Lex-berner ja saabismin kalleus
Lex-berner ja saabismin kalleus
Laskeskelin tuossa livetrafistahttp://www.trafi.fi/live-laskuri/ mitä diiselini verotus käytännössä tekisi. Pahaa teki kuin laskeskelin että omilla ajoillani, huomioimatta polttoaineen hintaa tulin siihen tulokseen että valtion maksut melkein tuplaantuivat noin 650€. Uskaltauduin laskea haaveeni bensafemman tulevat verot ja näyttäisi siltä että taitaa haaveena pysyäkin.
Emännän ruoskalla jos ajelisi samat ajot niin nousisi hurjat 900€. Nyt hänen ajoillaan puhutaan muutamasta kympistä.
Kyllä pahalta tuntuu Mitäs kanssa saabeilijat?
Emännän ruoskalla jos ajelisi samat ajot niin nousisi hurjat 900€. Nyt hänen ajoillaan puhutaan muutamasta kympistä.
Kyllä pahalta tuntuu Mitäs kanssa saabeilijat?
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Ensiautoni: 900'86
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Kirjoittelinkin jo omaa mielipidettäni tuonne toiseen ketjuun:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1153486
Toisaalta hallituskumppanit Kokoomus ja PS eivät vaikuttaneet ainakaan heti kättelyssä kovin innostuneilta LVM:n kaavailuista. Jospa järki voittaisi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 5#p1153486
Toisaalta hallituskumppanit Kokoomus ja PS eivät vaikuttaneet ainakaan heti kättelyssä kovin innostuneilta LVM:n kaavailuista. Jospa järki voittaisi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Kyllähän tuo hieman omituiselta himmeliltä vaikuttaa kokonaisuudessaan.
Hieman myös kyseenalaistan lakialoitteen oikeudenmukaisuuden. Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Hieman myös kyseenalaistan lakialoitteen oikeudenmukaisuuden. Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Kokokailla paska juttu, mutta kepullahan on noista paskoista laeista ja suunnitelmista jo entuudestaan kokemuksia.
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/miel ... i-1.145551
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/miel ... i-1.145551
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Onko tuo vero sidottu jotenkin auton päästöihin tai painoon, niin kuin täällä Ruotsissa.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Ei taida mennä läpi hallituksessa,
Viimeksi muokannut jarkar, Su Tammi 22, 2017 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
On se täällä nytkin jo sidottu hiilidioksidipäästöihin, ja nousee vaan jatkuvasti, 60€ vuodessa tullut lisää kaikille autoille tänä vuonna ja jos tämä berneröinti ei toteudu, niin maksu jatkaa kasvuaan vuosittain samalla summalla ainakin 2019 asti.viggen kirjoitti:Onko tuo vero sidottu jotenkin auton päästöihin tai painoon, niin kuin täällä Ruotsissa.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... nsskatten/
Esim. Omista tuon vähäpäästöisimmän C5:sen(129g/km) vero on jossain 200e/vuosi (+käyttövoimavero 460€) paikkeilla, kun taas C6:sen vero on 460e/vuosi (266g/km).
Tässä Bernerin esityksessä on siis enemmän kyse siitä, että jstkossa pitäisi maksaa myös väylämaksuja joko kuukausimaksulla tai kilometriperustaisella maksulla tämän ajoneuvoveron lisäksi ja väylämaksu on sitä kovempi mitä enemmän auto päästää co2-päästöjä. Esim C6:se kohdalla 10tkm vuosiajoilla se tarkoittaisi nousua 460€ -> 1200€
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Tällä mallilla kävisi niin, että tulevaisuudessa persaukiset "pakotettaisiin" ajamaan uusilla autoilla.HEV kirjoitti:Siihen Trafin laskuriin kannattaa suhtautua varauksella: vuosimallin muuttuessa 2001 -> 2000 kilometriperustainen maksu kymmenkertaistuu (tai sitten sinne on leivottu tuollainen "vanhat autot pois teiltä"). Laskennallinen autovero on myös ihan huuhaata - se on jo maksettu käytetyssä autossa enkä usko että jäljellä olevaa palautettaisiin. Ehkä Trafi on saanut määräyksen, että nykyisten verojen pitää näyttää isommilta kuin ne on.AnttiH9-3 kirjoitti: Esim. auton ikä vaikuttaa suoraan tuohon maksuun: -95 rekisteröidyn tonnarin maksut olisi 315 eur vuodessa matalammat, jos se olisi 10 vuotta nuorempi, ilman että muuttaa mitään muita speksejä. Ilmeisesti vanhat autot on vain tarkoitus saada pois teiltä. Ikäsyrjintää sanon minä!
Kun ajelee noilla yli 25v laitteilla, niin statusarvo tulee nousemaan kummasti.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Tuossa laskurissa ei ole edes E85 polttoainevaihtoehtoa. Vaikuttaa sekin kun siinä ei ole veroa samaan tapaan kuin muissa polttoaineissa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.
Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää
Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää
9-3 SC 2.0t -07
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Mites tuossa uudessa ehdotuksessa huomioidaan museoautot? Viekö yksikin vanha omistajansa kuukaudessa konkurssiin vai pitäisikö niitä varata yksi joka kuukaudelle?
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Kuulun niihin joilla auto on työväline ja muu käyttökin on välttämättömään liikkumiseen tarvittava apuväline. Myös ei ole tai tule olemaan varaa eikä edes kiinnostusta uusiin huipputeknisiin pimpelipompeleihin ja ajaa osaan ilman kaikenmaailman navigointi, ajonvakautus, luistonesto jne hilavitkuttimiakin.Mysiini kirjoitti:Ihmettelen miksi Bernerin mallissa puhutaan vain uuden auton ostamisen kannustimista. Eikö norsunluutornissa ole tullut mieleen, että isolla osalla suomalaisista ei ole varaa tai halua ostaa uutta autoa? Kädestä suuhun elävälle pätkäduunarille on ihan sama maksaako uusi auto 25 vai 20 tuhatta, se ostaa kuitenkin jonkun tonnin ruoskan.
Vanhalla autolla ajavalle ei tarjota käytännössä minkäänlaista porkkanaa vähentää ajojaan. Päinvastoin, kustannuksia siirrettäisiin yhä enemmän käytöstä ja todellisista CO2-päästöistä (polttoaine) kiinteisiin kuluihin (väylämaksu tms. teoreettisten CO2-päästöjen mukaan). Eikä autojen päästöt oikeasti ole edes laskeneet niin paljon kuin viralliset CO2-luvut antaa ymmärtää
Maksanut olen bensaveron ja ajoneuvoveronkin muodossa riittävästi tiestöön ja minusta noilla veroilla pitää saada vain ne korvamerkittyä valtion toimesta siihen mistä maksettiin eli tiestön ylläpitoon.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Lex-berner ja saabismin kalleus
Onneksi ei mennyt http://yle.fi/uutiset/3-9419760jarkar kirjoitti:Ei taida mennä läpi hallituksessa,
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"