Vielä käsijarrusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rieska
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 15:50
Paikkakunta: Oulu

Vielä käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja rieska »

Apua kaivataan taas! Melko loppuun kaluttu aihe tämä käsijarru, mutta pari kysymystä siihen liittyen: Siis käsijarru vaikuttaa etupyöriin tässä -86 ysisatasessa. Käsijarrun säätö tuntuu jotensakin haluttomalta säätymään kuljettajan puolelta, jarrutustehojen ero pysyy hädintuskin katsastusinssin haluamissa rajoissa :oops: .

Samaisella kuljettajan puolella oli jarrusatulassa toisiomännän ja käsijarrumekanismin välillä välystä niin että osia voi jopa pyörittää toistensa suhteen. Eipä tullut tuota kummasteltua kuin vasta kun huolsin toisen satulan, jossa töitä sai tehdä tosissaan osien irrottamiseksi toisistaan...
Voisiko käppärin säädon heikko toiminta johtua tästä? Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta?
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kaikenlainen käkkärin toimimattomuus eteen vaikuttavissa käsijarruissa johtuu joko kulumisesta tai osien jumiutumisesta. Siinä pitäs olla automaattisäätö, mutta se heittää toimimasta jossain vaiheessa. Ite olen säätäny palat käsin aina ennen konttorille menoa niin että toppaa tarpeeksi, sen jälkeen käkkäri heittää pitämästä noin kuukauden jälkeen.
Pitäs ostaa uudet satulat, sais vaan aikaiseksi :wink: nuo mitkä mulla on paikallaan on jo niin paskat että niitä ei juuri kannata alkaa remppaamaan.
rieska
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 15:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rieska »

Joo, käsin säätämällä taidan laittaa leimattavaan kuntoon että saan lisäaikaa sen automaattisen säädon katoamisen syyn tutkimiseen.

Romuttattamolta hankin yhden hieman jumittuneen satulan josta sain toimivia osia tarpeeksi alkuperäiseen. Osia jäi vielä ylikin joilla saan todennäköisesti korjattua toisessa etusatulassa olevan aiemmassa viestissä mainitun välyksen.

Romulan hinta satulalle oli € 25,- , kun tehdaskunnostetusta olisi saanut pulittaa melkein satasen. Tietysti kunto olisi ollut eriä luokkaa , mutta olen jostain lukenut että niidenkin kunnosta on löytynyt huomauttamista. Lisäksi vanha satula jäi varaosiksi, kun tehdaskunnostetuissa on panttiperiaate, jolloin jos haluat pitää vanhan satulan tulee uuden hinnaksi jo reippaasti yli satanen :D
Vastaa Viestiin