Auton akut
Re: Auton akut
^ Edellisten viestien perusteella mahdollinen skenaario ! Joo, tuuristahan se on kiinni tässäkin, jostain kumman syystä ovat akut aina pelittäneet, en valita, kaippa se tuuri joskus loppuu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Auton akut
Hyvinpä pelitti muutaman viikon vanha Varta. Viime viikolla sen latasin täyteen ja eilisillä pakkasilla sai todeta sen olevan sillä mallilla, että ei edes kannata yrittää käyntiin (radio resetoitunut eikä Eberi kytkeydy päälle).
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Auton akut
Mikäs on ollu ajojen ja eberin huudatuksen välinen suhde?
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Auton akut
Aika karsea suhde saa olla, jos eberöinnillä aikoo akkunsa saada tyhjäksi muutamassa viikossa.
Nimim. Viime talvi enemmän eberöintiä kuin ajoa, eikä ongelmia ilman lisälatureita
Nimim. Viime talvi enemmän eberöintiä kuin ajoa, eikä ongelmia ilman lisälatureita
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Melkein jokaiseen omistamaani ajopeliin olen akun joutunut uusimaan ainakin kerran. Tuo 9-3 on jo ollut senverta pitkään, että toinen akku jo menossa. Kai omistusaika on yksi syy tähän "ongelmaan". Jos autoa pitää kuudesta kahdeksaan vuotta kerrallaan, niin johan siinä jopa pari akkua ehtii väsähtää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Auton akut
Sattana, Subarun mukana tullut ja kuka ties miten vanha Varta ryytyi, joten joutui nöyrtymään ja ostamaan uuden patterin. Lisäpontta ostohousujen jalkaan pukemiselle toi vilkaisu Audin akun kylkeen, josta tulkitsin sen Optima Red Topin olevan valmistettu vuonna 2003...eli ei ehkä enään ihan priima sekään
Sain firman pihaan ryytyneen Subarun toki älylaturin avulla käyntiin ja ajettua kotio vielä wanhalla akulla.
Tämmönen tarttui siis Mätänetistä hihaan: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/909514/680898
Hinnaksi jäi n. 80€ kun oli joku 10% halvennus kanta-aasiakastilillä.
Nyt latailin tota esihistoriallista Optimaa ja uutta Exideä eilen illalla niin, että laturin mukaan olivat kumpikin täynnä. Yön sisällä olleista akuista mittasin äsken Optimasta 12,5V ja Exidestä 12,9V. Että on niissä vissiin jotain pientä eroa...
Sain firman pihaan ryytyneen Subarun toki älylaturin avulla käyntiin ja ajettua kotio vielä wanhalla akulla.
Tämmönen tarttui siis Mätänetistä hihaan: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/909514/680898
Hinnaksi jäi n. 80€ kun oli joku 10% halvennus kanta-aasiakastilillä.
Nyt latailin tota esihistoriallista Optimaa ja uutta Exideä eilen illalla niin, että laturin mukaan olivat kumpikin täynnä. Yön sisällä olleista akuista mittasin äsken Optimasta 12,5V ja Exidestä 12,9V. Että on niissä vissiin jotain pientä eroa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Auton akut
Onko kokemuksia CRX akuista? Jouduin sukulaisen autoon sellaisen ostamaan viime lauantaina, muuta sopivaa ei siihen hätään saanut. Myyjä oli hyvin luottavainen valmistajaan.
Re: Auton akut
Nyt reilun kolmenkympin pakkaset oli täälläkin Vartalle liikaa. Uuden akun valinta muodostui aika helpoksi pyhäpäivän ja varaosaliikkeiden kiinniolon takia, joten nyt pellin alla on 69Ah Banner Tokmannista (89€).
Jospa tuo nyt ainakin pari talvea kestäis. Sen kauempaa tuskin maltan Tontusta nauttiakaan, paitsi jos tästä nyt muodostuukin vallan tosirakkaus.
