DPF-regenerointi
DPF-regenerointi
Kurkin tuossa vähän tietoja auton moottorinohjaukselta ja sieltä selvisi, että DPF:n regenerointi kestää keskimäärin 569 s ja autollani regenerointi tapahtuu keskimäärin 752 km:n välein.
Keskimääräinen DPF-tulolämpötila regeneroinnin aikana on 645 astetta C.
Viimeisen polton jälkeen on kuitenkin ajettu nyt 907 km ja hiukkaskertymä on 72 %. Pidempi matka-ajo näkyy heti polttojen harvenemisena.
Onko muilla havaintoja kuinka tiheään polttoja tapahtuu, osuuko joka tankilliselle?
Keskimääräinen DPF-tulolämpötila regeneroinnin aikana on 645 astetta C.
Viimeisen polton jälkeen on kuitenkin ajettu nyt 907 km ja hiukkaskertymä on 72 %. Pidempi matka-ajo näkyy heti polttojen harvenemisena.
Onko muilla havaintoja kuinka tiheään polttoja tapahtuu, osuuko joka tankilliselle?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: DPF-regenerointi
NG-femman poltoista ei kokemuksia, mutta mitä ehdin jonkin aikaa kolkilla ajella ennen dpf:n poistoa, oli melko tarkkaan kerran tankilla se poltto. Maantieajoa tankilla ajaa parhaimmillaan 1000 km ja kaupungissa tankillinen hupenee jopa 500 km:ssa.
Sinänsä ihan loogista, että polttojen tahti ei riipu kilsoista, vaan siitä miten paljon löpöä koneen läpi kulkee. Polttoaineestahan ne hiukkaset syntyy, eikä kilsoista.
Sinänsä ihan loogista, että polttojen tahti ei riipu kilsoista, vaan siitä miten paljon löpöä koneen läpi kulkee. Polttoaineestahan ne hiukkaset syntyy, eikä kilsoista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: DPF-regenerointi
Ennen dpf:n poistoa ehdin ajaa noin 30-35tkm ja vain kerran tai kaksi huomasin polton. Oma ajo on normaalisti työmatkaa joka on suuntaansa noin 5 km taajamaa, 15km kehä3 ja 35km motaria. Eli pidempiä matkoja tulee yleensä rykäistyä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: DPF-regenerointi
Ja mikä järki sen poistamisessa oli?
Re: DPF-regenerointi
Ei mee tukkoon, ei tartte regeneroida ja saa softan kanssa lissee woiemmaa!Ristom kirjoitti:Ja mikä järki sen poistamisessa oli?
NG 9-5
Re: DPF-regenerointi
Eikö sellaiset pitäisi saada pois liikenteestä?
Joo, itsekin tukittiin EGR 9-3 TTiD:stä ja nykyään ajattelen sen olevan väärin.
Joo, itsekin tukittiin EGR 9-3 TTiD:stä ja nykyään ajattelen sen olevan väärin.
Re: DPF-regenerointi
Eihän se ajatteleminen väärin ole.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Re: DPF-regenerointi
Ensimmäinen diesel itsellläkin, josta päädyin tukkimaan EGR:n systeemin huonon suunnittelun (etenkin TTiD:n moottorivaurioriski) takia. Vähentääkö tuo sitten max 50-60% typen oksideja, ei taida niin hirveästi olla vaikutusta isossa mittakaavassa... Missään aiemmassa dieselissä (BMW, Audi) ei kyllä ehtinyt olla probleemaa EGR:n kanssa, vaikka yhteensä yli 200 tkm niillä menty. DPF on Saabissa 229 tkm jälkeen melko valmis, poltot 300-700 km välein. Mutta uutta mötykkää putkeen, jos menee tukkoon. Ei nappaa ajella pöllyttävällä saapikkaalla.Ristom kirjoitti:Eikö sellaiset pitäisi saada pois liikenteestä?
