Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
OK, saatanpa vaikka hyvinkin innostua tässä kevään aikana kokeilemaan noita core2:n säätöjä. Sitä ennen tosin varmistan, että alustassa ei ole välyksiä ja hankin etupäähän "camber-pultit".
Saabiton Saabisti
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Kokeile piruttas orkkispulteilla ekaks saatat yllättyä positiivisesti, ei tuo varmaan suomessakaan kovin kallis ole se nelipyöräsäätäminen.TommyW kirjoitti:OK, saatanpa vaikka hyvinkin innostua tässä kevään aikana kokeilemaan noita core2:n säätöjä. Sitä ennen tosin varmistan, että alustassa ei ole välyksiä ja hankin etupäähän "camber-pultit".
Ja tosiaan camber on niin vähän ettei saab näytä BMW:ltä ei edes muistuta siltä takaapäin katsottuna. Mutta vaikutti silti positiivisesti ajamiseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Mistäs noita camber pultteja saa? Muistelisin kun auto oli viime kesän nelipyörä säädössä niin etu camberit oli vähän mitä sattuu.
On 224/45-17 rengastuksella kyllä niin paska ajaa näin 15" talvirenkaiden jälkeen.
Pitäsköhän kokeilla laittaa etu auraus lähelle nollaa..... ?
On 224/45-17 rengastuksella kyllä niin paska ajaa näin 15" talvirenkaiden jälkeen.
Pitäsköhän kokeilla laittaa etu auraus lähelle nollaa..... ?
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Tuosta linkistä niitä ainakin löytyy: http://www.prostreetonline.com/a/saab_s ... er-kit.asp
olen joskus nähnyt että niitä on tilattu merkkiverstaalle speedpartsilta myös.
olen joskus nähnyt että niitä on tilattu merkkiverstaalle speedpartsilta myös.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Saabiton Saabisti
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Nämä pultit ovat hyvät sen takia, että pystyy säätämään melkein miten hyvään, mutta aloita maltillisista säädöistä, koska eron huomaa jo pienellä muutoksella nyt löytyy asteet vaikka rata-ajoon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Olen nyt ajanut muutaman päivän core2:n ehdottamilla säädöillä ja voin todeta, että eroa on - ja positiiviseen suuntaan siis.core2 kirjoitti:Ellet muuta vikaa löydä niin kokeile säätää nelipyörä säädöllä Camber edessä noin -1°12' kummallakin puolella ja auraus +00°10'. Takana Camber -1°20' kummallakin puolella sekä auraus +00°08'. Säädöt hiukan rata-ajo suuntaan, mutta vetelyn ja urien hakemisen pitäisi loppua jos muut paikat ovat kunnossa, joku voi sanoa, että miinus camberin säätö (normaalista noin -00°40' stä yli -1 asteen) kuluttaa takana renkaiden sisäreunaa, mutta ei näin pieni erotus vielä kuluta rinkuloita.
Autona vakiojousituksella oleva MY07 9-3SS, renkaina viime vuonna hankitut Hankook Ventus Prime 2 225/45/17 Saabin ALU88-vanteilla.
Autosta tuli selkeästi vakaampi kulkija, urissa vetely väheni merkkitävästi/lähes poistui (jokin "pieni merkki" saattaa silloin tällöin vielä välittyä urasta ohjauspyörään kohdattaessa ura sopivassa kulmassa) ja ratista voi pitää kiinni varsin kevyellä otteella.
Pyörien kulmat olivat ennen muutosten suorittamista toleranssien sisällä, joten tuntuma uusista säädöistä on vertailukelpoinen.
Etupään camber-säätöjä varten asensin joustintukiin Eibachin "camber-pultit".
Ja vaikka vakio-camberit kasvoivatkin yli tuplalla, ei auto edelleenkään näytä "baijerilaiselta"

Saabiton Saabisti
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Terve,
Koitan herättää tämän viestiketjun henkiin kun tosiaan tarvitsisin hieman asiantuntijoiden apua.
Tilanne on se että alustan osat vaihdettu uusiksi (jouset, iskarit, kääntölaakerit, koiranluut, jarrut, aika pitkälti kaikki kuluosat).
Sen jälkeen ajoin hetken kesärenkailla -> ajotuntuma tosi hyvä.
