Talvirenkaat 2016-2017
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Mystinen oli tuon taka-aksellilla pyörineen Hantuukin tarina. Ajoin viime talvena metsän siimeksessä johonkin pahemman luokan
routakuoppaan ja vaurioita aloin epäillä vasta kun alkoi rengas oireilemaan tyhjentymällä hitaasti. Kerran viikkoon kun laitteli tuoretta ilmaa sisään niin pärjäili.
Alkoihan tuo siinä määrin jo keväämmällä harmittamaan, niin kävin rengasliikkeessä asiaa tutkiskelemassa.
Tuolloin mitään varsinaista vuotoa ei löydetty, mutta koska vanteessa oli sisäreunassa havaittavissa oleva muodonmuutos , ratkaistiin ongelma laittamalla muodonmuutoksen kohtaan liimaa ja paineet takaisin sisään. Tuollahan tyylillä sitä sitten pärjäiltiin viime talven ajot loppuun.
Tälle talvelle alkoi sitten sama rumba , mutta ilmaa joutui jo lisäilemään parin päivän välein. Eilen sitten menin paikalliseen hyvin palvelevaan yhdenmiähen rengasliikkeeseen asiaa taas tutkiskelemaan. Paineita kokeiltiin ja saippuavedellä lotrailtiin,
mutta selvää vuotokohtaa ei vain löytynyt.
Rengas asiantuntijan mukaan vanteessa oleva muodonmuutos , vaikka vanne todettiin rengaskoneessa myös selvästi hieman enemmänkin kieroksi, ei pitäisi olla niin suuri että sillä voisi olla vaikutusta paineiden pysymiseen.
No eihän nuo renkaat enää uudet olleet, joten taka-akselille vaihtui nyt sitten Dunlopin jäähiplarit koossa 205/60/16.
Eipä löytynyt voorumilta isompaa porukkaa noita dunloppeja haukkumaan, joten luottavaisin mielin eteenpäin. Olihan nuo kai parivuottasitten ihan hyvin testeissäkin pärjänneet. Ei ehkä hinta/laatusuhteeltaan paras mahdollinen malli, mutta hyvä mieli nyt ainakin jäi , kun tuli tuettua pitkästä aikaa paikallista rengas alan yrittäjää.
Ajellaan nyt tällä sekoituksella lumettoman joulun yli ja jos sitten uutena vuonna kävisi päivittämässä nuo Dunlopit myös etuakselille.
Tuolle vanteelle nyt pitäisi kuitenkin alkaa etsiskelemään korvaajaa, ei tuota ensitalvena viitti etuakselille laittaa....
Tiä sitten mikä tuohon hantuukiin iski, olisko tullu joku runkovika tms, joka sitten antoi renkaan elää tuossa lommokohdassa niin
paljon että pääsi ilma väärälle puolelle rengasta. Yläosassahan sitä näytti aina olevan riittävästi
routakuoppaan ja vaurioita aloin epäillä vasta kun alkoi rengas oireilemaan tyhjentymällä hitaasti. Kerran viikkoon kun laitteli tuoretta ilmaa sisään niin pärjäili.
Alkoihan tuo siinä määrin jo keväämmällä harmittamaan, niin kävin rengasliikkeessä asiaa tutkiskelemassa.
Tuolloin mitään varsinaista vuotoa ei löydetty, mutta koska vanteessa oli sisäreunassa havaittavissa oleva muodonmuutos , ratkaistiin ongelma laittamalla muodonmuutoksen kohtaan liimaa ja paineet takaisin sisään. Tuollahan tyylillä sitä sitten pärjäiltiin viime talven ajot loppuun.
Tälle talvelle alkoi sitten sama rumba , mutta ilmaa joutui jo lisäilemään parin päivän välein. Eilen sitten menin paikalliseen hyvin palvelevaan yhdenmiähen rengasliikkeeseen asiaa taas tutkiskelemaan. Paineita kokeiltiin ja saippuavedellä lotrailtiin,
mutta selvää vuotokohtaa ei vain löytynyt.
Rengas asiantuntijan mukaan vanteessa oleva muodonmuutos , vaikka vanne todettiin rengaskoneessa myös selvästi hieman enemmänkin kieroksi, ei pitäisi olla niin suuri että sillä voisi olla vaikutusta paineiden pysymiseen.
