Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Eli oon 10v käyttänyt GM:n öljyä. No, nyt jouduin kiireiden vuoksi viemään ihan öljyn vaihtoon ja köyhdyin siitä 68€,joka on toiselta nimeltään törkeä ryöstö.
Kuitenkin olen tässä lähiaikoina huomannut, että öljynkulutus on vähentynyt aika mukavasti. Onko mahdollista, että tuo GM:n litku kuluu jotenkin enemmän, jos sellaista taipumusta on?
Hitto kun en muista mitä laittoivat, mutta muistaakseni kyselivät että kelpaako Teboilin oma litku, viskositeettia en nyt muista...
Kuitenkin olen tässä lähiaikoina huomannut, että öljynkulutus on vähentynyt aika mukavasti. Onko mahdollista, että tuo GM:n litku kuluu jotenkin enemmän, jos sellaista taipumusta on?
Hitto kun en muista mitä laittoivat, mutta muistaakseni kyselivät että kelpaako Teboilin oma litku, viskositeettia en nyt muista...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
On se aivan mahdollista. GM öljyssä ei käyttöturvallisuustiedotteen mukaan ole mitään erityistä. Se on pääosin (70%) pelkkää "perusöljyä" ja se on ns. seosöljy. Seosöljyllä tarkoitetaan mineraaliöljystä hydrokrakattua öljyä joten öljyyn on saatu "täyssynteettisen öljyn kaltaisia ominaisuuksia".
Öljyissä on eroja - oikeasti. Lähes kaikki halvat täyssynteettisiksikin markkinoidut öljyt ovat nykyisin mineraaliöljystä hydrokrakattuja öljyjä.. esim. mobil super 3000x1, castrol magnatec 5w40, teboil gold jne... Oikeasti täyssynteettisiä eli polyalfaoleiini- (PAO) tai esteripohjaisia öljyjä ovat sitten ne kalliimmat öljyt (PAO: Mobil New Life, Castrol Edge-sarja. Esteri esim. redline, motul), nyrkkisäännöksi voidaan heittää että 10e/litra maksavat öljyt alkavat olla jo PAO-öljyjä, eli sellaista öljyjä minkä valmistuksessa ei mineraaliöljyä ole käytetty.
Öljyissä on eroja - oikeasti. Lähes kaikki halvat täyssynteettisiksikin markkinoidut öljyt ovat nykyisin mineraaliöljystä hydrokrakattuja öljyjä.. esim. mobil super 3000x1, castrol magnatec 5w40, teboil gold jne... Oikeasti täyssynteettisiä eli polyalfaoleiini- (PAO) tai esteripohjaisia öljyjä ovat sitten ne kalliimmat öljyt (PAO: Mobil New Life, Castrol Edge-sarja. Esteri esim. redline, motul), nyrkkisäännöksi voidaan heittää että 10e/litra maksavat öljyt alkavat olla jo PAO-öljyjä, eli sellaista öljyjä minkä valmistuksessa ei mineraaliöljyä ole käytetty.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
5L kannu GMn 5w30 kustantaa läheisessä Puuilossa 19.90€.
4L kannu Mobil New Life 0w40 kustantaa samassa kioskissa 31.90€.
Olen käyttänyt jälkimmäistä öljyä nyt pari vuotta ja kun katsoo kustannusta, eroa ei ole paljoa. Kyseessä on kuitenkin ihan eri laatuiset öljyt. Vaikka jälkimmäisessä on tarkasti sen verran, mitä öljynvaihdossa 9-5:n tarvitaan, eikä jää "jälkitäyttöä" varten yhtään, niin empä ole sitä tarvinnutkaan. Ennen jakoremppaa käytin itsekin ensimmäisenä mainittua ja kulutusta oli muistaakseni "jonkin verran".
4L kannu Mobil New Life 0w40 kustantaa samassa kioskissa 31.90€.
Olen käyttänyt jälkimmäistä öljyä nyt pari vuotta ja kun katsoo kustannusta, eroa ei ole paljoa. Kyseessä on kuitenkin ihan eri laatuiset öljyt. Vaikka jälkimmäisessä on tarkasti sen verran, mitä öljynvaihdossa 9-5:n tarvitaan, eikä jää "jälkitäyttöä" varten yhtään, niin empä ole sitä tarvinnutkaan. Ennen jakoremppaa käytin itsekin ensimmäisenä mainittua ja kulutusta oli muistaakseni "jonkin verran".
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Myös 0w40 newlifeä olen käyttänyt, eikä välillä ole vielä tarvinnut tilkkaakaan lisätä.
Ainoan kerran kun auton 2vuoden omistusaikana lisäsin öljyä moottoriin, oli ostaessa ja sillon paikansin syyn kulutukseen löysällä olevasta öljypropusta. Tuli kuumana tippa silloin tällöin.
