Tuplis-threadin aika
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Tuplis-threadin aika
Ja niin tuota en muistanutkaan, niveltä siellä vaihdetaakissa vois olla seuraus ja syy jos on tuossa kunnossa jt:n kuvat.
Ari 1622
Re: Tuplis-threadin aika
Kiitoksia vastauksista jt ja Ari. Pitää koittaa viikonlopun aikana tutkia tuota potilasta hieman tarkemmin. Jos vaikka löytäisi vian aiheuttajan. Tuo pakkilukko myös ihmetyttää, sillä se vaihdekepin lirpake ei nouse lainkaan ylös, mutta pakki menee kyllä päälle... Siinäkin varmaan jotain pientä säätöä olisi.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Re: Tuplis-threadin aika
Perustelin tuonne Facebookin puolelle ryhmän nimenomaan 99 kuskien iloksi. Kaikenlaista ryhmää oli Saab -kuskeille jo ennestäänkin ja Tupliksille oli myös mutta nekin olivat nimenomaan turbomalleja käsitteleviä. Tän ryhmän olis tarkoitus koota yhteen 99 kuskit ja tupliksista muuten kiinnostuneet kiinnostuneet ympäri maailman ihan 60 -luvulta 70- ja 80 -lukujen turbojen kautta viimeisiin 99 GL:iin asti. Saa liittyä! Löytyy Facebookista "Saab 99 1967 - 1984"
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: Tuplis-threadin aika
Olisiko kellään ylimääräsenä 70- luvun alkupuolen kapeita vanteita? Siis orggis 4,5 tuumaa?
Sais 155 kumit alle...
Entäs onko kukaan perehtynyt tohon triupin koneen huohotukseen? Meinaan kun kone huohottaa kun avaa öljykorkin vaikka kaiketikkin sen pvc venan kuuluisi imeä kaikki huohotukset imariin. Onko tuolla venakopassa joku suodatin mikä voisi olla tukossa?
Sais 155 kumit alle...
Entäs onko kukaan perehtynyt tohon triupin koneen huohotukseen? Meinaan kun kone huohottaa kun avaa öljykorkin vaikka kaiketikkin sen pvc venan kuuluisi imeä kaikki huohotukset imariin. Onko tuolla venakopassa joku suodatin mikä voisi olla tukossa?
Re: Tuplis-threadin aika
Onkohan joku nähnyt meitsin vanhaa laikka-avoo liikenteessä lähivuosina?
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFiUJ0oKrdYZOmpIqh
Kalajoelle sen aikanaan kuskasin.
Biltsu ei tunnistanut rekkarii: NCU-252
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFiUJ0oKrdYZOmpIqh
Kalajoelle sen aikanaan kuskasin.
Biltsu ei tunnistanut rekkarii: NCU-252
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tuplis-threadin aika
harmi jos poistunu rekisteristä
pitäis jostakin saada virtaa alkaa kasaamaan tuota omaa avoa.
osathan siihen on ja hitsattu koppa
pitäis jostakin saada virtaa alkaa kasaamaan tuota omaa avoa.
osathan siihen on ja hitsattu koppa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tuplis-threadin aika
tetammi kirjoitti:Onkohan joku nähnyt meitsin vanhaa laikka-avoo liikenteessä lähivuosina?
https://1drv.ms/i/s!Aj3BQWixNOGFiUJ0oKrdYZOmpIqh
Kalajoelle sen aikanaan kuskasin.
Biltsu ei tunnistanut rekkarii: NCU-252
Re: Tuplis-threadin aika
Katoin äsken varastossa olevasta kopasta sitä huohotinta, siinä putken kohdalla kopan sisäpuolella näyttäs olevan metallinen vähän kuin patapata mut harvempi. Puhalla/ime ilmaa siitä putkesta, selviää onko auki vai ei. samalla kannattaa tarkastaa toimiiko imusarjan venttiili.Darco kirjoitti:Olisiko kellään ylimääräsenä 70- luvun alkupuolen kapeita vanteita? Siis orggis 4,5 tuumaa?
Sais 155 kumit alle...
Entäs onko kukaan perehtynyt tohon triupin koneen huohotukseen? Meinaan kun kone huohottaa kun avaa öljykorkin vaikka kaiketikkin sen pvc venan kuuluisi imeä kaikki huohotukset imariin. Onko tuolla venakopassa joku suodatin mikä voisi olla tukossa?
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Tuplis-threadin aika
Imarin venttiili kai toimii. Purin sen ja en löytänyt sieltä mitään miksei se toimisi.
Avasin ilmanputsarin ja kurkkasin sinne. Sielläkin öljyä. Täytyy kattoa onko se sitä lootaöljyä mitä toi suihkuaa vai jotain muuta.
