Tänään otin vihdoin ja viimein mittarin käteen ja mittasin vastuksen (lohkolämmittimen) koska koko talven tuntui ettei lämpöä anna olleskaan.. Ja kuinkas ollakkaan, ääretöntä ohmia pukkaa...
Eli täytyy uusia toi pömpeli, ja sellainen on jo tilattu (Calix RE 196) hintaan 54€.
Nyt vain kokeneilta (en ikinä ole nuita räplännyt) miten tuon vaihto onnistuu, kuinka paljon joutuu laskemaan jäähdytysnestettä maahan, ja muita vinkkejä mitä tulee mieleen.
Joudun vaihtaan pihalla pakkasessa (odotan sunnuntaita, jos vaikka olis vähempi pakkasta).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Ei se vaihto paha homma ole,jos se vastus vaan haluaa lähteä suosiolla irti lohkosta.Pienellä vasaralla naputtelee niin yleensä lähtee irti..Tuleehan sieltä nestettä mutta ottaa mielellään talteen ja takaisin kiertoon.Ei kannata heti kokeilla sitä uutta vastusta ennen kuin on ilmaantunut järjestelmä kunnolla,eli lisää tarvittavat määrät nestettä ja ajaa lenkin.Ilmalukko helposti särkee uuden vastuksen jos heti kokeilee.
Toivottavasti lähtee suosiolla ettei tarvitse isoja kikkailuja käyttää,joskus joutunut lämmittämään kuumaksi vastuksen tai vaihtoehtoisesti jopa hitsaamaan mutterin kiinni vastukseen jolla kääntää irti.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projektisäädöissäporsimusits back againIts dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
No nyt se paska on palanut. V*tuttaa niin että kiehuu pannutkin kotona. Eihän tuota ole käytetty nyt kun ehkä 20 kertaa. Mistä paskasta noi tehdään? Harmi kuin näin paska merkki sattui kohdalle. Defa edellisessä tontussa toimi auton elinkaaren loppuun.
Niin ja jäähdytysnestehän oli vaihdettu silloin kun uusin vastuksen..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projektisäädöissäporsimusits back againIts dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
No vaikka menee, niin onhan se perseestä vaihtaa täällä ulkona pakkasessa. Ainakin viimeksi kuului muutama kirosana kun hölähti pakkasneste ohi vadin..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
yleensä kertovat että on ilman nestettä laitettu päälle eli takuut ei pelaa
tonnarin uusi vastus toimi kanssa jonkun 2kk sitten vainaa
osta vaan sit uusi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Minkälaista oli pois laskettu jäähdytysneste ja huuhdeltiinko jäähdytysjärjestelmä? Eihän vain ole käytetty jäähdyttimen paikkausaineita? Ilmattiinko järjestelmä huolellisesti ennen ensimmäisiä lämmityskertoja?
Defa ainakin suosittaa että autolla ajetaan moottori lämpimäksi/kuumaksi asennuksen jälkeen ja sitten lisätään jäähdytysnestettä ja edellämainittujen toimenpiteiden jälkeen saisi vasta kytkeä virrat lämppäriin.
En huuhellu, mutta kahdesti valutin vanhat järjestelmästä pois. Ensin kun uusin termarin ja sitten kun vaihdoin vastuksen.
Aina kun vaihdan nesteet niin ilmaan järjestelmän käyttämällä moottoria termarin aukaisuun asti ja sitten korkki auki ja vielä vähän pumppaan termarille menevää letkua, korkki kii ja pientä ajoa.
Niin ja kuten varmaan huomasit en luota kauheesti kemiallisiin korjausmenetelmiin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866