Saab 9-5 Aero MY05 *Siirtynyt uudelle omistajalle*
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Hiekka tai keraaminen rae syö pintaa aika surutta, pitää olla varovainen puhallusta tehdessä. Sooda taas ei ainakaan pystynyt yksissä Saabin vanteissa pohjamaalina olleeseen pulverimaaliin(5spoke EVO, 9-5 Aeron vanteet). Itse lähtisin akselilta lasikuula ja nestemäiset maalinpoistoaineet. Tallissa odottaa puhdistustoimenpiteitä Azevin A:t tonnariin, lakka halkeillut kauttaaltaan. Ajattelin kokeilla normaalit maalinpoistot ja sitten puhaltamalla loput, mitä ei aineilla saa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Täytyy soodalla koittaa aluksi, kun sellainen löytyy hiekkapuhaltimen lisäksi itseltä. Nordblastin soodapuhaltimeen näkyy löytyvän motonetin valikoimista lasikuulaakin, joten silläkin olisi mahdollisuus kokeilla.G-mies kirjoitti:Hiekka tai keraaminen rae syö pintaa aika surutta, pitää olla varovainen puhallusta tehdessä. Sooda taas ei ainakaan pystynyt yksissä Saabin vanteissa pohjamaalina olleeseen pulverimaaliin(5spoke EVO, 9-5 Aeron vanteet). Itse lähtisin akselilta lasikuula ja nestemäiset maalinpoistoaineet. Tallissa odottaa puhdistustoimenpiteitä Azevin A:t tonnariin, lakka halkeillut kauttaaltaan. Ajattelin kokeilla normaalit maalinpoistot ja sitten puhaltamalla loput, mitä ei aineilla saa.
Matti
Talveksi kuitenkin kelpaavat ihan tuommoisena, joten puhallushommat jää kevääseen. Sitten saa samalla korjautettua myös yhden vanteen kanttarinaarmut.
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Talvikuosi valmiina ja vuoden jatkoaika katsastuksestakin haettu! Kelpaa taas alkaa odottelemaan kesää, vaikka omaan silmään näyttää hyvältä talvikunnossakin.
Ajovalot tuli myllytettyä uudemman kerran ja taas näyttävät kirkkailta jonkin aikaa. Ei sattunut sopivasti olemaan muutakuin vahaa lamppujen suojaksi..
Ajovalot tuli myllytettyä uudemman kerran ja taas näyttävät kirkkailta jonkin aikaa. Ei sattunut sopivasti olemaan muutakuin vahaa lamppujen suojaksi..
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Olisiko aika throwback thursdaylle?! Palataan siis ajassa taaksepäin viimekesään ja ilmajousiin. Kuvista kiitos lapasorsalle.
(Oispa ilmajouset )
(Oispa ilmajouset )
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Kyllä se ihan jokapäiväisessä käytössä oli sen ajan mitä oli alla. Eipä siitä ajomukavuutta tullut haettuakaan, kun matalalla tuli ajettuakin.jooseppi78 kirjoitti:Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?
Ajokorkeuden sai kyllä säädettyä ihan käypäseksi, mutta liian paljon oli säätämistä rautajousiin verrattuna, niin loppui innostus.
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Vinkvink Saabisti-lehden kuva-aineistoon toimitetaan tosi vähä pystysuuntaisia painokelposia kuvia
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Saa pyytää ja käyttää, mut ei oo pakko! Jos kelpaavat, niin voin laittaa kyllä.JP_Vette kirjoitti:Vinkvink Saabisti-lehden kuva-aineistoon toimitetaan tosi vähä pystysuuntaisia painokelposia kuvia
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
9000 lippa.jjasco kirjoitti:Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Yllättävän hyvin sopii tontun lipan alaosa tuohon
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Mara[] kirjoitti:9000 lippa.jjasco kirjoitti:Onko tuo etupuskurin alapuolella oleva lippa mikä ja mistä?
Kekseliästä! Ja sopii niin hyvin että piti ihan kuvasta katsoa mistä on kyse
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Kyllähän se aika passeli oli kun sopivasti sahaili matalammaksi. Jostain pitäisi saada ensikesäksi uusi, kun nykyinen on jo reilumman puoleisesti kärsinyt..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Vissii säätäminen johtui siitä että joutui kikkailemaan ennen katsurille menoa, en ainakaan itse keksi mitään muuta syytä. ???Mara[] kirjoitti:Kyllä se ihan jokapäiväisessä käytössä oli sen ajan mitä oli alla. Eipä siitä ajomukavuutta tullut haettuakaan, kun matalalla tuli ajettuakin.jooseppi78 kirjoitti:Oliko tuo kyseinen ilmajousitussetti tehty näyttöön vai käyttöön? Eli oliko se ajokelvoton alusta eikä siihen saanut sopivaa ajokorkeutta säädettyä? Monella autovalmistajallahan noita ilmajousituksia on käytössä mutta nämä aftermarket setit ei ilmeisesti ole suunniteltu mukavaan matkan tekoon?
Ajokorkeuden sai kyllä säädettyä ihan käypäseksi, mutta liian paljon oli säätämistä rautajousiin verrattuna, niin loppui innostus.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
Re: Saab 9-5 Aero MY05 was bagged
Käydään nyt vielä kerran läpi. Yhdet ongelmat tulivat siis tabletin - bluetoothin - arduinon, sekä paineantureiden kanssa. Paineantureista saatava tieto oli liian epävakaata, jolloin aavistuksen kallellaan olevalla alustalla auto jäi vinoon automaattisäädöllä. Muutenkin PSI:n tarkkuuteen säätäminen oli todella tarkkaa. Tämä olisi korjaantunut jos olisi vaihtanut säätösysteemin mittaamaan tukivarsien asentoa.Thorhammer kirjoitti:Vissii säätäminen johtui siitä että joutui kikkailemaan ennen katsurille menoa, en ainakaan itse keksi mitään muuta syytä. ???
Arduinon mittaama painetieto ja sen siirto bluetoothin läpi tabletille aiheutti myös monia harmaita hiuksia, kun painetiedon päivitystahtia ei saatu sopivaksi. Tämä aiheutti ylös-alas humpaamisen ohjelman yrittäessä tasata auto oikeaan korkoon sekä vaateriin. Manuaalisäädöt toimi kuitenkin hyvin, mutta alusta oli tarkoitus saada toimivaksi käyttöautoon ja jokapäiväiseen käyttöön, joten automaattisäätö oli vaatimuksena.
Lisäksi jo alustavaa kaljuuntumista aiheutti takapään iskari-pussi-kokonaisuus. Yläpään kiinnitys jouduttiin tekemään kokonaan uusiksi (alkuperäinen peltilaatikko pois ja uudet kiinnikkeet tilalle). Takavanteet otti omaksi syykseen osan ongelmista, kun ei meinannut pussi mahtua olemaan korin ja vanteen välissä. Tämän takia purettiin moneen otteeseen, eikä silti tullut ikinä oikein hyvä.
Näiden pikkuseikkojen lisäksi kompuran ääni on todella rasittava aamulla klo 6.30, kun pitäisi lähteä liikenteeseen ja auto on laskettuna alas. Minulla olleella kombolla kompura pyöri joka toisella, tai kolmannella nostolla viimeistään.
Kaikkeen olisi varmasti löytynyt parannuskeino ja osa niistä olikin jo selvillä miten olisi pitänyt toteuttaa. Harrasteautona olisin luultavasti jatkanut tämän kanssa, mutta asuinpaikan ja tallitilan välinen 150km välimatka oli liian suuri ongelma alustan kanssa rakenteluun.
Nyt on siis jatkettu coilien kanssa, jotka pelaa just niinkuin pitääkin.