Ratkaisu saabin ääntämiseen.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jallumaister
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Pe Syys 04, 2015 13:35
Paikkakunta: Riihimäki

Ratkaisu saabin ääntämiseen.

Viesti Kirjoittaja jallumaister »

Moro!
ajattelin tänne tarinoida jos joku törmää samaan ongelmaan. Muutama viikko sitten vaihdoin ysifemmaan turbon, lämpimässä hallissa(25 astetta). Turbon vaihdon jälkeen auto kävi erittäin nätisti ja hienosti, noh ei muuta kun auto ajoon 10-15 asteen pakkaseen. Muutaman päivän jälkeen auto alkoi hieman ääntämään kierroksilla, paikallistin äänen moniurahihnaan, sillä se näytti todella huonolta. Moniurahihna ja rullat vaihtoon, ääni hävisi hetkeksi mutta alkoi melkein heti taas :D Seuraavana päivänä kurkkasin taas konepellin alle ja ääni paikallistui tällä kertaa juuri vaihdettuun turboon :oops: no ei ihmekkään sillä yksi laipan pultti oli melkein irti ja muut selvästi löysällä :D Myös pakosarjan pulteissa oli kiristämisvaraa :D
Kun vaihdoin turboa laitoin jokaisen pultin hyvin kiinni, joten arvon saabistit, voiko noin radikaali lämpötilan vaihtelu(+25 ja -15) aiheuttaa raudassa niin ison supistumisen että pultit ovat hieman väljistyneet ja tärinässä lähtenyt löystymään?
9-5 -99 2,3t
Mitä pienempi vika sitä isompi leka, vai miten se meni...

saab 9-5 2.3t Estate -99, Lada 1200s
Ex: og 900 2.0t
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 609
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratkaisu saabin ääntämiseen.

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Pari kertaa olen joutunut downpipen turbosta irroittamaan ja se alin pultti on joka kerralla ollut huomattavasti löysemmällä kuin kaksi ylempää. Ja on kiristetty ns. poskitutina-momenttiin vaan silti löystyy.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ratkaisu saabin ääntämiseen.

Viesti Kirjoittaja mestari »

koska valuraudan lämpolaajenemiskerroin on valurautatyypistä riippuen 10-12 mikrometriä, niin se tarkoittaa että yhden asteen muutoksella se ranskassa oleva rautatanko lyhenee noin satasen eli 0,012 nyt laskemalla tallista pakkaseen olevan muutoksen ja vertaamalla sitä siihen ranskan malliin saammekin vastaukseksi jotakin. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ratkaisu saabin ääntämiseen.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En mie usko 25c sisälämpötilan ja - 15 ulkoilman erotuksen syyksi. Onhan pakosarja ja turbon pakopesä kovemman kuormituksen aikaan jopa punahehkussa. Osat vaan hakee sijaansa. Onhan pakosarjan pultti pinnapultteja ja originaalit holkit paikallaan? Laitoitko turbon laippaan uuden tiivisteen? Käytetyllä voi tehdä tuon, ettei pysy ruuvit kireällä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jari Koskimies
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Elo 12, 2021 23:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Ratkaisu saabin ääntämiseen.

Viesti Kirjoittaja Jari Koskimies »

jallumaister kirjoitti:
La Joulu 17, 2016 14:52
Moro!
ajattelin tänne tarinoida jos joku törmää samaan ongelmaan. Muutama viikko sitten vaihdoin ysifemmaan turbon, lämpimässä hallissa(25 astetta). Turbon vaihdon jälkeen auto kävi erittäin nätisti ja hienosti, noh ei muuta kun auto ajoon 10-15 asteen pakkaseen. Muutaman päivän jälkeen auto alkoi hieman ääntämään kierroksilla, paikallistin äänen moniurahihnaan, sillä se näytti todella huonolta. Moniurahihna ja rullat vaihtoon, ääni hävisi hetkeksi mutta alkoi melkein heti taas :D Seuraavana päivänä kurkkasin taas konepellin alle ja ääni paikallistui tällä kertaa juuri vaihdettuun turboon :oops: no ei ihmekkään sillä yksi laipan pultti oli melkein irti ja muut selvästi löysällä :D Myös pakosarjan pulteissa oli kiristämisvaraa :D
Kun vaihdoin turboa laitoin jokaisen pultin hyvin kiinni, joten arvon saabistit, voiko noin radikaali lämpötilan vaihtelu(+25 ja -15) aiheuttaa raudassa niin ison supistumisen että pultit ovat hieman väljistyneet ja tärinässä lähtenyt löystymään?
9-5 -99 2,3t
Milli per metri per 100 astetta.
Ainakin Jouko Ii Kokki meille hitarinaluille joskus opetti mustan raudan venymästä.
KOSSU Haminasta!
Vastaa Viestiin