Täälläkin on vielä lopullisesti ratkaisematta mahdollisesti kannen tiiviyteen/nestevuotoon liittyvä ongelma, josta kirjoittelinkin ja parissa muussa ketjussa.
Ongelmat olivat alunperin
-havainto tulpan reiän kautta jostain nesteestä nelossylinterin päällä. Tulppa ihan musta.
-nelossynlinteri keräsi paljon nakuja, kun vähänkin meni painettein puolelle. Välillä tämä nakuilu lakkasi.
-jäähdytysnesteen katoamista. Ei tee kuitenkaan länttiä maahan.
-ajottaisia huonoja käynnistyksiä kuin kolmella lähtisi käyntiin
Tähän mennessä todettu, tehty ja löydetty:
-kannen uudelleenkiristys tehty Saabin ohjeen mukaan. Ei varsinaista vaikutusta mihinkään. Kaikki olivat "löysällä", mutta mikään pultti ei ollut todella löysällä.
-vesipumppu oli finaalissa. Vuoti läpi nestettä pumpun ja lohkon välissä lohkon kylkeä vasten, josta se tehokkaasti haihtui, ettei näkynyt selvää vuotoa. Kuuluuko muuten hihnaremppaan n. 120 tkm välein myös vesipumpun vaihto? Jotenkin vaikutti siltä, että kyseessä oli vielä alkuperäinen pumppu ja sitä ei ollut vaihdettu 120 tkm huollossa. Vaihdettu hihna, rullat ja pumppu originaalitarpeina.
-Huohotusputki kampikammiosta kaasuläpälle irtipoikki takaiskun kohdalta. Letkun takaisku läppä myös paskana. Taisi olla suurehko syy nakuiluun ajon aikana.
-ei savuta tai kerää kunnon painetta letkuihin, joka olisi selkeä merkki kannentiivisteviasta. Tällä hetkellä painetta kyllä tulee paisariin, mutta vaikuttaisi, että moottorin jäähdyttyä täysin paine katoaa järjestelmästä = vesiletkut menevät ihan pehmeiksi.
-syö edelleen nestettä jonkun verran, mutta nakuilu on loppunut.
-Pakosarja irti ja ei näy minkäänlaisia merkkejä, että olisi nestettä kulkenut pakosarjan läpi. Kaikki kanavat normaalin näköisiä. Viimeksi olivat myös kaikkin männän pääliset ja tulpat normaalin näköiset.
-Painetesti tehtiin myös vuotojen löytämiseksi ja pitää paineet. 4-6 h aikana ei painemittarin viisarin laskenut laisinkaan.
-Viimeisimpänä löysin sattumalta nestevuodon turbon ja down pipen liitoksen välistä. Jostain pyöreän kartio?liitoksen välistä ruikkii nestettä vain kylmänä käynnistäessä. Noin parin minuutin aikana vuoto näyttäisi lakkaavan. Nestettä valuu jostain putken alapuolelta pakoputken ensimmäisen levennyksen sauman päälle ja siihen muodostuu märkä läntti, joka sitten haihtuu pois putken kuumetessa. Yhden kerran näin, kun liitoksesta ihan ruikkasi nestettä syyläriä kohti. Liitoksessa näkyy valkoista, ilmeisesti jäähdytysnesteen kuivumisjälkiä.
Video vuodosta klik. Käynnistys täysin kylmänä -10 asteessa. Voisin väittää, että tätä vuotoa ei ollut vielä marras-joulukuussa, kun ongelmat alkoivat.
Eli voiko turbo vuotaa nestettä
Soitin paikalliseen turbohuoltoon ja siellä meinasivat, ettei ole aivan mahdotonta. Olivat kerran törmänneet Saabiin, jossa oli nestevuotoa turbossa nestekanavien seinämien syövyttyä huonon jäähdytysnesteen vuoksi. Voipi kuulemma myös huonolla tuurilla tulla halkeama, joka vuotaa. Toinen potentiaalinen vika voisi olla sitten, että neste päätyy kuitenkin turbolle pakokanavista eli kannessa olisi halkeama jossain pakopuolella. Tai sitten se kannen tiiviste?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Loppuviikosta olisi tarkoitus irroittaa pakoputki turbosta. Ei onnistunut viimeksi induktiolämmittimen hajoamisen vuoksi, koska pultit olivat niin tiukassa, että jokin olisi katkennus irrotusyrityksessä.
Kaiken aikaa auto on ollut ajossa ja toimii kyllä varsin mainiosti kaikista ongelmista huolimatta. Lisäinfona DI-kasetti (marmorilta ostettu SEM) vaihdettu jossain 190 tkm hujakoilla, tulpat mallia BCBR7ES-11 ja nyt ajettu n. 225 tkm.