Saab HS:ssa 24.11.
Saab HS:ssa 24.11.
Etanoli-Saab ja sähköauto vastakkain tänään Hesarissa:
http://www.hs.fi/paivanlehti/24112016/a1479880468539
http://www.hs.fi/paivanlehti/24112016/a1479880468539
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Jos muutan omani 9-5:sen viinabensalle,miten käy vuosittaiselle ajoneuvoverolle?Meneekö katsastuskonttorilta Trafille tieto pienentyneestä CO2 päästöstä?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Saab HS:ssa 24.11.
ei mitenkään, auton päästöt katsotaan bensalla ja valmistajan ilmoittamilla päästöillä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Tämä Trafin Chat neuvonnasta,eikös tuossa sanota...jos päästöarvo muuttuu lasketaan uuden arvon mukaan?Ai niin,me ei ollakkaan EU:ssa
Etanoli
Tässä sinulle ohjeistusta miten Etanoli käyttöisen auton vero lasketaan:
Ajoneuvosta (ha), jonka käyttövoima on etanoli, kannetaan ainoastaan perusvero päästötiedon/massan mukaan.
Etanoli pakettiautosta kannetaan perusvero ja käyttövoimavero.
Ja vero lasketaan rekisterimerkintöjen mukaan. Mikäli ne esim. päästöarvo muuttuu, niin lasketaan vero uuden arvon mukaan.

Etanoli
Tässä sinulle ohjeistusta miten Etanoli käyttöisen auton vero lasketaan:
Ajoneuvosta (ha), jonka käyttövoima on etanoli, kannetaan ainoastaan perusvero päästötiedon/massan mukaan.
Etanoli pakettiautosta kannetaan perusvero ja käyttövoimavero.
Ja vero lasketaan rekisterimerkintöjen mukaan. Mikäli ne esim. päästöarvo muuttuu, niin lasketaan vero uuden arvon mukaan.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Tjaa, jos puhut pelkästään etanolille muutettavasta autosta, eli ettei siihen voi tankata edes bensaa, (eli ei flexfuel) niin sitten saattaisi ollakin niin. Mutta yhtään tapausta en tiedä, jossa autolle olisi saatu pienemmät päästöt ja pelkän etanolin käyttömahdollisuus -> verohyöty. Tähän vielä lisäksi mitä auton muuttaminen pelkälle etanolille tarkoittaisi ja mitä mittauksia (esim. VTT:n testit) tarvitsisit että saat todistettua auton päästöt etanolilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Ok,hullua ettei edes flexifluel-muutos vähennä ajoneuvoveroa päästöjen osalta.Mitä mahtaa tehdastekoisen flexifuel auton CO2 "viralliset" päästöt olla?
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab HS:ssa 24.11.
^samat kuin bensakoneisella vastaavalla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Tämä alla oleva lainaus Trafin vero-osastolta.Mahtaako Saabiin saada flexifuel-todistusta?Täytyy kysyä ohjeen mukaan katsastuskonttorilta.Ryhmäkanteen paikka jos flexifuelissa samat maksut kuin bensa käyttöisessä.
Riippuu ajoneuvon käyttöönottovuodesta.
1.1.2001 jälkeen käyttöönotettuja henkilöautojen perusvero on CO2- perusteinen, vanhempien ajoneuvojen taas massaperusteinen.
Eli, mikäli ajoneuvo on otettu käyttöön ennen 1.1.2001 veron määrä ei tule muuttumaan, ellei muutoskatsastuksen yhteydessä ajoneuvon massaan tule oleellisia muutoksia.
Ajoneuvosta (ha), jonka käyttövoima on bensiini/etanoli, kannetaan ainoastaan perusvero päästötiedon/massan mukaan.
Nykyisin (käytännössä EURO 5- vaatimusten mukaiset autot) flexifuel- autoille voidaan ilmoittaa CO2-arvo sekä bensiinille että E85-polttoaineelle. Verojärjestelmä käyttää CO2-arvoista pienempää, eli E85:n arvo, joka on bensiiniin verrattuna noin 35 % alempi.
CO2-arvon muuttuessa tarvitset todistuksen/vakuutuksen tietojen oikeellisuudesta ajoneuvon valmistajalta tai maahantuojalta. Tämän osalta sinun kannattaa tiedustella asiaa tarkemmin katsastustoimipaikalta.
