Aloin eilen joulupäivänä tehdä autoon aikataulunmukaista määräaikaishuoltoa, tällä kertaa isoa versiota, eli uusiksi moottoriöljyn ja suodattimen lisäksi ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja polttoainesuodatin. Ilmansuodatin oli jo valmiiksi hyllyssä, hain lisäksi Motonetistä muut suodattimet ja öljyt. Öljynvaihdon tekemistä arvoin hetken, kun ne on vaihdettu noin 5 tkm sitten kesäkuussa ahtimen vaihdon yhteydessä, mutta ajattelin että parempi että jatkossakin säilyy tasan vuoden (ja noin 10 tkm:n) huoltoväli kaikissa toimenpiteissä, joten öljytkin meni vaihtoon. Eikä siitä kai haittaa ole, että porsineen ahtimen jäljiltä vaihtaa öljyt vielä kerran 5 tkm myöhemmin ja palaa vasta sitten normaaliin 10 tkm vaihtoväliin.
Motonetin tiskillä hieman nikottelin kun myyjä paiskasi eteen ilman- ja polttoaineesuodattimen, joiden paketeissa luki Proparts Sweden. Ajattelin että menköön kuralaatu nyt näissä komponenteissä. Noissa kun ei ole liikkuvia osia, niin ei ne oikein voi mennä rikki.
Sain eilen illalla suoritettua huoltoon kuuluvat tarkastukset, voideltua saranat ym. kohteet, vaihdettua dieselsuodattimen sekä laskettua moottoriöljyt ulos. Öljynsuodatinta en enää iltamyöhään jaksanut ruveta vääntämään auki, kun se on kohtalaisen hankalassa paikassa. Se jäi siis tälle päivälle, samoin raitisilmansuodattimen vaihto. Vanha polttoainesuodatin oli melko kevyesti kiinni, se lähti aukeamaan ihan kevyellä käsin vääntämisellä. Vedin uuden suodattimen tiivisteen voitelun jälkeen sitten vähän tiukempaan käsitiukkuuteen, kiristysmomenttihan on vaatimaton 20 Nm, joten se pitäisi kyllä rannetiukkuudella saavuttaa.
Nuo tälle päivälle jääneet toimet meni sitten sen suuremmin ongelmitta, ja auto oli sitä myöten valmis. Eikun moottori tulille ja vilkaisu auton alle, että dieselsuodatin on tiiviisti paikoillaan. No eihän se ollut, suojakotelo oli kosteana. Kone seis, suojakotelo irti ja öljynsuodatinavaimella ja momenttiavaimella lisää kireyttä niin että oli todennetusti vähintään se 20 Nm. Auto taas käyntiin, ja hetken päästä oli taas kotelo märkänä

Tässä kohtaa aloin kiroilla naiviuttani Motonetin tiskillä. Päätin ottaa suodattimen kokonaan irti ja vielä huolellisesti putsata ja voidella tiivistepinnat sekä kiertää suodattimen paikoilleen kunnon momentilla. Irrotin myös suodattiman alapäähän tulevan muovirunkoisen (ja -jenkaisen) kondenssivesisensorin, voitelin tiivisteen ja väänsin sensorin takaisin paikoilleen irtonaiseen suodattimeen ihan kevyehköllä käsivoimalla, kun kuului NAPS. Ja sensorin kiinnitys oli poikki. Tässä kohtaa pääsi ihan oikea kirosana.
Huomenna siis soitto Raision Länsiautoon ja toiveissa on että noita sensoreita olisi marmorihyllyllä valmiina odottamassa tumpeloja asentajia. Jos ei ole, niin yleensä osat on sinne seuraavaksi päiväksi onnistunut saada. Osaa hakemaan pitää vain pummata jostain kyyti, kun tuo loppuunajettu ei nyt aja minnekään ja kesäautotkin on talvilaitumilla.
Näitä muutaman kymmenen euron arvoisia tumpelointeja onkin kertynyt tähän loppuvuoteen ihan mukavasti. Pitäsikö lopettaa autojen roplaaminen ja alkaa vaikka hakata halkoja? Siinä voisin olla hyvä, kaikki hajoaa mihin menen koskemaan.

Eilen muuten kiinnitin huomiota alustaa tutkiessa oikeassa etupyörässä tähän:
Tuostahan puuttuu pölysuojakuppi keskiömutterin päältä. Vasemmalla sellainen on. Laskin että olen renkaat vaihtanut tähän autoon neljä kertaa, ja varmaan toiset neljä kertaa on olleet etupyörät muista syistä irti (viimeksi viikko sitten jarrupaloja vaihtaessa), enkä ole koskaan kiinnittänyt tuohon huomiota. Maantiellehän tuo kupu ei ole voinut pudota ainakaan minun omistusaiakanani, koska vanteissa on pysynyt keskikupit paikoillaan. Ja autossa on minun omistusaikanani ollut pyörät irti vain ja ainoastaan omassa kotitallissani, jonka lattialta en ole tuollaista kupua bongannut. Eli ainoa selitys on se, että kupu on unohtunut edellisen omistajan aikana todennäköisesti jarrupalojen vaihdon yhteydessä asentajalta laittamatta paikoilleen.
Ihmetystä aiheuttaa lisäksi se, että EPC:stä koitin löytää moisen kuvun osanumeroa, mutta en löydä sieltä koko kupua! Keksiömutteriin asti kuvat löytyvät, mutta kupua ei näy yhdessäkään kuvassa mitä tutkin etujousituksen, voimansiirron, jarrujen jne. osista. Kuvista voisi päätellä ettei mitään kupua ole olemassakaan, mutta kyllä autossa vasemmalta puolelta sellainen löytyy.
Pitää kysyä anturia hakiessa Länkkärin osamyyjältä, mutta olen huomannut että hekin ovat käytännössä EPC:n varassa, eli jos ei osaa sieltä löydy, niin sitä ei ole
