Latausjännite
Re: Latausjännite
Sain nyt viikonloppuna asennettua sen lisä pluskaapelin. Aikaa kului kolmisen tuntia sisältäen kaapelin teon. Meni varmaan tunti pelkästään siihen että sain sen ainoan mutterin auki laturin päästä. Onnistui kuitenkin lopulta sopivalla jatkonivelyhdistelmällä ja muutaman sentin liikeradalla. Latausjännite nousi tyhjäkäynnillä akun navoilta mitattuna 13,7V -> 14,2V ja moottori tuntuu nyt käynnistyvän pirteämmin.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Latausjännite
Veditkö suoraan laturilta akulle? Miten paksua kaapelia? Sama homma olisi edessä... Alkuperäinen johtohan taitaa kiertää startin kautta jolloin välissä on pari ylimääräistä liitosta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Latausjännite
Täällä riitti toistaiseksi vain plusnavan vaihto uuteen. Jännite nousi tällä 13,6 --> 14,3 volttiin. Nyt myös plusnapa pysyy viileänä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Re: Latausjännite
Joo vedin suoraan laturilta akulle. Laitoin 35mm2 kaapelin kuten joku tässä ketjussa aiemmin suositteli. Metrin pätkä riittää hyvin jos vetää suunnilleen suorinta reittiä. Ko. kaapeliin sopii 10mm sisähalkaisijalla olevat kaapelinpäät (laitoin puristettavat). Hieman voisi helpottaa asennusta laturin päähän jos kaapelinpäässä olisi 90 asteen kulma.SS kirjoitti:Veditkö suoraan laturilta akulle? Miten paksua kaapelia? Sama homma olisi edessä... Alkuperäinen johtohan taitaa kiertää startin kautta jolloin välissä on pari ylimääräistä liitosta.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Latausjännite
Sitten kun asentelette noita lisäkaapeleita, niin varmistakaa ettei kaapeli pääse hinkkaamaan minnekään. Siinä palaa koko auto jos se pluskaapeli hinkkaa eristeensä rikki ja saa kontaktin runkoon. Akusta lähtee ilman varoketta sen vajaa 1000 ampeeria liikkeelle, kaapelit sulaa ja koko roska palaa iloisesti poroksi. Pahimmassa tapauksessa palaa vielä tallissa, joka on oman talon kellarissa, niin palaa sitten kotikin siinä samalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Jees, tuommoiseen suojaputkeen meinasin kaapelin laittaa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000031415/
Ja tietty tiuhaan nippusiteillä kiinni.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 000031415/
Ja tietty tiuhaan nippusiteillä kiinni.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Latausjännite
Joo hyvä pointti AZP:ltä. Siellä moottorin takapuolella ei äkkiseltään näyttänyt olevan mitään liikkuvia/pyöriviä juttuja niillä main mistä vedin kaapelin mutta voisihan niitä nippareita muutaman lisääkin laittaa. Tuollanen asennusputkikin olis aika hyvä mutta pitäis etsiä min. 13mm sisähalkaisijalla oleva että mahtuu se 35mm2 kaapeli sisälle.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Re: Latausjännite
Suojaputki on ihan hyvä idea, mutta niissä(kin) kannattaa katsoa että kuinka helposti se hinkkautuu puhki ja mitä kaikkea se kestää - esim. moottoritilassa on kiva jos asiat kestää öljyä, polttoainetta ja glykolia. Ehdottomasti kunnolla kiinni ne kaapelit. Akun ja laturin välisen piuhan voisi toki koristella myös sulakkeilla (lonkalta joku luokkaa 200A) molemmissa päissä, jos starttivirta ei kulje kyseistä piuhaa pitkin. Sulakerasioiden kiinnitys voi toki mennä kategoriaan "temppu ja kuinka se tehdään".
Volvo aikoinaan implementoi 7-sarjaansa päävirtakaapelin, joka pääsi heilumaan ja hieroutumaan runkopalkkia vasten puhki. Aika nopeasti tuohon tuli korjaus, jossa muistaakseni piuha vedettiin kovan putken sisään, mutta erinäisiä autoja ehti palaa tuon takia. Ehkä kuuluisin yksilö leimahti tuleen laivan autokannella.
Volvo aikoinaan implementoi 7-sarjaansa päävirtakaapelin, joka pääsi heilumaan ja hieroutumaan runkopalkkia vasten puhki. Aika nopeasti tuohon tuli korjaus, jossa muistaakseni piuha vedettiin kovan putken sisään, mutta erinäisiä autoja ehti palaa tuon takia. Ehkä kuuluisin yksilö leimahti tuleen laivan autokannella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Latausjännite
Taisi muuten 80-luvulla ainakin jenkkimallin satkuja päästä samasta syystä recallina korjaamoille.
Ihan sen vuoksi otin puheeksi, että kaikilla ranettajilla ei aina tule mieleen, että auton akusta saatava virtamäärä on vaarallinen silloin kun päästään kunnon kaapeleilla oikosulkuun. Siitä akusta kun ei saa sähköiskua, niin normiteppohan ajattelee, että "se ei ole vaarallista sähköä, kun jännite on niin alhainen". Myöskin kun autoon saa itse ranettaa sähköasennuksia toisin kuin kotiin, niin helposti sähköä tuntematon tuudittautuu jonkinlaiseen turvallisuuden tunteeseen.
Kuulin tuossa sellaisen veneilytarinan, että oli itse asennetun keulapotkurin kytkin jumittanut ON-asentoon, ja vene oli sitten pyörinyt ympyrää jonkin aikaa satama-altaassa. Olivat sitten keksineet, että irrotetaan akusta kaapeli, niin sen luulisi sammuttavan keulapotkurin. Kun akut oli saatu esiin, oli huomattu, että akulta lähtevät kaapelit hehkuivat punaisina ja koko vene oli täynnä savua. Pihdeillä kun oli akunkenkää yritetty irrottaa, oli irronnut akusta koko napa.