Ainoan kerran kun auton 2vuoden omistusaikana lisäsin öljyä moottoriin, oli ostaessa ja sillon paikansin syyn kulutukseen löysällä olevasta öljypropusta. Tuli kuumana tippa silloin tällöin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Ajoin pitkään liqui molyn toptec4100? Öljyllä, 58€ 5l pönttö. No sittemmin vaihdoin gm:n ölppään enkä ole huomannut kulutuksessa eroa, yhden kerran pitää lisätä 10tkm välillä kumpaakin. öljyt kuitenkin vaihtuu 3xvuodessa joten hintaero tuntuu jo lompakossa.
Viimeksi muokannut 99GLS, To Marras 24, 2016 06:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Sama täällä. Mittarissa nyt 230tkm ja öljyt olleet aina maksimissa kun menneet vaihtoon 10tkm:n jälkeen ilman lisäyksiäSaabinsti kirjoitti:Myös 0w40 newlifeä olen käyttänyt, eikä välillä ole vielä tarvinnut tilkkaakaan lisätä.
Ainoan kerran kun auton 2vuoden omistusaikana lisäsin öljyä moottoriin, oli ostaessa ja sillon paikansin syyn kulutukseen löysällä olevasta öljypropusta. Tuli kuumana tippa silloin tällöin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
laittakaas tähän hyvät tipsit kulutuksen paikantamiseen, onko vika siis ahtimessa vai renkaissa...
ainakin tuolla GM:n ölpällä sai lisäillä 1000km melkein litran
ainakin tuolla GM:n ölpällä sai lisäillä 1000km melkein litran
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Jostain ahtoputkin sisäpinnalta voisi katsoa onko kauhean öljyiset. Viittaisi tällöin ahtimeenmienkoiv kirjoitti:laittakaas tähän hyvät tipsit kulutuksen paikantamiseen, onko vika siis ahtimessa vai renkaissa...
ainakin tuolla GM:n ölpällä sai lisäillä 1000km melkein litran
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
tuos omas femmas 380tkm ajetus pysyy ihan hyvin 10tonnin öljynvaihtovälillä tippuu "viivojen" välin verran.
ens viikol uudet gm:läiset koneeseen.
ens viikol uudet gm:läiset koneeseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Minulla korjautuii öljyvuodot öljyloukon tilkitsemisellä. Olisin vaihtanut uuteen mutta ei tullut vanha pois ilman putkiston alaskäyttöä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Mitä tarkoitat öljyloukon tilkitsemisellä? Oliko se halki?
Tuosta omasta vaihdoin imuputkesta öljyloukolle menevät huohotin putken, takaisku oli rikki. No, nyt tarkistin onko kunnossa, kun öljyä hävii, niin takaisku ei toimikaan. Pitää hakea uusi tilalle. Huoltomies sanoi, että tuolla voi olla merkittävä vaikutus öljy kulutukseen. Sen vuoksi sen alunperin hoksasin katsoakin ja vaihtaa, kun takaisku oli rikki.
Tuosta omasta vaihdoin imuputkesta öljyloukolle menevät huohotin putken, takaisku oli rikki. No, nyt tarkistin onko kunnossa, kun öljyä hävii, niin takaisku ei toimikaan. Pitää hakea uusi tilalle. Huoltomies sanoi, että tuolla voi olla merkittävä vaikutus öljy kulutukseen. Sen vuoksi sen alunperin hoksasin katsoakin ja vaihtaa, kun takaisku oli rikki.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Edellisellä Saabilla ihme tapahtui toisinpäin. Käytin aina GM:n öljyjä ja 10 tkm/1v vaihtovälillä taso laski aina yläviivasta alaviivaan. Kerran laitoinkin koneeseen Mobilin SN-luokiteltua öljyä, niin oljytason vajumistahti tuplaantui. Vaihdoin takaisin GM:n öljyyn seuraavassa vaihdossa, niin palasi öljynkulutuskin entiselleen.
Onhan se toisaalta niinkin että viskositeetti vaikuttaa kulutukseen. Löysempää tavaraa menee helposti enemmän. Ei se varmaankaan öljymerkistä yhtä paljon kiinni ole.
Onhan se toisaalta niinkin että viskositeetti vaikuttaa kulutukseen. Löysempää tavaraa menee helposti enemmän. Ei se varmaankaan öljymerkistä yhtä paljon kiinni ole.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Meillä söi Aero öljyä, kun huolto pisti koneeseen gm:n litkut. Kun palattiin takaisin Mobil 1:een, kulutus loppui.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Ex kolkissa (T7 koneella) Mobilin öljy maistui n litran vaihtovälillä (10tkm), Castrolin vastaavan viskositeetin öljyllä öljyhävikki loppu kokonaan. Eli öljyillä on eroja.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Öljynvaihto -> ihme tapahtui?
Pointti lienee kuitenkin se, että ehjä T7 ei saisi nauttia tuota mustaa kultaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470