Nyt kaivattaisiin vähän ulkopuolista tukea. Olen käynyt pari kertaa tutun 2008 V6 XWD:tä tutkimassa, ensimmäisellä kertaa luettiin koodeja, sitten vaihdettiin moottorin ECU.
Lähtötilanteessa ennen ECUn vaihtoa nippu vikakoodeja:
ME9
P2432 00 SAI-paineanturi, katkos/oikosulku maahan
P0102 00 Ilmamassamittari, tulo matala
P0192 00 Polttoaineenjakoputken paineanturin piiri, alhainen jännite/paine
P0237 00 Absoluuttisen paineen anturi, ahtoilma. Oikosulku maahan / katkos
P2228 00 Ulkoilmanpaineanturin piiri, katkos/oikosulku maahan
TCM
P1895 00 Moottorin momentti, ei tietoa, väylä ECM:ltä
P1896 00 Moottorin momentti, ei tietoa, väylä ECM:ltä
Näitä tutkiessa huomasin, että kaikkien vikakoodien osoittamien antureiden piuhat ovat tekemisissä ECU:n nastojen 5 ja 7 kanssa. Omistaja tutki ja tuli siihen tulokseen, että hommaa uuden boksin, joka tuli Speedpartsilta. Naitettiin boksi paikalleen ja kone käyntiin. Tuloksena nipullinen koodeja jälleen kerran.
ME9
P0237 00 Absoluuttisen paineen anturi, ahtoilma. Oikosulku maahan / katkos
P2228 00 Ulkoilmanpaineanturin piiri, katkos/oikosulku maahan
P0102 00 Ilmamassamittari, tulo matala
P2122 00 Polkimen asentoanturi...(tähän en ollut kuvannut koko selitystä)
TCM
P1895 00 Moottorin momentti, ei tietoa, väylä ECM:ltä
P1896 00 Moottorin momentti, ei tietoa, väylä ECM:ltä
Pari koodia loistaa poissaolollaan. Kokeiltuani vähän kaasupoljinta, antoi saman tien vikakoodin siitäkin.
Oma epäilykseni kohdistuu johtosarjaan, joka pitäisi tutkia kyllä kunnolla uudestaan. Tuota TCM:n koodia en ole ehtinyt tutkia tarkemmin, mitä se pitää sisällään, katkos jossain väyläpiuhassa?
Uuden boksin naittamisen jälkeen koitin katsoa Techillä moottorin arvoja, koska sinne vikakoodit viittaavat, mutta jostain syystä en saanut mitään arvoja ulos Boschin ECUsta. Jokainen arvo näkyi tähtenä, joka ei päivittynyt. Moottori käynnistyi yhtä vaivalloisesti kuin alkuperäiselläkin boksilla, mutta ei sentään sammunut. Tällä uudella boksilla jäi käyntiin, tosin haki kyllä käyntiään hetken.
Auto on toiminut aikaisemmin aivan normaalisti, kunnes jätti tien päälle ja korjaamolla ehdottivat ilmamassamittaria vaihdettavaksi. Omaa aikaa on rajallisesti käytettävissä tähän autoon, joten kaikki apu otetaan vastaan.
Matti
V6 XWD koneongelmia
V6 XWD koneongelmia
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: V6 XWD koneongelmia
Tuossa seikkailin Ooppelifoorumillakin ja tutkin tuota P1895 koodia. Sen voi aiheuttaa useampi muu koodi, jotka sotkevat moottorin tiedot momentista, esim tuo immukoodi ja parit muut anturikoodit. Eli kuitenkin pitäisi saada kone käymään normaalisti ja sitten katsella uudestaan tuota P1895/1896 koodia. Yhdessä tapauksessa syy löytyi kaasupolkimesta, mutta pitäisi edes saada jonkinlaista livedataa tuosta ECUsta, jotta vois miettä mitä seuraavaksi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: V6 XWD koneongelmia
Mites onko akun jännite ok? Mulla oli + napa huono eikä ladannut tarpeeksi! Tuli herjoja vaikka mistä.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: V6 XWD koneongelmia
On käynyt myöskin mielessä, täytyypä soittaa omistajalle ja päivittää tämänhetkinen tilanne.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: V6 XWD koneongelmia
ulkoilmapaineanturi oikosulussa
Re: V6 XWD koneongelmia
Minäkin veikkaisin tuota jännite osiota. Vois syöttää suoraan jännitteen eculle, vastaava ongelma oli joku liittimen vastin löysä tai liukunut paikalleen laittaessa paikaltaan. Nuo moni vika ilmot ja muuttuvat varsinkin tulee jännite vajauksesta tai joku vie virtaa reippaasti (ecun rajat tulee sen osalla vastaan).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: V6 XWD koneongelmia
Sakke tuossa päivittikin mistä vika lopulta löytyi. Ulkoilman paineanturi oli oikosulussa ja sotki samalla nipun muita antureita. Nyt auto taas käy ja kukkuu.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki