keula rutisee..
Re: keula rutisee..
Veikkaan raidetangon päitä/päätä..
Re: keula rutisee..
Raidetankojen päät ja alapallot kunnossa.
Kolina kuuluu sattunnaisesti, ei siis aina käännettäessä oikealle. Ja kolina tuntuu selkeästi ratissa. Taidan odotella niin kauan, että vika tulee itsestään ulos....
Kolina kuuluu sattunnaisesti, ei siis aina käännettäessä oikealle. Ja kolina tuntuu selkeästi ratissa. Taidan odotella niin kauan, että vika tulee itsestään ulos....
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: keula rutisee..
Ei vaan malta odottaa vian ulos tuloa.
Ei se oikein mikään muu voi olla kuin vetari... Esim. huolttikselle hitaasti rullaa oikealle reippaasti kääntäen kuuluu selkeetä kolinaa, minkä huomaa muutkin tankkaajat. Kiihdyttäessä ja muut ajolinjat eivät anna ko. kolinaa.
Mun kokemukset vetarin sököks menosta on ensimmäisestä autostani Talobotista. Se antoi kyllä selvät merkit ja vetareita piti olla kasa takaboksissa varalla.
Voisiko noilla oireilla epäillä vetaria?
Kyrsii, kun saabi on viime aikoina ollut enemmän nosturilla kuin tien päällä...
Onko automaatin ja manuaalin vetareilla eroa? Passaisko Motonetin vetari sigun saabiin?
Vetonivel Saab9-5 98->01
9-5 98->01 Ulompi (33U/27S/29-Absh.) [1998-2001]
Ei se oikein mikään muu voi olla kuin vetari... Esim. huolttikselle hitaasti rullaa oikealle reippaasti kääntäen kuuluu selkeetä kolinaa, minkä huomaa muutkin tankkaajat. Kiihdyttäessä ja muut ajolinjat eivät anna ko. kolinaa.
Mun kokemukset vetarin sököks menosta on ensimmäisestä autostani Talobotista. Se antoi kyllä selvät merkit ja vetareita piti olla kasa takaboksissa varalla.
Voisiko noilla oireilla epäillä vetaria?
Kyrsii, kun saabi on viime aikoina ollut enemmän nosturilla kuin tien päällä...
Onko automaatin ja manuaalin vetareilla eroa? Passaisko Motonetin vetari sigun saabiin?
Vetonivel Saab9-5 98->01
9-5 98->01 Ulompi (33U/27S/29-Absh.) [1998-2001]
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: keula rutisee..
Onko joku tilaillut ulkomailta noita vetareita ja jos on niin mistä. Neobrothers ei vastaile maileihin.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: keula rutisee..
Kolina loppui, kun holkitti etupyörän navan laakeripinnan. Rikkinäinen "sisempi"laakeri oli rikkonut laakeripinnan ja syönyt siitä ½mm. Laakeri ei antanut mitään perinteistä oiretta vaan ainoastaan oikealle käännyttäessä kolinaa.
Tulipa uusittua aika paljon osia vikaa metsästäessä... Myynnissä ulompia uusia vetoakselin niveliä kumineen ja pantoineen.
Tulipa uusittua aika paljon osia vikaa metsästäessä... Myynnissä ulompia uusia vetoakselin niveliä kumineen ja pantoineen.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: keula rutisee..
Tuli vihdoinkin laitettua talvinakit OG:n alle, ja parin viikon seisonnan jälkeen rutina oli vielä karumpaa kuin aiemmin, tietysti pakkasetkin tekee varmasti oman osansa.
Eli oireet on, että rutisee töyssyissä, peini rusahdus tulee myös silloin kun pienillä vaihteilla päästää/painaa kytkimen, jolloin etupää liikahtaa ja kääntyessä myös rutajaa ja nyt on myös takaa alkanut rutisemaan. Mitä pidempään ajaa, sitä vähemmän rutisee.
Koiranluut vaihdoin, ne eivät olleet yhtään pahassa kunnossa, ja niiden vaihto ei tosiaan tuonut mitään muutosta ääneen. Vetarienkaan en usko olevan vialliset, kun niin nätisti ja tasaisesti kulkee kunhan on vauhtiin päässyt.
Vaihtaakko seuraavaksi kääntölaakerit vai pallonivelet? Ainakaan nopealla kokeilulla ei tuntuneet pallonivelet väljiltä, mutta varmaan väljyyden näkee kunnolla vasta kun osa irti...ratti on vähän vinossa ja aikamonoinen uraohjus oli kesärenkailla, tietysti voi olla ohjauskulmatkin ketuillaan, mutta kyllä myös alustassa on väljää.
Sitten tietysti myös noi apurungon puslat mahtaa olla lopussa, mutta ainakin paketti tuntuu huomattavasti yhteisemmältä kuin aiemmassa 2006 Aerossa.
Eli oireet on, että rutisee töyssyissä, peini rusahdus tulee myös silloin kun pienillä vaihteilla päästää/painaa kytkimen, jolloin etupää liikahtaa ja kääntyessä myös rutajaa ja nyt on myös takaa alkanut rutisemaan. Mitä pidempään ajaa, sitä vähemmän rutisee.
Koiranluut vaihdoin, ne eivät olleet yhtään pahassa kunnossa, ja niiden vaihto ei tosiaan tuonut mitään muutosta ääneen. Vetarienkaan en usko olevan vialliset, kun niin nätisti ja tasaisesti kulkee kunhan on vauhtiin päässyt.
Vaihtaakko seuraavaksi kääntölaakerit vai pallonivelet? Ainakaan nopealla kokeilulla ei tuntuneet pallonivelet väljiltä, mutta varmaan väljyyden näkee kunnolla vasta kun osa irti...ratti on vähän vinossa ja aikamonoinen uraohjus oli kesärenkailla, tietysti voi olla ohjauskulmatkin ketuillaan, mutta kyllä myös alustassa on väljää.
Sitten tietysti myös noi apurungon puslat mahtaa olla lopussa, mutta ainakin paketti tuntuu huomattavasti yhteisemmältä kuin aiemmassa 2006 Aerossa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: keula rutisee..
Mullakin joku siellä etupäässä varsinki oikealla puolella " rusahtaa " joku, varsinki kun kääntää ja ajaa jonkun montun läpi tai epätasaisemman pinnan yli nii kuuluu rusahdus. Viikko sitte kytkinrempan yhteydessä tuli uudet apurungonpuslat,alatukivarsiin molemmille puolille uudet puslat sekä alapallonivelet ja koiranluut, jäljellä enää sit iskarien tukilaakerit? Rusahdusta ei aina kuulu, joskus usemamin joskus ei niin useasti
Tietääkö joku muuten miten laadukkaita alustan osia nämä speedpartsin osat ovat? Etu alatukivarsien puslat, koiranluut ja alapallonivelet tuli sieltä ja tuotteen päällä luki joku professional parts sweden tai jotain semmosta, onko iha pilipali osia....?
Tietääkö joku muuten miten laadukkaita alustan osia nämä speedpartsin osat ovat? Etu alatukivarsien puslat, koiranluut ja alapallonivelet tuli sieltä ja tuotteen päällä luki joku professional parts sweden tai jotain semmosta, onko iha pilipali osia....?
Saab 9-5 Vector -03
Re: keula rutisee..
Samaa vaivaa itsellä... Koiranluiden vaihto lopetti satunnaiset ja epämääräiset kolinat, mutta isommat rusahdukset esim. korotetulta suojatieltä poistuessa jäivät. Iskarin yläpäät ovat täälläkin epäilyksenalaisina, samoin kyllä kallistuksenvakaajan runkopuslat.
Poissulkemismielessä on käynyt irrottaa koiranluut ainakin toisesta päästään ja kuunnella sitten tarkalla korvalla. Jos äänet näin häipyvät, vika olisi kallistuksenvakaajan puslissa, jos meno jatkuu ennallaan, jäävät listalle vielä tolppien yläpäät, iskarit, vetarit ja pyöränlaakerit. Ja juuri tuohon järjestykseen laittaisin myös todennäköisyydet...
Poissulkemismielessä on käynyt irrottaa koiranluut ainakin toisesta päästään ja kuunnella sitten tarkalla korvalla. Jos äänet näin häipyvät, vika olisi kallistuksenvakaajan puslissa, jos meno jatkuu ennallaan, jäävät listalle vielä tolppien yläpäät, iskarit, vetarit ja pyöränlaakerit. Ja juuri tuohon järjestykseen laittaisin myös todennäköisyydet...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: keula rutisee..
Itsellä rusahtelee ainakin silloin kun on edessä iskaritolpan jousilautanen täynnä kiviä ja hiekkaa. Pesu ja paineilma auttaa.
Kivet jäävät jousen ja lautasen väliin niin kuuluu ikävää rusahtelua. Talvella saman aiheuttaa, kun on jäätä ja lunta täynnä.
Kivet jäävät jousen ja lautasen väliin niin kuuluu ikävää rusahtelua. Talvella saman aiheuttaa, kun on jäätä ja lunta täynnä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: keula rutisee..
No mulla kanssa alkanut nyt pakkasella napsumaan ja rutisemaan alustassa, alkoi heti kun mentiin vähän enemmän miinukselle ja tuli lumet maahan (ja alustaan ).
Oliskohan se sitten se iskarin yläpää mikä siellä rutajaa? Tuntuu ihan kylmänä rutisevan pahiten töyssyissä. Parin töyssyn jälkeen ei enää kuulu mitään.
Oliskohan se sitten se iskarin yläpää mikä siellä rutajaa? Tuntuu ihan kylmänä rutisevan pahiten töyssyissä. Parin töyssyn jälkeen ei enää kuulu mitään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: keula rutisee..
Itelle tulee orkkis iskarin yläpäät laakerien kanssa, luulis sit loppuvan Hyvin sai tingattua vielä orkkikset vähä edullisemmaksi
Saab 9-5 Vector -03
Re: keula rutisee..
Paljonko kustansi orkkikset? Täälläkin meinaa tuo viiru rutista...Tenkks kirjoitti:Itelle tulee orkkis iskarin yläpäät laakerien kanssa, luulis sit loppuvan Hyvin sai tingattua vielä orkkikset vähä edullisemmaksi
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: keula rutisee..
Viime talvena maksoin orggislaakereista (4909701) 25,40 €/kpl Hertsikan Länsi-autossa. Voi olla, että tuosta sai vielä klubialennuksen - ei paljon kannata muita harkita, on siinä senverran vaihtamisenvaivaa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: keula rutisee..
Viiru rutissut enemmän tai vähemmän useamman vuoden myös täällä.
Muutamaan kertaan katsastuksessa maininnut että vilkaisevat löytyykö syytä rutinalle, ei ole löytynyt väljää/syyllistä.
Viime talvena käytin termarin vaihdossa ja samalla etsittiin syytä äänelle.
Vaihdettiin yläpään laakerit kun käännettäessä rengasta ilmassa kuului tämä rutina.
Eipä se ääni kuitenkaan mihinkään hävinnyt, huoltomies epäili että tulisikohan ääni iskunvaimentimesta?
Ääni kuuluu vain kun rengas on kääntyneessä asennossa.
Muutamaan kertaan katsastuksessa maininnut että vilkaisevat löytyykö syytä rutinalle, ei ole löytynyt väljää/syyllistä.
Viime talvena käytin termarin vaihdossa ja samalla etsittiin syytä äänelle.
Vaihdettiin yläpään laakerit kun käännettäessä rengasta ilmassa kuului tämä rutina.
Eipä se ääni kuitenkaan mihinkään hävinnyt, huoltomies epäili että tulisikohan ääni iskunvaimentimesta?
Ääni kuuluu vain kun rengas on kääntyneessä asennossa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: keula rutisee..
Ylätuet oli 87euroa kpl alunperin ja sain tingattua 50€ kpl autoöströmilt. SKF kääntölaakerit 29euroa pari.-PETTERI- kirjoitti:Paljonko kustansi orkkikset? Täälläkin meinaa tuo viiru rutista...Tenkks kirjoitti:Itelle tulee orkkis iskarin yläpäät laakerien kanssa, luulis sit loppuvan Hyvin sai tingattua vielä orkkikset vähä edullisemmaksi
Mulla kuuluu toi rutina oikealta puolelta aina kun ratti käännettynä jompaan kumpaan suuntaan ja talvipyöriä kun laitoin niin kääntelin pöyrää edes-takas nii yläpäästä kuului jotain " kitinää ".
Saab 9-5 Vector -03