Sitten vaihdoin uusiin talvirenkaisiin, ajoin 200km -> ajotuntuma tosi hyvä, auto oli tosi paljon hiljaisempi kuin ennen.
Nelipyöräsuuntaus euromasterilla:
Tämän jälkeen auto on tosi levoton, vetää oikealle ja ratissa sekä penkissä jatkuva pieni tärinä mitä ei ollut ennen. Auto ei myöskään halua pysyä kaistalla maantieajossa vaan ratista pitää tosiaan pitää kiinni. Kaikki tämä alkoi tosiaan tuon nelipyöräsuuntauksen myötä, ennen sitä auto meni suoraan kuin juna ja oli paljon hiljaisempi.
https://postimg.org/image/9of15ewp1/
Tuossa vielä noi kulmat (jos linkki toimii), takana kuulema loppui säätövara joten sen takia ei saatu viitearvojen sisälle.
Vein auton takaisin euromasterille ja he meinaa että tämä levottomuus tuskin riippuu nelipyöräsuuntauksesta joten aloitettiin renkaiden tasapainotuksesta uudelleen -> jokin tärinä ehkä meni pois mutta auto ei todellakaan ole ennallaan.
Osaako joku viisaampi sanoa onko se juurikin nuo säädöt jotka ovat pielessä? Ja siinä tapauksessa millälailla?
Voinko kylmästi vaatia heitä tekemään säädöt uusiksi?
Ja pitäisikö miettiä jos veisi auton johonkin muuhun pajaan?
Koitan herättää tämän viestiketjun henkiin kun tosiaan tarvitsisin hieman asiantuntijoiden apua.
Tilanne on se että alustan osat vaihdettu uusiksi (jouset, iskarit, kääntölaakerit, koiranluut, jarrut, aika pitkälti kaikki kuluosat).
Sen jälkeen ajoin hetken kesärenkailla -> ajotuntuma tosi hyvä.
Sitten vaihdoin uusiin talvirenkaisiin, ajoin 200km -> ajotuntuma tosi hyvä, auto oli tosi paljon hiljaisempi kuin ennen.
Nelipyöräsuuntaus euromasterilla:
Tämän jälkeen auto on tosi levoton, vetää oikealle ja ratissa sekä penkissä jatkuva pieni tärinä mitä ei ollut ennen. Auto ei myöskään halua pysyä kaistalla maantieajossa vaan ratista pitää tosiaan pitää kiinni. Kaikki tämä alkoi tosiaan tuon nelipyöräsuuntauksen myötä, ennen sitä auto meni suoraan kuin juna ja oli paljon hiljaisempi.
https://postimg.org/image/9of15ewp1/
Tuossa vielä noi kulmat (jos linkki toimii), takana kuulema loppui säätövara joten sen takia ei saatu viitearvojen sisälle.
Vein auton takaisin euromasterille ja he meinaa että tämä levottomuus tuskin riippuu nelipyöräsuuntauksesta joten aloitettiin renkaiden tasapainotuksesta uudelleen -> jokin tärinä ehkä meni pois mutta auto ei todellakaan ole ennallaan.
Osaako joku viisaampi sanoa onko se juurikin nuo säädöt jotka ovat pielessä? Ja siinä tapauksessa millälailla?
Voinko kylmästi vaatia heitä tekemään säädöt uusiksi?
Ja pitäisikö miettiä jos veisi auton johonkin muuhun pajaan?
Ex 9-5 SC Aero -05 stage 1
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Miksi veit 4 pyörä suuntaukseen



Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Olen ymmärtänyt että se on hyvä tehdä alustarempan jälkeen.
Ja olihan noissa etupään kulmissa aika suuri ero vasemman ja oikean välillä.
Ja olihan noissa etupään kulmissa aika suuri ero vasemman ja oikean välillä.
Ex 9-5 SC Aero -05 stage 1
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Jos kerran käytös muuttui heti suuntauksen jälkeen niin jotainhan on menny pieleen. Kulmat sinänänsä näyttää olevan ok. Ainakin yksi oma kulkee suurin piirtein samoilla kulmilla ihan kelvollisesti.
Tulee mieleen että tulikohan kaikki säätöpultit ja mutterit varmasti kiristettyä kunnolla. Ettei mennyt heti sillalta alas ajossa joku kulma metsään.
Missä kunnossa raidetangon päät. Aika pieni välys raidetangon nivelissä aiheuttaa levottomuutta. Lähtikö lukkomutteri helpolla auki, pidettiinkö toisella avaimella vastaan, vai tuliko avattua palloniveltä vasten vääntäen? Ja voihan se mittalaitekin olla viallinen, eli menikö lähempänä oikeat säädöt metsään.
Tarkista nivelet ja vie sitten toiseen pajaan mitattavaksi.
Tulee mieleen että tulikohan kaikki säätöpultit ja mutterit varmasti kiristettyä kunnolla. Ettei mennyt heti sillalta alas ajossa joku kulma metsään.
Missä kunnossa raidetangon päät. Aika pieni välys raidetangon nivelissä aiheuttaa levottomuutta. Lähtikö lukkomutteri helpolla auki, pidettiinkö toisella avaimella vastaan, vai tuliko avattua palloniveltä vasten vääntäen? Ja voihan se mittalaitekin olla viallinen, eli menikö lähempänä oikeat säädöt metsään.
Tarkista nivelet ja vie sitten toiseen pajaan mitattavaksi.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Siinä takapään camber ja auraus säädössä on jotakin jännittävää. Omassa farkussani sai säätää kerta vuoteen kun ei kauempaa pysynyt paikoillaan ja väljää siitä ei kukaan löytänyt. Ajossa sen huomasi rattia heilauttaessa että peräpää on kuin eriparia. Wissin ohje muistaakseni kertoi taakse säätöjärjestyksen jota on syytä noudattaa. Itse kun säätelin töissä niin sain sen myös sellaiseen tilaan ettei säätövara riittänyt. Niitä piti molempia säätää jotenkin vuorotellen vähän kerrallaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Säädöt muuttuvat edessä, jos vaihdetaan raidetangon päät. Tätä ei tuossa viestissä suoraan mainittu. Periaatteessa jousien, iskarien ja koiranluiden vaihdolla ei säädöt muutu.M.F. kirjoitti:Terve,
Tilanne on se että alustan osat vaihdettu uusiksi (jouset, iskarit, kääntölaakerit, koiranluut, jarrut, aika pitkälti kaikki kuluosat).
Sen jälkeen ajoin hetken kesärenkailla -> ajotuntuma tosi hyvä.
Takana säädöt muuttuu, mikäli sinne mikä tahansa osa, poislukien jouset ja iskarit, vaihdetaan. Yleisimmin vaihdetaan ylempi poikittainen tukivarsi eli "bumerangi". Näistä osista ei mainittu riittävästi.
Siksi kysyin, miksi vietiin 4-pyöräsuuntaukseen. Varsinkin, jos auto oli "hyvä" ajettava edelleen. Sitten tietenkin suuntaus oli paikallaan mikäli takapyöränripustuksen osia tai raidetangon päitä vaihdeltiin.
Sitten itse noihin arvoihin.
Miksi etupään caster-kulmia ei näy? Ne ovat erittäin tärkeitä, juurikin tuon puoltamis-taipumuksen selvittämiseksi.
Etuakselilla on mielestäni camberia liikaa vasemmalla. Alunperinhän edessä oli aurausta melko reilusti, jopa liikaa, joka on voinut kuitenkin jotenkin kompensoida tuota epätasapainoa camberissa.
Takana arvot ovat melko hyvin kohdillaan, mutta nyt sinne on säädetty aurausta liikaa. Miksi?
Minulla on ollut joskus takana aurausta liikaa ja auto käyttäytyi suunnan vaihdoksissa "kulmikkaasti". Sen huomasi hyvin kaistanvaihdoissa. Voi tehdä ajamisesta levotonta, kun auto ei tottele ohjausta jouhevasti.
Etupään puoltaminen useimmin johtuu camber- ja caster-kulmista. Ne eivät ohjeistuksen mukaan ole säädettävissä, mutta niitä voi säätää apurunkoa liikuttamalla. Silloin nuo säätyvät kaikki yhtäaikaa. Erikseen kutakin ei voi säätää puolellaan.
Minä veisin auton joko samaan paikkaan takaisin tai siten sellaiseen paikkaan, jossa homma osataan hyvin. Juuri tässä hiljattain eräs autoalan ammattilainen sanoi 4-pyöräsuuntauksesta näin: " Joka säätää arvot vihreälle (viittasi koneen näyttämään) ja on siten tyytyväinen, ei oikeasti tiedä auton alustageometriasta mitään eikä siten ole ammattilainen siihen hommaan".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ohjaus puoltaa oikealle ja tuntuu levottomalta.
Kiitos nopeista ja hyvin kattavista vastauksista!
Se että jokin kulma meni heti alkumetreillä metsään tuntuu hyvin todennäköiseltä. Auto oli nimittäin jäässä kun vietiin pajaalle ja heillä oli ongelmia saada mutterit auki ja joutuivat sulatella paikkoja jonkin aikaa. Heillä tuntui muutenkin olevan kiire niin en ollenkaan yllättyisi jos kaikkia paikkoja ei kiristetty niin hyvin.
Tuota mittauslaitteen kalibrointia mietin myös itse. Onhan se mahdollisuus mutta toisaalta sitten muittenkin autojen säädöt olisivat väärin. Toisaalta en tiedä kuinka moni käy tässä kyseisessä liikkeessä tekemässä nelipyöräsuuntauksen.
Ihan lyhyesti noista osista niin juu bumerangit tuli vaihdettua ja syy nelipyöräsuuntaukseen oli enemmänkin tarkistaa/varmistaa että kaikki on ennallaan ja kunnossa.
Pitääpä kommentoida/kysellä noita arvoja samalla kun vien auton takaisin säädettäväksi. Hyviä kysymyksiä esititte niistä. Se miksi takana on aurausta jätetty noinkin paljon oli sen takia että "ei saatu paremmaksi".
Tosiaan aika nuorta porukkaa tuolla pajalla töissä ja aika pitkälti nostelevat hartioitaan kun yrittää selvittää ongelmaa. Mutta he saavat vielä koittaa toisen kerran jos onnistuisivat, epäilen mutta eipä siinä mitään häviä. Tulostin WISin ohjeita heille, kiitos vinkistä.
Katsotaan nyt saavatko he sen kuntoon, jos ei niin onko suositeltavaa pajaa pk-seudulta?
Se että jokin kulma meni heti alkumetreillä metsään tuntuu hyvin todennäköiseltä. Auto oli nimittäin jäässä kun vietiin pajaalle ja heillä oli ongelmia saada mutterit auki ja joutuivat sulatella paikkoja jonkin aikaa. Heillä tuntui muutenkin olevan kiire niin en ollenkaan yllättyisi jos kaikkia paikkoja ei kiristetty niin hyvin.
Tuota mittauslaitteen kalibrointia mietin myös itse. Onhan se mahdollisuus mutta toisaalta sitten muittenkin autojen säädöt olisivat väärin. Toisaalta en tiedä kuinka moni käy tässä kyseisessä liikkeessä tekemässä nelipyöräsuuntauksen.
Ihan lyhyesti noista osista niin juu bumerangit tuli vaihdettua ja syy nelipyöräsuuntaukseen oli enemmänkin tarkistaa/varmistaa että kaikki on ennallaan ja kunnossa.
Pitääpä kommentoida/kysellä noita arvoja samalla kun vien auton takaisin säädettäväksi. Hyviä kysymyksiä esititte niistä. Se miksi takana on aurausta jätetty noinkin paljon oli sen takia että "ei saatu paremmaksi".
Tosiaan aika nuorta porukkaa tuolla pajalla töissä ja aika pitkälti nostelevat hartioitaan kun yrittää selvittää ongelmaa. Mutta he saavat vielä koittaa toisen kerran jos onnistuisivat, epäilen mutta eipä siinä mitään häviä. Tulostin WISin ohjeita heille, kiitos vinkistä.
Katsotaan nyt saavatko he sen kuntoon, jos ei niin onko suositeltavaa pajaa pk-seudulta?
Ex 9-5 SC Aero -05 stage 1
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)
Ex 9-3 SC TTID "Aero" -10 maptun stage 1 (210hv/450nm)
Ex 9-5 SC Aero -02 Nappe stage 1 (270hv/430nm)
Tech2 löytyy (Vaasa)