Oli kai asennuksen yhteydessä sulake "unohtanut" laittaa siihen väliin
Tilanteesta selvittiin kuitenkin ilman henkilövahinkoja ja venekin säilyi pääpiirteissään ehjänä.
Ihan sen vuoksi otin puheeksi, että kaikilla ranettajilla ei aina tule mieleen, että auton akusta saatava virtamäärä on vaarallinen silloin kun päästään kunnon kaapeleilla oikosulkuun. Siitä akusta kun ei saa sähköiskua, niin normiteppohan ajattelee, että "se ei ole vaarallista sähköä, kun jännite on niin alhainen". Myöskin kun autoon saa itse ranettaa sähköasennuksia toisin kuin kotiin, niin helposti sähköä tuntematon tuudittautuu jonkinlaiseen turvallisuuden tunteeseen.
Kuulin tuossa sellaisen veneilytarinan, että oli itse asennetun keulapotkurin kytkin jumittanut ON-asentoon, ja vene oli sitten pyörinyt ympyrää jonkin aikaa satama-altaassa. Olivat sitten keksineet, että irrotetaan akusta kaapeli, niin sen luulisi sammuttavan keulapotkurin. Kun akut oli saatu esiin, oli huomattu, että akulta lähtevät kaapelit hehkuivat punaisina ja koko vene oli täynnä savua. Pihdeillä kun oli akunkenkää yritetty irrottaa, oli irronnut akusta koko napa.
Oli kai asennuksen yhteydessä sulake "unohtanut" laittaa siihen väliin
Tilanteesta selvittiin kuitenkin ilman henkilövahinkoja ja venekin säilyi pääpiirteissään ehjänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Latausjännite
Onkos tämän plus-kaapelin vaihto kokonaan ihan tekemätön paikka, jos haluaisi vaalia alkuperäisyyttä? 9-3 TTID kyseessä. Onko havaintoja uuden hinnasta?
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Latausjännite
Kyseinen akku kesti 2,5 vuotta ja 38tkm, ei kovin hyvin siis.saabillua kirjoitti:http://suomenakut.fi/index.php?main_pag ... d=24034296APS kirjoitti:Jees, pitänee vähän irroitella ja mittailla. Muistelen, että jonkinlainen ruuvattava kiinnike siellä pohjalla on. Mitä enemmän ampeeritunteja saan sinne mahdutettua, niin varmasti paras talven varalle.
Toi menée heittämällä. Tulee matkahuollon kuljettamana.
muoks. menee siis dieseliin suoraan, bensasta ei ole tietoa.
ja muokkaus: akussa oli kennovika.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Latausjännite
Kyllä siitä taitaa olla laturi pascana.. 93169030 on ilmeisesti oikea osanumero laturille? Oliko automaatille ja manuaalille omat laturit samalla numerolla? Oikean laturin näkee vasta kun laite on kädessä? Näin olen käsittänyt.
Boonuksena takaluukku ei aukea. Luin manuaalia, enkä löytänyt sieltä vastausta minkä sulakkeen takana kontti on. Mikähän se mahtoikaan olla. Leviääköhän tuo koko kottero tähän paikkaan?? Alkaa usko horjua.
edit: Luuletteko että esimerkiksi tuo https://www.fixusnet.fi/fin/laturi-p-584739-0/ kävisi? Ainakin oem-numero on sama, kallishan tuokin on, mutta fixukselta saa osat nopeasti, eikä tarvitse odotella viikkotolkulla (saabparts)
Boonuksena takaluukku ei aukea. Luin manuaalia, enkä löytänyt sieltä vastausta minkä sulakkeen takana kontti on. Mikähän se mahtoikaan olla. Leviääköhän tuo koko kottero tähän paikkaan?? Alkaa usko horjua.
edit: Luuletteko että esimerkiksi tuo https://www.fixusnet.fi/fin/laturi-p-584739-0/ kävisi? Ainakin oem-numero on sama, kallishan tuokin on, mutta fixukselta saa osat nopeasti, eikä tarvitse odotella viikkotolkulla (saabparts)
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Latausjännite
Laturi vaihdettu ja homma toimii. Korjaamo oli joutunut ottamaan öljynsuodattimen irti, että saivat laturin paikalleen. Uudeksi suodattimeksi oli laitettu Mahle OX559D. Nopea googlettelu paljastaa että sopii ainakin ooppeleihin ja ttid 9-5 malleihin. 9-3 mallista ei puhuta missään, onhan suodatin varmaan sopiva? Onko guruilla mielipidettä?
edit: mitä olette saaneet jännitteeksi odb:n kautta? Torgue lite ja joku halpa palikka tulos 13.5v tyhjäkäynnillä.
edit: mitä olette saaneet jännitteeksi odb:n kautta? Torgue lite ja joku halpa palikka tulos 13.5v tyhjäkäynnillä.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: Latausjännite
Insignian 105mm korkeaa (ja pirun kallista) suodatinta laittavat Åströmillä -07 rekisteröityyn TTiD:n, vaikka jotkut osaluettelot väittävät TiDS:n halvemman suodattimen käyvän jonnekin 2008 loppupuolelle tms.
Re: Latausjännite
Mulla näyttää Torque Lite melko tarkkaan voltin vähemmän kuin mitä akun navoista mittaan. En tiä onko tervettä vai sairasta ja mihin voltti häviää, mutta tällä on pärjätty.saabillua kirjoitti:edit: mitä olette saaneet jännitteeksi odb:n kautta? Torgue lite ja joku halpa palikka tulos 13.5v tyhjäkäynnillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K