Jospa tuo nyt ainakin pari talvea kestäis. Sen kauempaa tuskin maltan Tontusta nauttiakaan, paitsi jos tästä nyt muodostuukin vallan tosirakkaus.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Auton akut
^Itsellä oli ainakin aikoinaan Bannerin Unibullista hyvät kokemukset tontussa. Hinta/laatusuhde oli minusta siinä akussa kohdallaan. Lisäksi siihen oli helppo lisäillä kaikki lisävirtapiuhat extra napoihin sekä lisälaturikin.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Auton akut
Mulla tuossa hyllyssä kaksi 2009 keväällä ostettua Banneria, jotka edelleen ihan terässä. Olleet kesäautojen akkuina, eli eivät ole pakkasista kärsineet, toisaalta ei se vähäinen käyttökään hyväksi akuille taida olla.
Tällä otoksella siis Bannerin laadusta vain hyviä kokemuksia.
Tällä otoksella siis Bannerin laadusta vain hyviä kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Täällä kans hyviä kokemuksia juurikin bannerin 69aH unibullista. 4 vuotta primerassa käytössä ja aina ilman lohkista käyntiin, koska ei ole virtaa kadunvarressa käytössä.
Re: Auton akut
Täällä Auton akut -topickissa on ollut puhetta monesta akkumerkistä.
Mitsussani on alkuperäisakkuna Hitachin tekele. Vaikuttaa laadukkaalle ja hiipumisen merkkejä ei ole osoittanut. Pyörittää talvella tehokkaamman version Webastoa. Lohkolämmitintä älylaturin kera ei ole kertaakaan käytetty, vielä.
Mitsussani on alkuperäisakkuna Hitachin tekele. Vaikuttaa laadukkaalle ja hiipumisen merkkejä ei ole osoittanut. Pyörittää talvella tehokkaamman version Webastoa. Lohkolämmitintä älylaturin kera ei ole kertaakaan käytetty, vielä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
3-4 vuotta sitten muistaakseni vaihdatimme Ttid Saabiin 9-3 Vartan AGM akun. Auto on lähtenyt hyvin käyntiin edelleen. Sen lohkolämmitintä käytämme ja lohkarin kyljessä on Defan älylaturi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Auton akut
Oldsmobilen Banner menee nyt vaihtoon, tänään tarttui Motonetin kanta-asiakastarjouksesta käteen tällainen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/909407/E ... xL175xK225AZP kirjoitti:Mulla tuossa hyllyssä kaksi 2009 keväällä ostettua Banneria, jotka edelleen ihan terässä. Olleet kesäautojen akkuina, eli eivät ole pakkasista kärsineet, toisaalta ei se vähäinen käyttökään hyväksi akuille taida olla.
Tällä otoksella siis Bannerin laadusta vain hyviä kokemuksia.
Vanha yli kahdeksanvuotias Banner kyllä pyörittää edelleen ihan reippaasti ja sen kanssa on kevät ja alkukesä menty, mutta akun varauskapasiteetti on selkeästi alentunut. Latasin akun täyteen, iskin siihen kiinni 60W polttimon, jolloin virta on noin 5A. Se jaksoi palaa kolmisen tuntia, niin jännite oli pudonnut reippaasti alle 12 voltin. Kapasiteettia tallella 60 Ah:n akussa siis ehkä 10-15 Ah. Asiaa ei helpota se, että autossa on vanha hälytin, joka syö virtaa seisonnassa jonkunkin verran. Lisäksi Oldsin latausjännite on melko ihmeellinen: käynnistyksen jälkeen hyvin yli 14,5 volttia, mutta siitä se laskee siten että kun autolla on jonkin aikaa ajettu, niin jännite on enää reilut 13 volttia. Sitten kun kesäkeleillä sähköflekti huutaa ja pitää valoja päällä, niin käytännössä latausjännite laskee jopa alle 13 voltin. Ei siis välttämättä lataudu kaupunkipyörityksessä koskaan kunnolla täyteen, kun startteja tulee kuitenkin tiuhaan suhteessa käynnissäolotunteihin ja flekti käy koko ajan.
Ajattelin ensin että tämä kesä kyllä vielä menisi, kun vain muistaa iskeä auton laturiin jos se seisoo yli viisi päivää, mutta totesin että nuukuus voi kostautua sitten kun auto ei jaksakaan startata jossain periferiassa. Akku kun on siinä mielessä turvallisuusvaruste, kun ei automaattivaihteista voi edes työntää käyntiin.
Joka tapauksessa edelleen Bannereista vain hyviä kokemuksia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Vähän raporttia: femman Saab-akku väsähti laakista. Ei mitään oireita - laiskaa pyöritystä yms viime perjantain ajoissa eikä sitä ennen. Sunnuntai-iltana, kun oltiin maalta lähdössä, käynnistyi aavistuksen laiskasti, siirsin portaiden eteen pakkaamista varten, mutta puolen tunnin päästä pyöräytti enää puoli kierrosta eikä käynnistynyt. Vanhalla peruslaturilla 10 min latausta: otti ensin 6 A ja putosi jo 3,5 A paikkeille => helposti käyntiin. 160 km ajoa: 12,1 V, 10 A peruslaturilla 30 min ja virta putosi taas alle 4 A ja siitä yön yli älylaturissa, joka väitti aamulla sen olevan edelleen vajaa.
Kuusi vaivallosta käynnistystä (rouvan selostuksen mukaan) päivän aikana. Illalla 10,7 V, mutta koekäynnistys onnistui vielä (!).
Akku oli ostettu 21.7.2014 edellisen (Saab-akku) väsähdettyä lähes identtisesti samassa paikassa 4,5 v ikäisenä yli 20 asteen lämpötilassa. Tänä aamuna Länsiautosta uusi tilalle takuuseen - ei ihan mennyt 3 v takuuaika umpeen - kunhan ensin tutkivat sen GM:n akkutesterillä, joka kertoi saman kuin minä hetkeä aikaisemmin varaosatiskillä: kenno hajalla . Sitten tuli myyntikoulussa opetettu lause: 30 v aikana ei ole yhtään Saab-akkua tullut takuuvaihtoon ja lisäksi viereen ilmestynyt ylimääräinen asentaja epäili rikkinäistä laturia
Summauksena, jotta ihan laaki ja vainaa tuntuvat nuo menevän ilman etukäteisvaroitusta. Ennenvanhaan kuvio oli paremmin hiipumista, joka realisoitui ensimmäisillä kunnon pakkasilla.
Kuusi vaivallosta käynnistystä (rouvan selostuksen mukaan) päivän aikana. Illalla 10,7 V, mutta koekäynnistys onnistui vielä (!).
Akku oli ostettu 21.7.2014 edellisen (Saab-akku) väsähdettyä lähes identtisesti samassa paikassa 4,5 v ikäisenä yli 20 asteen lämpötilassa. Tänä aamuna Länsiautosta uusi tilalle takuuseen - ei ihan mennyt 3 v takuuaika umpeen - kunhan ensin tutkivat sen GM:n akkutesterillä, joka kertoi saman kuin minä hetkeä aikaisemmin varaosatiskillä: kenno hajalla . Sitten tuli myyntikoulussa opetettu lause: 30 v aikana ei ole yhtään Saab-akkua tullut takuuvaihtoon ja lisäksi viereen ilmestynyt ylimääräinen asentaja epäili rikkinäistä laturia
Summauksena, jotta ihan laaki ja vainaa tuntuvat nuo menevän ilman etukäteisvaroitusta. Ennenvanhaan kuvio oli paremmin hiipumista, joka realisoitui ensimmäisillä kunnon pakkasilla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH