"Jouluvalot"
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
"Jouluvalot"
Pari kertaa vilahtanut, nyt palaa koko ajan. ABS, TCS, Brake, kolmio, missä huutomerkki sisällä, nopeus- ja matkamittari pois päältä. Koetin löytää etsillä, muttei oikein löytynyt.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: "Jouluvalot"
Oisko tuolla se mitä etsit: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=173712
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Hei Skepe. Kiitokset. Siellä luki: Korjauksen onnistumiseen vaikuttaa se, että kuinka kauan viallinen ohjainlaite on ollut kiinni autossa vian ilmaantumisen jälkeen. Tämä on kriittinen tekijä tässä yhtälössä! Mitä nopeammin ohjainlaite saadaan irti autosta, tai vähintään kaikki ohjainlaitteen sähköliittimet irti niin sitä todennäköisempää on että ohjainlaite saadaan korjattua
Nyt niitä korjaajia oli Iisalmessa jne, ei Turussa. Onko tuo joku osa jonka voi vaihtaa ettei tarvi mikroskoopilla juottaa.
Nyt niitä korjaajia oli Iisalmessa jne, ei Turussa. Onko tuo joku osa jonka voi vaihtaa ettei tarvi mikroskoopilla juottaa.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Nyt taas sammuivat ja nopeusmittarikin toimii. Kun en juuri tekniikasta mitään ymmärrä, vaikka Saabeja minulla on ollut pienen ikäni niinkuin allekirjoituksesta näkyy, en tiedä mitä tehdä. Nimim. Neuvoton.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: "Jouluvalot"
Vikakoodit lukien arvoitus ratkeaa.
Ei välttämättä ole ABS boksissa vika.
Myös takanavan ABS anturi olikohan oikealla puolen aiheuttaa samanlaista häröilyä.
Ei välttämättä ole ABS boksissa vika.
Myös takanavan ABS anturi olikohan oikealla puolen aiheuttaa samanlaista häröilyä.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Pitää vielä vaivata, onko tämä huolestuttavaa, siis vaatiiko välitöntä hoitoa. Uskaltaako mennä joulun yli..? 

SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: "Jouluvalot"
Asiasta en mitään tiedä, mutta mutulla tuntuisi siltä että jos ei ehdi Techin luo vian varmistamiseksi, ja ABS valo käyttäytyy kuten tuolla ABS:n ohjanlaitteen vika ketjussa sanotaan eli:
Tämä ohjainlaitevian voi tunnistaa ilman testeriä seuraavasti:
-Virrat päälle ja katsoo syttyykö ABS:n merkkivalo. Jos ei syty, niin vika on yhteysongelma ABS-ohjainlaitteeseen. ABS:n merkkivalo syttyy sitten kun moottorin käynnistää kun järjestelmä huomaa ettei yhteyttä ohjainlaitteeseen saada.
niin kannattaisi varmaan toimia ketjun ohjeen mukaan ja ottaa ne Abs ohjanlaitteen johdot irti, ettei tule lisävahinkoa.
Jos taas tietää ettei vika ole tuossa Abs boksissa, niin tuskin esim. anturivika aiheuttaa lisävikoja, vaikkei heti korjaisikaan, mutta tämä on sitten vain minun mielipide, eikä perustu varmaan tietoon.
Tämä ohjainlaitevian voi tunnistaa ilman testeriä seuraavasti:
-Virrat päälle ja katsoo syttyykö ABS:n merkkivalo. Jos ei syty, niin vika on yhteysongelma ABS-ohjainlaitteeseen. ABS:n merkkivalo syttyy sitten kun moottorin käynnistää kun järjestelmä huomaa ettei yhteyttä ohjainlaitteeseen saada.
niin kannattaisi varmaan toimia ketjun ohjeen mukaan ja ottaa ne Abs ohjanlaitteen johdot irti, ettei tule lisävahinkoa.
Jos taas tietää ettei vika ole tuossa Abs boksissa, niin tuskin esim. anturivika aiheuttaa lisävikoja, vaikkei heti korjaisikaan, mutta tämä on sitten vain minun mielipide, eikä perustu varmaan tietoon.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Kävin LänsiAutossa testauttamassa. Tulos oli
- P1625 ei väyläkommunikaatiota TCS/ABS:n kanssa
- Testeri ei saa ollenkaan yhteyttä TCS/ABS järjestelmään
- ABS ohjainlaite ei ole väylässä läsnä tällä hetkellä.
Kyseessä on sähkövika ja vaatii ajon korjaamolle.
Tietää vaan mitä LänsiAutossa moinen maksaa, niin pitää kysyä:
siellä puhuttiin jostain tietokonemurikasta, joka on systeemin välissä. Mikähän sellainen voisi olla nimeltään, että tietäisin etsiä. Mulla on hyvä kohtuuhintainen ja taitava korjaaja Littoisten Autosähkö, kaveri on ollut ennen Keskusautohallissa.
Nyt on vaihdellut, välillä palaa, välillä taas ei. Lähinnä kiusaa kun ABS ja TCS ei ole päällä eikä nopeusmittari toimi. Muuten auto pelaa normaalisti, jos sitä nyt normaaliksi voi kutsua.
- P1625 ei väyläkommunikaatiota TCS/ABS:n kanssa
- Testeri ei saa ollenkaan yhteyttä TCS/ABS järjestelmään
- ABS ohjainlaite ei ole väylässä läsnä tällä hetkellä.
Kyseessä on sähkövika ja vaatii ajon korjaamolle.
Tietää vaan mitä LänsiAutossa moinen maksaa, niin pitää kysyä:
siellä puhuttiin jostain tietokonemurikasta, joka on systeemin välissä. Mikähän sellainen voisi olla nimeltään, että tietäisin etsiä. Mulla on hyvä kohtuuhintainen ja taitava korjaaja Littoisten Autosähkö, kaveri on ollut ennen Keskusautohallissa.
Nyt on vaihdellut, välillä palaa, välillä taas ei. Lähinnä kiusaa kun ABS ja TCS ei ole päällä eikä nopeusmittari toimi. Muuten auto pelaa normaalisti, jos sitä nyt normaaliksi voi kutsua.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: "Jouluvalot"
Niin, eli kyse on nimenomaan ABS:n ohjainlaitteesta joka on kiinni ABS-hydrauliikkapumpussa. Eli kyseessä on juurikin tuo toisessa ketjussakin tiedoitettu tyyppivika. Kehoittaisin ottamaan ohjainlaitteen irti autosta, ja se olisi pitänyt jo mielestäni poistaa heti kun alkoi olla vahva epäilys (abs valon toiminnasta päätellen) ohjainlaiteviasta.
Mitään perusautosähköpajaa ei kannata käyttää jos ohjainlaitteen haluaa saada kuntoon. Kannattaa ottaa yhteyttä tuolla toisessa ketjussa mainittuihin paikkoihin jotka korjauksia onnistuneesti ovat tehneet. Kyseessä on mikroskoopin kanssa tehtävää hommaa joten se on vain hyväksyttävä ettei sitä ohjainlaitetta saada kuntoon muualla kuin siellä jotka ovat perehtyneet nimenomaan kyseisen ohjainlaitteen toimintaan ja niiden vikoihin.
Kuten tuolla toisessa ketjussa on kerrottu, niin talviaikaan hajoavat ABS ohjainlaitteet ovat riskiryhmässä etteivät ne tule kuntoon edes ammattilaisella koska sieltä piirilevyltä on maadoituspisteet rikki. Jos ABS/TCS/ESP järjestelmiä käyttää viallisella ohjainlaitteella, mikä on todennäköisempää talvella kuin kesällä niin tällöin piirilevyltä voi hajota jotain mitä ei sitten saada korjattua ja koko ohjainlaite menee vaihtoon.
Mitään perusautosähköpajaa ei kannata käyttää jos ohjainlaitteen haluaa saada kuntoon. Kannattaa ottaa yhteyttä tuolla toisessa ketjussa mainittuihin paikkoihin jotka korjauksia onnistuneesti ovat tehneet. Kyseessä on mikroskoopin kanssa tehtävää hommaa joten se on vain hyväksyttävä ettei sitä ohjainlaitetta saada kuntoon muualla kuin siellä jotka ovat perehtyneet nimenomaan kyseisen ohjainlaitteen toimintaan ja niiden vikoihin.
Kuten tuolla toisessa ketjussa on kerrottu, niin talviaikaan hajoavat ABS ohjainlaitteet ovat riskiryhmässä etteivät ne tule kuntoon edes ammattilaisella koska sieltä piirilevyltä on maadoituspisteet rikki. Jos ABS/TCS/ESP järjestelmiä käyttää viallisella ohjainlaitteella, mikä on todennäköisempää talvella kuin kesällä niin tällöin piirilevyltä voi hajota jotain mitä ei sitten saada korjattua ja koko ohjainlaite menee vaihtoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Kiitokset taas asiantuntevasta avusta. Menen lauantaina Hesaan ketjussa mainittuun firmaan. Uskotaan että tulee kuntoon.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: "Jouluvalot"
Tuli kuntoon. Kesti vain runsaan tunnin. Tosi ammattitaitoinen kaveri. Suosittelen, jos jollekulle sama vaiva tulee. Vain ABS ja TCS, niin ei sellaista kiirettä Jos se kolmas, ajonvakautus, niin pitää mennä heti korjaamaan, että vielä voi jotain tehdä.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71