No eihän nuo renkaat enää uudet olleet, joten taka-akselille vaihtui nyt sitten Dunlopin jäähiplarit koossa 205/60/16.
Eipä löytynyt voorumilta isompaa porukkaa noita dunloppeja haukkumaan, joten luottavaisin mielin eteenpäin. Olihan nuo kai parivuottasitten ihan hyvin testeissäkin pärjänneet. Ei ehkä hinta/laatusuhteeltaan paras mahdollinen malli, mutta hyvä mieli nyt ainakin jäi , kun tuli tuettua pitkästä aikaa paikallista rengas alan yrittäjää.
Ajellaan nyt tällä sekoituksella lumettoman joulun yli ja jos sitten uutena vuonna kävisi päivittämässä nuo Dunlopit myös etuakselille.
Tuolle vanteelle nyt pitäisi kuitenkin alkaa etsiskelemään korvaajaa, ei tuota ensitalvena viitti etuakselille laittaa....
Tiä sitten mikä tuohon hantuukiin iski, olisko tullu joku runkovika tms, joka sitten antoi renkaan elää tuossa lommokohdassa niin
paljon että pääsi ilma väärälle puolelle rengasta. Yläosassahan sitä näytti aina olevan riittävästi
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Vanhempien johtotähdessä tyhjeni nimenomaan kylmillä keleillä mystisesti yksi rengas vuosi tai pari sitten jatkuvasti. Rengasliike oli asian kanssa ihmeissään eikä oikein syytä löytänyt vaikka vuotoja etsivät. Lopulta ongelma paikallistui venttiiliin, vaikka ensin eivät siitäkään vikaa löytäneet.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Focuksessa oli (liisinkiyhtiön piikkiin) Hakka 8:t yhden talvirengaskauden. Eivät todellakaan jääneet mieleen mitenkään käänteentekevän ihmeellisinä talvikumeina. Ennemminkin vit...harmitti niiden löysä runko, kun viime vuonna oli liukkaita about kolmena päivänä ja loput ajot sulalla asfaltilla. Eli en mitenkään pysty itselleni perustelemaan sitä kaksinkertaista hintaa mitä noista joutuu maksamaan esim Eskimoihin verrattuna.Julle kirjoitti:HKPL 8 rapiat 600€ sarja, onhan ne todistetusti hyvät, mutta tuskinpa päihittävät netistä tilatuttuja pinpongeja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Venttiilin sisuskalut vaihdoin pariinkin otteeseen, ei auttanu....balanced kirjoitti:Vanhempien johtotähdessä tyhjeni nimenomaan kylmillä keleillä mystisesti yksi rengas vuosi tai pari sitten jatkuvasti. Rengasliike oli asian kanssa ihmeissään eikä oikein syytä löytänyt vaikka vuotoja etsivät. Lopulta ongelma paikallistui venttiiliin, vaikka ensin eivät siitäkään vikaa löytäneet.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Jos on lyöntipainot vanteen reunassa ja kumi ei asetu ihan täysin oikein kiekolle, se voi vuotaa vain silloin kun paino sattuu olemaan alhaalla. Rengashan pullottaa alareunasta eritavalla ja osaa vuotaa vain edellämainitussa tilanteessa. Joitakin jatkuvasti painon luota vuotavia tapauksia olen saanut pitäviksi lyömällä renkaan kylkeä alueelta vasaralla. Toinen konsti on ollut siirtää painoa muutama sentti sivuun. Onpahan haljenneita aluvanteitakin nähty, kun renkaasta ei löytynyt vuotoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Joo , onhan tuossa mahdollisuuksia, lyöntipainojakin tuossa toki oli.
Toki niitäkin aluvanteita on kuulemma nähty , mitkä halki ja silti eivät vuoda.
Arvaamattomia ovat ilman tiet...
Toki niitäkin aluvanteita on kuulemma nähty , mitkä halki ja silti eivät vuoda.