Mikäli muuttunutta CO2-arvoa ei merkitä ajoneuvon rekisteritietoihin, ajoneuvoa verotetaan massaperusteisesti.
Riippuu ajoneuvon käyttöönottovuodesta.
1.1.2001 jälkeen käyttöönotettuja henkilöautojen perusvero on CO2- perusteinen, vanhempien ajoneuvojen taas massaperusteinen.
Eli, mikäli ajoneuvo on otettu käyttöön ennen 1.1.2001 veron määrä ei tule muuttumaan, ellei muutoskatsastuksen yhteydessä ajoneuvon massaan tule oleellisia muutoksia.
Ajoneuvosta (ha), jonka käyttövoima on bensiini/etanoli, kannetaan ainoastaan perusvero päästötiedon/massan mukaan.
Nykyisin (käytännössä EURO 5- vaatimusten mukaiset autot) flexifuel- autoille voidaan ilmoittaa CO2-arvo sekä bensiinille että E85-polttoaineelle. Verojärjestelmä käyttää CO2-arvoista pienempää, eli E85:n arvo, joka on bensiiniin verrattuna noin 35 % alempi.
CO2-arvon muuttuessa tarvitset todistuksen/vakuutuksen tietojen oikeellisuudesta ajoneuvon valmistajalta tai maahantuojalta. Tämän osalta sinun kannattaa tiedustella asiaa tarkemmin katsastustoimipaikalta.
Mikäli muuttunutta CO2-arvoa ei merkitä ajoneuvon rekisteritietoihin, ajoneuvoa verotetaan massaperusteisesti.
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Mielenkiintoista ja uutta tietoa minullekin. Onko linkkiä tuohon trafin sivuun / lähteeseen? Tuon perusteella flexfuel autoihin olisi mahdollista saada pienempien päästöjen mukaan verotus. Miten sitten esim. Biopower softattujen autojen päästöt saa todistetusti mitattua ja dokumentoitua siten, että dokumentaatio kelpaa trafille, voi ollakin sitten hankalampi homma, ja paljonko mittaukset maksavat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Tuolla täytin kysymys"kaavakkeen",itsekin haluan tietää miten tuon CO2 päästötodistuksen saa hankittua.Ei ainakaan paikallinen a-katsastus vastaa puhelimeen.
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Verotuksen asiakaspalvelu
Puh. 029 534 5125 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00-18.00
verotus@trafi.fi
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Verotuksen asiakaspalvelu
Puh. 029 534 5125 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00-18.00
verotus@trafi.fi
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi
-Passaa sitä komian kulukee vanhaski pairas-9-5 sedan vm.2001-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Oli kyllä uuttaa tietoa mullekin että flexifuelia periaatteessa pitäisi verottaa E85 päästöillä. Oisko ongelma Saabin flexifueleissa se, että E85:lle ei ole valmistajan ilmoittamia päästöarvoja? Ja voi olla kallis homma lähteä niitä itse mittauttamaan...tälleen mutuna pohdittuna sen kummemmin asiaa tutkimatta.
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Jos päästöperuste riippuu mainitusta EURO 5 -päästöluokituksesta tai on muutoin sen kanssa aikataulullisesti synkronissa, niin suurin osa Saabin biopowereista ei taida siihen mitenkään tipahtaa. EURO 5 kun tuli käyttöön syyskuussa 2009, eli A20NFT olisi varmaan ainoa tekniikka joka virallisesti siihen täsmää. Aikataulun puolesta loppupään T7/T8 -koneet osuisi kanssa, mutta ei sekään kovin suuri osuus autokannasta lie.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab HS:ssa 24.11.
Ei kai se päästölukeman omatoiminen hankkiminen voi vaatia muuta kuin sen saman labrakokeen, jossa autovalmistajat hankkivat uusille automalleilleen normin mukaisen ajosyklin mitatut kulutus- ja co2-lukemat? Ja jos haluaa päästä lukemiin, jotka on mitenkään vertailukelpoiset autovalmistajien lukemiin, pitää teipata korin saumat umpeen ym. kikkailut mitä autonvalmistajat käyttävät. Maksanee "muutaman tonnin" ja todennäköisesti lähin labra sijaitsee merimatkan takana. Eli eikun harrastamaan 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K