Tsekkaan ton putken kun otan saappaan työn alle paremmin. Eli varmaan joskus ens viikolla.
Tilailin tänään briteistä vesipumpun korjaussarjan ja imarin tiivisteen, jos sieltä nyt oikea tulee. Dolomite Triumphissa ilmeisesti on ollut aina tuplakaasarit joten toi imari on joku saabin oma. Huh, alkaa olemaan yllättävän vaikeeta osasaanti tonkin ikäseen autoon ja moottoriin.
Ensiövälityskopankaan tiivistettä ei ilmeisesti enää saa joten pitää tehdä itte.
Ilmanputsariakaan ei peruskaupoista löytynyt. Täytyy varmaan modata joku 900 saabin putsarikotelo tonne.
Onko kellään mitään kaaviota miten vesiletkujen tossa pitäis mennä tai kuvaa ehjästä konehuoneesta ilman virityksiä? Tonne on tehty jotain ihme liitoksia joiden ansiosta lämppäriltä saa joko kuumaa ilmaa tai kuumempaa ilmaa...
Avasin ilmanputsarin ja kurkkasin sinne. Sielläkin öljyä. Täytyy kattoa onko se sitä lootaöljyä mitä toi suihkuaa vai jotain muuta.
Tsekkaan ton putken kun otan saappaan työn alle paremmin. Eli varmaan joskus ens viikolla.
Tilailin tänään briteistä vesipumpun korjaussarjan ja imarin tiivisteen, jos sieltä nyt oikea tulee. Dolomite Triumphissa ilmeisesti on ollut aina tuplakaasarit joten toi imari on joku saabin oma. Huh, alkaa olemaan yllättävän vaikeeta osasaanti tonkin ikäseen autoon ja moottoriin.
Ensiövälityskopankaan tiivistettä ei ilmeisesti enää saa joten pitää tehdä itte.
Ilmanputsariakaan ei peruskaupoista löytynyt. Täytyy varmaan modata joku 900 saabin putsarikotelo tonne.
Onko kellään mitään kaaviota miten vesiletkujen tossa pitäis mennä tai kuvaa ehjästä konehuoneesta ilman virityksiä? Tonne on tehty jotain ihme liitoksia joiden ansiosta lämppäriltä saa joko kuumaa ilmaa tai kuumempaa ilmaa...
Re: Tuplis-threadin aika
No, kyllä B/H-moottoreissa potentiaalia piisaa enemmän kuin moni uskoo. Ihan vakio B-moottori oma ei ole, mutta kiertäägls kirjoitti:itse en kyllä H tai B moottoria kierrättäis edes hetkittäin yli 5500 kierroksen..ng900aero kirjoitti:Laitoin pitkästä aikaa käytiin -83 T8 -tupliksen... onko normaalia että tuollainen H-mallinen T8-kones alkaa pitämään aika kovaa hälyääntä kun kierrokset nousevat yli 6500rpm? Mietin vaan kun tuli kone täysrempattua ihan itte (silti ei-säästöbudjetilla kuitenkaan ), niin oonkohan saanut jotain päin mäntyä? Jako on kohdallaan, apulaitteet ei mökää, jne, vaan menisköhän venttiilikoneisto sekaisin noilla kierrosluvuilla?
Muistaakseni kiekkamittarissa punainen alkaa noin 6500rpm ja loppuu 7000rpm, voisi luulla että Saabin suunnittelijat olisivat laittaneet punaisen alueen alkamaan hyvissä ajoin ennen venakoneiston hälyääniä? Voisko 132tkm ajetun kannen venttiilien jouset olla kuoleentuneet, ja jos on, niin mistäs siihen löytyisi jäykempiä tilalle, ja kestääkös sitten venttiilit, ja seetit kovinkin jäykkiä jousia?
kyllä vaivatta yli 8000 ja suurin teho löytyy 7500 paikkeilta. On myös ollut kesäisin normaalissa työmatkakäytössä jo
vuosia ja hyvin kestää. Ja kierroksia on myös käytetty joka päivä. Vakiomoottorin raskaat nostinkupit ja jousilautaset
rajaavat kierrokset juurikin sinne +6500 paikkeille. Sitten alkaa rätinä kuulua ja kupit murtua.
Pelkästään kevyillä teräksisillä kupeilla ja alumiinijousilautasilla päästään jo reilusti yli 7000. Kaksoisjouset peliin
mukaan, niin 8000 ylittyy. Catcamsin kaksoisjousia saa ainakin US-Partsilta. Myyvät myös Catcamsin nokkia 8v Saabbeihin.
Tässäkin autossa oli Catcamsin Turbo Conversion billet-aihioinen nokka, mutta osoittautui laadultaan ala-arvoiseksi.
Pölyttyy nyt hyllyssä.
Saabin alkuperäinen nostinkuppi-jousilautanen yhdistelmä painaa n. 150 g. Teräskuppi + alumiinilautanen n. 100 g.
Tuolla painonpudotuksella on iso merkitys maksimikierroslukuun. Sehän onkin yleisesti tiedossa, että alkuperäiset
kupit ei kovaa käyttöä kestä, vaan murtuvat. Ruotsin jokamiessaabeissa on teräskupit hyvin yleisiä.
Alkuperäisten venttiilijousien voima on venttiili auki-asennossa n. 10 -11 mm nostolla luokkaa 75-85 kg. Eri vuosimalleissa
on eri jäykkyyksiä. Ovat kuitenkin hyvin jäykkiä vakiojousiksi, eikä juurikaan jäykempiä ole yksinkertaisina tarjolla.
Catcamsin kaksoisjousilla pääsee maksimissaan n.130 kg, jota tuli käytettyä melko pitkään. Venttiilit ja seetit kyllä kestää
tuonkin voiman ilman ongelmia, mutta rajut voimat aiheuttaa nokkaketjuun värähtelyjä, josta taas seuraa ruma käyntiääni.
Käyntiä ei meinaa saada millään keinolla hiljaiseksi, vaikka osat ovat uusia ja lisäohjaimiakin on tullut rakennettua ketjua
tukemaan ja vaimentamaan.
Erinomainen paikka tehdä Saabin viriosista hankintoja on http://folkraceshop.se/. Täältä löytyi omaankin autoon osia, joita
ei Suomesta saa. Toinen hyvä paikka on http://www.kyrkmotorsport.se/, tilaaminen tosin hankalampaa, mutta onnistuu
kyllä.
Ohessa kehno kuva, jossa kiihdytellään moottoritien vauhtiin mukaan kakkosvaihteella ja vaihtovalo on juuri syttynyt.
Kierroksia n. 7800, todellinen ahtopaine 2.0 bar (mittari näyttää 0.1 liian vähän). Nopeutta n. 135 (mittari on
kalibroitu +-1 km/h tarkkuuteen noissa vauhdeissa). Kolmosvaihteen jos kierrättää lähelle 8000, niin todellista nopeutta
on 200. Kierroslukumittari on muuten aito VDO motorsport malli, joten se kyllä näyttää oikein.
Ja niille epäilijöille, joiden mielestä voimansiirto ei mitenkään kestä tuollaisia ahtopaineita kerrottakoon, että keston
salaisuus piilee ahtopaineen ja kierrosluvun välisissä suhteissa. Tämä on ns. vakiomomenttimoottori, vääntömomentti ei
millään kierrosluvulla ylitä vaihteiston maksimia, mutta pysyy hyvin tasaisena yli koko kierrosalueen, jolla ahtopainetta
on tarjolla. Asiaa toki auttaa se, että autossa on vakiona vahvin koskaan tehty 99/90/900 sarjaan tarkoitettu vaihteisto;
S-sarjan "kokillilaatikko" sisäpuolen vinorivoituksella. Tässä siis paksuin kuori, jota koskaan valettu. Lisäksi tässä sarjassa
on ainoana vahvistetut 3-vaihteen hammaspyörät (Korjaamokäsikirjasta tämä tieto). No ei tämäkään mahdottomia kestä,
400 Nm ei kannata ylittää, mieluummin reilusti alle, ettei tule silppua harvinaisuudesta.
Mainittakoon, että yhtään bittiä, väylää, saati mitään karttoja ei tässä liki 40 vuotiaassa autovanhuksessa ole.
(Kierroslukumittarissa saattaa kuitenkin jotain digihömppää olla sisällä)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tuplis-threadin aika
Pitkästä aikaa eksyin foorumille, kun tallista löytyi nippeliä ja nappelia, jota ei tohtis heittää menemään. Siinä samassa sattui silmään tämä viestiketju. Ja mieleeni tämä tuplis:
http://finalfins.kuvat.fi/kuvat/%C3%84f ... maller.jpg
Onkohan vanha veijari enään hengissä?
http://finalfins.kuvat.fi/kuvat/%C3%84f ... maller.jpg
Onkohan vanha veijari enään hengissä?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Tuplis-threadin aika
Vieläkö oisi tarvis? Löysin tuossa inventoidessa ainaki kaks sellasta tällasta kun tässä on edessä:Darco kirjoitti:Olisiko kellään ylimääräsenä 70- luvun alkupuolen kapeita vanteita? Siis orggis 4,5 tuumaa?
Sais 155 kumit alle...
On muuten sama auto ymmärtääkseni minkä perään edellisessä viestissä kyseltiin.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Ei ole enää tarvetta. Löyty jo