Moro,AZP kirjoitti:
Nyt vain tilanne on se, että vaikka mielestäni lukko on oikein koottu ja siellä on kaikki osat tallessa, ei tuo nivelöity metalliosa asetu oikein tuolla vasemmassa reunassa, jolloin päällimmäistä metallilevyä kääntäessä alempi metallilevy ei käänny, eikä ovi siis aukea.
Tuosta kun siirrät metallihärpäkkeen pois valkoisen muoviosan nupista tuonne mustalle tapille jousen päälle (kuvassa siis siirrät ylävasemmalle) ja se metallihärpäkkeen alaspäin kääntyvä väkänen tulee jousen ja sen alla olevan metalliosan ylöspäin kääntyvän väkäsen väliin. Sitten toimii kuten pitää jos tästä selityksestä sai jotain selvää.
Muuten onnistuit keksimään tuolla säädöllä oman TSL-lukituksen, tosin se ei vaan aukea enää millään kuten huomasit
TSL-lukossa on lisänä vain yksi dc-moottori ja muovinen lirputin joka kääntyy tuota urassa liikkuvaa vipstaakkia vasten lukiten sen paikalleen, niin ettei lukkoa saa sisältäkään auki, eli takalukkoon.
Varmaan huomasit jo, että helpoin tapa kasata lukko on asettaa se välilosa jossa piirilevy on kiinni, ensin alaosan päälle ja sitten vasta itse kansi. Silloin palikat pysyy helpommin paikoillaa kasatessa.
Itsellä tullut kaksi eri vikaa vastaan. Sedanissa oli vasen takaoven juotokset huonot ja selvittiin juottamalla, farkussa taas oikea takaoven itse lukkoa pyörittävä dc-moottori oli kärähtänyt niin, että se otti kuormittamattomana 3v testijännitteellä 0.8-1A virtaa kun taas ehjä moottori otti samalla jännitteellä 0.01A.
Farkun lukko toimi niin, että jaksoi pyörittää joskus puoleen väliin jossa on suurin momentti lukkoa avatessa jonka jälkeen pysähtyi. Usein ei liikkunut mihinkään.
Tuli mieleen, että lukossahan ei ole rajakytkimiä (paitsi mikrokytkin oven auki/kiinni-tiedolle) jolloin ohjaus varmaan haistaa ääripäissä virran nousevan ja katkaisee liikkeen. Nyt kun moottori oli viallinen luuli ohjaus, että lukko oli heti tai puolessa välissä toisessa ääripäässä kun otti liikaa virtaa.
Mekaniikat on molemmissa ollut täysin kunnossa ja hyvässä rasvassa.
Tuo dc-moottori on ihan perus laitos ja maksaa varmaan n.5€ jos jostain löytyisi. Nyt otin kesä-sedanista moottorin farkun oveen ja pitäisi löytää sopiva moottori sedanin lukkorunkoon.
DC-moottorin tiedot: Johnson 29206 (lisäkoodi farkussa 3H2665, sedanissa oli 3H3506, eli näillä tuskin on väliä), rungon mitat, pituus 31-32mm, korkeus ~22mm, leveys ~17mm
Nopeasti googlettamalla löytyi alibabasta 5$ vastaavannäköinen josta pitäisi vain vaihtaa vanhasta päätyosa jossa liittimet ja kiinan kone oli 5v jännitteelle. En ole mitannut syöttääkö auto moottorille 12v tai jotain muuta.
Tietysti jos jollain sattuu lojumaan vanha lukkorunko jossa jokin muu vika, niin voisin sen ostaa sopivaan hintaan ja ottaa siitä tuon moottorin sedaniin.