Joo, itsekin tukittiin EGR 9-3 TTiD:stä ja nykyään ajattelen sen olevan väärin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: DPF-regenerointi
Niitä egr jutskia ei tarvii rasailla kun ajaa vain välillä reippaalla kaasulla.siitä audista ja bmw hiukkasista sen verran kun olen niitä aukonut että paskin kyllä pemarissa kaikista tukkosin.audissa sen tukkii se uudempi varsinkin 2.0d kun horii sitä öljyä.
1.9 tid saabin hiukkanen harvin malli eikä yleensä mene tukkoon.paikallisessa autonsäätö paikassa näitä rassataan päivittän saksalaisista.
kaverilla ng 2.0d ajettu 285tkm eikä ole ollut ogelmia sen kanssa.
ölynvaihtovälin puolitus ja reipas kaasujalka.itse en omalla kokemuksella tekisi mitään muuta.
1.9 tid saabin hiukkanen harvin malli eikä yleensä mene tukkoon.paikallisessa autonsäätö paikassa näitä rassataan päivittän saksalaisista.
kaverilla ng 2.0d ajettu 285tkm eikä ole ollut ogelmia sen kanssa.
ölynvaihtovälin puolitus ja reipas kaasujalka.itse en omalla kokemuksella tekisi mitään muuta.
Re: DPF-regenerointi
Ei auttanut omassa 15tkm öljynvaihto väli ja raskas kaasujalka eikä 55km motari matkat suuntaansa päivittäin. Oman osansa saattoi olla viripurkilla jonka epäilen olevan mahdollisesti syyllinen dpf:n tukkeutumiseen. Mutta kertatukkeutuminen riitti omalla kohdalla. Nyt se ei enää ahista...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: DPF-regenerointi
Sullahan oli oli se huijaus poksi joka lisäsi railin painetta ja syötti sitä polttoainetta liikaa moottoriin.sama kun ajaisi rikinäisillä suuttimilla.
vajaa vuosi sitten poistettiin yhdestä bmw merkisestä sama poksi ja jälki sen mukainen.jos kaikki kunnossa niin ei tarvii turhaan vaihdella.
ohjelma,suuttimet,turbo ja harva alakerta.vika tulee näistä jos alkaa tempuilla melko varmasti.kaverin 320d bmv tuki jo pienillä kilometreillä kun öljyä piti lisätä joka toinen tankkaus,vikaa voi siirtää mutta ei korjata.
vajaa vuosi sitten poistettiin yhdestä bmw merkisestä sama poksi ja jälki sen mukainen.jos kaikki kunnossa niin ei tarvii turhaan vaihdella.
ohjelma,suuttimet,turbo ja harva alakerta.vika tulee näistä jos alkaa tempuilla melko varmasti.kaverin 320d bmv tuki jo pienillä kilometreillä kun öljyä piti lisätä joka toinen tankkaus,vikaa voi siirtää mutta ei korjata.
Re: DPF-regenerointi
Ng egr on aika hyvä, ei ilmeisesti kauheen vikaherkkä eli periaatteessa turha poistaa kun kuitenkin edesauttaa moottorin lämpeämistä kylmänä.
NG 9-5
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: DPF-regenerointi
Nyt puolitoista kuukautta emännän käytössä ollut 9-3 TTiD Aut. näyttäisi tekevän polttoja noin 500-600km välein. Autolla ajetaan päivittäin 45km suunta töihin. Egr ohjelmointi tehty, mutta ei tunnu olevan pidentävää vaikutusta polttoväliin. Autoliike josta ostettu on tehnyt edellisen huollon ja epäilys, että koneessa ihan perus öljyt, ei ns. vähä tuhkasta mitä dpf vekottimissa kuuluisi olla. Mutta kaipa tuo vielä jollain asteella on normaali polttoväli?
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
Re: DPF-regenerointi
En mä tuosta huolissani olisi. Aika normaalilta polttovälilä kuulostaa. Minkälainen keskikulutus tuossa ajossa on?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: DPF-regenerointi
203tkm ajettu auto. 5,2-5,6l/100km polttojen kanssa ja vähäisellä kaupunkiajolla.
Saab 900i 2.1 16v Combi Coupe
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359
BMW R100 scrämbleri - 79
BMW K1 -92
BMW K1300R
#8359