuhallin rikkoo uuden ehjän ohjainyksikön. Sitten korjaamo selvitti kokonaiskustannukset uudelle eberille ja sellainen kustantaisi "kevyet" 1700€ asennuksineen. Sain neuvoteltua liikkeen kanssa diilin että pistettäisiin kustannukset puoliksi, olisihan siinä silti suhteellisen paljon maksettavaa auton iän/kilometrit huomioon ottaen.
Olisi mukava kuulla mielipiteitä mitä nyt kannattaisi tehdä? Saisiko mahdollisesti jostain ohjainyksikön sopuhintaan, jos sellaista kannattaisi ylipäätään ostaa ja katsoa josko sillä toimisi? Ja jos saisi niin kuinka suuri homma sen vaihtamisessa on? Vähän vaan mietityttää että jos se ongelma sillä ratkeaisi, jos kerta puhallin vaikuttaa normaalilta? Kiitos etukäteen!
Edit: Luin tuossa triidiä taaksepäin niin vastaavia ongelmia oli maajohdon vuoksi ilmennyt, onko jotain pikaisia ohjeita tuon pois sulkemiselle?
Re: Eberi
Itse tarttuisin tuohon 50 50 tarjoukseen. Olisi sitten kunnossa kokonaisuudessaan.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
-
- "Aero"
- Viestit: 392
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Eberi
Nyt olis am. Eberin ohjain myynnissä, samoin koko Eberi. Ei tunnistu tuollakaan ohjaimella autossa.
(Laitoin TT thermon.)
(Laitoin TT thermon.)
Saabium196 kirjoitti:Googlamalla b4wreparatur.pdf löytyy saksaksi ohje, mutta siinä ei ohjeisteta puhaltimen purkua, eli sitä ei ole tarkoitettu purettavaksi. Ohjeessa käsketään mitata puhaltimen rpm eri jännitteillä. Tyydyin antamaan muutamaa jännitettä ja ei pitänyt hurinaa kummempaa ääntä, vaikka paikallaankäsin tuntuu jostain ahdistavan. Asensitko hehkun sihdin hitsipisteet kohden polttoainelinjaa, näin ohjeessa sanotaan!
Mutta.
Ei herää henkiin. Auton pistokkeeseen tulee + ja maa löytyy (jäljellä jäävät pistokkeet: väylä ja eberin pumppu). Jos liitän ohjainyksikön autoon ja annan virtalukosta virtaa, SID:n menuun ei tule lämmittimem valikkoa. Jos mittaa ohjaimen virtanavoista, siellä ei ole mitään vastusta. Myöskään Tech ei löytänyt lämmitintä. Onko eberin ohjain rikki? Vai onko mahdollisesti niin että eberin ohjain ei saa käskyä väylätä ottaa virtaa, eli auton boxi on rikki kyseiseltä osaltaan? Näin oli jossain viestissä.
EDIt: WIS:n mukaan mitattu vastus väylältä ok.
-Onko kellään pks+50km/3-tien varrella missä pääsis toimivaa irrallista eberi/ohjainta kokeilemaan jos ajan viereen, niin näkis herääkö SID?
Vaihtoehdot ilman lähetyskuluja:
Defa Motonetin hinnoin 130+55+77e=262e (nouto)
TT Thermo letkulämmitin (sis. kiertovesipumpun) + kaapelisarja 211,-
Eberin VW-ohjain 130e ebaysta + liittimien muutos.
Koko Eberi 240e Ruotsista innosund.se (uusi) , myös:
"Eberspächer ohjain D4W, D5W ym. kiinteä hintat pris 180 EUR/ yksikkö + palautusrahti", mutta onko just Saabin ohjain?!?!?
Edit2: vastasivat että se onkin vain ohjaimen hinta tuo 240e/2400SEK!!!
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Eberi
Mihin kohtaan asensit TT-Thermon?Saabium196 kirjoitti:Nyt olis am. Eberin ohjain myynnissä, samoin koko Eberi. Ei tunnistu tuollakaan ohjaimella autossa.
(Laitoin TT thermon.).
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
-
- "Aero"
- Viestit: 392
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Eberi
Otin Eberin asennusraudan irti ja siihen samaan ruuviin TT kiinni, n. 45 asteen kulmassa, sen TT-Thermo sallii.
(Tuumailin että pitäskö pistoke asentaa pyyhkijäkotelon muovin läpi mutta kohti taivasta pistoketta ei saisi asentaa...ei tarvis kyykkiä
asetin sen sitten maskin pienemmän ritilän läpi, kiilautui siihen sopivasti.)