Arvaamattomia ovat ilman tiet...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Samat kokemukset Noksuista läpi historian. Aina olleet löysiä ja aina niissä on muita valmistajia enemmän ollut runkovikoja.. tuohon hintaan pitäisi jo saada kaikinpuolin laadukkaat renkaat.V.J.S kirjoitti:Focuksessa oli (liisinkiyhtiön piikkiin) Hakka 8:t yhden talvirengaskauden. Eivät todellakaan jääneet mieleen mitenkään käänteentekevän ihmeellisinä talvikumeina. Ennemminkin vit...harmitti niiden löysä runko, kun viime vuonna oli liukkaita about kolmena päivänä ja loput ajot sulalla asfaltilla.Julle kirjoitti:HKPL 8 rapiat 600€ sarja, onhan ne todistetusti hyvät, mutta tuskinpa päihittävät netistä tilatuttuja pinpongeja.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Joo, ja minulla ei ole koskaan ollut Nokian Hkpl:ssä mitään ongelmia yli 10 ajalta. Liekkö jopa yli 20 vuotta. Ja se ei ole siinä ajassa mitään tuuria. Kertaakaan ei ole ainakaan runko ollut löysä.
Ja ovat älyttömän laadukkaat renkaat. En voi kuin suositella Nokian nastoja!
Ja ovat älyttömän laadukkaat renkaat. En voi kuin suositella Nokian nastoja!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Minkäköhän verran tuohon rungon löysyyteen tai runkovikoihin vaikuttaa renkaan kantavuusluokka? Eli onko rengas ollut autoon alimitoitettu. En tiedä, mutta nykyään kun tulee ostettua renkaat netistä niin vedän kyllä (varmaan liiankin) varman päälle noissa kantavuusluokissa. Vai mitenköhän tuo kantavuusluokka vaikuttaa oikeasti renkaan rakenteeseen, onko se vain leima kyljessä?
Ei ole ainakaan yhtään runkovikaa enää ollut, aiemmin niitä muutama sattui ajallisesti aika lähekkäin ja alkoihan se v*tuttaa (myös kuoppiin hiljempaa ajaminen voisi auttaa..)
Ei ole ainakaan yhtään runkovikaa enää ollut, aiemmin niitä muutama sattui ajallisesti aika lähekkäin ja alkoihan se v*tuttaa (myös kuoppiin hiljempaa ajaminen voisi auttaa..)
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Eikö kantavuusluokka, esim. 91 195/65 15 renkaissa ole aika sama merkistä riippumatta. 185/65 15 renkaissa se taitaa olla 88, eli sen tähden ei ihan riitä esim. NG 9-3:n renkaaksi, vaikka käytännössä kantavuusrajaa ei saavuteta. Suuremmissa renkaissa kantavuutta on niin paljon, ettei rajat pitäisi vastaan tulla. En halua Nokialaisia erityisesti moittia, mutta omalla kohdalla vuosien mittaan ainoastaan Nokian renkaissa on ollut "teknistä" vikaa. Pidon tai kulutuskestävyyden suhteen ei huomauttamista, ja lisäksi on tietysti väärin muistella vuosien takaisia kokemuksia. Renkaat kehittyy kaiken aikaa.
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Minulla ainoastaan Nokian nastoissa EI ole ollut vikaa. Muissa on ollut; kuten piipahdin yhden kerran Misukoiden X-Ice Northin puolelle, niin se oli viimeinen reissu sinne. Sen jälkeen on ollut laatu Nokialaisia ja nämä tiellä auton pitää!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Talvirenkaassa löysä runko on yksi pitoa lisäävä tekijä, koska auton korin heilahdus ei heti repäise kulutuspinnan pitoa irti tiestä. Toki renkaan profiilia voi sitten vastaavasti madaltaa, mutta ääriolosuhteissa se sitten tehdään pidon kustannuksella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2016-2017
195/65/15 taitaa olla niin että alle 91 kantavuuden olevia ei löydy, mutta sitten esimerkiksi Ng95:n 225/50/17 kokoa löytyy runsaasti myös kantavuudella 94, kun otteessa minimi 98. Ja muistaakseni ainakin Xsarassa oli alimitoituksen mahdollisuus myös olemassa 16 tuumaisena.KN/Lieto kirjoitti:Eikö kantavuusluokka, esim. 91 195/65 15 renkaissa ole aika sama merkistä riippumatta. 185/65 15 renkaissa se taitaa olla 88, eli sen tähden ei ihan riitä esim. NG 9-3:n renkaaksi, vaikka käytännössä kantavuusrajaa ei saavuteta. Suuremmissa renkaissa kantavuutta on niin paljon, ettei rajat pitäisi vastaan tulla.
