Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Saab 96 käy vähän huonosti. Pakoventtilit ruenneet kantamaan kolmessa sylinterissä. Venttilit säädetty n.8000km sitten. Vaikuttasa että venttilit painuneet istukoihin. Ykkös sylinterissä nyt huonommat puristuspaineet vain 9,5bar muissa 13bar. (Venttilien säädön jälkeen) mutta moottori toimii nyt paljon paremmin. Olen välillä käyttänyt bensiini lisäainetta. Onkos muilla samoja ongelmia ollut????
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Kyllä on hyvät paineet sinulla. Omassa 96 vm77 oli toissakesänä paineet 7bar - 8,5bar ja toimi ihan kohtuullisesti. Onko sinulla kysymyksessä viritetty kone? Ei silti: en ole alan asiantuntija..
Timo S
Timo S
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Kyllä se V4 vaatii, että tunnollisesti on tankatessa aina lisättävä purkista venttiilisuoja-aine. (Mikäli ei istukkarenkaita ole)
Omassani näin toimien kestää välykset kohallaan. Ja käy nätisti.
Puristuspaineita mitatessa kannattaa ensisijassa katsoa paineiden tasaisuutta. Karstoittuminenhan vaikuttaa mittaus tulokseen.
Omassani näin toimien kestää välykset kohallaan. Ja käy nätisti.
Puristuspaineita mitatessa kannattaa ensisijassa katsoa paineiden tasaisuutta. Karstoittuminenhan vaikuttaa mittaus tulokseen.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Kantaa ne.
Venttiilisuoja-aine auttaa, ehkä, kuulemma.
Mulla ei tosin auttanut. Onko venttiilit läpätty/ koneistettu lyijy ajan jälkeen? Jos on, niin katastroofi on valmis. Varmaan painuu.
Seetit vaan sinne pakoventtiileihin, niin alkaa pysymään kuosissa.
Täälä ainakin IKH:n koneistamolla makso n. 50€/venttiili, kun laittoivat kannet. Tosin mulla laitettiin myös uudet ohjurit ja kumit jne. Joten kokonaisuutena makso jonkin verran enemmän.
Sen jälkeen ajanu 98e5:llä ilman ongelmia.
Venttiilisuoja-aine auttaa, ehkä, kuulemma.
Mulla ei tosin auttanut. Onko venttiilit läpätty/ koneistettu lyijy ajan jälkeen? Jos on, niin katastroofi on valmis. Varmaan painuu.
Seetit vaan sinne pakoventtiileihin, niin alkaa pysymään kuosissa.
Täälä ainakin IKH:n koneistamolla makso n. 50€/venttiili, kun laittoivat kannet. Tosin mulla laitettiin myös uudet ohjurit ja kumit jne. Joten kokonaisuutena makso jonkin verran enemmän.
Sen jälkeen ajanu 98e5:llä ilman ongelmia.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Välillä käyttänyt ?Poke kirjoitti:Saab 96 käy vähän huonosti. Pakoventtilit ruenneet kantamaan kolmessa sylinterissä. Venttilit säädetty n.8000km sitten. Vaikuttasa että venttilit painuneet istukoihin. Ykkös sylinterissä nyt huonommat puristuspaineet vain 9,5bar muissa 13bar. (Venttilien säädön jälkeen) mutta moottori toimii nyt paljon paremmin. Olen välillä käyttänyt bensiini lisäainetta. Onkos muilla samoja ongelmia ollut????
Sitä pitää käyttää AINA- annosteluohjeen mukaan- jos ei ole kovia pakoseetejä. PakoVenat suorastaaan porautuu kanteen jos laiminlyö lisäaineen käytön.
Mutta huomioitava, ettei kannata yliannostaa. Siitä seuraa ongelmia kaasarin tahmautumisessa ja mm. Ruiskukoneissa suuttimien liimautumista. Lisäaine on liiaksi annosteltuna kuin liimaa polttoainejärjestelmässä.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Suoja-ainetta tulee helposti annosteltu liian vähän, koska annostelupullon "yläsäiliö" on muodoiltaan semmonen, että
pullo päästävä kääntämään täysin ylösalaisin. Muuten annosteltu määrä ei tule kokonaisuudessaan ulos.
pullo päästävä kääntämään täysin ylösalaisin. Muuten annosteltu määrä ei tule kokonaisuudessaan ulos.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
yksi hesan reissu kerran riitti ford taunuksen kannelle ilman lisäainetta, kävi kolmella kun tuli
mutta kansiremontti oli edessä.
mutta kansiremontti oli edessä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Mitäs ainetta noi erilliset istukka renkaat mahtaa olla? Ja voiko käyttää silti vanhoja pakoventtiilejä niiden kanssa jos muuten hyvässä kunnossa.
Monihan on laittanut rosteri venttiilit ja niille sopivat ohjurit, mutta onko jokin muu vaihtoehto mahdollinen.
Monihan on laittanut rosteri venttiilit ja niille sopivat ohjurit, mutta onko jokin muu vaihtoehto mahdollinen.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
oliko ne stelliittiä tms kovaa
ohjurinhan se vaatii myös ettei se vena lepata väljässä reiässä
joistakin versioista on seeti lähtenyt ajossa irti joten tarkkuutta niiden asennukseen
ohjurinhan se vaatii myös ettei se vena lepata väljässä reiässä
joistakin versioista on seeti lähtenyt ajossa irti joten tarkkuutta niiden asennukseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Mulla ainakin laitettiin käytetyt vakioventtiilit paikalleen uusien seetien kanssa. Samalla laitettiin ohjurit uusiksi ja purin pajalle 3 yläpäätä, niin löysivät melkein kaikki venttiilit standardi koossa.
Yksi vain muokattiin ylikokoisesta. Eli ainakin mun kokemuksella noi ohjurit on ollu aika kuraa. No ei paljon toisaalta yllätä jos Fomoco moottorin kannen öljynkierto on vähemmän hyvä.
Yksi vain muokattiin ylikokoisesta. Eli ainakin mun kokemuksella noi ohjurit on ollu aika kuraa. No ei paljon toisaalta yllätä jos Fomoco moottorin kannen öljynkierto on vähemmän hyvä.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Hyviä vinkkejä, kiitoksia paljon. Kuinkas järkevää yleensä on jättää ohjurit laittamatta jos kuitenkin on vielä mitoissaan?
Ja jos ne ohjurit laittaa, niin pitääkö ne olla aina molemmille venttiileille?
Ja jos ne ohjurit laittaa, niin pitääkö ne olla aina molemmille venttiileille?
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Tuota nimenomaista rakennetta tuntematta, eikös se ole niin että jos on selvää sormeen tuntuvaa välystä ohjarin ja venttiilinvarren välillä -> vaihtoon? Ei muuten
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Ei ainakaan mulla ollut kummoisen kallis se ohjurien laitto.
Samalla kun ohjurit vaihdettiin, vaihdettiin myös ylikokoiset venttiilit standardeihin.
Ei sillä mitään merkitystä ole, onko pako ja imuventtiili tehty samalla kertaa, tai onko kaikki vaihdettu, mutta käytännössä nuo vaan vaihtuu kaikki aika nätisti samalla kun istukat tehdään. Ainakin pakopuolelle.
Itse tässä vaan alkanut oppia, että kun tehdään, niin tehdään kunnolla. Puolivillaiset pikaremontit poikii useasti uusintoja.
Esimerkkinä tässä, juuri tehty kone pölläyttelee väljien ohjurien takia. Ei iso juttu, mutta satasella olis päässy siitäkin kärystä eroon.
Uudelleen avaus ja ohjurien teko onkin sitten jo arvokkaampi juttu.
Samalla kun ohjurit vaihdettiin, vaihdettiin myös ylikokoiset venttiilit standardeihin.
Ei sillä mitään merkitystä ole, onko pako ja imuventtiili tehty samalla kertaa, tai onko kaikki vaihdettu, mutta käytännössä nuo vaan vaihtuu kaikki aika nätisti samalla kun istukat tehdään. Ainakin pakopuolelle.
Itse tässä vaan alkanut oppia, että kun tehdään, niin tehdään kunnolla. Puolivillaiset pikaremontit poikii useasti uusintoja.
Esimerkkinä tässä, juuri tehty kone pölläyttelee väljien ohjurien takia. Ei iso juttu, mutta satasella olis päässy siitäkin kärystä eroon.
Uudelleen avaus ja ohjurien teko onkin sitten jo arvokkaampi juttu.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
eihän se uudelleen avaus maksa kuin pahvien verran
en pitäs kalliina.
tosi on kyllä että oikomalla pääsee nopeesti ajaan mutta sietäs sitten päästä kanssa eroonkin,,,pian
kerrotko vielä mihin kanteen tuli pako-ohjurit vai kaikki ohjurit ja mitä maksoi?
en pitäs kalliina.
tosi on kyllä että oikomalla pääsee nopeesti ajaan mutta sietäs sitten päästä kanssa eroonkin,,,pian
kerrotko vielä mihin kanteen tuli pako-ohjurit vai kaikki ohjurit ja mitä maksoi?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Venttiilit kantaa nyt jo? (96 -75)
Nonniiin! Nyt on Saab 96:ssa kansiremonttit tehty ja puristukset tuli 12-13bar. Asennutin istukkarenkaat pakopuolelle, venttiiliohjareihin holkit, kaikki venttilit ja istukat koneistettiin, kannet oikaistiin. Olipa hyvä kun kannet purin, pakoventtilit painuneet todella paljon kansiin yksi pakoventtili melkein palanut. (lue eka viesti myös)