(Tuumailin että pitäskö pistoke asentaa pyyhkijäkotelon muovin läpi mutta kohti taivasta pistoketta ei saisi asentaa...ei tarvis kyykkiä
asetin sen sitten maskin pienemmän ritilän läpi, kiilautui siihen sopivasti.)
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Eberi
Osaatteko sanoa mikä on vialla kun parina aamuna tehnyt semmoista, että kun laittaa ajastimella lämmittämään ja sitten kun käynnistää auton niin pölläyttää hirveät savut. Ensimmäisen kerran sammui koko eberi ja tänään ei sammunut.
Re: Eberi
Kiitos,hyvä huomio. Aina se on tuo akku näissä diisseleissä joka pitäis muistaa. Täytyy tarkastaa ja ladata alkuun. Alkaa olemaan 5 vuotta vanha eli vaihto varmaan paikallaan muutenkin ennen kuin kunnon pakkaset alkaa
Re: Eberi
Kannattaa mitata myös latausjännite, näissähän on ollut jännitehäviöitä akkukaapeleiden liitoksissa. Kannattaa tsekata lämpeneekö akun kengät ajon jälkeen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Eberi
Lepojännite 12,65 ja latausjännite 13,90. Eikä nämä ole ihan ok?
Re: Eberi
Ihan normaalilta kuulostaa. Akku voi tietenkin silti olla vaihtokuntoinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Eberi
Kyselin jo mallikohtaisella foorumilla, mutta jatketaan tänne kun tänne ystävällisesti opastettiin.
Vanha ketju siis: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=174106
Eli 2007 9-3 1.9TiDS (150hv) ei Eber toiminut, huollossa nollattiin vikakoodit ja tämän jälkeen Eber yritti lähteä päälle mutta savutti melkolailla ja tippui aika usein pois. Missää vaiheessa ei lähtenyt siis "kohisemaan" vaan nakutti ja savutti.
Nyttemmin lopettanut tuonkin, olisiko käynnistysyritykset tulleet uudestaan täyteen nollauksen jälkeen. Eikä lähde enää pakottamallakaan edes yrittämään.
Vikakoodit oli siis B1000 - ohjausyksikön sisäinen vika B1424 - jännitteen syöttö - liian matala jännite ja B0485 liian monta käynnistysyritystä.
Tuon jälkeen käytin kärryn akkutestissä, ja ei se ihan iskussa ollut (alkoi huomata jo käynnistyksessäkin) ja vaihdoin akun uuteen. Onkohan mitään järkeä yrittää vielä nollata vikakoodeja, eli voisiko tuo B1000 ja savutus olla myös akun aiheuttamaan, vain onko nyt sitten useampi toisiinsa liittyvämätön vika?
Ja lisäksi voisin vielä kysyä tietääkö joku mikä Turun seudulla on fiksuin paikka Eber-ongemia selvitellä? Ja kiinnostaisi myös jos jollain on edes suuntaa antavaa käsitystä minkä hintainen remontti tuon korjaaminen voisi olla. Mitään nelinumeroisia summia kun en haluaisi autoon upottaa vaan sitten mennään ilman tai asennetaan sähkölämmitin.
Vanha ketju siis: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=174106
Eli 2007 9-3 1.9TiDS (150hv) ei Eber toiminut, huollossa nollattiin vikakoodit ja tämän jälkeen Eber yritti lähteä päälle mutta savutti melkolailla ja tippui aika usein pois. Missää vaiheessa ei lähtenyt siis "kohisemaan" vaan nakutti ja savutti.
Nyttemmin lopettanut tuonkin, olisiko käynnistysyritykset tulleet uudestaan täyteen nollauksen jälkeen. Eikä lähde enää pakottamallakaan edes yrittämään.
Vikakoodit oli siis B1000 - ohjausyksikön sisäinen vika B1424 - jännitteen syöttö - liian matala jännite ja B0485 liian monta käynnistysyritystä.
Tuon jälkeen käytin kärryn akkutestissä, ja ei se ihan iskussa ollut (alkoi huomata jo käynnistyksessäkin) ja vaihdoin akun uuteen. Onkohan mitään järkeä yrittää vielä nollata vikakoodeja, eli voisiko tuo B1000 ja savutus olla myös akun aiheuttamaan, vain onko nyt sitten useampi toisiinsa liittyvämätön vika?
Ja lisäksi voisin vielä kysyä tietääkö joku mikä Turun seudulla on fiksuin paikka Eber-ongemia selvitellä? Ja kiinnostaisi myös jos jollain on edes suuntaa antavaa käsitystä minkä hintainen remontti tuon korjaaminen voisi olla. Mitään nelinumeroisia summia kun en haluaisi autoon upottaa vaan sitten mennään ilman tai asennetaan sähkölämmitin.