Ei tuossa varmaan sen kummempia rengasmerkkikohtaisia eroja ole.
Mulla nyt 195/65/15 on 95, ja 225/55/17 on 101, ja molemmat vielä XL eli astetta vahvempia tai jotain.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talvirenkaat 2016-2017
En nyt jaksanut enempää googlettaa, mutta jo tässäkin artikkelissa on huomattu, että HKPL8 on umpisurkea muissa paitsi erittäin lumisissa ja jäisissä olosuhteissa: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokia ... a/VgreezbX
Sen sijaan märällä pinnalla Nokian Hakkapeliitta 8 pärjäsi huonosti Teknikens Världin testissä. Vesiliirtotestissä se sai vain kolme pistettä kymmenestä.
Myös Tekniikan Maailma kirjoitti Hakkapeliitasta, että "sulalla kelillä näkee, että rengas on kehitetty talvea varten."
Kun talvi täällä etelässä on se yksi päivä oikeasti liukasta, jolloin ihan sama mikä kumi on alla ei paljon yli 40-50km/h vauhteja pysty syrjäteillä ajamaan (=märkä peilijää), kaksi päivää lumista ja loput vedellään sitten kuivassa pakkasasfaltilla tai vesikelillä. Maksa siinä nyt sitte tuplahintaa renkaasta joka on umpisurkea yli 90% talvirengaskaudesta.
Sen sijaan märällä pinnalla Nokian Hakkapeliitta 8 pärjäsi huonosti Teknikens Världin testissä. Vesiliirtotestissä se sai vain kolme pistettä kymmenestä.
Myös Tekniikan Maailma kirjoitti Hakkapeliitasta, että "sulalla kelillä näkee, että rengas on kehitetty talvea varten."
Kun talvi täällä etelässä on se yksi päivä oikeasti liukasta, jolloin ihan sama mikä kumi on alla ei paljon yli 40-50km/h vauhteja pysty syrjäteillä ajamaan (=märkä peilijää), kaksi päivää lumista ja loput vedellään sitten kuivassa pakkasasfaltilla tai vesikelillä. Maksa siinä nyt sitte tuplahintaa renkaasta joka on umpisurkea yli 90% talvirengaskaudesta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talvirenkaat 2016-2017
Se on jännä että jos ei muita ole kokeillutkaan vuosikymmeneen, niin eihän sitä parempaa osaa kaivatakaan...
Omassa pihassa on hyvä verrata nokialaista toisen samanmerkkisen kulkuneuvon alla oleviin guudjerin kummeihin.
Toisessa autossa on selvästi jämäkämpi alusta mutta ajettavuus kärsii nokialaisista. Toisessa taas löysä kuin lulla, mutta ajettavuus paranee huomattavasti guudjerin kumeilla kun kääntää kesärenkaat alta.
Näillä kun ajelee vuoronperään niin huomaa että nokia on aika äänekäs, epämukava ja löysärunkoinen ajettava. Lumella ja jäällä taas on elementissään ja löysä runko ei lähde niin helposti luistoihin.
Osataan sitä tehdä talvirenkaita muuallakin kuin nokialla, varsin hyviäkin. Testituloksetkin saadaan näyttämään ihan siltä mihin pääpainoarvo lasketaan.
Omassa pihassa on hyvä verrata nokialaista toisen samanmerkkisen kulkuneuvon alla oleviin guudjerin kummeihin.
Toisessa autossa on selvästi jämäkämpi alusta mutta ajettavuus kärsii nokialaisista. Toisessa taas löysä kuin lulla, mutta ajettavuus paranee huomattavasti guudjerin kumeilla kun kääntää kesärenkaat alta.
Näillä kun ajelee vuoronperään niin huomaa että nokia on aika äänekäs, epämukava ja löysärunkoinen ajettava. Lumella ja jäällä taas on elementissään ja löysä runko ei lähde niin helposti luistoihin.
Osataan sitä tehdä talvirenkaita muuallakin kuin nokialla, varsin hyviäkin. Testituloksetkin saadaan näyttämään ihan siltä mihin pääpainoarvo lasketaan.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon